Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring på hund


Linda Kristin

Recommended Posts

Så har du de gangene hvor man må ut med 20/30/40 000 da for at hunden skal overleve.

Det er derfor jeg forsikrer.

Småsummene klarer jeg alltids å få skviset ut av lommeboka. Verre med de store smellene.

ja, du har jo et poeng der. Hunden jeg har overtatt som voksen har tidligere måttet opereres akutt, det kostet eier 5000 kr. hvor mye hadde en forsikring dekket av dette? 3000? Er det ikke 2000 som er egenandel?

hvis jeg skulle betalt 20-40 000 i veterinærutgifter skulle prognosene vært veldig gode. DVS hunden må bli som før, ellers er et huskyliv lite trivelig (de er jo løpsmaskiner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidige forsikring på min hund, fordi det lønte seg etter vår mening utifra egenandeler og rase. Vi har også alle andre forsikringer i Gjensidige og det er jo da litt mer oversiktlig rett og slett :) Håper jeg aldri får behov for å bruke den men betaler gladelig den forsikringa for man vet jo aldri hva som kan skje :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du har jo et poeng der. Hunden jeg har overtatt som voksen har tidligere måttet opereres akutt, det kostet eier 5000 kr. hvor mye hadde en forsikring dekket av dette? 3000? Er det ikke 2000 som er egenandel?

På min forsikring er egenandelen 20%, men minst 1000 kr. Det vil si at en operasjon på 5000 antakelig hadde kostet meg 1000 kr i egenandel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ha andre forsikringer i Gjensidige for å få forsikret hunden? For et par år siden mente jeg de sa det til meg, og da mener jeg å huske at jeg valgte Agria siden det var de to det sto om. Jeg tror ikke jeg blander?

Stemmer det, dem hadde det for noen år tilbake.

Selv har jeg Agria. Vurderte bytte tio gjensidige av praktiske hensyn, men dem gav meg en mye høyere pris enn Agria og dårligere oppdretter vilkår.

Når jeg spurte hvorfor jeg måtte betale så mye mer så fikk jeg beskjed om at det var rasen min som var belastet med HD mm og skadet seg ofte under gjeting. Javel? Du vet det fins to raser som heter Kelpie? Det viste dem da ikke, da sa jeg takk for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en fjorten år gammel hund som i løpet av sitt liv var hos veterinæren to ganger (utenom vaksiner og siste turen)- med en samlet sum på 3-4000 kr. Skulle han vært forsikret hele livet, ville det jo kostet minst 10 000... Så nå er jeg sterkt i tvil om jeg skal forsikre den nye hunden (har allerede en som er forsikret i gjensidige). Det blir jo en utgift på over 2000 i året. Og så er det jo egenandel på behandlinger. Hvis man da setter av 3000 i året- så blir det endel..

Klart, men da MÅ man ha evnen til å legge penger til side (enten at man har økonomisk overskudd til det ELLER at man er flink til å spare og la det sparte fortsette å bli "spart" :D)

Så har du de gangene hvor man må ut med 20/30/40 000 da for at hunden skal overleve.

Det er derfor jeg forsikrer.

Småsummene klarer jeg alltids å få skviset ut av lommeboka. Verre med de store smellene.

Hm, jeg tror at hvis man beveger seg opp i slike summer, så må man først vurdere om det er verdt det. Altså, er det for hundens del (gode prognoser o.l.) eller av egoistiske grunner?

hvis jeg skulle betalt 20-40 000 i veterinærutgifter skulle prognosene vært veldig gode. DVS hunden må bli som før, ellers er et huskyliv lite trivelig (de er jo løpsmaskiner).

Fullstendig enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. En korsbånd-operasjon koster jo en 15-16000 kr, og prognosene for at hunden skal bli helt bra igjen er vel rimelig gode på akkurat den type operasjon (man kan gjøre det på flere måter), selv om det vil ta tid. Jeg ville synes at mine hunder var verdt det - ett år av hundens liv med rehabilitering og opptrening er lite, og ikke en avlivningsgrunn på en hund som ikke er gammel, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg tror at hvis man beveger seg opp i slike summer, så må man først vurdere om det er verdt det. Altså, er det for hundens del (gode prognoser o.l.) eller av egoistiske grunner?

Det er da flere skader som med operasjon, rehabilitering og etterbehandling kan komme opp i den summen.

Jeg mente bare at opp til 10 000kr er fullt mulig for meg og bla opp uten at vi må leve på havregryn ett halvt år.

Når vi kommer opp i 20 000kr eller mer så sliter vi skikkelig.

Bessie ble jo dårlig en gang og da mistenkte dyrlegen livmorhalsbetennelse.

Dette var i helgen og hvis vi måtte operert da hadde det kommet på 15-20 000kr sa dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vil ikke "stjele" tråden eller noe sånt, men lurer på en ting, som jeg håper dere med forsikring i gjensidige kan hjelpe meg med å finne svar på :P

Valpen min er fra Sverige, og vi får ikke omregistrert ham og gitt ham norsk registreringsnummer før etter at vi har hentet ham (om tre uker). Men vi vil veldig gjerne forsikre valpen så fort som mulig, og aller helst før vi henter ham! Så jeg lurer på om det er mulig å endre/oppdatere opplysninger om hunden i forsikringen etter at den er tegnet?

(det ble litt rotete forklart, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke "stjele" tråden eller noe sånt, men lurer på en ting, som jeg håper dere med forsikring i gjensidige kan hjelpe meg med å finne svar på :P

Valpen min er fra Sverige, og vi får ikke omregistrert ham og gitt ham norsk registreringsnummer før etter at vi har hentet ham (om tre uker). Men vi vil veldig gjerne forsikre valpen så fort som mulig, og aller helst før vi henter ham! Så jeg lurer på om det er mulig å endre/oppdatere opplysninger om hunden i forsikringen etter at den er tegnet?

(det ble litt rotete forklart, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg :P)

Valpen din beholder, antagelivis, det samme reg.nr i Norge. Jeg har ikke hatt noen problemer med å forsikre mine ved henting. Ring selskapet og ha reg.nr klart. (I sverige er det klart før levering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du forsikrer før 4. mnd gammel, så dekker gjensidige de de kan dekke (med dette mener jeg at de ikke dekker fks. ting relatert til hd hvis hunden ikke er tegnet forsikring på før den er 4 mnd.

ring i morgen du, de er veldig hyggelige.

kjøpte min da jeg bodde i danmark, og han har samme reg.nr nå,altså dansk. er forsikret i gjensidige.

får ikke til store bokstaver, hund ligger litt upraktisk oppå meg.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvor mye betaler dere i måneden for forsikringen deres?

Jeg betaler kr 10711 i året til Agria for:

* 1 avlsmerr kun veterinær forsikring 50.000kr

* 1 hoppe bruksverdiforsikret for 20.000kr og veterinærforsikret for 50.000kr

* 1 Hingst bruksverdiforsikret for 50.000krog veterinærforsikret for 50.000 kr

Begge disse to har Agria Racing, som er den forsikringen de tilbyr travhester, ikke den beste, men helt grei mtp pris.

* 1 hannhund livs og bruksverdiforsikret for 20.000kr (meritert) og veterinærforsikring 50.000kr

* 1 hannhund livs og bruksverdi forsikret for 12.000kr og veterinærforsikret 50.000kr

* 1 tispe livs og bruksverdiforsikret for 15.000kr (meritert) og veterinærforsikret 50.000kr

* 1 tispe livs og bruksverdiforsikret for 10.000kr, avlsforsikring og veterinærforsikret 50.000kr

* 1 Huskatt veterinærforsikret for 30.000kr (tror ikke hun har livs og bruksverdi forsikring)

Dette utgjør i underkant av 900kr pr mnd. Jeg syns ikke det er spesielt dyrt i forhold til hva jeg har fått igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* 1 tispe livs og bruksverdiforsikret for 15.000kr (meritert) og veterinærforsikret 50.000kr

Jeg har sett at en kan forsikre for høyere sum når dyret er meritert - men hva regnes egentlig innunder der? Hva er normal praksis? Jeg har aldri tenkt på det, før jeg så det i vilkårene til Agria, og brått satt jeg med en hund som per en definisjon er meritert - men sikkert i følge andre definisjoner ikke er det. Hva er fordeler og ulemper ved å høyne forsikringen fordi den er meritert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har sett at en kan forsikre for høyere sum når dyret er meritert - men hva regnes egentlig innunder der? Hva er normal praksis? Jeg har aldri tenkt på det, før jeg så det i vilkårene til Agria, og brått satt jeg med en hund som per en definisjon er meritert - men sikkert i følge andre definisjoner ikke er det. Hva er fordeler og ulemper ved å høyne forsikringen fordi den er meritert?

Så lenge hunden har oppnådd en tittel eller en bruks/lydighetskåring el. så kan man høyne verdien på hunden. Jeg har gjort det av flere årsaker. Om jeg skulle velge å bruke hunden i avl, så har jeg jo dokumentert allerede til forsikringen at hunden har en høyere verdi enn kjøpesummen, slik at om noe skulle skje så står jeg sterkere i en evt erstatningssituasjon. Det er også fordi jeg bruker veldig mye tid og penger på å merittere min hund, om den skulle dø nå, så koster det meg ganske mye mer enn valpeprisen å kjøpe en ny hund på tilsvarende nivå. Ulempen er selvfølgelig at jo høyere verdi hunden har jo dyrere er premien, men for å ta ett enkelt eksempel; Hannhunden som økte verdien fra 10.000kr (kjøpesum) til 20.000kr pga merittering, altså doblet sin forsikringsverdi, så økte premien med ca 10 % (124 kr om jeg husker riktig). såå jeg syns at den "ulempen" er så liten at det er verd det. Jeg har ett så kynisk syn på livet, at den dagen min hund dør, så vil jeg at forsikringen skal kunne gi meg en kompensasjon for all den tiden og pengene jeg har brukt for å få hunden på det nivået den faktisk er.

Bare å ringe agria, om resultatene ligger på dogweb, så tror jeg de bare sjekket det der og høynet forsikringssum uten noe mer om og men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

En avgjørende forskjell er vel at du har en rase og driver med en aktivitet som har varierende rater, mens jeg driver med en rase som har flat valpepris - om du skjønner hva jeg mener? På den annen side så kan jo også jeg kjøpe en voksen berner, som jeg vet har kvaliteter, om jeg er interessert i det.

Jeg kan jo ha det i bakhodet, og tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk igjen noen forsikringspenger nå. Han brakk kloen med nerver og alt, og måtte opereres. For operasjon, potesokk, bandasjer og rens, skjerm og veterinæroppsjekking av såret, betalte jeg ca. 3500 kroner tilsammen hos veterinæren. (Operasjon og første time var på ca. 2000 kr.) Jeg har en egenandel på 1300 kroner. Jeg fikk tilbake ca. 1300 kroner. Jeg har Agria. Ville jeg fått bedre betingelser annensteds, for eksempel at nødvendig materiell var med, og at alt utenom egenandel ble dekket?

Jeg lurer vel også på hvis det skulle komme en livsnødvendig operasjon på 20 000 kroner, om jeg da må betale dem først og så få tilbakebetalt. Grunnen til at jeg har forsikring er vel strengt tatt at jeg ikke har 20 000 kroner på konto liksom.

Gleder meg til jeg blir rik, da er jeg ferdig med dette forsikringstullet. Dette var skuffende, men det er nok mulig jeg burde finlest betingelsene mer og ikke ventet for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hundemessa i helga havnet vi hos Gjensidige.

Litt morsomt igrunn for jeg sendte en forespørsel på mail til Gjensidige for å høre hvor mye det kostet å forsikre Cesar og fikk i svar at vi ikke kunne forsikre bare hunden der, men måtte flytte over alle andre forsikringer. Og siden vi hadde forsikringene våre der i 2006 så ville han sende oss et tilbud. Jeg syntes dette var uforskammet og takket nei. Hvorfor annonsere på nettet at man kan forsikre hunden hvis man flytte alle forsikringene dit for å få det til???

På messa hadde de en stand og jeg spurte forsiktig om dette.

Mannen ble litt flau/satt ut og sa at man overhode IKKE måtte flytte alle forsikringene over dit og at de gjerne ville forsikre Cesar hvis vi ikke hadde valgt noen andre enda. Og i tillegg mumlet han noe om utroe tjenere...

Visstnok var ikke vi de første som hadde fått dette svaret og noen i gjensidige burde visstnok ikke hatt jobben sin der...hehe..

Så nå er Cesar forsikret i Gjensidige og vi er fornøyde.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hundemessa i helga havnet vi hos Gjensidige.

Litt morsomt igrunn for jeg sendte en forespørsel på mail til Gjensidige for å høre hvor mye det kostet å forsikre Cesar og fikk i svar at vi ikke kunne forsikre bare hunden der, men måtte flytte over alle andre forsikringer. Og siden vi hadde forsikringene våre der i 2006 så ville han sende oss et tilbud. Jeg syntes dette var uforskammet og takket nei. Hvorfor annonsere på nettet at man kan forsikre hunden hvis man flytte alle forsikringene dit for å få det til???

På messa hadde de en stand og jeg spurte forsiktig om dette.

Mannen ble litt flau/satt ut og sa at man overhode IKKE måtte flytte alle forsikringene over dit og at de gjerne ville forsikre Cesar hvis vi ikke hadde valgt noen andre enda. Og i tillegg mumlet han noe om utroe tjenere...

Visstnok var ikke vi de første som hadde fått dette svaret og noen i gjensidige burde visstnok ikke hatt jobben sin der...hehe..

Så nå er Cesar forsikret i Gjensidige og vi er fornøyde.

;)

Det er en del saksbehandlere som ikke vet hva de snakker om dessverre. Vi har kun hundeforsikring i Gjensidige, og det har aldri vært noe problem at resten av forsikringene er hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...