Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang. bruksklasse

Carina

Recommended Posts

Jeg har jo etterhvert tenkt å stille ut Cane littegranne og lurte litt på dette med klasser. Han har jo brukskravene som skal til for å stille i bruksklasse, men det er det sånn at han MÅ stille i BK? Og hvis ikke, er det noen fordeler/ulemper med å stille/ikke stille i BK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han MÅ ikke, men han KAN... :whistle: Det velger du selv. Konkurransen er mindre, da det generelt sett er veldig få (som oftest ingen) som stiller i den klassen (Ihvertfall på vår rase)....

Om du stiller i åpen klasse, kan han risikere å forsvinne i mengden på en stor utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han MÅ ikke, men han KAN... :lol: Det velger du selv. Konkurransen er mindre, da det generelt sett er veldig få (som oftest ingen) som stiller i den klassen (Ihvertfall på vår rase)....

Om du stiller i åpen klasse, kan han risikere å forsvinne i mengden på en stor utstilling...

Hehe, han risikerer vel å forsvinne i mengden hvis det er flere enn oss som stiller! :whistle:

Men la oss til at han faktisk fikk en sånn rød sløyfe da, hva skjer etterpå? Da må jeg vel drite meg litt ut med de som har stilt i åpen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er (som nevnt) ofte mindre konkurranse. (Vet ikke om du MÅ stille i bruks for å få certet?)

Dvs er du eneste og får rød, så vinner du jo. Får du en CK i tillegg så har du allerede et like godt lodd som vinneren av JK, AUK, AK, CHK og CACIB på NKK. Om du skjønner? Ikke alltid det er bedre å bli nr 1 i bruks enn nr 3 i Åpen, men ofte plasseeres jo klassevinnerne. Så å stå der med 2 røde og et rosa bånd er ikke dumt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, han risikerer vel å forsvinne i mengden hvis det er flere enn oss som stiller! :whistle:

Men la oss til at han faktisk fikk en sånn rød sløyfe da, hva skjer etterpå? Da må jeg vel drite meg litt ut med de som har stilt i åpen eller?

Hehe, det var ikke akkurat det jeg mente, men jeg merket det selv at det var stor overgang fra junior/unghund til åpen klasse .....

Om dere får rød sløyfe så må dere vente og se om dere får en sånn rosa en og (også kjent som CK), og da skal dere leke dere med de som fikk rødt og CK fra åpen klasse :lol:

Så bestemmer dommeren seg for hvilke 4 h*n liker best av disse og plasserer dem... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var ikke akkurat det jeg mente, men jeg merket det selv at det var stor overgang fra junior/unghund til åpen klasse .....

Om dere får rød sløyfe så må dere vente og se om dere får en sånn rosa en og (også kjent som CK), og da skal dere leke dere med de som fikk rødt og CK fra åpen klasse :whistle:

Så bestemmer dommeren seg for hvilke 4 h*n liker best av disse og plasserer dem... :lol:

Tusen takk for svar. ;) Regner jo aldeles ikke med at vi kommer så langt, men er jo greit å vite allikevel. :P Hadde håpt på en rød da, også har vi jo lovet oppdretter å stille ut minst 2 ganger så det skal vi prøve på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som noengang har stilt i bruksklasse? Jeg pleier å stå bak dommerene på gruppefinalene/BIS, de kommenterer så utrolig mye morsomt og bra :icon_confused: På en utstilling så var det en hund som ble bir og ble stilt ut i bruksklasse, og da var det et par dommere som uttalte "jøss! den var jo pen jo!" og "de fleste som stiller i bruksklasse er jo stygge og skjeldent noe å se på". Ei veninne av meg stilte sin hund i bruksklasse i Sverige og fikk litt av det samme intryket, dommeren så knapt på bikkja, mens på en utstilling noen uker senere fikk bikkja cert for samme dommer. Hun stilte den da i åpen klasse.

Er det noe flere har tenkt på? Eller ER det kanskje sånn? De som har brukshunder fra brukslinjer har jo kanskje ikke de vakreste heller da, sånn utstillingsmessig sett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som noengang har stilt i bruksklasse? Jeg pleier å stå bak dommerene på gruppefinalene/BIS, de kommenterer så utrolig mye morsomt og bra :icon_confused: På en utstilling så var det en hund som ble bir og ble stilt ut i bruksklasse, og da var det et par dommere som uttalte "jøss! den var jo pen jo!" og "de fleste som stiller i bruksklasse er jo stygge og skjeldent noe å se på". Ei veninne av meg stilte sin hund i bruksklasse i Sverige og fikk litt av det samme intryket, dommeren så knapt på bikkja, mens på en utstilling noen uker senere fikk bikkja cert for samme dommer. Hun stilte den da i åpen klasse.

Er det noe flere har tenkt på? Eller ER det kanskje sånn? De som har brukshunder fra brukslinjer har jo kanskje ikke de vakreste heller da, sånn utstillingsmessig sett;)

Jeg har stilt bruksklasse i Sverige og endte som BIS. Så ikke alle dommerene henger seg opp i klassen.

I min rase deler cert ut kun i den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stillt i bruksklasse og endt opp med plassering i btk ca 90% av gangene med begge tispene og nappet med meg 3 cert og fått championat(hannhund) på en som bare gikk i bk.

Men så er det ikke like stor forskjell på bruks og utstillingslinjer på flatten som en del andre raser heller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...