Gå til innhold
Hundesonen.no

NOX-register


Benedicte

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Link til de riktige sidene hadde vært fint. Jeg finner ikke den infoen du tydeligvis har, så direkte linker hadde vært kjekt siden du tydeligvis har funnet riktige sider...

Her er NKKs priser på registrering fra før av :

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=295

Her er NOX prisene http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3824 som også gir halv pris for medlemmer i NKKs samarbeidende klubber.

Tar du 780 eller 900 og deler på 2 ( dvs halv pris ) finner du en slående likhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Det koster det samme Tore.

Hvordan i all verden du får det til og bli dyrere vet ikke jeg.. :)

det var din egen quote som sa meg at registreringen koster 780kr...

Prisen for NOX-registrering er kr. 780,- ved elektronisk registrering (alternativ 1) og kr. 900,- ved manuell registrering (alternativ 2).

Når jeg nå gikk gjennom registreringen av NOX-hund med Buster så fikk jeg pris å betale 450kr nå...

Dette kommer ikke frem noen steder verken i denne diskusjonen eller hos nkk som jeg har sett..

780kr mot 450kr er betydelig mindre, å dermed er jeg helt enig i prissettingen er riktig.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ny e-post fra NKK i dag, skulle nesten tro de leste tråden og så at jeg kritiserte at det var så vanskelig å få et konkret svar fra de, for nå fikk jeg e-post av en helt annen person enn sist :

Hei,

Forslaget om å åpne for NOX registrerte hunder på mentaltester skal ut på høring til klubbene, så får tiden vise om du får anledning til å mentalteste dine hunder.

Med vennlig hilsen

Norsk Kennel Klub

Janne Gregersen

Jakt- og Brukshundavdelingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er lokalklubbene som skal få bestemme det??? Javel......flertallet som bestemmer da, sikkert..? Eller er det opp til hver enkelt klubb kanskje...

Uansett, så synes jeg det viser at NKK tar alle hunder under sine vinger, og på alvor. Fint det!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Så det er lokalklubbene som skal få bestemme det??? Javel......flertallet som bestemmer da, sikkert..? Eller er det opp til hver enkelt klubb kanskje...

Uansett, så synes jeg det viser at NKK tar alle hunder under sine vinger, og på alvor. Fint det!;-)

At det skal ut på høring er ikke synonymt med at de skal få bestemme men NKK ønsker og høre hva de berørte parter har og si om forslaget det arbeides med.

Noe jeg synes er vel og bra for visst det skal bli aktuelt med flere hunder på mentaltestene må det arrangeres flere tester og utdannes flere dommere da dette er mangelfullt nok som det er og dette er det klubbene som må stå for.

Derfor blir klubbenes interesse for saken av betydning noe som virker fornuftig sånn jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå håper jeg faktisk at mentaltester, og -beskrivning, blir forbeholdt rasehundene. Mest fordi vi har så få i året her i omrdet (1-2) og de er fulle omtrendt året før. Ikke minst er det superdyrt å holde, her oppe er det i alle fall null sjanse for at det på noen måte skal gå i pluss. I alle fall ikke før vi har egne dommere i klubben. Og da blir det ikke holdt noe særlig med tester heller... Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysj og meg om renrasede hunder som desverre ikke er registrerte kunne få mentalteste seg også :D

Jeg har selv hatt blandingshund og stått på samme side som deg, så jeg vet hvordan det er, men akkurat nå, når jeg står på "rasesiden" av gjerdet, så er jeg faktisk litt for kun rasehunder. Og jeg mener ikke at blandingshunder ikke burde mentalteste, missforstå meg rett. Jeg skulle gjerne ha testet huskyen for jeg tror den testen hadde slått mange gode brukshunder, og DET hadde vært morro! :P Jeg er litt delt på synet, men når jeg bor her jeg bor nå.. så... Men, var ikke dette tråden skulle handle om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal ut på høring er ikke synonymt med at de skal få bestemme men NKK ønsker og høre hva de berørte parter har og si om forslaget det arbeides med.

Noe jeg synes er vel og bra for visst det skal bli aktuelt med flere hunder på mentaltestene må det arrangeres flere tester og utdannes flere dommere da dette er mangelfullt nok som det er og dette er det klubbene som må stå for.

Derfor blir klubbenes interesse for saken av betydning noe som virker fornuftig sånn jeg ser det.

Okey, det høres bra ut! Litt press på lokalklubbene da. Jeg håper de ser fordelene. Ting kan alltid bli bedre, og nå skjer det at flere og flere raseklubber ønsker mentaltestet de hunder som skal gå i avl. Det vil altså komme flere tilgode dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh.. Det høres veldig enkelt ut, "da må de utdanne flere dommere". Hvis det var så enkelt, så ville det vel vært flere dommere da? Og flere figuranter? Som gadd å stille opp helg etter helg etter helg for å teste andres bikkjer?

For all del, jeg ønsker meg flere dommere og figuranter sjøl (og har veldig lyst til å ta figurantkurs), men jeg tror ikke at NKK bare kan bestemme at nå skal det bli flere av de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst også dyrt å utdanne seg til MH-dommer og det tar lang tid.. Ikke tjener man noe på det, og det er få plasser i Norge man faktisk kan utdanne seg til det. Ikke rart man har lite av dem.

Er helt enig med Mailin her, enda jeg har "en av hver" .. Jeg er heldig som mest sannsynlig får sjangsen til å dra til sverige for å gå MH med My, men det hadde virkelig vært moro å fått Emma igjennom der også. Emma er en merkelig sjel som kan være nokså vanskelig å forstå seg på iblant, og hun er en "blandings" .. Men alikevel syns jeg ikke blandingshunder burde få stå "likestilt" her som rasehundene, siden det er så utrolig vanskelig å komme med på en mentaltest i Norge nå.. Mtp. på hvor mange som driver aktivt med hund, så er det alt-alt-alt for lite.. Skal blandingshundene også få "sin del av kaka" - blir det enda færre kull renrasede kull som kan testes i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag er det 8 stk MH dommere i Norge og to av de 8 dømmer ingenting/sjeldent... I år har noen klubber måttet avlyst MH tester fordi de ikke har klart å skaffe dommere. Klubben jeg er medlem i har allerede før terminlista for neste år ligger ut forhåndsbestillinger på 30 plasser på MH.

Det skal muligens være dommerkurs for tester neste år på vestlandet. Problemet er at det tar et par år å utdanne seg. Utdanningsveien for å bli mentaltestdommer er lang. Først ukeskurs eller over flere helger. Så skal en gå masse elevarbeid, deretter aspirant arbeid...for så å gå eksamen.

For å bli test dommer må en først ha kurs og fungert over tid som figurant og testleder. En må starte med K- test, deretter FA for så å bli MH dommer. Når en skal gå aspirant MÅ en gå for dommere som sitter i fagkomiteen...og kun EN av dommerene i FK Test er aktiv som dommer...da kan en jo selv tenke seg hvor tungvindt og dyrt det er å utdanne seg hele veien. I tillegg skal en ha kunnskapene som trengs, ha interessen som trengs, penger og nok engasjement for å gjennomføre det... det skader ikke med litt personlige kvalliteter heller...

Men jeg er gla for at dette med at blandingshunder på mentaltester skal ut på høring i klubbene. Da håper jeg flere er såpass fornuftige at tilbakemeldingen blir - "Ja, vi kan kanskje ta med uregistrerte hunder på mentaltest, men da må en utdanne nok dommere, figuranter og testledere først..." For det å åpne for uregistrerte bør ikke gå utover avlsarbeidet på renrasede hunder. Flere raser har krav om mentaltester før hundene kan settes i avl og hva skjer om disse hundene ikke får plass på prøver pga stor pågang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker en evt. venteliste på mentaltest for blandinger/ureg. hunder? Da kan man like gjerne si at de ikke får teste seg, hehe :D

Men ellers er jeg helt enig, det er mer "nyttig" å teste hunder som skal avles på, og disse bør jo få plass når det allerede er trangt om plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker en evt. venteliste på mentaltest for blandinger/ureg. hunder? Da kan man like gjerne si at de ikke får teste seg, hehe :D

Men ellers er jeg helt enig, det er mer "nyttig" å teste hunder som skal avles på, og disse bør jo få plass når det allerede er trangt om plassen.

Nei jeg ønsker ikke ventelister for uregistrerte. Det optimale er om alle får plass, men realiteten er at det pr i dag ikke er mulig. Først må forholdene legges til rette for at det er praktisk gjennomførbart, så kan en diskutere om en skal åpne disse tingene for uregistrerte. Dvs en må ha nok personell.

Men jeg innrømmer at jeg er skeptisk til å åpne for uregistrerte på både bruksprøver og mentaltester. Jeg er redd det kan føre til mer blandingsavl om en får frem noen blandinger som viser seg å gjøre det bra på prøver. Samtidig er jeg ikke for "rasisme" hverken på folk eller hunder :D Og når det da blir snakk om å begrense aktiviteten til blandingshunder på prøver synes jeg det er like feil... Åpner en for at de skal kunne bli med i laveste klasser, men ikke de høyere er det like feil i mine øyne...da sier de at de bare er "nesten bra" nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men jeg innrømmer at jeg er skeptisk til å åpne for uregistrerte på både bruksprøver og mentaltester. Jeg er redd det kan føre til mer blandingsavl om en får frem noen blandinger som viser seg å gjøre det bra på prøver.

Veldig intressant poeng og høyst aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Nei, blandingshunder kan fortsatt ikke få tittler. For å få tittler må en ha et utstillingsresultat, men en får registrert sine resultater og ureg. hunder kan nå delta i forskjellige prøver de tidligere ikke har hatt tilgang til feks som bruksprøver og mentaltester.

Må alle raser ha utstillingsresultat for å få titler? Hva med border colliene med titler, har dem virkelig utstillingsresultat?

Gammel tråd, vet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alle raser ha utstillingsresultat for å få titler? Hva med border colliene med titler, har dem virkelig utstillingsresultat?

Gammel tråd, vet! :)

Japp. De har de. Men de fleste drar over til Sverige for å stille BCene der, siden det ikke er noe krav til resultater innen gjeting for å stille der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...