Gå til innhold
Hundesonen.no

Hann hund- truse


Tyfonia

Recommended Posts

Jeg skjønner det veldig godt. Oldefaren til Aynï er nå blitt over 14 år, og mer eller mindre senil. Han hadde aldri slike problemer da han var ung og "full av hormoner", men nå de siste par årene har han begynt å markere inne. På med et slikt bånd, og vips slipper man sånt tull. Ikke hører han så mye, så det hjelper ikke å snakke til han når han markerer heller. Og han gjør det uansett om han er alene eller ikke også, så virrete som han har blitt i hodet.. Syns det er et flott alternativ til å ha huset "fullt" av tiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som har brukt det for å hindre at hunden markerer når de er på besøk hos folk. Tanken bak er vel grei nok, men å betale flere hundre kroner for en "designerbleie" er kanskje litt drøyt? Har heldigvis aldri hatt behov for noe slikt på mine hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det veldig godt. Oldefaren til Aynï er nå blitt over 14 år, og mer eller mindre senil. Han hadde aldri slike problemer da han var ung og "full av hormoner", men nå de siste par årene har han begynt å markere inne. På med et slikt bånd, og vips slipper man sånt tull. Ikke hører han så mye, så det hjelper ikke å snakke til han når han markerer heller. Og han gjør det uansett om han er alene eller ikke også, så virrete som han har blitt i hodet.. Syns det er et flott alternativ til å ha huset "fullt" av tiss.

Jada, i sånne situasjoner er det jo greit. Det som irriterer meg er folk som bruker dette fordi de ikke gidder å bruke tid på å faktisk lære hunden at tissing eller markering inne ikke er greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som har brukt det for å hindre at hunden markerer når de er på besøk hos folk. Tanken bak er vel grei nok, men å betale flere hundre kroner for en "designerbleie" er kanskje litt drøyt? Har heldigvis aldri hatt behov for noe slikt på mine hunder :)

Altså, hadde det vært min hund som hadde trengt noe sånn (av fx den grunnen jeg skriver i mitt forrige innlegg), så hadde jeg jammen valgt en tøff en! En stakkars, mer eller mindre inkontinent gamling skulle fått lov å være gutte-barsk-kul så lenge han kunne..! :P

Jada, i sånne situasjoner er det jo greit. Det som irriterer meg er folk som bruker dette fordi de ikke gidder å bruke tid på å faktisk lære hunden at tissing eller markering inne ikke er greit...

Det er jo en helt annen sak, det er jeg enig i! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: (mistet quoten)

Tja.. Det har vel kanskje noe med at man ikke vet hvordan man skal trene det bort? Klikke og gi godbit når hunden ikke markerer inne hos andre folk eller skinnriste hunden akkurat når hunden løfter benet? For ja - jeg kjenner faktisk folk som har prøvd begge deler (dessverre) Men hva om ikke det hjelper liksom?

Men joda, det finnes alltid noen late hundeeiere som ikke gidder å trene hundene på å ikke markere inne hos fremmende.

Ellers så ser jeg heller problemet til Havana. At de finner på å lage "desigerbleier" til flere hundre kroner blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: (mistet quoten)

Tja.. Det har vel kanskje noe med at man ikke vet hvordan man skal trene det bort? Klikke og gi godbit når hunden ikke markerer inne hos andre folk eller skinnriste hunden akkurat når hunden løfter benet? For ja - jeg kjenner faktisk folk som har prøvd begge deler (dessverre) Men hva om ikke det hjelper liksom?

Men joda, det finnes alltid noen late hundeeiere som ikke gidder å trene hundene på å ikke markere inne hos fremmende.

Ellers så ser jeg heller problemet til Havana. At de finner på å lage "desigerbleier" til flere hundre kroner blir for drøyt.

Jeg ser ikke helt grunnen til at det skal være så vanskelig å trene bort markering innendørs jeg da... Om hunden er vant til å få markere hvor den vil og når den vil (både innendørs og utendørs), så kan det jo forsåvidt være vanskelig å trene bort. Orry får ikke lov til å markere hvor han vil, der har jeg vært konsekvent siden han begynte å "markere" 6 måneder gammel. Han har én gang markert innendørs, på en venninnes sofa for 5 år siden, og da fikk han klar beskjed om at det IKKE var greit.

Man ser gjerne tegnene til at en hund vil markere, så det kan jo eventuelt løses ved å ha en line på hunden innendørs og avlede?

Jeg hørte forresten om en dame som hadde en del hunder, og hun brukte disse hannhundtrusene fordi det var slitsom å passe på at gutta ikke markerte inne... Da har man enten for mange hunder, eller har tatt seg vann over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt grunnen til at det skal være så vanskelig å trene bort markering innendørs jeg da... Om hunden er vant til å få markere hvor den vil og når den vil (både innendørs og utendørs), så kan det jo forsåvidt være vanskelig å trene bort. Orry får ikke lov til å markere hvor han vil, der har jeg vært konsekvent siden han begynte å "markere" 6 måneder gammel. Han har én gang markert innendørs, på en venninnes sofa for 5 år siden, og da fikk han klar beskjed om at det IKKE var greit.

Man ser gjerne tegnene til at en hund vil markere, så det kan jo eventuelt løses ved å ha en line på hunden innendørs og avlede?

Jeg hørte forresten om en dame som hadde en del hunder, og hun brukte disse hannhundtrusene fordi det var slitsom å passe på at gutta ikke markerte inne... Da har man enten for mange hunder, eller har tatt seg vann over hodet.

Jeg har alltid en line på Aron hvis vi er på besøk hos noen med hannhund. Om jeg ser at han snuser veldig på ett bestemt område avleder jeg han bare. Men venninnen til mamma sin bror (innviklet? :P ) har en ES som markerer inne uansett hvor han er. Han trener på den strenge måten ved å ta tak i hunden når han "fersker" han. (uten suksess vel og merke).

Jeg syntes det er en god idè for gamle og senile hunder. Synes det er litt tamt grunnlag å avlive hunden for noe slikt. Da ville jeg heller luftet hunden litt oftere og hatt den på inne.

Avlive? :) Er det noe jeg ikke har lest her? Så stort problem kan det vel ikke være? Da hadde jeg heller latt hunden vært hjemme istedenfor å være med på besøk. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit så lenge noe ikke skader eller er plagsomt for dyrene. Jeg har hatt en pomme-gutt (som ble 17) han gikk rundt og skvettet. Samme med ste- besteforeldrene mine sin gamle Bichon frisè... Trenger ikke tjene penger på det, kan jo sy sånt selv. Slike "petshop"- sider er en inspirasjon for meg. Jeg kjøper aldri ting derfra. Lager sånt heller selv om det er noe jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns heller ikke dette er et tragisk påfunn.. Kan hjelpe mange hunder og hundeeiere, på en enkel å lettvindt måte. Ikke alle har kapasitet nok til å trene hunden sin til en hver tid, og noen hannhunder kan være ekstreme. Veldig greit om man vil ha noen sekunders pause fra treningen uten å være redd for at alt skal bli tisset ned, eller om man er på besøk til noen og ikke orker å nistirre på hunden tilfelle den skal løfte beinet.

Dessuten er det bra for eldre hannhunder som kanskje drypper litt, osv. Mange positive sider ved båndet, men selvsagt bør det ikke brukes som en unnskyldning på ikke gidde å få hunden husrein :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk som har både en og to og flere hannhunder, når det da blir løpetid er det enkelt for de unge hannhundene å starte å markere inne og slik "fortsetter" det med at de eldre markerer over, osv. At en hund markerer er ikke fordi den ikke nødvendigvis ikke er renslig. Jeg har selv hatt en hannhund hjemme her som der han bor markerer inne, men her har jeg aldri trengt å ha på han bellyband fordi han ikke har noen grunn til å markere..

Tisse båndene er heller ikke noe hundene skal gå med hele tiden uansett, men for å unngå å få pissa ned leiligheten man har eller besøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hadde det vært min hund som hadde trengt noe sånn (av fx den grunnen jeg skriver i mitt forrige innlegg), så hadde jeg jammen valgt en tøff en! En stakkars, mer eller mindre inkontinent gamling skulle fått lov å være gutte-barsk-kul så lenge han kunne..! :D

Jeg syns vel gutte-barsk-kul-toget har gått i det man putter bleier på bikkja jeg da - samme hvordan de ser ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikke og gi godbit når hunden ikke markerer inne hos andre folk eller skinnriste hunden akkurat når hunden løfter benet? For ja - jeg kjenner faktisk folk som har prøvd begge deler (dessverre) Men hva om ikke det hjelper liksom?

Jeg lurer på hvordan man trener en hannhund til å ikke markere inne med klikker ? Tror noen virkelig at en hund SKJØNNER at man trener den på å IKKE gjøre en ting ? Klikker bruker man til å FANGE adferder - så da kan man jo lure på hvilken adferd folk "fanger" når man klikker dersom hunden IKKE markerer ? Jeg skjønner godt at de ikke fikk DET til, for å si det sånn...

Syns heller ikke dette er et tragisk påfunn.. Kan hjelpe mange hunder og hundeeiere, på en enkel å lettvindt måte. Ikke alle har kapasitet nok til å trene hunden sin til en hver tid, og noen hannhunder kan være ekstreme. Veldig greit om man vil ha noen sekunders pause fra treningen uten å være redd for at alt skal bli tisset ned, eller om man er på besøk til noen og ikke orker å nistirre på hunden tilfelle den skal løfte beinet.

Dessuten er det bra for eldre hannhunder som kanskje drypper litt, osv. Mange positive sider ved båndet, men selvsagt bør det ikke brukes som en unnskyldning på ikke gidde å få hunden husrein :D

Vet du - jeg ser overhodet INGEN positive sider ved et sånt bånd. Det er enkelt og lettvint for eier som da SLIPPER å trene hunden sin, og har de ikke kapasitet til å trene på DETTE, har de neppe kapasitet til å ha hund overhodet. Dette er ren og skjær latskap, og et redskap for idiotiske hundeeiere som heller burde kjøpe hund på IKEA !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel gutte-barsk-kul-toget har gått i det man putter bleier på bikkja jeg da - samme hvordan de ser ut..

Nåh. Må ikke du komme her og ta alt så himla alvorlig, da! :closedeyes:

Til og med jeg skjønner at en hund på 14 år ikke blir mer gutt av å gå med bleie, men hvis jeg som eventuell eier ville syns det så bedre ut med en litt tøff bleie i stedet for en ensfarget - hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh. Må ikke du komme her og ta alt så himla alvorlig, da! :closedeyes:

Til og med jeg skjønner at en hund på 14 år ikke blir mer gutt av å gå med bleie, men hvis jeg som eventuell eier ville syns det så bedre ut med en litt tøff bleie i stedet for en ensfarget - hva så?

Jeg har hatt en gammel, små-senil og noe lekk hannhund sjøl, og å putte på han bleie var bare ikke et alternativ (det finnes neppe i huskystørrelse heller). Jeg klarer bare ikke å se poenget, og jeg har vel til nå ikke funnet et argument i denne diskusjonen jeg syns er overbevisende :D

Ja, jeg måtte passe bedre på huskyen, ja, vi var ute og lufta oss ofte.. Er det virkelig et så stort problem for folk flest at det er nødvendig å kle på de bleier? Sorry, jeg er på linje med Siri her, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke kapasitet nok eller tid nok til å trene hunden sin, da lar man noen som har denne tiden og kapasiteten til å trene huden få muligheten til å gjøre det, og lar huden få en sjanse hos disse.

Helt på høyden med Siri og 2ne her, finner ingen formildende omstendigheter til truse/bleie på herken hannhuder eller tisper. Ja, jeg er motstander av tispebind også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg kjøper ikke dette småhund greien. Det er ren latskap!

Etter å ha vært i miniatyr miljøet i mange år så har jeg sett "hvem" som har hatt problemene :rolleyes:

Selv har jeg hatt Pomme, Tibetansk spanielx2, Mops og Bichon F i nærmeste famillie. Alle hannhunder og ingen tisset inne! T.o.m ikke julaften når alle var samlet.

Ei heller har dem seriøse oppdretterene av Pomme og Papillon som vi hadde boende like ved noen problem med dette.

Kanskje det fins noen ekstreme enkelt tilfeller, og 13-14 år gamle hunder som lekker er en annen diskusjon. Men ved å gjøre slike ting "tilgjengelig" så er det veldig enkelt å hvile på dette faktisk bare si at "hunden kan ikke trenes". Ren latskap mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...