Gå til innhold
Hundesonen.no

For liten plass på pc (bærbar)


ToneS

Recommended Posts

Ok, nå har jeg lett her, men finner ingen lignende tråd (kan hende jeg tar feil, men jeg tar sjansen).

Pc-en er stappfull av bilder, musikk og lignende og begynner nå å bli full.... Er det noen som har erfaringer og linker til internett lagringsbaser (eller hva det nå heter....) Slike der man kan ha bildene sine og slikt på...

Eller burde jeg gjøre noe annet, slik som å kjøpe en ekstern harddisk...?

Eller noe helt annet?

Brainstorming, jeg er åpen for alle forslag.. Begynner å bli ganske desperat nå... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstern hardisk er nok den beste løsningen ja. Den kan du jo også bruke hvis du skal ha ny pc en gang, og du kan ta den med deg. Pluss at ved et eventuelt datakrasj har du fortsatt bildene og de du har lagret der inntakt:)

Synes lagring på nett er noe suspekt, man har ikke kontroll på egne bilder, sånn i prinsippet er de jo tilgjengelige for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det dere sier med internett lagringsplasser i det hele tatt. :P Men det er jo logiskt...

Da er sikkert ekstern best ja... Hvor mye koster disse ca...? Kan man koble til hardisken til pc-en eller må det gå gjennom minnebrikke eller noe sånt...?

(ja, jeg har veldig lite peil på akkurat dette.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du installere spillet på den eksterne disken, du kan ikke kopiere det rett over fra der det ligger nå. Hvertfall vil det mest sannsynlig ikke fungere :P

Eksterne disker er billige, hvertfall syns jeg det. Burde hatt en selv egentlig.

Eksempler:

http://prisguide.hardware.no/vis_kategori....ering=min_price

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil her, men jeg tror kanskje ikke det er noen god idè å spille spill rett fra hardisken, da det nok vil gå noe langsommere, og du kan riskere å bli sittende og irritere deg over langsomt og hakkete spill. Men det har nok noe med hardiskens kvalitet og da, og om man har den på trådløst osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du installere spillet på den eksterne disken, du kan ikke kopiere det rett over fra der det ligger nå. Hvertfall vil det mest sannsynlig ikke fungere :P

Eksterne disker er billige, hvertfall syns jeg det. Burde hatt en selv egentlig.

Eksempler:

http://prisguide.hardware.no/vis_kategori...ering=min_price

Selvfølgelig, smart... :P For på denne er det ikke spesielt mye med plass... Og da kan jeg jo ha flere spill også.. :P

Nei, det var ikke så dyrt.. :P Da blir det nok sikkert en ekstern disk på meg også....

Mulig jeg tar feil her, men jeg tror kanskje ikke det er noen god idè å spille spill rett fra hardisken, da det nok vil gå noe langsommere, og du kan riskere å bli sittende og irritere deg over langsomt og hakkete spill. Men det har nok noe med hardiskens kvalitet og da, og om man har den på trådløst osv.

Ååå..? Jeg trodde kanskje det gikk fortere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en lignende hardisk som i linken over, og jeg lagrer alle bilder og all musikk, filmer og andre filer på hardisken, så har jeg bare bilder jeg bruker mest på pcn... bruker hardisken som en backup hvis pcn min skal kræsje... som den har gjort en gang før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder og viktige dokument kan det også være greit å brenne over på en CD/DVD som oppbevares et annet sted (bankboks, svigers, foreldre, osv) - i fall husbrann, vannskader, tyveri, kræsj av ekstern harddisk også, osv. Da har du minst tre versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstern harddisk OG lagring på nettet er nok det sikreste. FotoKnudsen har vanvittig sikre servere, og det skal, i følge de, atombomber til på to forskjellige steder her i Norge, for å slette alle bildene. Var på fotokurs hos FotoKnudsen en gang for noen år siden, og han som hadde kurset visste ikke hvor den ene serveren lå, for det var hemmelighetsstemplet. Ergo temmelig sikkert, med andre ord. Hvordan andre løser det, vet jeg ikke, men det sikreste er å spre bildene på flest mulig steder (ikke bare på en ekstern man har i huset selv - det kan jo brenne), men også på internett/servere hos andre. Du kan jo også leie webplass og legge bildene der i tillegg til ekstern harddisk. Men skal du lagre bildene i full størrelse (og har et ganske greit kamera) trenger du en god del plass, noe som koster mer enn om de er forminsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det dere sier med internett lagringsplasser i det hele tatt. :P Men det er jo logiskt...

Nei det er ikke logisk, det ville vært ALT for dumt...

Lagring på nettet er ikke så suspekt som dere skal ha det til...

1. firma som tilbyr lagring på nett lagrer filene dine på flere steder samtidig.

(min online lagring lager bildene på 4 forskjellige steder i usa, identiske kopier på alle steder)

2. det er ikke åpent for alle, de som tilbyr dette krypterer filene så ingen kan se de, og serverne er generelt sikre.

(min online lagring, filene krypteres med 448-bit Blowfish kryptering før de forlater pcn,

under opplasting brukes 128-bit Secure Socket Layer kryptering... JEG har min egen kode på krypteringen, kan ikke låses opp av noen andre en meg. Og det beste av alt, jeg slipper å tenke på sikkerhetskopiering.! Det skjer helt av seg selv.! :) )

Men, for all del, Ekstern harddisk fungerer i massevis, kjøp gjerne to (de er så billige)

kopier over det samme på begge to, ha så en hjemme og ta med en til foreldre eller på jobben... Som du tar med hjem av og til for å oppdatere ...

Da har du vertfall en litt utdatert kopi om huset skulle brenne ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og forslag.. :whistle:

Skal nok kjøpe en ekstern hardisk og ha her hjemme, og kopiere bilder og div over til cd-er å ha med på hytta osv...

Tror jeg kjøper en ganske stor en når jeg først kjøper en.... Heller noen hundre kroner dyrere enn å måtte kjøpe en til senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke logisk, det ville vært ALT for dumt...

Lagring på nettet er ikke så suspekt som dere skal ha det til...

1. firma som tilbyr lagring på nett lagrer filene dine på flere steder samtidig.

(min online lagring lager bildene på 4 forskjellige steder i usa, identiske kopier på alle steder)

2. det er ikke åpent for alle, de som tilbyr dette krypterer filene så ingen kan se de, og serverne er generelt sikre.

(min online lagring, filene krypteres med 448-bit Blowfish kryptering før de forlater pcn,

under opplasting brukes 128-bit Secure Socket Layer kryptering... JEG har min egen kode på krypteringen, kan ikke låses opp av noen andre en meg. Og det beste av alt, jeg slipper å tenke på sikkerhetskopiering.! Det skjer helt av seg selv.! :icon_confused: )

Men, for all del, Ekstern harddisk fungerer i massevis, kjøp gjerne to (de er så billige)

kopier over det samme på begge to, ha så en hjemme og ta med en til foreldre eller på jobben... Som du tar med hjem av og til for å oppdatere ...

Da har du vertfall en litt utdatert kopi om huset skulle brenne ned...

Jeg kan overhodetikke noe om sånt, men har du tips til slike plasser? Jeg har vært borti litt for mange eksterne disker som bare dør på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt en 3års avtale hos mozy.com...

Der fungerer det slik at man installerer et lite program og velger hvilke mapper man vil ha sikkerhetskopi av...

Å etter dette så trenger jeg ikke tenke på backup mer, alt skjer av seg selv...

Programmet leter etter filer som er blitt forandret i de aktuelle mappene å tar en ny kopi av disse...

Så like etter jeg har redigert det viktige dokumentet så ligger det en backup av dette i usa...

Nedturer med mozy.com er :

- båndbredden ut fra pc er hos de fleste meget lav, så å ta backup av mange Gb tar LANG tid.

Derfor valgte jeg mozy.com, de har fri lagringsplass / "uendelig lagringsplass"...

og koster bare ca. 200kr året...

- Et annet stort pluss med mozy.com må jo være at en konto på 2Gb er gratis...

- Et tredje pluss med mozy er at det faktisk er tryggere en nettbanken

med den lokale 448-bit Blowfish krypteringen og 128-bit Secure Socket Layer kryptering ved opplasting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... :icon_confused:

Så for å ha en løsning til dokumenter kan dere jo bare lage en 2Gb gratis konto..

2Gb fungerer jo fint til dokumenter og viktige filer, bare ikke bilder og film...

Så.. Førstevalg er eksternharddisk, full kontroll selv og diskene er billige... har selv 3stk. hvorav 1stk på jobben...

Som en ekstra sikkerhet om alt feiler, ha en online konto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...