Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommerlister 09


HHC

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar
alle som har stilt ut mye, vet at trynedømming foregår. Noen ganger er det så synlig at det blir pinlig å se på.

Jeg har tydeligvis ikke stilt ut nok.

Hva definerer du "mye" som? Eller er vi velsignet heldige i min rasering, kanskje? Eller er jeg helt blind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis ikke stilt ut nok.

Hva definerer du "mye" som? Eller er vi velsignet heldige i min rasering, kanskje? Eller er jeg helt blind?

De dommerne jeg har vært ut for i min korte utstillingskarriere har virket seriøse og interesserte i det de holder på med. Det må da være fryktelig utilfredsstillende å være dommer hvis man ikke går inn for jobben på en saklig måte? Hvem gidder å reise land og strand rundt uten lønn for å trynedømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Heidi ... Og hvor mange invitasjoner vil denne dommeren få etterhvert, hvis den er "kjent" som trynedommer?

Den vil da i så fall kun bli invitert av "kompisen" sin, da - og det kan neppe være mange utstillinger i året, liksom..

Men joda, en enkelt gang kan det sikkert skje, men det er på INGEN måte særlig utbredt, og i alle fall ikke så mye som mange liker å prate om.

Men det kan jo godt hende at det er mer utbredt i visse raser enn andre, såklart.

Vi har selvsagt også dommere som liker en spesiell type hunder, og derfor ender skummelt ofte å sette opp en helt annen type hund enn det f.eks. jeg har. Derfor stiller jeg ikke for den dommeren, enkelt og greit..

Men med våre dommerlister for året som ser ut som en oversikt over politikere i gamle sovjetunionen, så er det virkelig ikke så lett å rekke å "bli kjent" med alle, da...

Og ja, patricia.. Hva er "stilt ut nok"? Jeg startet i 1981, har hatt mestvinnende i min rase de siste 16 årene, og er vel på rundt 20-25 utst pr år og har vært det i en 20-års tid.

Og jada, jeg har også endel dommere som veldig ofte setter meg opp i ringen, men det er IKKE tilfelle at jeg kan stille hvalsomhelst (selv om det er en bra hund) for vedkommende og den setter meg opp, nei. Men ja, jeg VET at dersom "den" dommeren dømmer så har jeg en meget god sjanse for BIR'et hvis jeg stiller den ene hunden min, men skal være glad for en HP hvis jeg stiller den andre.

Ergo stiller jeg selvsagt ikke "rødsløyfehunden" men BIR-kandidaten. Neste gang stiller jeg kanskje en annen hund som jeg mener vedk. dommer skal like, siden han liker BIR.kandidatens type, etc.

Dette forsterkes også av hvordan man preparerer og viser opp hunden. Noen dommere er meget svake for hunder som har en "sånn" front - og da stiller man hunden så det blir veldig tydelig (ekstremt)..

Andre er baaare opptatt av hoder - og da blir dèt topp-prioritert i fremvisningen ("tilfeldigvis" er alltid hodet godt synlig når dommeren snur seg for å kikke på hunden).

Noen lar seg alltid "lure" av fri-handling (hunden stilles fritt), andre setter pris på at de blir skikkelig stilt opp uansett. Noen liker mindre (man lener seg over hunden) andre større (man setter seg på huk bak), noen liker at man løper fort, andre sakte, etc..

På en slik måte (når man "har stilt ut nok") greier man å presentere hunden slik at akkurat DEN dommerens ønskemål faktisk kommer veldig klart fram - og det er slett ikke utrolig at vil han foretrekke den hunden fremfor den andre som blir vist "over middels bra"..

Dette ER en skjønnhetskonkurranse, og en Miss'e'dame kommer absolutt ingen vei uten rett frisør, sminke, klær og ikke minst - uten å kunne "føre seg" (dvs bevege seg)...

Og ingenting gir vel mer grobunn for misunnelse enn akkurat konkurranse om "skjønnhet", ikke sant? Nettopp fordi det ikke finnes noen fasit, ingen "riktige eller feil" valg - kun EN persons subjektive mening.

Men det er selvsagt alltid godt å ha en forklaring på hvorfor vedkommende likte "naboens" bedre enn min, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt hunder fra jeg var jentunge (for maaange år siden), har vist terriers, miniatyrer, fugliser, brukshunder, og nå labradors.Har også fungert som ringsekretær i noen år. Det er ikke like ille i alle raser, la det være sagt.Men så er det dette med dommere som dømmer kollegene sine, da. jeg vet at trår jeg på tynn is her, man skal ikke beskylde dommere for å være partiske. Men når man nesten hver j...gang "vet" på forhånd hvem som vinner(spesielt på hjemmebane), når maktmennesker som sitter i styre og stell i raseklubben inviterer dommere de vet liker deres hunder, og de samme folka vinner de gjeveste titlene i ett kjør - da går man litt lei. Det skal ikke være sånn at andre gir opp og boikotter utstillinger, bare fordi oppdretter X kan dra med seg en gressklipper inn i ringen og likevel vinne?

Det er flott når pene, korrekte hunder vinner, særlig når de i tillegg er velstilte og i god form. Men når "kjendiser" tar hele kaka med hunder som vralter rundt, er i dårlig form, dårlig pels, liker seg dårlig i ringen osv.- det er ikke flott. Det er da jeg føler meg pinlig berørt på dommers vegne.

Nå høres jeg kanskje ut som en sur taper-NOT! Jeg elsker å gå på utstillinger, om ikke annet som tilskuer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt hunder fra jeg var jentunge (for maaange år siden), har vist terriers, miniatyrer, fugliser, brukshunder, og nå labradors.Har også fungert som ringsekretær i noen år. Det er ikke like ille i alle raser, la det være sagt.Men så er det dette med dommere som dømmer kollegene sine, da. jeg vet at trår jeg på tynn is her, man skal ikke beskylde dommere for å være partiske. Men når man nesten hver j...gang "vet" på forhånd hvem som vinner(spesielt på hjemmebane), når maktmennesker som sitter i styre og stell i raseklubben inviterer dommere de vet liker deres hunder, og de samme folka vinner de gjeveste titlene i ett kjør - da går man litt lei. Det skal ikke være sånn at andre gir opp og boikotter utstillinger, bare fordi oppdretter X kan dra med seg en gressklipper inn i ringen og likevel vinne?

Det er flott når pene, korrekte hunder vinner, særlig når de i tillegg er velstilte og i god form. Men når "kjendiser" tar hele kaka med hunder som vralter rundt, er i dårlig form, dårlig pels, liker seg dårlig i ringen osv.- det er ikke flott. Det er da jeg føler meg pinlig berørt på dommers vegne.

Nå høres jeg kanskje ut som en sur taper-NOT! Jeg elsker å gå på utstillinger, om ikke annet som tilskuer!

Eller man føler at hele avdelinga har vært på dommermiddagen, som i det verste tilfellet jeg har opplevd. Hvor som nevnt under "kjendiser" (men i dette tilfellet styr og stell) plutselig får en cert hund ut av noe helt annet. Da er det pinlig å stå ringside. Glad jeg var såpass ung og "dum" der og da mens det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...når maktmennesker som sitter i styre og stell i raseklubben inviterer dommere de vet liker deres hunder, og de samme folka vinner de gjeveste titlene i ett kjør - da går man litt lei. Det skal ikke være sånn at andre gir opp og boikotter utstillinger, bare fordi oppdretter X kan dra med seg en gressklipper inn i ringen og likevel vinne? ...

Hvis det er slik det fungerer, er det jaggu rart det er så vanskelig å få folk til å ta tillitsverv...

Eller kanskje det er slik at mennesker som er dedikert til rasen også vil gjøre klubbarbeid, at de som bruker tid og energi på å kjøpe og avle fram gode hunder også bruker tid på klubb og utstilling? Mens Hansen med en grei førstepremiehund ikke helt ser noen grunn til å sitte tre år i utstillingskomiteen? For hunden blir vel ikke bedre av at Hansen sitter i UK?

*veldig glad for at jeg gjør det bra, til tross for at jeg for tiden er uten verv og velkjent kennelnavn utover landegrensene. Flaks har jeg!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...når maktmennesker som sitter i styre og stell i raseklubben inviterer dommere de vet liker deres hunder, og de samme folka vinner de gjeveste titlene i ett kjør - da går man litt lei. Det skal ikke være sånn at andre gir opp og boikotter utstillinger, bare fordi oppdretter X kan dra med seg en gressklipper inn i ringen og likevel vinne? ...

Eh, ja vel, og du mener dette er vanlig praksis? Da er det i så tilfelle litt merkelig at jeg og mine styrekolleger ikke vinner på utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke med utstilling å gjøre, men jeg spør her likevel.

Noen som vet når NKK legger ut dommere for LP/AG? Det er jo ikke så fryktelig lenge til påmeldingsfristen til NKK Bø går ut(2 uker), og det er kjekt å vite hvem som dømmer før man evt. melder seg på. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...