Jump to content
Hundesonen.no

Dommerlister 09

HHC

Recommended Posts

• Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Jeg venter på dette selv... Før meldte jeg på for alle dommere, men endelig har jeg lært meg mer om hvilke dommere det lønner seg å melde på for, og ønsker derfor å planlegge neste år så godt som mulig :P

Jeg jakter på kvinnelige "bestemordommere" som kan gi Linus flere positive opplevelser i ringen før jeg i det hele tatt prøver meg på en mannlig en.

For gårdisen kommer jeg til å legge turen til flest mulig utstillinger med Nordiske dommere, da helst fra Danmark og Sverige.

Kommer ikke til å legge noe penger ned i dommere fra det store utland, da disse ikke vet hvordan en gårdis ser ut.

Og selv om Hampus alltid får CK og BIR av dem, synes jeg dette er kjedelig...

Så jeg ønsker også dommerlistene... NÅ!

NKK har vel sjelden hatt dommerlistene klare før Hamar, de kommer stort sett etter det.

Det er også litt feil å sammenligne med for eksempel SKK - der har de ulike lenskennelklubber med ansvar for de fleste utstillingene, og altså mindre jobb for sentraladministrasjonen både med å plotte dommere og andre oppgaver underveis.

Joda Emma, for all del. Poenget mitt var bare at våre naboer har klar tå få det ut innen denne tid.

De kunne jo f.eks klargjort Bø/Bergen nå, for de andre er ikke før i Mai. Det er greit å ha noe å gå etter :P

Selvsagt har NKK stikkert stort sett alle dommerlistene klare for neste år allerede, selv om det er noen "hull". Det var da ikke så lenge siden det ble "opplest og vedtatt" at dommerlistene skulle offentliggjøres et halvår (eller var det et år?) før... Men det er nok glemt og gjemt nå.

Så ja - frem til sommeren '09 burde vært lagt ut for lenge siden. Men, som Emma sier, vanen er jo å vente nærmere Hamar.

Dette er nok fordi at før i tiden kom terminlisten (som ble trykket på papir) ut på Sjølyst-utstillingen (senere Hamar), og det var visst litt stas det da. Nå er det liksom ikke helt den store sensasjonen...

Susanne

Selvsagt har NKK stikkert stort sett alle dommerlistene klare for neste år allerede, selv om det er noen "hull". Det var da ikke så lenge siden det ble "opplest og vedtatt" at dommerlistene skulle offentliggjøres et halvår (eller var det et år?) før... Men det er nok glemt og gjemt nå.

Så ja - frem til sommeren '09 burde vært lagt ut for lenge siden. Men, som Emma sier, vanen er jo å vente nærmere Hamar.

Dette er nok fordi at før i tiden kom terminlisten (som ble trykket på papir) ut på Sjølyst-utstillingen (senere Hamar), og det var visst litt stas det da. Nå er det liksom ikke helt den store sensasjonen...

Susanne

Dette blir jo fullstendig OT, men har det virkelig vært NKK-utstilling på Sjølyst tidligere? Det har jeg aldri hørt om, men så er ikke jeg spesielt gammel i "gamet" heller da... :) Moro å høre hvordan det var tidligere!

NKK har tatt hinte og dommerlister er ute til og med nkk Kristiansand =O

noen som vet noe om dommerne :

Marianne Holm-Hansen, Danmark (skal stille tibbe for henne)

Filip Johnson ( i sammengeng Juniorhandling, står mellom valget flat eller tibbe)

Nina Karlsdotter, Sverige (flat)

Ingebjørg Stenhaugen(juniorhandling flat eller tibbe)

Dette blir jo fullstendig OT, men har det virkelig vært NKK-utstilling på Sjølyst tidligere? Det har jeg aldri hørt om, men så er ikke jeg spesielt gammel i "gamet" heller da... :whistle: Moro å høre hvordan det var tidligere!

Jepp, før i tiden da jeg var ung og sånt, var Vikingskipet Sjølyst. Folk klagde på de samme greiene da, forresten.. Små ringer og glatte gulv.. hehe

For belgerne:

Bø 21.-22. februar: Andrzej Stepinski, Polen

Hordaland 21.-22. mars: Carlos Fernandez Renau, Spania

Harstad 18.-19. april: Gunnel Holm, Finland

Kristiandsand 9.-10. mai: Javier Sanchez, Spania

Er det lov å håpe på at feks i Spania har de lange belgere med store, vidstilte ører og lite pels?? :whistle:

Jepp, før i tiden da jeg var ung og sånt, var Vikingskipet Sjølyst. Folk klagde på de samme greiene da, forresten.. Små ringer og glatte gulv.. hehe

Jeg skal love at det blir IKKE bedre i Lillestrøm..

For belgerne:

Er det lov å håpe på at feks i Spania har de lange belgere med store, vidstilte ører og lite pels?? :whistle:

Carlos Fernandez Renau dømte iallefall slik i NKK Kongsvinger ifjor:

Groen:

1BHK CACIB CERT BIM Armani du Bois du Tot (ingen av de andre 6 andre hannene fikk CK)

1BTK CACIB CERT BIR Chac Mool's Fuzzy Dancer (søster til 2ne's Dina tror jeg)

2BTK CK HiAyre's Magic Miracle (søt groen tispe etter Terv)

3BTK CK N UCh A-Te-Ell's Madame Udine

4BTK CK Jina de Rancho Jerez

Terv:

1`BHK CK CACIB BIM NUCh Fakaiser's Giono

2BHK CK resCACIB NUCh Oskar Twinkle van de Weiwakers

3BHK CERT Woodshine's Regal Swany

4BHK CK Fauve Art's SX Hercule Nonstop

1BTK CK CACIB BIR NUCh Xerina-Xeyenne van de Weiwakers

2BTK CERT resCACIB Chevy's Kahoko (søster til min Roma)

3BTK CK Woodshine's Sky at Sundown

4BTK CK Heldige Moria av Revehiet

Så han ser nå iallefall ut til å like godt kroppete hunder :lol:

For belgerne:

I <3 Javier, han likte hunden min da han så ut som, tjaa, litt armer og bein ;)

Forøvrig ser det ut som det blir en tur til Harstad på meg :lol:

...og bærestolper midt i ringen som hannhundene pisset på...

Mye bra bernerdommere, den ene satte X'en som klassevinner med CK blant 12 juniorer, og sa hun var en veldig pen hund som trengte litt mer tid. Den er grei, hun har fått litt mer tid, nå kommer vi til Kristiansand!

Jaja...

Dommer i Harstad for gårdisen er samme som gav han World Winner-tittelen i Stockholm.

For pysalille er det dommer fra Latvia, muligens en dame.

Men de er ofte litt mer brå enn de norske "bestemordommerne" vi har hatt de siste gangene, så det er mulig vi dropper Harstad i år...

Jeg jakter på kvinnelige "bestemordommere" som kan gi Linus flere positive opplevelser i ringen før jeg i det hele tatt prøver meg på en mannlig en.

For gårdisen kommer jeg til å legge turen til flest mulig utstillinger med Nordiske dommere, da helst fra Danmark og Sverige.

Kommer ikke til å legge noe penger ned i dommere fra det store utland, da disse ikke vet hvordan en gårdis ser ut.

Og selv om Hampus alltid får CK og BIR av dem, synes jeg dette er kjedelig...

Så jeg ønsker også dommerlistene... NÅ!

Hvis du tilfeldigvis skal på en utstilling hvor Arne Foss er dommer for shiba (hvis han er det da?), så vil jeg i alle fall anbefale ham, snakk om hyggelig og behagelig mann altså! :icon_confused:

Moro! Men hvor i all verden ble det holdt på Sjølyst da? Sjølyst er riktignok rimelig fornyet, så hvordan det så ut tidligere har jeg ikke peiling på... Det er nesten litt synd at det ikke er utstilling her lenger, da kunne jeg jo nesten spasert dit til fots! Ja, det er ofte litt komplisert uten lappen og bil...

Sånn ser forøvrig vår dommerliste ut, men foreløpig er det vel bare Bø, muligens Kristiansand, som er aktuelle (med tanke på reisevei):

Bø: Ann Carlström. Ser hun har/har hatt vorsther, dachs og schnauzer selv, liker dommere som har "min" rase jeg...

Hordaland: Hans Rosenberg

Harstad: Heliane Maissen-Jarisch

Kristiansand: Giuseppe Allesandra

Noen som vet noe om disse dommerne, hva de ser etter osv?

Noen som vet noe om disse dommerne, hva de ser etter osv?

Hihi - Ann Carlström er i alle fall opptatt av pels :rolleyes: Det var hun som sa at "det HER er ikke ønskelig" og nappet Amigo i pelsen som ramla av i store dotter i Danmark i sommer. Har lest kritikker fra henne på andre hunder hvor hun også vektlegger pelsen. Ellers aner jeg ikke - det er en hyggelig dame. De andre vet jeg ingenting om.

PS: Fra og med 2009 og fire år fremover er Lillestrøm stedet for norsk vinnerutstilling og ikke Hamar. Dette står å lese på den nye hundesiden Hunden.no

Sjølystutst. ble holdt i de gamle messehallene på Sjølyst, de er vel revet nå? Såvidt jeg husker var der 2 etasjer, glatt betonggulv, små ringer, og store betongsøyler som sto i veien. Men for datidens påmelingsantall var hallen OK nok, jeg kan ikke huske at der var så trangt som i Vikingskipet nå?

Jeg har mange morsomme minner fra Sjølyst, der var en spesiell atmosfære som nå er borte...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...