Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommerlister 09


HHC

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Jeg venter på dette selv... Før meldte jeg på for alle dommere, men endelig har jeg lært meg mer om hvilke dommere det lønner seg å melde på for, og ønsker derfor å planlegge neste år så godt som mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter på kvinnelige "bestemordommere" som kan gi Linus flere positive opplevelser i ringen før jeg i det hele tatt prøver meg på en mannlig en.

For gårdisen kommer jeg til å legge turen til flest mulig utstillinger med Nordiske dommere, da helst fra Danmark og Sverige.

Kommer ikke til å legge noe penger ned i dommere fra det store utland, da disse ikke vet hvordan en gårdis ser ut.

Og selv om Hampus alltid får CK og BIR av dem, synes jeg dette er kjedelig...

Så jeg ønsker også dommerlistene... NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har vel sjelden hatt dommerlistene klare før Hamar, de kommer stort sett etter det.

Det er også litt feil å sammenligne med for eksempel SKK - der har de ulike lenskennelklubber med ansvar for de fleste utstillingene, og altså mindre jobb for sentraladministrasjonen både med å plotte dommere og andre oppgaver underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Emma, for all del. Poenget mitt var bare at våre naboer har klar tå få det ut innen denne tid.

De kunne jo f.eks klargjort Bø/Bergen nå, for de andre er ikke før i Mai. Det er greit å ha noe å gå etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har NKK stikkert stort sett alle dommerlistene klare for neste år allerede, selv om det er noen "hull". Det var da ikke så lenge siden det ble "opplest og vedtatt" at dommerlistene skulle offentliggjøres et halvår (eller var det et år?) før... Men det er nok glemt og gjemt nå.

Så ja - frem til sommeren '09 burde vært lagt ut for lenge siden. Men, som Emma sier, vanen er jo å vente nærmere Hamar.

Dette er nok fordi at før i tiden kom terminlisten (som ble trykket på papir) ut på Sjølyst-utstillingen (senere Hamar), og det var visst litt stas det da. Nå er det liksom ikke helt den store sensasjonen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har NKK stikkert stort sett alle dommerlistene klare for neste år allerede, selv om det er noen "hull". Det var da ikke så lenge siden det ble "opplest og vedtatt" at dommerlistene skulle offentliggjøres et halvår (eller var det et år?) før... Men det er nok glemt og gjemt nå.

Så ja - frem til sommeren '09 burde vært lagt ut for lenge siden. Men, som Emma sier, vanen er jo å vente nærmere Hamar.

Dette er nok fordi at før i tiden kom terminlisten (som ble trykket på papir) ut på Sjølyst-utstillingen (senere Hamar), og det var visst litt stas det da. Nå er det liksom ikke helt den store sensasjonen...

Susanne

Dette blir jo fullstendig OT, men har det virkelig vært NKK-utstilling på Sjølyst tidligere? Det har jeg aldri hørt om, men så er ikke jeg spesielt gammel i "gamet" heller da... :) Moro å høre hvordan det var tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har tatt hinte og dommerlister er ute til og med nkk Kristiansand =O

noen som vet noe om dommerne :

Marianne Holm-Hansen, Danmark (skal stille tibbe for henne)

Filip Johnson ( i sammengeng Juniorhandling, står mellom valget flat eller tibbe)

Nina Karlsdotter, Sverige (flat)

Ingebjørg Stenhaugen(juniorhandling flat eller tibbe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo fullstendig OT, men har det virkelig vært NKK-utstilling på Sjølyst tidligere? Det har jeg aldri hørt om, men så er ikke jeg spesielt gammel i "gamet" heller da... :whistle: Moro å høre hvordan det var tidligere!

Jepp, før i tiden da jeg var ung og sånt, var Vikingskipet Sjølyst. Folk klagde på de samme greiene da, forresten.. Små ringer og glatte gulv.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For belgerne:

Bø 21.-22. februar: Andrzej Stepinski, Polen

Hordaland 21.-22. mars: Carlos Fernandez Renau, Spania

Harstad 18.-19. april: Gunnel Holm, Finland

Kristiandsand 9.-10. mai: Javier Sanchez, Spania

Er det lov å håpe på at feks i Spania har de lange belgere med store, vidstilte ører og lite pels?? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For belgerne:

Bø 21.-22. februar: Andrzej Stepinski, Polen

Hordaland 21.-22. mars: Carlos Fernandez Renau, Spania

Harstad 18.-19. april: Gunnel Holm, Finland

Kristiandsand 9.-10. mai: Javier Sanchez, Spania

Er det lov å håpe på at feks i Spania har de lange belgere med store, vidstilte ører og lite pels?? :whistle:

Carlos Fernandez Renau dømte iallefall slik i NKK Kongsvinger ifjor:

Groen:

1BHK CACIB CERT BIM Armani du Bois du Tot (ingen av de andre 6 andre hannene fikk CK)

1BTK CACIB CERT BIR Chac Mool's Fuzzy Dancer (søster til 2ne's Dina tror jeg)

2BTK CK HiAyre's Magic Miracle (søt groen tispe etter Terv)

3BTK CK N UCh A-Te-Ell's Madame Udine

4BTK CK Jina de Rancho Jerez

Terv:

1`BHK CK CACIB BIM NUCh Fakaiser's Giono

2BHK CK resCACIB NUCh Oskar Twinkle van de Weiwakers

3BHK CERT Woodshine's Regal Swany

4BHK CK Fauve Art's SX Hercule Nonstop

1BTK CK CACIB BIR NUCh Xerina-Xeyenne van de Weiwakers

2BTK CERT resCACIB Chevy's Kahoko (søster til min Roma)

3BTK CK Woodshine's Sky at Sundown

4BTK CK Heldige Moria av Revehiet

Så han ser nå iallefall ut til å like godt kroppete hunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For belgerne:

Bø 21.-22. februar: Andrzej Stepinski, Polen

Hordaland 21.-22. mars: Carlos Fernandez Renau, Spania

Harstad 18.-19. april: Gunnel Holm, Finland

Kristiandsand 9.-10. mai: Javier Sanchez, Spania

Er det lov å håpe på at feks i Spania har de lange belgere med store, vidstilte ører og lite pels?? :whistle:

I <3 Javier, han likte hunden min da han så ut som, tjaa, litt armer og bein ;)

Forøvrig ser det ut som det blir en tur til Harstad på meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, før i tiden da jeg var ung og sånt, var Vikingskipet Sjølyst. Folk klagde på de samme greiene da, forresten.. Små ringer og glatte gulv.. hehe

...og bærestolper midt i ringen som hannhundene pisset på...

Mye bra bernerdommere, den ene satte X'en som klassevinner med CK blant 12 juniorer, og sa hun var en veldig pen hund som trengte litt mer tid. Den er grei, hun har fått litt mer tid, nå kommer vi til Kristiansand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...

Dommer i Harstad for gårdisen er samme som gav han World Winner-tittelen i Stockholm.

For pysalille er det dommer fra Latvia, muligens en dame.

Men de er ofte litt mer brå enn de norske "bestemordommerne" vi har hatt de siste gangene, så det er mulig vi dropper Harstad i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter på kvinnelige "bestemordommere" som kan gi Linus flere positive opplevelser i ringen før jeg i det hele tatt prøver meg på en mannlig en.

For gårdisen kommer jeg til å legge turen til flest mulig utstillinger med Nordiske dommere, da helst fra Danmark og Sverige.

Kommer ikke til å legge noe penger ned i dommere fra det store utland, da disse ikke vet hvordan en gårdis ser ut.

Og selv om Hampus alltid får CK og BIR av dem, synes jeg dette er kjedelig...

Så jeg ønsker også dommerlistene... NÅ!

Hvis du tilfeldigvis skal på en utstilling hvor Arne Foss er dommer for shiba (hvis han er det da?), så vil jeg i alle fall anbefale ham, snakk om hyggelig og behagelig mann altså! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, før i tiden da jeg var ung og sånt, var Vikingskipet Sjølyst. Folk klagde på de samme greiene da, forresten.. Små ringer og glatte gulv.. hehe

Moro! Men hvor i all verden ble det holdt på Sjølyst da? Sjølyst er riktignok rimelig fornyet, så hvordan det så ut tidligere har jeg ikke peiling på... Det er nesten litt synd at det ikke er utstilling her lenger, da kunne jeg jo nesten spasert dit til fots! Ja, det er ofte litt komplisert uten lappen og bil...

Sånn ser forøvrig vår dommerliste ut, men foreløpig er det vel bare Bø, muligens Kristiansand, som er aktuelle (med tanke på reisevei):

Bø: Ann Carlström. Ser hun har/har hatt vorsther, dachs og schnauzer selv, liker dommere som har "min" rase jeg...

Hordaland: Hans Rosenberg

Harstad: Heliane Maissen-Jarisch

Kristiansand: Giuseppe Allesandra

Noen som vet noe om disse dommerne, hva de ser etter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om disse dommerne, hva de ser etter osv?

Hihi - Ann Carlström er i alle fall opptatt av pels :rolleyes: Det var hun som sa at "det HER er ikke ønskelig" og nappet Amigo i pelsen som ramla av i store dotter i Danmark i sommer. Har lest kritikker fra henne på andre hunder hvor hun også vektlegger pelsen. Ellers aner jeg ikke - det er en hyggelig dame. De andre vet jeg ingenting om.

PS: Fra og med 2009 og fire år fremover er Lillestrøm stedet for norsk vinnerutstilling og ikke Hamar. Dette står å lese på den nye hundesiden Hunden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølystutst. ble holdt i de gamle messehallene på Sjølyst, de er vel revet nå? Såvidt jeg husker var der 2 etasjer, glatt betonggulv, små ringer, og store betongsøyler som sto i veien. Men for datidens påmelingsantall var hallen OK nok, jeg kan ikke huske at der var så trangt som i Vikingskipet nå?

Jeg har mange morsomme minner fra Sjølyst, der var en spesiell atmosfære som nå er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...