Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepark


Linda Kristin

Recommended Posts

I Usa finnes det inngjerede hundeparker, altså parker hvor man kan ta med hunden sin og ha den løs for trening, sosialisering o.l.

Kan ikke se at dette finnes i Norge. Mulig jeg tar feil.

Så jeg spør dere:

* Hvorfor finner man ikke dette i Norge?

og

* Hvorfor bør vi ha/bør vi ikke ha disse??

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins vel byer som har egne turområder for hund -uten båndtvang?

Jeg irriterte meg over det i går. Gikk tur med to hunder og hadde lyst til å slippe de.. Skulle hatt et inngjerdet område. Det trenger ikke å være så stort. En liten fotballbane feks.. slik at hundene får løpe og herje med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ishockey banen jeg, dvs, får jo bare gjort det på sommer'n når det er grus der og ingen bruker den. Og det er vel ikke helt lov, men han gjør ikke fra seg der, så noen stor krise er det nok ikke.

Men jeg er enig, jeg savner også et sted man kan ha bikkja fri, hvor alle som oppholder seg der vil ha bikkjene sammen, uansett hva slags rase det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel rundtomkring. Ved Semsvannet i Asker, og et par steder i Oslo såvidt jeg forstår. Problemet er at folk slipper alt mulig rart og plukker ikke opp etter seg, så det blir ofte en mindre koselig opplevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe har de et treningsområde et stykke utenfor byen med skog, mark, elver og det meste som brukes av fuglehund-folk og brukshundtrening om høsten. Det området er fritatt for båndtvang året rundt.

Nå skal det sies at jeg har hundene mine løse hver dag så å si.. Men på vei og sti hvor det ferdes folk og andre hunder er de i bånd. Men jeg slipper dem i parker, på fotballbaner og ikke minst i skog og mark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helårs-båndtvang.

Noen steder er det ikke en gang lov å ha med seg hund på sommer-halvåret.

Nå er det tom. forbudt å bade hunden i de fleste vann. (det eneste som er igjen er tjern og vann man ikke har lyst til å bade i selv.)

Jeg savner veldig en plass jeg kan slippe hunden.

Er så heldig at vi har stor hage, synes virkelig synd på andre hundeeiere som ikke kan slippe hunden andre steder enn hundeklubbens område. (hvor det er trening og kurs nesten hver dag.)

(men nå har de fleste joggere og tur-gåere gått i vinterdvale, så det finnes steder hvor man mest sannsynlig ikke vil treffe folk, å da kan man late som om man tror det er lov å slippe hunden. :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe har de et treningsområde et stykke utenfor byen med skog, mark, elver og det meste som brukes av fuglehund-folk og brukshundtrening om høsten. Det området er fritatt for båndtvang året rundt.

Jeg mener at jeg har lest at det er båndtvang der i vinterhalvåret pga rein som går der. Har sett rein der før.

Uansett, kan ikke hver enkelt hundeklubb finne områder hvor det kan inngjerdes på dugnad feks. Og ha områder til trening/forsvarlig løsslipp. Det er sikkert ikke enkelt i mange områder og byer.. Så skjønner godt fustrasjonen på de som bor i by og savner omårder.

Har også hørt om de bøndene som leier ut et jorde til hundefolk. Tror mye kan gjøres egentlig hvis man undersøker litt. Ihvertfall prøver å se. I storbyene kanskje det finnes tomme lagerområder hvor man kan ha hundetreninger innenfor et område, innomhus. Leie osv. Jeg vet ikke, har ikke sjekket så mye selv. Vi er heldige her nord som har mye friområder/fri natur rundt oss, så jeg er glad jeg slipper den problemstillinger. (tror ikke jeg ville hatt hund hvis jeg ikke hadde hatt så god muligheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det flere helårs friområder for hund. Alle er ikke like gode, men muligheten er i alle fall der. Så joda, dette finnes i Norge også... Dog er det vel ikke så mange inngjerdede områder, men det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig? Man skal jo ha kontroll på hunden sin uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hundeparker henger vi langt etter Sverige, som igjen ligger langt bak Danmark.

I Danmark har de hundeskoger over alt, noen med gjerde rundt.

Felles for de fleste friområder der står det klart om hunder skal luftes med eller kan luftes uten bånd, noe som er veldig praktisk.

Den uka vi var i Stockholm i forbindelse med WDS var vi 1-2 ganger daglig i en inngjerda hundepark ikke langt fra LIseberg.

Flott sted, og aldri andre hunder.

I Danmark gikk vi på http://www.hundeskovene.dk/ for å finne egnede steder å lufte hundene.

Veldig enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke finnes store nok ledige områder. Her jeg bor er det mye skog, men bønder har dyr der, eller så eier kommunen det som ikke eies av bøndene, og kommunen bruker det til å sette opp poster til orientering (som aldri blir brukt) Jeg lengter etter å se hunder som løper fritt og leker. Det er dette jeg ønsker for min valp. Greit nok at jeg har en hage, men der vandrer det ikke så mange andre hunder. Jeg vet om et jorde som ikke blir brukt så ofte, i hvert fall ikke nå når gresset ikke får så mye næring at det vokser. Kunne gjerne tenkt meg å spørre om tillatelse og invitere hundeklubben her på hundetreff der hunder (som kan være løse) får lov til å være hunder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at det faktisk har vært jobbet med dette i Sarpsborg. Hvor langt de har kommet eller hva det blir til har jeg ikke satt meg inn i helt, siden jeg ikke bor der noe mer, men man får jo se om det dukker opp noe....

At Norge ligger langt etter andre land på dette her, er jo ikke akkurat så overraskende.... Svenske hundeklubber får vel statsstøtte? Noe vi nok bare kan drømme om i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...