Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg

Car00line

Recommended Posts

Skrevet

Typen min har begynt å snakke om at han har lyst på hund. Å jeg blir jo selvfølgelig helt giret!

Så jeg har begynt å se litt rundt etter rase som passer han, for han har ikke peiling. Å siden det tar tid å planlegge å finne rett rase + oppdretter så begynner jeg så smått nå^^ (For han)

Men så har ikke jeg så stor peiling egentlig på andre raser enn de jeg har sett på selv.

Han bor i leilighet i stavanger. Vil ikke si han kommer til å gå så lange turer at det gjør noe. Han jobber også, som regel formiddag. Så hunden må takle å være alene til tider.

Størrelse har ikke så mye å si, helst korthåret og ikke mye pelsstell.

1. gangs eier av hund tror jeg. Og jeg har et halvt års erfaring nå, så jeg vet jo litt om hvordan det er å ha valp vertfall^^

Så jeg kommer til å hjelpe så mye jeg kan :lol:

Noen forslag? Skriv gjerne litt om rasen også :P

Skrevet

Jeg tok en hundetest og addet inn informasjonen jeg fikk av deg og kom opp med dette:

Canaanhund

Chihuahua korthåret

Dogo Canario

Engelsk bulldog

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Mops

Napolitansk Mastiff

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

Whippet

Ble faktisk noen barske hunder her også som kanskje typen din setter pris på.

Skrevet
Jeg tok en hundetest og addet inn informasjonen jeg fikk av deg og kom opp med dette:

Canaanhund

Chihuahua korthåret

Dogo Canario

Engelsk bulldog

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Mops

Napolitansk Mastiff

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

Whippet

Ble faktisk noen barske hunder her også som kanskje typen din setter pris på.

Hehe, ja han liker dem. Han vil ha Rottweiler da, men den vet jeg krever for mye^^

Skal se litt på de forskjellige her :lol:

Skrevet

Av de er vel mops og fransk bulldog de som sikkert takler best et liv med lite tur og lite annet :lol: Whippet må nok arbeides med for å få den alene. Fox terrier er jo i jaktlinjer, Canaan tror jeg krever MYE (om ikke i fysisk så iallefall psykisk)...

Da har du evt. norfolk / norwich, men de har jeg lite peil på :P

Skrevet

Canaanhund??! Nei, sats på en mops eller fransk bulldog eller noe slikt. Det finnes mange selskapshunder som ser tøffere ut enn en cocker eller bichon liksom.. :lol:

Og ang dette med å være alene hjemme; det må trenes på, uansett rase. Noen raser kan ta dette lettere enn andre, men ingen hunder kommer altså "ferdig trent" på dette punktet (eller noe annet).

Skrevet

Ja, jeg vet det krever trening på å være alene hjemme. Men noen raser takler det jo bedre enn andre.

Hva med Staffordshire Bull Terrier?

Han kommer jo til å gå turer og slik, men tror ikke han kommer til å gå i skog og mark. Han har ikke bil og bor nær sentrum.

Å når han kommer til meg i helgene, så vil han ta den med seg hit. Og da blir det jo litt bedre turer.

Og vdet tar jo alng tid før alt er på plass, så innen den tid kan det jo være at jeg har flyttet til han.

Og da blir det jo flere og lengre turer, for da komme jeg med min hund^^

edit: la på tekst.

Skrevet
Ja, jeg vet det krever trening på å være alene hjemme. Men noen raser takler det jo bedre enn andre.

Hva med Staffordshire Bull Terrier?

Han kommer jo til å gå turer og slik, men tror ikke han kommer til å gå i skog og mark. Han har ikke bil og bor nær sentrum.

Å når han kommer til meg i helgene, så vil han ta den med seg hit. Og da blir det jo litt bedre turer.

Og vdet tar jo alng tid før alt er på plass, så innen den tid kan det jo være at jeg har flyttet til han.

Og da blir det jo flere og lengre turer, for da komme jeg med min hund^^

edit: la på tekst.

Tror en stafford kunne trivd godt hos Erik. Jeg skal dra han/dere med på agility og sportrening, ingenting latskap her i heimen *flire*

Han trenger bare å motiveres litt, så er jeg sikkert på at han ikke er vanskelig å dra med på trening og tur :-)

Skrevet
Tror en stafford kunne trivd godt hos Erik. Jeg skal dra han/dere med på agility og sportrening, ingenting latskap her i heimen *flire*

Han trenger bare å motiveres litt, så er jeg sikkert på at han ikke er vanskelig å dra med på trening og tur :-)

Hehe, nei latskap har vi ikke hørt om^^ Mm, da blir det masse trening :lol:

Jepp, er helt enig der Marita :P

Skrevet
Tror en stafford kunne trivd godt hos Erik.

Staffen er sånn at den må sosialiseres så snart som mulig. Nytter ikke ha en staffe innelåst alene i mange timer. Den trenger mye oppfølging

Edit: og ikke minst aktivisering!

Skrevet
Av de er vel mops og fransk bulldog de som sikkert takler best et liv med lite tur og lite annet :P

Ville vært litt forsiktig med slike uttalelser jeg. Vi kjøpte mopsen fordi vi følte oss trygge som førstegangseiere på å kunne gi den det den har behov for, men at den har mindre behov enn mange andre raser betyr ikke at den ikke har behov.

Mopsen er en rase som har lett for å legge på seg, så å basere et liv med en mops på "lite tur og lite annet" blir ikke et godt liv for hunden iallefall. Vår er fornøyd med en times tur om dagen, som regel går vi i skogen hvor hun løper fritt (og hun løper, frem og tilbake og hit og dit) hele timen. Får hun ikke løpt slik må det lengre tur til. I helgene går vi som regel ca 2-timersturer. Får vi ikke gått skikkelig tur en dag, går vi en kortere tur og legger inn litt ekstra utfordrende trening. Hunden vår elsker å trene, og ville nok ikke trivdes dersom hun ikke fikk utfordringer og rom for kreativiteten sin.

Jeg synes det er synd å se alle hundene som er kjøpt fordi de "ikke krever noe" - og dermed får dårlig helse, både fysisk og mentalt. Alle hunder behøver, og fortjener, fysisk og mentalt stimuli. Nå fins det selvfølgelig individuelle forskjeller, det jeg vil frem til er at når man sier at hunden krever lite kan det lett tolkes til mindre enn det de minimalt bør få.

Virker ikke som at mopsen er veldig aktuell for trådstarter, men jeg bare måtte si det ifall noen som vurderer mops skulle lese her :)

Skrevet
boston terrier?

Huff, jeg håper ikke han vil ha en slik, for de liker ikke jeg^^ (Unnskyld meg^^)

Men jeg skal sjekke opp i den, kan ingenting om den, og har heller aldri møtt en, så jeg kan egentlig ike uttale meg!

Ville vært litt forsiktig med slike uttalelser jeg. Vi kjøpte mopsen fordi vi følte oss trygge som førstegangseiere på å kunne gi den det den har behov for, men at den har mindre behov enn mange andre raser betyr ikke at den ikke har behov.

Mopsen er en rase som har lett for å legge på seg, så å basere et liv med en mops på "lite tur og lite annet" blir ikke et godt liv for hunden iallefall. Vår er fornøyd med en times tur om dagen, som regel går vi i skogen hvor hun løper fritt (og hun løper, frem og tilbake og hit og dit) hele timen. Får hun ikke løpt slik må det lengre tur til. I helgene går vi som regel ca 2-timersturer. Får vi ikke gått skikkelig tur en dag, går vi en kortere tur og legger inn litt ekstra utfordrende trening. Hunden vår elsker å trene, og ville nok ikke trivdes dersom hun ikke fikk utfordringer og rom for kreativiteten sin.

Jeg synes det er synd å se alle hundene som er kjøpt fordi de "ikke krever noe" - og dermed får dårlig helse, både fysisk og mentalt. Alle hunder behøver, og fortjener, fysisk og mentalt stimuli. Nå fins det selvfølgelig individuelle forskjeller, det jeg vil frem til er at når man sier at hunden krever lite kan det lett tolkes til mindre enn det de minimalt bør få.

Virker ikke som at mopsen er veldig aktuell for trådstarter, men jeg bare måtte si det ifall noen som vurderer mops skulle lese her :P

Hehe^^ Det er ikke jeg som skal ha hunden da, skal se litt på raser sammen da han kommer til meg til helgen :)

Så da skal jeg se på alle de foreslåtte rasene og hørre hva han mener^^

• 3 weeks later...
Skrevet

det sies jo også at får du mops blir du god venn med dyrlegen....... vi har mops, han er alergisk mot det meste, må gå på kortison resten av livet:( hårer og lukter derfor mye. og som nevnt så legger de fort på seg.... MEEEN dette er jo en HÆÆRLIG rase med masse personlighet. rolige og snille, vi har nok bare vert maks uheldige. ta ett eksempel. naboen vurderte mops. kjøpte seg bc blanding fra en gård. vi bor i byggefelt. hunden ble helt gal, sto og gneldra hele dagen, hoppte opp på bordet og tyggde opp alle møblene rett og slepp fordi de valgte "feil" hund for deres bruk/interesser. nå vil de ha mops:) hehe

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
    • Jeg skal sette opp en valpebinge, eller -jeg skal avgrense ett område til valpen.  Jeg skal bruke kompostbinge fra biltema for å dele rommet. Da vil valpen få ett avgrenset og trygt sted,og jeg får en stue som ikke er spist opp. Men, hvordan skal jeg få festet grind til vegg? Det er 3 grinder som er stripset sammen. Jeg tenker kanskje å sette øyekrok i vegg, og feste med strips til grind. Men er redd grinda vil bli for lett på midten? Hunden er dachs.  Har noen her bilder av deres løsninger?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...