Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er vrang når den skal ut.

Linda Kristin

Recommended Posts

Skrevet

Cesar er ikke veldig happy for å gå ut når det regner. Og noen ganger vil han helst ikke gå tur.

Har dere tips til hva jeg skal gjøre for å få han til å syntes det er moro å gå på tur isteden for å tisse hjemme??? han er flink og tisser nesten ikke hjemme, men når det regner vil han HELLER tiss hjemme enn ute.

Har prøvd med godter, men han setter seg på rompa. Orker ikke dra hunden rundt heller.

Mvh Linda

Skrevet

Slik er det her også! ;) Når det regner så setter de seg/står og ser på meg og likssom spør; "Må vi..."? Og ja, det må dem! Og her vet de nå at slik er det, og tusler litt motvillig ut i det ekle regnet. ;)

Jeg foreslår at du forsøker å leke han ut. Finn en kul leke, kun til dette bruket, og lag det morsomt. Fortsett litt etter dere har kommet ut slik at han ikke gjennomskuer deg og vet at så fort han er ute så er det slutt på leken. Eller du kan forsøke å sette på han et tynt dekken som beskytter mot regnet. Kanskje han assosierer regnet med ubehag og det å fryse? Om nødvendig så må du bære han ut. Valper blir som kjent fortere renslig jo, skjeldnere de får anledning til å ha "uhell" inne.

Du kan trøste deg med at dette går over og en ganske vanlig valpeadferd. Om han ikke blir glad i regn, så vil han etterhvert, når han blir renslig, ønske å gå ut for å gjøre det nødvendige.

Lykke til!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig! Heftig lyd er no go for meg også
    • Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...