Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand Danois


armagnac

Recommended Posts

Heisann=) jeg har endelig funnet den hunden jeg vil ha. blå grand danois=D har snakket med oppdretter i Sverige. fra kennel boarhunters great dane;) avler svarte og blå GD'er<3 står på valpeliste der, med hanhund;)

noen som har noen erfaring med denne oppdretteren og rasen??

vil gjerne ha tips angående fôring og trening;) sikkert mange som har erfaring med hva slags for dom lønner seg og hva man bør gjøre for å få en GD til å gå pent:P en fordel at den er lydig når den er så stor=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål angående for kan du jo spørre oppdretter om, de har helt sikkert mange gode råd.

Og gå pent i bånd lærer du en grand danois på samme måte som alle andre hunder. Metoden jeg har brukt er kort fortalt å stoppe opp når hunden drar/har tenkt til å dra, så den ikke kommer videre, og dermed får den ikke viljen sin. Jeg går så videre når hunden har slakket på båndet selv, enten ved å komme mot meg, eller rygge litt.

Slakker ikke hunden av seg selv (det gjør den somregel ikke i begynnelsen av treningen), lager jeg en smattelyd slik at hunden snur seg, og dermed slakker. Da går vi videre.

Det har fungert veldig godt, og jeg er fornøyd med den metoden. Anbefaler deg å kjøpe denne boken, det var der jeg lærte metoden fra http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=550 bare at det står mye mer detaljert enn det jeg har skrevet. Jeg har ikke fulgt den til punkt og prikke kanskje, bare hovedtrekkene. Boken bruker leonbergere som bildeeksempler, og det er jo også store hunder :whistle:

Gratulerer med valg av en fantastisk rase, hadde det ikke vært for kort levealder og litt for stor størrelse for mitt sted nå i livet, ville jeg nok hatt en i hus :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål angående for kan du jo spørre oppdretter om, de har helt sikkert mange gode råd.

Og gå pent i bånd lærer du en grand danois på samme måte som alle andre hunder. Metoden jeg har brukt er kort fortalt å stoppe opp når hunden drar/har tenkt til å dra, så den ikke kommer videre, og dermed får den ikke viljen sin. Jeg går så videre når hunden har slakket på båndet selv, enten ved å komme mot meg, eller rygge litt.

Slakker ikke hunden av seg selv (det gjør den somregel ikke i begynnelsen av treningen), lager jeg en smattelyd slik at hunden snur seg, og dermed slakker. Da går vi videre.

Det har fungert veldig godt, og jeg er fornøyd med den metoden. Anbefaler deg å kjøpe denne boken, det var der jeg lærte metoden fra http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=550 bare at det står mye mer detaljert enn det jeg har skrevet. Jeg har ikke fulgt den til punkt og prikke kanskje, bare hovedtrekkene. Boken bruker leonbergere som bildeeksempler, og det er jo også store hunder :angry:

Gratulerer med valg av en fantastisk rase, hadde det ikke vært for kort levealder og litt for stor størrelse for mitt sted nå i livet, ville jeg nok hatt en i hus :wub:

Hei Hei :whistle:

Jeg har en Alaska Husky som er 4 måndaer gamel, den er snill og veldig lydig til å være en liten valp. Går på masse lange turer da han går løs på plasser som egner seg til det :P

Den liker å få masse kos, men det er en ting med det jeg lurer på, den ligger på ryggen og tar imot kos men så begyner han

å knurre, jeg vet ikke om det er fordi han koser seg eller og det er fordi han er sinna... Noen som vet det??

Er litt sjekt å vite, for om jeg skal treffe han eller ikke når han gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av fantastisk rase! Vet bare av en GD fra Boarhunter, men han var en av de vakreste og snilleste svarte guttene jeg har vært borti! Han måtte dessverre avlives nettopp pga kraftig allergi/hudproblemer, etter å ha kjempet i flere år.... :lol:

Så spør og grav hos oppdretter,de har mange års erfaring og mye kunnskap. I tillegg vil jeg anbefale deg å delfore med V&H valpefor fra første dag. Helforing kan bli vanskelig i vekstperioden, da det virker som de aldri blir mett, og tørrfor fyller magesekken godt. Jeg bløter fortsatt frokosten, for å være sikrere mot magedreining.

En GD skal IKKE mosjoneres før den er nærmere året! Gå rolige korte turer, ofte løs, tren på å gå pent både løs og i kobbel ofte, gjerne inne og i hagen og sørg for at du er verdens beste og morsomste eier, da får du mye gratis i krapylpubertetstullet :) Bare husk at en Gd ikke reagerer lynkjappt av natur, den vurderer om den skal høre på deg... Ikke bli sint/frustrert, men bryt av og prøv igjen! Gå inn på Amazon.com og kjøp deg et par bøker, bare vær obs på at det finnes lite nytt om GD og endel gamle teorier om tøffhet og straff kan florere. Meld deg inn i NGDK, og sjekk om det er et lokallag nær deg der du kan treffe andre GD eiere.

Vær forsiktig med lange trapper nedover, opp går fint etter kort tid.

Og ikke glem å ta den med absolutt overalt; på buss, tog, trikk, bil, båt, by, land, heis, flytebrygge, uterestaurant.. you name it. En GD på 80 kg som ikke vil/tør kan bli skummel for omgivelsene! Husk at de har både vokter-og jaktaner ikke så langt tilbake i tid!

Lykke til ;)

Edit:rettet språk, la til mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for tips og råd=) skal se om jeg får tak i noen bøker ja, spennende å lese om noe man er interessert i;)

skal dra å besøke valpen når den er tre uker, så da skal jeg spørre oppdretter om en del=)

gleder meg masse til den turen allerede, selv om det er lang:P

hatt GD selv du eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...