Gå til innhold
Hundesonen.no

Innblillt svangerskap,-hva gjør jeg?


m-k-berr

Recommended Posts

Sara har innblit svangerskap. Hun har store patter, spiser lite, syter, lager "hi" , vandrer noen ganger om natta og hun har en "valp".

"Valpen" ,som egentlig er en liten krokkodille-pipeleke, tar hun seg stort sett godt av. Slikker den, bærer den og holder øye med den. Hun syter ikke hele tiden og er kanskje "mor" litt av og på da valpen ikke tar hele tiden lengere (har hatt den en stund). Hun holder kanskje på 1 time, så går vi tur, så hviler hun også er det på`n igjen.

Hun er veldig opptatt av disse "hiene". Graver og graver. Nederst i hjørnet ved sofaen hadde hun arbeidet i flere dager med mye blar og lakner inntill jeg fjernet det i dag.

Jeg har også gjemt krokkodilla en liten stund, men da blir hun helt fortvila og går og leter rund!

Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre noe som kan korte ned det innblidte svangerskapet ved f.eks. å ta fra henne "valpen".

En annen ting er at hun er EKSTREM klengete! Hun skal helst sitte i fanget mitt hele tiden når vi er inne (jeg sitter i rullestol) og når jeg ligger i senga skal hun absolutt ligge sammen med meg!

Hva skyldes dette?

Er det noe spesielt jeg bør/bør ikke gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, få tak i Galastop fra dyrlegen din, dette stopper det helt greit.

Du kan også ta dine egne forholdsregler ved neste løpetid, når løpetida begynner så kutter du ned på mengden mat, øker aktiviteten, fjerner alt hun kan tenke seg å bruke som valp.

Du må rett og slett hindre henne i å fokusere på valper og alt som kan brukes til valp.

Jeg gjorde det med tispa mi i sommer og denne gangen slapp vi unna Galastop og de voldsomme plagene i forbindelse med innbilt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg veit ikke helt hvor "streng og hard" jeg ville vært med ei tispe med innbilt - det er vel hundenes svar på vårt PMS, vil jeg tro.. Å sulte de og kjøre de hardt for å forhindre "tull", blir litt drøyt for min del, i og med at det som skjer i kroppen til tispa er nesten likt som om hun faktisk var drektig. Litt mer forståelse er kanskje greit? Eller er jeg bløthjerta nå?

Hva med å oppføre seg noenlunde normalt mot hunden? Samme turer, samme mengde mat, samme oppførsel fra deg? Det er ikke en tilstand de velger å gå inn i, eller kan velge å gå ut av. Om det er så innmari plagsomt for deg eller hunden din, så har man alltids muligheten til å kastrere eller medisinere. Du kan også prøve å gi bringebærpulver, det skal visst dempe symptomer på innbilt drektighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg veit ikke helt hvor "streng og hard" jeg ville vært med ei tispe med innbilt - det er vel hundenes svar på vårt PMS, vil jeg tro.. Å sulte de og kjøre de hardt for å forhindre "tull", blir litt drøyt for min del, i og med at det som skjer i kroppen til tispa er nesten likt som om hun faktisk var drektig. Litt mer forståelse er kanskje greit? Eller er jeg bløthjerta nå?

Hva med å oppføre seg noenlunde normalt mot hunden? Samme turer, samme mengde mat, samme oppførsel fra deg? Det er ikke en tilstand de velger å gå inn i, eller kan velge å gå ut av. Om det er så innmari plagsomt for deg eller hunden din, så har man alltids muligheten til å kastrere eller medisinere. Du kan også prøve å gi bringebærpulver, det skal visst dempe symptomer på innbilt drektighet.

Jeg er veldig nøye med å opptre normalt :lol:

Tenker en del på at dette er en naturlig ting også, men jeg vet ikke hvor langt jeg skal la det gå.. Skal hun få lov til å grave hi og bruke div blader og tepper, eller skal jeg gjøre noe annet? Hun har jo hatt det før også, men det har jo vært greit om jeg kunne gjort noe (naturlig) for å dempe det (om du skjønner) :)

Det rare er at hun faktisk er i usedvanlig god form! Vi trener mer enn vanlig, og hun er skjeldent veldig sliten. Bedre form enn normalt faktisk ;)

Det blir veldig vanskelig å ta forholdsregler ved løpetida ved tanke på mat og aktiviteter da det er sommer, ferie og slapp av ;) Leker har hun normalt ingen interesse av, og hun kan jo bruke hva som helst til valp (fantasien som stopper tenker jeg..).

Blir nok bare å gå sin gang dette, men håper ting begynner å bli normalt snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la som sagt om rutiner med mat og aktivitet for tispa mi fra løpetiden starta, ho virker rett og slett mer fornøyd nå enn når ho har slitt med innbilt, jeg snakka med dyrlegen om dette og han bifalt det helt og holdent.

Alt avhenger jo litt av hvor hardt de er plaget av det her, min var så ille at ho slikka seg til blods og det er da absolutt ingen akseptabel situasjon.

Vi mennesker kan jo få medisiner mot PMS, overgangsalder og andre plager, så hvorfor kan vi ikke gjøre ting litt lettere for dyra våre også.

4 måneder i året med disse plagene er slitsomt for ei tispe, det er jo nesten som de har valper og det veit jo alle at sliter på tispa.

Alt i alt så er jeg kjempefornøyd med det vi har gjort denne gangen og kommer til å fortsette med det, jeg merka som sagt veldig stor forskjell på frøkna her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ørliten forskjell mellom medisiner mot hormonelle problemer, og mindre mat kombinert med høyere/hardere aktivitet?

Som nevnt, så skal bringebærpulver hjelpe mot innbilt, jeg ville prøvd det i første omgang. Om tispa fortsatt er så innbilt at hun plages, så ville jeg kastrert. Da er det en medisinsk tilstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la som sagt om rutiner med mat og aktivitet for tispa mi fra løpetiden starta, ho virker rett og slett mer fornøyd nå enn når ho har slitt med innbilt, jeg snakka med dyrlegen om dette og han bifalt det helt og holdent.

Alt avhenger jo litt av hvor hardt de er plaget av det her, min var så ille at ho slikka seg til blods og det er da absolutt ingen akseptabel situasjon.

Vi mennesker kan jo få medisiner mot PMS, overgangsalder og andre plager, så hvorfor kan vi ikke gjøre ting litt lettere for dyra våre også.

4 måneder i året med disse plagene er slitsomt for ei tispe, det er jo nesten som de har valper og det veit jo alle at sliter på tispa.

Alt i alt så er jeg kjempefornøyd med det vi har gjort denne gangen og kommer til å fortsette med det, jeg merka som sagt veldig stor forskjell på frøkna her i huset.

Skjønner forsåvidt den. Om tispa de får innbillt etter hver løpetid hvor hun plages ekstremt mye så ville jeg også kanskje gjort noe..

Men synes det høres litt ekstremt ut dette med lite mat og mye aktivitet :)

Det virker ikke som at Sara har det så ille som tispa de slik du forklarer det! Hun er bare litt i sin egen verden og gjør de typiske tingene uten å plages spesielt mye. Hun får heller ikke innbillt svangerskap etter hver løpetid, så hvorfor ikke la det gå sin gang?

Jeg har forresten gjemt "hvalpen", så det blir jo spennende å se om det kan hjelpe :rolleyes:

Men seriøst, får tispa de innblildt hver gang? Sikker på at det var "forberedelsene" som var årsak? Mener ikke å være kritisk, men det virker jo litt merkelig om hun alltid får det :lol: Hvor gammel er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, så skal bringebærpulver hjelpe mot innbilt, jeg ville prøvd det i første omgang. Om tispa fortsatt er så innbilt at hun plages, så ville jeg kastrert. Da er det en medisinsk tilstand..

Hvor får jeg kjøpt det?

Synes det er velidig drastisk ting å kastrere henne! Da må man jo fjerne livmora! Det er en ganske stor operasjon :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tispa mi har innbilt etter hver løpetid og det tar på henne, hun er 4 år nå, det eneste som var interessant var å ligge i senga si og slikke og slikke seg, hun får melk og det renner jo.

Turer var av ingen interesse, greit å gå ut for å få gjort fra seg, kunne også være grinete mot andre hunder i denne perioden og det er fullstendig mot hennes natur.

En så enkel ting som å strø maten utover plena så hun må jobbe litt for å få tak i den hjelper til for å få tankene bort fra senga hennes.

Jeg sultefôrer ikke, men reduserer mengden mat da hun ikke er så veldig aktiv i denne perioden, hadde jeg hatt ei tispe som knapt spiste i utgangspunktet så hadde jeg jo ikke kuttet ned på mengden mat.

Har også vært inne på tanken å sterilisere, men det koster rundt 6000 kroner og det har jeg ikke råd til, forsikringa dekker det ikke selv om det er til det beste for tispa.

Virker ikke som tispa di har all verden av plager, så jeg ville nok ikke gått til de skritt som det jeg har gjort.

Det viktigste for meg er å ha ei bikje som fungerer og som virker fornøyd med tingenes tilstand og det har jeg hatt nå etter jeg begynte med denne "metoden".

Har resept på Galastop hengende her, men den har vi ikke behøvd denne gangen og jeg håper det fortsetter sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, så skal bringebærpulver hjelpe mot innbilt, jeg ville prøvd det i første omgang. Om tispa fortsatt er så innbilt at hun plages, så ville jeg kastrert. Da er det en medisinsk tilstand..

Må bare spørre ettersom tispa mi også pleier å få innbilt etter løpetid.

Vil bringebærpulver kunne hjelpe om man bruker det under løpetid, eller før den kommer og kanskje og fortsette med det til man kommer til den tiden tispa vanligvis ville ha fått innbilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tispa mi har innbilt etter hver løpetid og det tar på henne, hun er 4 år nå, det eneste som var interessant var å ligge i senga si og slikke og slikke seg, hun får melk og det renner jo.

Turer var av ingen interesse, greit å gå ut for å få gjort fra seg, kunne også være grinete mot andre hunder i denne perioden og det er fullstendig mot hennes natur.

En så enkel ting som å strø maten utover plena så hun må jobbe litt for å få tak i den hjelper til for å få tankene bort fra senga hennes.

Jeg sultefôrer ikke, men reduserer mengden mat da hun ikke er så veldig aktiv i denne perioden, hadde jeg hatt ei tispe som knapt spiste i utgangspunktet så hadde jeg jo ikke kuttet ned på mengden mat.

Har også vært inne på tanken å sterilisere, men det koster rundt 6000 kroner og det har jeg ikke råd til, forsikringa dekker det ikke selv om det er til det beste for tispa.

Virker ikke som tispa di har all verden av plager, så jeg ville nok ikke gått til de skritt som det jeg har gjort.

Det viktigste for meg er å ha ei bikje som fungerer og som virker fornøyd med tingenes tilstand og det har jeg hatt nå etter jeg begynte med denne "metoden".

Har resept på Galastop hengende her, men den har vi ikke behøvd denne gangen og jeg håper det fortsetter sånn.

Skjønner deg godt nå! 4 måneder for henne er jo også 4 for deg, så det må jo slite på dere begge! Ikke artig å se at hunden sin ikke har det bra :lol: Jeg får selv vondt i meg av henne, og hun er jo bare en brøkdel plaget enn din er. Sara blir snart 7, og har kanskje hatt det 4 ganger, så vi skal ikke klage :happy:

Håper dere vil slippe Innbillt Svangerskap i fremtiden også :)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt det?

Synes det er velidig drastisk ting å kastrere henne! Da må man jo fjerne livmora! Det er en ganske stor operasjon :lol:

Må bare spørre ettersom tispa mi også pleier å få innbilt etter løpetid.

Vil bringebærpulver kunne hjelpe om man bruker det under løpetid, eller før den kommer og kanskje og fortsette med det til man kommer til den tiden tispa vanligvis ville ha fått innbilt?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal gis eller hvor man får kjøpt det, jeg har ikke prøvd det selv. Det er et tips jeg har fått både her og på en mailingliste jeg er på. Her er det en tråd om bringebærpulver, der står det både om erfaringer og hvor de bestilles fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :lol:

Da tror jeg jammen jeg skal prøve dette på vesla når løpetiden kommer. Regner med den kommer i November.

Hun har hatt to løpetider og to innbilte svangerskap. Gikk 10 mnd mellom 1 og 2 løpetid så gjør det det nå og så får hun det i november. Forrige gang måtte hun få galastop for å bli kvitt det innbilte svangerskapet og.

Tro om de har det på vanlig helsekost butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Oi så bra- det skal jeg jommen prøve.. Må sjekke ut linken også..

Men hvor lenge varer denne perioden.?

Min har fått det nå, og alle leker er gjemt, hun skal få mer mosjon og mental trening- håper det hjelper..

Og min har bare gått en mnd etter løpetid før hun ble innbilt er det normalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...