Gå til innhold
Hundesonen.no

En ny og forferdelig flau atferd

Tollertassen

Recommended Posts

Bailey gjorde noe forrige helg som han adri har gjort tidligere. Vi var på hundejordet og der løp han rundt som han vanligvis pleier. Han snuser fornøyd og nysgjerrig rundt og ser en fleecjakke som ligger på bakken, løfter pent på beinet og avlegger en visitt! NEI! Tenker mor og rødmer masse, ingen stor fare skjedde egentlig så jeg tenke "jaja, det var jo litt merksnodig".

Så kommer en liten gutt på en seks år og jommen skulle ikke pelsen markere han også. Rødfargen ble forsterket ganske kraftig, men jeg rakk heldigvis å få tak i han før noe større skade hadde skjedd.

Vi vendte snuten hjemover etterhvert og jeg tenkte mitt om hormoner og krysset fingrene for at det var et engangstilfelle.

Så for noen dager siden sa en som passet Bailey mens vi var på fotballkamp at han hadde prøvd å markere på en annen mann som hadde hund også.

What is this??? :icon_confused: Og hvordan stoppe denne oppførselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 15 mnd.

Pubertetslus..

Hold ham under konstant oppsyn og ikke la ham utføre denne adferden. Bånd må til hvis han ikke reagerer ALLTID på din kommando.

Forsvant ut før jeg så svaret ditt. Men jeg hadde en mistanke og ville nok svart det samme som Vala. Hold ham under konstant oppsyn når du er i situasjoner hvor firstelser kan oppstå.

Personlig hadde jeg fortalt ham veldig at den atferden er veldig forbudt og tatt litt mer kontroll over "tisse" vaner ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ikke så mye erfaring med hannhunder desverre, men ei som har hatt og fortsatt har hannhund kom med dette:

Dette er typisk puberteten. Det er i denne perioden mange hannhunder vil teste grenser og prøve seg. Dette gjøres i enkelte tilfeller ved å markere på alt den finner og vise at det er den som er sjefen og har kommandoen. En hannhund som gjerne er umerkbart dominerende kan også bruke denne metoden for å vise seg. Dette må trenes vekk. I noen tilfeller kan dette også gå utover hjemmet hvis det ikke blir prøvd trent vekk med en gang. Treningsmetodene kan være mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med min hannhund. Han var nok litt eldre enn din, ihvertfall 3-4 år. Vel han tisset regelrett ei dame oppetter ryggen da hun satt på huk, og på mange legger. Fryktelig flaut...

Det var alltid i samme "setting", løs ute med flere andre hundeeiere som stod rundt omkring.

Jeg satte ikke i gang noen store tiltak helt ærlig. Ropte til folk at de måtte være litt obs på at han kunne finne på å pisse på dem, så de flyttet seg hvis han suste rundt bena deres. I bunn og grunn ble muligheten til å pisse på folk borte, ved at jeg passet på slik at han ikke begynte med slik snuse frem og tilbake (man kan ofte se på kroppsspråket like før det skjer). Så jeg avbrøt han rett og slett hvis jeg så antydninger til slikt. (Avbrøt=folk flyttet seg unna, han ble lett dyttet unna eller distrahert). Ingen hokuspokus var nødvendig i hans tilfelle.

For min del så synes jeg ikke det er noen vits i å koble det til større "problem" som tanker rundt dårlig lederskap/dominans osv. hvis man ikke har problemer med hunden ellers.

Så det er ikke nødt til å bli krise selv om hunden har gjort slikt en håndfull ganger.

Håper det ordner seg like lett for deg også! For flaut og trasig kan det absolutt være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk! 🥰 Tusen takk! Spørs om ikke det blir malle asså 🙈🙈 drømmer om en stor, balansert og sosial hann malle 😍 Tusen takk! 🥰🥰 tiden går sykt fort!  Vi skal først ta en IGP2, og så krysser jeg fingra for at vi også får tatt IGP3 ila året 😁    vi tok røntgen av rygg på fredagen, litt pga jeg har tenkt på å gjøre det uansett, og litt fordi hun alltid har hatt dårlig hopp teknikk. Alt så helt fint ut, og veterinæren sa til og med at det så overraskende bra ut til at hun var en 6 år gammel igp hund. 👏🏼👏🏼👏🏼    
    • Flere hundeskoler og instruktører tilbyr dette. Lundqvist hundeskole har også et teorikurs som kan være veldig nyttig før man skaffer seg hund. Å få oppdrettere til å kreve det tror jeg nok heller er en dårlig idé. En oppdretter vil at kjøper skal ha satt seg grundig inn i deres rase. Hvis et slikt kurs skal dekke alle raser og hundetyper grundig nok så vil det bli veldig langdrygt og kjedelig når man går gjennom de rasene som ikke er relevante for en person. Om jeg står mellom cocker spaniel og golden retriever er jeg ikke interessert i å høre om husky, vorsteh, bulldog og pekingneser. I tillegg har folk veldig ulike forutsetninger. Selv om man ikke har hatt  hund er det stor forskjell på folks erfaring og omgang med både hunder og andre dyr. Det er veldig fint at det er et tilbud som finnes, men en formalisering tror jeg koster mer enn det nytter.  
    • Det holdes valpekurs, kurs i hverdagslydighet, kurs i passering osv osv. Hva med å utvikle et "forkurs"? Altså et kurs for folk som skal skaffe seg hund for første gang. Et kurs som gir veiledning hva de enkelte rasene krever. Folk får hjelp til å velge hund som passer den enkelte. Dette kurset kan knyttes opp til seriøse oppdrettere som krever dette kurset av førstegangskjøpere. Altså "skal du kjøpe valp av meg, må du ha dette kurset først".
    • Problemet vedvarer. Ede er villig til å sitte, dekke og stå uten lure, no problem. Han VAR villig til å komme fra avstand og svinge bakparten inn i utgangsstilling også på bare verbal cue. Hva som har skjedd vet jeg ikke, men han NEKTER nå plent å gå i utgansstilling uten lure. Veiledende hånd uten godbit i blir han genuint fornærmet av. Tar det som et hån og fnyser i moralsk disgust mot den nedlatende frekkheten han synes det er fra meg. Han er så STA på det der nå, da han et øyeblikk lot seg lure av at det luktet av hånden, og lot seg lede et stykke, så svingte han inn bak og stakk hodet mellom bena mine istedenfor da han oppdaget at hånden var tom. Ikke sjans at han nedlater seg til å gå i utgangsstilling på mine premisser. Han KAN ordet. Jeg VET at han KAN det ordet, for han VAR stabil på å utføre, men somehow har han nå endret reglene, og det holder ikke å presentere en godbit i den andre hånden når jeg ber ham heller, den må være i venstre hånd.  Det er så utrolig hva som foregår inni det hodet der. Bare 4 mnd gammel og er så STA på å oppdra meg til å adlyde ham. Jeg er sta og tålmodig selv og lar ham ikke oppnå hva han vil med det der, men det får meg til å grue meg intenst til puberteten hans.  'Teppe!' går smooth da. Fikk nettopp spise et helt kjøttmåltid i fred med en vakkert selvbehersket Ede på teppet. Har skjønt hva som lønner seg i den sammenhengen. 
    • Bilder fra tur på Hemnessjøen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...