Gå til innhold
Hundesonen.no

En ny og forferdelig flau atferd


Tollertassen

Recommended Posts

Bailey gjorde noe forrige helg som han adri har gjort tidligere. Vi var på hundejordet og der løp han rundt som han vanligvis pleier. Han snuser fornøyd og nysgjerrig rundt og ser en fleecjakke som ligger på bakken, løfter pent på beinet og avlegger en visitt! NEI! Tenker mor og rødmer masse, ingen stor fare skjedde egentlig så jeg tenke "jaja, det var jo litt merksnodig".

Så kommer en liten gutt på en seks år og jommen skulle ikke pelsen markere han også. Rødfargen ble forsterket ganske kraftig, men jeg rakk heldigvis å få tak i han før noe større skade hadde skjedd.

Vi vendte snuten hjemover etterhvert og jeg tenkte mitt om hormoner og krysset fingrene for at det var et engangstilfelle.

Så for noen dager siden sa en som passet Bailey mens vi var på fotballkamp at han hadde prøvd å markere på en annen mann som hadde hund også.

What is this??? :icon_confused: Og hvordan stoppe denne oppførselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 15 mnd.

Pubertetslus..

Hold ham under konstant oppsyn og ikke la ham utføre denne adferden. Bånd må til hvis han ikke reagerer ALLTID på din kommando.

Forsvant ut før jeg så svaret ditt. Men jeg hadde en mistanke og ville nok svart det samme som Vala. Hold ham under konstant oppsyn når du er i situasjoner hvor firstelser kan oppstå.

Personlig hadde jeg fortalt ham veldig at den atferden er veldig forbudt og tatt litt mer kontroll over "tisse" vaner ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ikke så mye erfaring med hannhunder desverre, men ei som har hatt og fortsatt har hannhund kom med dette:

Dette er typisk puberteten. Det er i denne perioden mange hannhunder vil teste grenser og prøve seg. Dette gjøres i enkelte tilfeller ved å markere på alt den finner og vise at det er den som er sjefen og har kommandoen. En hannhund som gjerne er umerkbart dominerende kan også bruke denne metoden for å vise seg. Dette må trenes vekk. I noen tilfeller kan dette også gå utover hjemmet hvis det ikke blir prøvd trent vekk med en gang. Treningsmetodene kan være mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med min hannhund. Han var nok litt eldre enn din, ihvertfall 3-4 år. Vel han tisset regelrett ei dame oppetter ryggen da hun satt på huk, og på mange legger. Fryktelig flaut...

Det var alltid i samme "setting", løs ute med flere andre hundeeiere som stod rundt omkring.

Jeg satte ikke i gang noen store tiltak helt ærlig. Ropte til folk at de måtte være litt obs på at han kunne finne på å pisse på dem, så de flyttet seg hvis han suste rundt bena deres. I bunn og grunn ble muligheten til å pisse på folk borte, ved at jeg passet på slik at han ikke begynte med slik snuse frem og tilbake (man kan ofte se på kroppsspråket like før det skjer). Så jeg avbrøt han rett og slett hvis jeg så antydninger til slikt. (Avbrøt=folk flyttet seg unna, han ble lett dyttet unna eller distrahert). Ingen hokuspokus var nødvendig i hans tilfelle.

For min del så synes jeg ikke det er noen vits i å koble det til større "problem" som tanker rundt dårlig lederskap/dominans osv. hvis man ikke har problemer med hunden ellers.

Så det er ikke nødt til å bli krise selv om hunden har gjort slikt en håndfull ganger.

Håper det ordner seg like lett for deg også! For flaut og trasig kan det absolutt være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...