Gå til innhold
Hundesonen.no

Feire hundens bursdag?


puzn81

Recommended Posts

ja jeg tenkte heller ikke på sko og klær, men menneskeligjøring iform av feks "feire" bursdag, gi presang og tenkte oss at hunden føler ditt og datt. At hunder kanskje føler mer enn de egentlig gjør.

Jeg syns det er tåpelig å skal gifte bort hunder, kle på dem klær, behandle som en menneskebaby osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Ok, ift TS startinnlegg, så nei- jeg gjør sjeldent noe "spesielt" ut av bursdagen til hundene. Egentlig fordi det renner penger i deres retning kontinuerlig iløpet av året men mest fordi jeg ikke ser noe særlig grunn til å løpe ens ærend for å kjøpe noe "koselig" til dem. MEN, det er meg.

Når det gjelder din samboer. Hunden din er 8 år gammel og vel, jeg antar at sambo har vært "vitne" til denne 50 lappen eller hva du nå har brukt tidligere? Jeg vil uansett anta at sambo nok var sur for noe HELT annet og tok det ut på "deg" pga det "dyre" innkjøpet ditt :whistle: Så egentlig ville jeg vel glemt hele uenigheten og spurt ham hva problemet egentlig var...

Men ja, så er det meg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ift TS startinnlegg, så nei- jeg gjør sjeldent noe "spesielt" ut av bursdagen til hundene. Egentlig fordi det renner penger i deres retning kontinuerlig iløpet av året men mest fordi jeg ikke ser noe særlig grunn til å løpe ens ærend for å kjøpe noe "koselig" til dem. MEN, det er meg.

Når det gjelder din samboer. Hunden din er 8 år gammel og vel, jeg antar at sambo har vært "vitne" til denne 50 lappen eller hva du nå har brukt tidligere? Jeg vil uansett anta at sambo nok var sur for noe HELT annet og tok det ut på "deg" pga det "dyre" innkjøpet ditt :whistle: Så egentlig ville jeg vel glemt hele uenigheten og spurt ham hva problemet egentlig var...

Men ja, så er det meg da :P

Er ikke første gangen jeg hører det desverre, han har nok hintet til det tidligere også uten at jeg har brydd meg stort om det sånn sett, men jeg ville bare høre om jeg er en av få som faktisk gjør slik (som han da påstår).

Fido var inn i livet mitt lenge før min sambo, så han har egentlig ikke så mye han skulle sagt, han valgte selv å flytte inn å var fullt klar over hva han gikk til. De går godt overens de to, å han er nok blitt fryktelig glad i hunden sånn sett, men han synes det er tull å koste på hunden sånn. Men til seg selv å sine barn kan kan kaste bort mang en hundre lapp, ja om ikke tusenlapper også, så skal ikke jeg få bruke en 50 lapp utenom det vanlige for å gjøre litt stas på mitt "barn"?

Fido er en familie hund, jeg trener han for morosskyld. Hadde jeg tenkt litt lenger den gangen jeg fikk ham hadde det nok vært en meget god jakthund i dag, men det er litt seint. Jeg reiser ikke rundt med ham på utstilling, for han er blandingshund, jeg driver ikke med lydighet. Ergo, hunden koster en sekk med tørrfor hver andre mnd å vetrinær om det trengs, å bensin når vi skal til marka. Da syns jeg det er lov å koste på ham det lille ekstra når han fyller år. Eller til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg syntes ikke at slekt og venner på 30 personer skal kjøpe inn gaver til hunden. Dette blir for dumt. I mine øyne altså.

Men kan man nekte folk å gi gaver til hunden eller de andre dyrene i huset?

Jeg har aldri BEDT noen om å kjøpe gaver til dyrene mine, men et år var det virkelig mange fler gaver til bikkja under treet enn til meg... og min bror... og kanskje min mor.. til sammen :P Jeg syns ikke det er dumt av den grunn, får bare bekreftet at det er fler enn meg som er glad i hunden min :whistle:

Jeg har somregel handlet inn hundemat til bikkjene her enten til jul eller på våren, slik at det har passet med jul/bursdag. Og da har mamma spyttet inn penger til å dekke 20 kg for i gave til dyret. Perfekt for meg :P

Men til jul ligger det gaver fra venner og slekt til både hund og katter. Mange godbiter der ja!

Lurer enda på hva Bridie skal få til jul... Kattene ender vel opp med en boks med blautfor tenker jeg. Som vanlig. Men jeg finner vel garantert noe tull å kjøpe til Bridie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg glemte bursdagen hennes i år :whistle: (fy skamme meg)

Men til jul i fjor (1.jula vår med hund i hus, og valp i tillegg) var en stooor førnøyelse for hele familen!

Hele familen satte stor pris på den lille som dro rundt på alle pakkene, og det ble en gedigen latter da får måtte hjelpe henne med å få oksepenisen ut av papiret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man nekte folk å gi gaver til hunden eller de andre dyrene i huset?

Jo, i teorien kan man det. Beklager virkelig, men hvis min hund hadde hatt flere gaver under treet enn alle andre i familien så hadde jeg sagt ifra.

Men man MÅ ikke si ifra.

Jeg mener bare det at gavene som dyrene får er mer for eieren enn dyret. For å si det rett ut så er det vi som sparer på at hunden eller andre dyr får så mange gaver at man slipper å kjøpe noe selv på flere mnder. Hunden merker ikke om gavene kommer fra oss, foreldrene våre eller alle de 20 tantene og onklene.

En ting er at jeg og eventueller foreldre/søsken kan kjøpe en liten ting, men "come on" da folkens. Hva får hunden ut av at besteforeldre, tanter, onkler, tremenninger, firmenninger, kusiner og fettere kjøper gave. Og hvis alle disse kjøper gave, hvorfor må man på liv og død sitte og åpne 30 gaver til hunden sammen med 30 gaver til alle andre i familien??

Tror dere hunden bryr seg?? Og jeg regner ikke med at hunden får lov til, samme kveld, å tygge opp 20 griseører, 5 stuper, leke med 6 baller og bite i stykker 3 kosedyr.

Jeg bare lurer liksom......

Men så det er sagt har jeg fremdeles ikke noe imot å gi hunden noen ekstra på bursdagen eller en pakke de kan åpne til jul. Det er bare forskjell på 1 og 30......

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i teorien kan man det. Beklager virkelig, men hvis min hund hadde hatt flere gaver under treet enn alle andre i familien så hadde jeg sagt ifra.

hehe, det hadde jeg faktisk sett på som utrolig utakknemlig gjort! Og jeg tror faktisk jeg hadde blitt litt fornærmet om søskenbarnet mitt kom til meg og sa at "nei vet du, i år får Sprocket så mange gaver, at jeg vil ikke ha en fra deg også".

Og det kunne ikke falle meg inn å "nekte" folk å gi gaver til hunden min! Det er jo bare kjempekoselig! Og gjerne jo fler jo bedre. (det bunner jo bare i at jeg slipper å kjøpe godbiter de neste månedene liksom, og da sparer JEG penger :P)

Nei, gaver er bare koselig, uansett hvem de er til. Meg eller dyret. :whistle:

For å si det rett ut så er det vi som sparer på at hunden eller andre dyr får så mange gaver at man slipper å kjøpe noe selv på flere mnder. Hunden merker ikke om gavene kommer fra oss, foreldrene våre eller alle de 20 tantene og onklene.

men er ikke det fint da???

Og hvis alle disse kjøper gave, hvorfor må man på liv og død sitte og åpne 30 gaver til hunden sammen med 30 gaver til alle andre i familien??

Saken her er vel at man absolutt ikke må sitte å vente på at gavene til hunden åpnes, de kan man jo bare putte i en sekk og åpne når hunden skal få godbit. :P Om man har det så travelt på julekvelden at man ikke kan ta seg den tiden.

Eller er du bare utålmodig slik at du heller vil bruke den tiden på dine egne gaver? :P :P

Marit, som syns det er moro med MANGE pakker under treet, uansett hvem det er til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke snakk om å sile ut folk her, men hvis folk hadde blitt sure fordi jeg hadde ytret en mening om at Cesar ikke skulle få flerfoldige gaver så hadde jeg blåst i det. Ærlig talt. Et sted går grensen.

Og at man har god tid på julaten er vel og bra det, men tid har ikke noe med poenget jeg ytret i forrige innlegg.

Ikke kom og fortell meg at alle 12 som sitter ved bordet hjemme i de tusner av hjem syntes det er stas å følge med på hva Fido eller Noldus får i alle gavene sine.

Jeg savner fremdeles svar på spørsmålet i mitt forrige innlegg: Og hvis alle disse kjøper gave, hvorfor må man på liv og død sitte og åpne 30 gaver til hunden sammen med 30 gaver til alle andre i familien??

Tror dere hunden bryr seg?? Og jeg regner ikke med at hunden får lov til, samme kveld, å tygge opp 20 griseører, 5 stuper, leke med 6 baller og bite i stykker 3 kosedyr?

Vi voksne i familien her får nesten ikke gaver i det hele tatt og vi har det helt fint. Jula er for unga så det er viktigere for meg at mine barn får en flott jul enn at jeg får masse gaver.

Det er ihvertfall mine meninger.. ikke alle har de samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke snakk om å sile ut folk her, men hvis folk hadde blitt sure fordi jeg hadde ytret en mening om at Cesar ikke skulle få flerfoldige gaver så hadde jeg blåst i det. Ærlig talt. Et sted går grensen.

Så du tenker ikke "oi, gave, så morro at noen tenker på hunden min!" du da?

Og at man har god tid på julaten er vel og bra det, men tid har ikke noe med poenget jeg ytret i forrige innlegg.

Ikke kom og fortell meg at alle 12 som sitter ved bordet hjemme i de tusner av hjem syntes det er stas å følge med på hva Fido eller Noldus får i alle gavene sine.

Jeg savner fremdeles svar på spørsmålet i mitt forrige innlegg: Og hvis alle disse kjøper gave, hvorfor må man på liv og død sitte og åpne 30 gaver til hunden sammen med 30 gaver til alle andre i familien??

hehe, nei det var vel derfor jeg sa at man ikke MÅ pakke opp alle med engang. Man kan jo ta de innimellom, ALLE må jo ikke følge med? Eller?

Tror dere hunden bryr seg?? Og jeg regner ikke med at hunden får lov til, samme kveld, å tygge opp 20 griseører, 5 stuper, leke med 6 baller og bite i stykker 3 kosedyr?

Som jeg sa istad også, det er jo positivt for DEG å slippe å kjøpe godbiter fremover da.. Så se på det som en gave til deg, som også gjør godt for hunden din. Eller, motsatt om du vil. En gave til hunden din som gjør godt for lommeboka di.

Hva er galt med det?

Vi voksne i familien her får nesten ikke gaver i det hele tatt og vi har det helt fint. Jula er for unga så det er viktigere for meg at mine barn får en flott jul enn at jeg får masse gaver.

Det er ihvertfall mine meninger.. ikke alle har de samme...

Nei, ikke alle har de samme, og folk skal få ha de meningene de vil osv. Jeg blir bare litt nysgjerrig på folk som IKKE vil motta gaver på de firbeinte sine vegne jeg... Det rimer liksom ikke i mine øyne. Blir det samme som å nekte en nyfødt unge sine gaver da. Hvor mye gleder har den av de liksom? Det er jo DU som sparer penger der også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg synes det er koselig jeg, altså og gjøre litt ekstra ut av dagen. Kjøpe en gave, som ofte blir, kjøttben, griseører, leker eller halsbånd osv. :whistle: Tror ikke Gulla bryr seg, men hun blir jo alltid glad for og få en ekstra lang tur :P

Edit : Har ikke lest de andre innleggene, men dette er min personelige mening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene ekstra oppmerksomhet på både jul og bursdager.

Betty har ikke opplevd noen av de enda, men det blir nok gave på henne også!

Jul i fjord, fikk Teddy mer gaver av familien/slekt en hva både jeg og brødrene mine gjorde. Det er tradisjon og rope opp navnene til de enkelte som feirer jul her, alle ser mens de pakker opp, og Teddy var kry som en hane, sprang frem og hentet gavene sine, hihi. Ganske søtt i grunn. Veldig koselig at så mange bryr seg om dyrene mine, og at folk tar seg det bry og kjøpe julegaver til ham syns eg er kjempe kjekkt!!

Så, hvis du føler for å kjøpe noe ekstra til hunden, syns jeg du skal gjøre det. Det hadde jeg garantert gjort uansett andres meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker ikke "oi, gave, så morro at noen tenker på hunden min!" du da?

Joda, men du må skjønne at det er ikke alltid at de som gir gave gjør det fordi de ønsker, men heller fordi de føler at de må..

Som jeg sa istad også, det er jo positivt for DEG å slippe å kjøpe godbiter fremover da.. Så se på det som en gave til deg, som også gjør godt for hunden din. Eller, motsatt om du vil. En gave til hunden din som gjør godt for lommeboka di.

Hva er galt med det?

Sier ikke at det er noe galt med å få ting, men slik det blir fremstilt så settes hunden på lik linje med menneskene og det er dette jeg reagerer på. Til tross for hvor mye jeg elsker Cesar så ser jeg også at han er en hund. Vet ikke åssen jeg skal forklare det, men som jeg har sagt tidligere så er jeg IKKE imot gaver til hunden på julaften, men jeg er imot at man på liv og død må åpne alle sammen den kvelden. Vet ikke med dere, men vi åpner en og en gave og deler så alle får åpne innimellom isteden for å fordele alt og så åpne.

Nei, ikke alle har de samme, og folk skal få ha de meningene de vil osv. Jeg blir bare litt nysgjerrig på folk som IKKE vil motta gaver på de firbeinte sine vegne jeg... Det rimer liksom ikke i mine øyne. Blir det samme som å nekte en nyfødt unge sine gaver da. Hvor mye gleder har den av de liksom? Det er jo DU som sparer penger der også :icon_confused:

Jeg har aldri sagt at jeg Ikke vil motta gaver til hunden min, men at det kan begrenses litt. Det er en stor forskjell der.

At du sammenligner en hund med et nyfødt barn provoserer meg ganske så mye. For å si det slik så er det en sammenligning som for meg tilsier at man aldri har hatt barn. Bør ikke stemme på deg, men det kaller jeg en latterlig sammenligning. Greit at barnet ikke har noe særlig glede av det, men vi snakker om et barn her, ikke en hund.

Hvis man skal sammenligne diss er man tilbake til dette med menneskliggjøring av hunden igjen.

Skal f.eks. søstra mi sutre over at hunden hennes ikke får gaver og oppmerksomhet på samme måte som f.eks. mine barn fordi hun velger å ikke få barn???

Keep it real.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdag og jul blir "feiret". Julen blir nok feiret litt mer, da får hundene pakker fra familien også. Er stort sett en leke eller litt godis, en hyggelig oppmerksomhet. Vi er vokst opp med å få julegaver fra dyrene, så da måtte jo dyrene også få.

Mikkel her inne har jo vært med på bursdagsfeiringen av familiehunden vår.. hehe.. Lillebroren min som er blitt "enebarn" etter at begge storesøskene flyttet ut mente at det var nødvendig med bursdagsfeiring for Balder, så det ble tyggeben og bursdagssang, samt kake til de tobente. (Mistenker at denne kaken var det lillebror var ute etter da...) de gale har det godt, og det gjør jo ingenting om hundene får et tyggeben og en leke innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du må skjønne at det er ikke alltid at de som gir gave gjør det fordi de ønsker, men heller fordi de føler at de må..

Hmmm, da mener vel jeg at det er noe feil et eller annet sted... Jeg gir IKKE gaver til dyr fordi jeg føler at jeg MÅ. Og håper vel ikke at de i min vennekrets gjør det heller. Her har vi heller en deal flere av oss at vi heller gir noe til dyrene til hverandre enn til hverandre. :icon_confused:

Jeg har aldri sagt at jeg Ikke vil motta gaver til hunden min, men at det kan begrenses litt. Det er en stor forskjell der.

At du sammenligner en hund med et nyfødt barn provoserer meg ganske så mye. For å si det slik så er det en sammenligning som for meg tilsier at man aldri har hatt barn. Bør ikke stemme på deg, men det kaller jeg en latterlig sammenligning. Greit at barnet ikke har noe særlig glede av det, men vi snakker om et barn her, ikke en hund.

Hvis man skal sammenligne diss er man tilbake til dette med menneskliggjøring av hunden igjen.

Skal f.eks. søstra mi sutre over at hunden hennes ikke får gaver og oppmerksomhet på samme måte som f.eks. mine barn fordi hun velger å ikke få barn???

Keep it real.

Mvh Linda

hehe, nei jeg har ikke barn, men litt moro at du blir provosert av det. Jeg sa det kun for å sette ting litt på spissen. Det var jo du som sa at hunden ikke vile merke at den fikk gaver, eller skjønte det. Og det gjør jo ikke et spedbarn heller. :yes: (noe annet er det jo med de som faktisk forstår de får en gave... Og ikke minst de som forstår at søster får en bedre gave enn seg selv osv.... men det er en annen diskusjon)

Jeg kan nok til tider menneskligjøre min hund, men jeg allikevel helt og holdent fullt klar over at hun er en hund, så til de grader!

Men, hos oss er det tydelig at bikkja er barnet i huset... Både for oss når det gjelder gaver, og også tydeligvis for min mor. (Burde min bror bli fornærmet fordi han ikke har hverken barn eller dyr som får gaver, mens mine tre får gaver alle sammen?)

Syns det er litt moro at du blir provosert av dette jeg da, jeg for min del er bare nysgjerrig :) Og fullt klar over og godtar at andre har helt forskjellige meninger fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellige meninger og jeg tviler ikke et sekund på at uansett hva de meningene er så gjør vi vårt ytterste for våre hunder.

Kan si såpass at for min søster, som har en hund, men ingen barn, så blir hunden som et barn. Og jeg kan skjønne dette, men allikevel så syntes jeg det er viktig å skille mellom mennesker og dyr. Jeg forventer ikke at Cesar skal oppføre seg pent fordi jeg sier det til han, men at han skal oppføre seg fordi jeg forteller han det ved kroppsspråk og måten jeg er på.

Tror vi kom litt OT her, men setter pris på en god diskusjon. Setter også pris på en som gir meg litt utfordring og som står for det hun mener. Det er nok av "vinglepettere" i verden... :rolleyes:

Til slutt så må jeg bare si, til de som tror at jeg ALDRI kommer til å gi Cesar noe som helst, at jeg kommer til å gi han både jul og bursdagsgaver.... fra mine to gutter.... For meg er jula til for ungene, ihvertfall mye for dem, og gutta kommer til å bli glad når de kan gi cesar en gave og få en tilbake. Når de blir store vil de skjønne at det faktisk ikke var Cesar som var ute å handlet gaven dems, men hvorfor ødlegge det nå?? Heheh..

Cesar er en stor del av vår familie og etter bare 4 dager hos oss kunne jeg ikke tenkt meg og ikke ha han her.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å holde meg til topic: hundene får kanskje en ekstra godbit til bursdagen, men that's it. Til jul derimot, da er gavehaugen betraktelig større, og det er ikke på grunn av meg :icon_confused: Jeg kjøper alltid noe til dem til jul (men sjelden "store" greier), men jeg har familie og venner som er veldig glade i hundene, og i fjor lå det MYE under treet med deres navn på lappen gitt... Jeg ser ingenting negativt ved det, egentlig er det bare hyggelig å få bekreftet at folk faktisk liker hundene mine :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi dyr gaver eller ikke er vel en smakssak, men jeg forstår godt at original poster misliker måten samboeren reagerer på. Jeg har heldigvis en samboer som aldri reagerer negativt på noe som helst jeg kjøper, og han er minst like opptatt av hunden som det jeg og min sønn er :icon_confused: Vi feiret bursdagen hennes i sommer med en liten 'kake' av diverse favorittmat, og til jul i fjor fikk hun en liten lekegris av oss og et bein av mine foreldre. Hun elsket den grisen, det tok faktisk over et halvår før den var revet hull i (tatt i betraktning at hun tygget hull i sin første kong på et kvarter :yes: )

På bildet har hun nettopp pakket opp selv.

post-4778-1224224771_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kom litt OT her, men setter pris på en god diskusjon. Setter også pris på en som gir meg litt utfordring og som står for det hun mener. Det er nok av "vinglepettere" i verden... :rolleyes:

hihi, jo takk det samme du :icon_confused:

Og kos deg med gaver både til og fra voffen til jul :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å feire kommedagen til hunden vår. Siden han var en hittehund og omplassert av FOD så visste vi ikke når han hadde bursdag. Også feiret vi juleaften, med en innpakket gave. Dette gjorde vi i 11 år, og han ble jo alltid kjempe glad når han fikk spise så mye hundekjeks han ville ha, det var jo tross alt han sin gave. Det gjør jo dagen så mye bedre både for deg selv og hunden, så hvorfor ikke feire en spesiell dag med en gave til hunden? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer helt klart til å feire min hunds bursdager altså, gleder meg til den første :lol: Han fikk gave på 6 mnd. dagen og han så. Og til jul skal han ha på rød sløyfe, få ekstra god mat, et saftig kjøttben og såklart gave® (han kommer til å få gaver av hele familien :))

Så nei, jeg synes ikke det er noe rart i det hele tatt å gjøre litt ekstra stas på hunden noen ganger, selv om den ikke skjønner at det er fødselsdagen sin, setter den jo utrolig stor pris på den ekstra oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir hverken mer eller mindre enn hva man gjør det til selv. Enkelt og greit. Ønsker man å markere hundens bursdag og gi den julepresanger, så gjør man det, og ønsker man det ikke, så gir man blaffen i det.

Mine hunder får som oftest et eller annet til bursdagen sin. Ene og alene fordi JEG synes det er morsomt å gi de ting. Julaften er det selvfølgelig et pakkeberg til de, og trur hundene får mer gaver tilsammen enn familien. Jula er en flott anledning til å fornye en del utstyr og få fylt opp godistønner (noen har godiskrukker, andre har tønner ;)). Vida fikk første året jeg hadde henne et godt dekken eksempel. Ikke har vi noe tidsskjema på julefeiringa hjemme, så da pakker vi opp alle pakkene til hundene også...

Og det var veldig koselig å være i bursdagsselskap til Balder forresten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var veldig koselig å være i bursdagsselskap til Balder forresten. ;)

Det var hyggelig å høre. Det er vel det som er poenget; at man bruker hundene som unnskyldning for å hygge seg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er poenget; at man bruker hundene som unnskyldning for å hygge seg? ;)

DET er det beste "argumentet" jeg har lest her :P

Og det skal jeg jammen meg følge idag siden det regner kaniner ute OG jentene mine fyller år idag (og de ikke er såååå veldig glad i tur-gåing når det er så vått, da duger hagen syntes de) ;)

Vi blir hjemme og koser oss; graver i fryser'n *vet det ligger noen deilige elg-bein nedi der* til jentene og et stekt stykke kjøtt og et glass rødvin til meg :P

Takk for "unnskyldningen" ToneC :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...