Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling i Danmark


HHC

Recommended Posts

Har noen spørsmål ang utstilling i danmark jeg, håper noen kan svare :)

Dersom min hund ikke er champion hvilken klasse stiller han da i? (4år gammel), og stiller han i en annen dersom han er nuch? (Kan vel stille champ. her i norden?)

Kan han få cert? Eller holder de certene igjen dersom man ikke har bruks/jakt premiering?

Jeg skjønner meg ikke på de danske reglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål ang utstilling i danmark jeg, håper noen kan svare :)

Dersom min hund ikke er champion hvilken klasse stiller han da i? (4år gammel), og stiller han i en annen dersom han er nuch? (Kan vel stille champ. her i norden?)

stiller han ikke i åpen klasse da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg kan jo fortsatt stille før han er nuch? (selv om jeg ikke oppnår et championat)

Men jeg skjønner meg ikke på alle de bruksgreine. Kan jeg stille? Kan jeg få cert allikevel ovs?

Du kan selvfølgelig stille, men om du får certet får du ikke dansk championat.

Hvem som får certet vet jeg ikke, jeg kjenner ikke flat-reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hunden skal have bestået Dansk Retriever Klubs kvalifikationsprøve eller have opnået 1. præmie på markprøve B i begynderklasse.

For udenlandsk ejede hunde gælder, at FCI’s brugsprøvecertifikat skal medbringes som dokumentation for bestået adgangsgivende prøve.

Hunde, som tidligere har opnået de championatgivende certifikater, men som endnu ikke har opnået den krævede præmiering på prøve for tildeling af dansk eksteriørchampionat, kan ikke tildeles certifikat. I sådanne tilfælde gives certifikatet videre til den højst placerede certifikatberettigede hund i konkurrencebedømmelsen.

Det er udstillerens pligt at gøre ringpersonalet opmærksom på, om hunden har opnået de championatgivende certifikater (dvs. er “fuldcertet”)."

Jeg skjønner at man må ha premiering på prøve for å stille i bruksklasse, det må man jo her hjemme og. Men må man ha den for å få certet og? Jeg er tydeligvis dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det i utgangspunktet som at du kan motta cert, men at hunden etter hvert blir fullcertet inntil krav for championatet er oppnådd.

Står det noe foran

"Hunden skal have bestået Dansk Retriever Klubs kvalifikationsprøve eller have opnået 1. præmie på markprøve B i begynderklasse.

Den skal ha oppnådd dette - men for å kunne hva da? For å få championatet, eller for å få delta i en klasse, eller hva står det, hva er konteksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hunden skal have bestået Dansk Retriever Klubs kvalifikationsprøve eller have opnået 1. præmie på markprøve B i begynderklasse.

For udenlandsk ejede hunde gælder, at FCI’s brugsprøvecertifikat skal medbringes som dokumentation for bestået adgangsgivende prøve.

Hunde, som tidligere har opnået de championatgivende certifikater, men som endnu ikke har opnået den krævede præmiering på prøve for tildeling af dansk eksteriørchampionat, kan ikke tildeles certifikat. I sådanne tilfælde gives certifikatet videre til den højst placerede certifikatberettigede hund i konkurrencebedømmelsen.

Det er udstillerens pligt at gøre ringpersonalet opmærksom på, om hunden har opnået de championatgivende certifikater (dvs. er “fuldcertet”)."

Jeg skjønner at man må ha premiering på prøve for å stille i bruksklasse, det må man jo her hjemme og. Men må man ha den for å få certet og? Jeg er tydeligvis dum...

Nei, du er ikke dum :P Regler er av og til så spissfindig formulert at man kan lese seg sprø på dem...

Det er flat du har?

Isåfall forstår jeg regelverket dithen at for å konkurrere om cert skal hunden din være påmeldt i BK. Og for å kunne delta i BK må du ha et WCC utstedt av den lokale kennelklubben, NKK i ditt tilfelle, at den har de bruksmeritter som kreves. Og hva det er skal jeg ikke spekulere på, jeg skjønner ikke helt disse typene av bruksmeritter :P

Og som Emma sier, certet er ikke hvilende i DK. Hunden må enten være INT UCH eller ha en nasjonal UCH fra et FCI-godkjent land for at certet skal gjelde til DK UCH.

Men for din rase forstår jeg det slik at hunden allikevel må ha bruksmerittene iorden for å kunne motta certet selvom den fra før har utstillings-premieringen iorden, ellers går certet videre til den som er berettiget til å motta dette.

Men er du veldig usikker send en mail til DKK og spør. Vi gjorde det da vi ikke helt skjønte gangen i det og fikk svar rett etterpå som oppklarte hele greia :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...