Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg ønsker meg plakater fra NKK om bruk av raketter


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en plakat fra NKK med henstilling til folk om å ta hensyn til hunder, katter og andre dyr, og begrense rakettbruken på nyttårsaften (og ikke minst i dagene før og etter). Jeg tror faktisk at det er mange som ikke tenker på alle dyrene som blir fra seg av angst, og som ville tatt hensyn hvis de hadde fått en liten påminnelse. Det hadde vært så mye greiere med en plakat fra NKK enn om man laget en selv.

Jeg tenker meg altså at NKK laget noe slikt med sin logo på, så kunne folk skrive den ut og henge den opp på butikker etc.

Er det en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en plakat fra NKK med henstilling til folk om å ta hensyn til hunder, katter og andre dyr, og begrense rakettbruken på nyttårsaften (og ikke minst i dagene før og etter). Jeg tror faktisk at det er mange som ikke tenker på alle dyrene som blir fra seg av angst, og som ville tatt hensyn hvis de hadde fått en liten påminnelse. Det hadde vært så mye greiere med en plakat fra NKK enn om man laget en selv.

Jeg tenker meg altså at NKK laget noe slikt med sin logo på, så kunne folk skrive den ut og henge den opp på butikker etc.

Er det en idé?

det kunne jo gått, men jeg tviler på at de privatpersonene vil føye seg etter det eller ta mer hensyn til det hvis de ikke er dyreeier eller ikke har et spesielt forhold til dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg synes det er rettferdig å forvente at folk skal begrense sin moro de få dagene i året for hunder og katters skyld. Hvor stor andel hunder og katter har problemer med raketter i forhold til andelen mennesker som får stor glede utav raketter og fyrverkeri?

Nyttårsfeiringen har lang tradisjon, og som dyreeier har man jo alternativer som f.eks å reise vekk de dagene. Medisinering fungerer også bra på endel dyr har jeg inntrykk av, selv om det ikke gjelder alle. Noen responderer også på målrettet trening. Men selvsagt, på tross av dette er det mange dyr som sliter med angst for rakettene. Er denne andelen så stor at flertallet skal bøye seg og frastå denne type underholdning?

Det er kanskje lett for meg å si siden ingen av mine hunder har hatt problemer med raketter. Jeg har stor sympati for dere som har hunder og/eller katter som sliter ved nyttår. Jeg kan se for meg hvor hjelpesløs man føler seg. Men alikevel vet jeg ikke hvor store krav vi kan stille til resten av befolkningen. Noe kan vi definitivt kreve, jeg bare vet ikke hvor mye og i hvilke settinger. Jeg tror jeg må gruble litt mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Nå er det jo faktisk ulovlig å skyte opp så villt som det vi ser i f.eks. Oslo - og ingen bryr seg stort om det (bortsett fra endel hundeeierer). Så jeg er redd at en plakat neppe gjør særlig forskjell.

Men kanskje verdt å forsøke uansett, da! (Men troligvis et bedre forslag å ta med seg hund og komme seg ut av by'n, tror jeg...)

Ja - ble det noe vedtak på dette i fjor? Men det gjalt kanskje bare kinaputter, eller var det alle former for fyrverkeri?

Husker ikke hva det ble fortalt om dette i fjor...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, stemmer det. Det er satt begrensninger til nyttårsaften. Årsskifte 2007/08 var siste året det var lov å bruke raketter på pinne så vidt jeg vet. Nå er det bokser med kontrollert oppskytning som gjelder tror jeg, men en god del hamstert raketter på pinne i fjor pga dette, så det kommer nok i år også. Men uansett, det smeller ikke mindre å lysorkester på himmlen blir det uansett. Plakater en en fin tanke, men desverre tror jeg ikke det hjelper stort <_< . Til mange er det faktisk en omvendt reaksjon med dette. De er ute etter å provosere mer med at det blir satt fokus på det. "******* heller om jeg skal ta hensyn til den der drittbikkja di, jeg sender opp raketter akkurat der jeg har tenkt det!" er mentaliteten på mange :) . Men selvfølgelig, en skal ikke ta alle under samme kam, å mange vil nok ta hensyn til det å se på det som en positiv ting :) . Men så vidt jeg vet så har det vel vært en god del i media om dette med nyttårsaften å dyr før om årene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en plakat fra NKK med henstilling til folk om å ta hensyn til hunder, katter og andre dyr, og begrense rakettbruken på nyttårsaften (og ikke minst i dagene før og etter). Jeg tror faktisk at det er mange som ikke tenker på alle dyrene som blir fra seg av angst, og som ville tatt hensyn hvis de hadde fått en liten påminnelse. Det hadde vært så mye greiere med en plakat fra NKK enn om man laget en selv.

Jeg tenker meg altså at NKK laget noe slikt med sin logo på, så kunne folk skrive den ut og henge den opp på butikker etc.

Er det en idé?

Jeg synes det var en veldig god ide. :)

Det er ingenting i veien med å henstille folk om å ta hensyn, de gjør som vil uansett. Det er helt sikkert mange som ikke tenker på rakettskytingen er et problem for en del dyr, og "det verste" som kan skje er at noen faktisk pga henstilllingen tar hensyn. De som ikke bryr seg, ja, de bryr seg ikke og gjør akkurat som de vil alikavel.

Det er en vesensforskjell å henstille til hensyn og kreve hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det som gidder å sende opp raketter året rundt gidder å bry seg med redde dyr asså... Jeg eier ikke troen på menneskeheten i sånne tilfeller i det hele tatt.

Og selv om dette er første hunden jeg har som er redd fyrverkeri, så har det irritert vettet av meg at folk skal sende opp i hytt og pine gjerne året rundt uansett. Det er bortkastet tull og forbanna irriterende! Og jeg er av typen som liker å se på fyrverkeri, EGENTLIG.

Men, på nyttårsaften stikker vi til fjells for tredje året på rad. Der er det også raketter, men ikke på langt nær som her i sentrum. Og Bridie skal nok klare seg fint hu. Men, det blir vel nok smell rundt oss uansett både før og etter. Smalt opp en hel del senest på lørdag her, så.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må NKK lage plakatene? Kan du ikke finne et bilde av dine hunder med bedende øyne og skrive noe som kanskje appellerer til noens samvittighet som feks: "jeg er livredd nyttårsraketter, hjelp meg til å få en bedre julefeiring" og klistre de opp her og der? Jeg tror som noen sa over her at folk gjør som de vil uansett, men det kan jo være at en og annen vennlig sjel tenker seg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...