Gå til innhold
Hundesonen.no

BOT dekken

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan skal jeg måle korrekt til Back on Track dekkenet? Jeg kjøpte Vida sitt på BOT stand på WW, og da sa jeg bare rasen og hvor stor hu var, og så fikk jeg et som passet. Var og tittet på BOT dekken i Sverige i helga, men de størrelsene der virka veldig forskjellig fra Vida sitt. Hennes er 73-75, mens det som var rundt 70 cm der var jo veldig mye mindre.... Noen mener jeg skal måle fra nakke til halerot, mens andre manke til halerot.... :)

Skrevet

Missy har 51-54 om det hjälper dig :) Vet inte helt hur man mäter. Trodde Shejpa skulle ha ca 50, men hon har typ 42-44...

Skrevet

Vi prøvde et i Spikes vanlige str (30), det var så stort at han svømte.... Da kjøpte vi et minste de hadde, str 26, og det er også litt stort... tror det lønner seg å prøve.... (Og jeg tror Nirm trenger større en 26 :))

Skrevet

Eg kjøpte Ace sitt på nettet. Så eg tok en råsjans... Eg målte han fra nakken, det halsen begynner til der halen begynner, gjerne litt lengre bak også.

Det stod på nettet, at til hannhunder, bør en beregne en str større. Så vi endte opp med 68-71cm. Eg trodde dette var altfor stort, når vi fikk det. Men det sitter som et skudd.

Hvordan er hun i str? Er hun stor shæfer, medium, liten? Brei over ryggen? Om du har mulighet til å prøve det på henne, så er det, det beste. Eg ser str avviker fra sted til sted hvor man kjøper det. Så lurt å prøve. Eg kjøpte mitt på canis forresten, og er veldig fornøyd.

Skrevet

De har ikke Nirms størrelse i den butikken, så må bestille fra nettet. Så da må jeg jo fram med måleband og det hele... De hadde ikke fler på lagret, og virket ikke som de var så spesielt intresserte i å skaffe fler heller...

Er Nirm som skal ha det, og han er jo en diger BC (men tynn da....). Og mye kortere enn Vida (hennes dekken blir kjole til ham...). Men om Missy bruker 51-54 og Vida 73-75, så høres det egentlig logisk ut at Nirm dyret skal havne på noe på 60 tallet egentlig.... :)

Skrevet

Chicka er 53cm høy og 55cm lang og bruker 60cm i dekkenet, da er det litt for langt bak, men jeg vil at det skal dekke litt bak (dette er det sorte "greyhound dekkenet" med rød skrift på siden)

blog12.jpg

Her kan du se hvor mye dekkent hennes dekker

Skrevet

Jeg har kjøpt 60-63 og 68-71 til mine tisper som normalt bruker den str i andre dekkener.

Til hannen fulgte jeg anbefalingen og kjøpte et større, 72-75, men det ble litt for stort i vidden/dybden i fronten (nå har jo jeg mynder og de er jo ikke sååå breie der foran :D). Også "flappen" under magen ble litt for langt bak.

(Jeg skal returnere det største med mindre noen her er intr i å "overta" det? Bor i Oslo så det er vel en fordel at en evt "overtager" bor i nærheten.)

Brukte dem for første gang igår. Etter en kjapp springmarsj, med påfølgende bad *brrr* for den ene (frivillig altså), pakket jeg dem inn og de holdt seg gode og varme og virket faktisk veldig komfortable. Ikke pep de da jeg gikk ut av bilen for å handle og det bruker de å gjøre når de må *kjedelig* vente i bilen. De bare suste ned i drømmeland og der ble de til burdøren åpnet seg og vi var hjemme :P

Håper og tror dette er det "perfekte" dekken til type aktiviteter vi driver med, nemlig LC og racing :P

Skrevet

Lurer på om det 68-71 vil være det beste for han da... Siden han bruker 70 i vanlige dekken. Men det var midlertidig utsolgt på Canis, så han får låne "kjolen" til Vida så lenge...

Jeg har i hvert fall merket stor forskjell på ham etter han startet med dekkenet. Han er mye mer "katteaktig" i bevelgelsene igjen nå, og løsere i ryggen. :whistle:

Skrevet

Mine BC gutter har str 60. Kjøpte i går av Linda Ulvedalen i Fredrikstad. Er jo en mulighet å dra dit. Litt enklere å få prøvd det skikkelig

Skrevet
Bruker Nirm 70(!) i vanlig dekken??? Viste at han var stor, men... :whistle:

De dekkene han har står det i hvert fall 70 på, så da antar jeg faktisk at bruker den størrelsen, siden det er de som passer...

Edit: Er det så unormalt at en hund på 60 cm bruker dekken som er lengre enn høyden?

Skrevet
De dekkene han har står det i hvert fall 70 på, så da antar jeg faktisk at bruker den størrelsen, siden det er de som passer...

Edit: Er det så unormalt at en hund på 60 cm bruker dekken som er lengre enn høyden?

Det avhenger kanskje av rasen og kroppsbygning generelt? Orry er ca 54 cm høy, og dekkenene (øh, ble det riktig?) hans er 55 cm. Norma er ca 48 cm høy, og har arvet et dekken etter Orry som er 50 tenker jeg, og det er pittelitt stort til henne.

Skrevet

Even er 64-65, og jeg bestilte dekken i 72-75 cm til ham - og tok da en størrelse større en nvi målte ham til å være, som var anbefalt for hannhunder (fra Canis, hvis størrelsene er forskjellige rundt om). Han er en noe under middels stor bernerhanne - kunne altså med hell vært fire-fem cm høyere, etter mitt ideal. Nå sendte jeg dekkenet rett dit han bor, så jeg har ikke sett ham med det, men ifølge pappa kunne han med hell brukt størrelsen større, fordi strikken under halen blir litt stram og "presser" halen litt oppover. Han går nå med dekkenet uten den strikken, så får vi se om vi finner på noe sy-lurt neste gang jeg ser ham.

Skrevet

Nei, de dekkene jeg har solgt så er de aller fleste lengre enn hunden er i høyden.

Chicka er 53cm høy og bruker 60cm i dekken.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...