Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgere

Poter

Recommended Posts

Jeg har såvidt hilst på Emma, så jeg kan ikke uttale meg om henne. :whistle: Men forskjellen er jo bare hva vi legger i hva er dårlig hund er, så vi får visst bare være enige om å være uenige eller noe. :wub:

hehe - Du uttaler deg forholdsvis bastant om at hunder uten drifter er drittbikkjer, så da har du uttalt deg om f.eks hunder som Emma, enten du vil det eller ei. Og jeg er til dels enig, hun var ikke det jeg ønsket i en belger (det er jo derfor jeg solgte henne), de skal ha drifter, og hun hadde ingen. Men hva som er drittbikkje og ikke, blir vi neppe enige om, jeg er litt strengere på hva som kvalifiserer til drittbikkje og ikke enn du, tydeligvis - og en dårlig belger er ikke nødvendigvis en drittbikkje :angry:

Jo, jeg skjønte absolutt hva hun mente. Selv om jeg ikke er enig, kan jeg jo mene at innlegget var bra fordi det gir noe å diskutere videre på. :P

Forøvrig vil gjerne se disse utstillingsbelgerne som gjør det bra i bruks. Jeg synes jo feks ikke min har gjort det bra i bruks så langt, for jeg mener at når man har en hund som er stabilt bra i A - da kan en snakke om en hund som gjør det bra i bruks. :P Og jeg kunne veldig gjerne tenke meg på Sølenkurs, for jeg som dere er veldig glad i belgeren og ønsker å se den mer i konkurransesammenheng. Synes jo det er kjempeflott at folk med langhårsbelgere prøver seg i bruks med hundene sine, og ikke minst mentaltester dem. Etter min mening burde bestått funksjonsanalyse vært et avlskrav, men ser med glede at det finnes en og annen oppdretter som iallefall tar seg bryet med å få hele kull med på MH. :P

Tja.. Det er dessverre altfor få belgere som driver med bruks i det store og hele, men det er jo noen som er på vei opp, så vi får se om noen år om utstillingsbelgerene er så dårlige i bruks som du sier de er.

Jeg syns jo f.eks at Aqua til Ann-Merethe (hun som gikk demoen av D-programmet på Sølen) er en bra brukshund, så får vi krysse fingrene for at Ann-Merethe blir bitt av bruksbasillen til neste år, når Aqua er ferdig med kullet sitt. Det er ikke overdrevent mange hunder i det hele tatt som får opprykket til B etter en sportrening på det siste halvåret før man starter i C. Hele rekruttlaget i rundering i år besto vel av utstillingsavla terver, og der måtte vel instruktøren deres innrømme noe motvillig at de hadde faktisk imponert han (han har schäfer sjøl *flir*)

Sånn ang mentaltesting så er vi vel forholdsvis enige, jeg syns jo ikke de nødvendigvis trenger en bestått FA, men kjent mentalstatus burde være et avlskrav hos belgeren. De aller fleste belgerene med godkjent MH er forøvrig fra utstillingslinjer, og det er et par som har godkjent FA også - ene utstillingsavla terven gikk forøvrig en så bra FA at de bruker videoen av testen hans som undervisningsmateriale. Så det finnes helt klart veldig bra langhårsbelgere som ikke nødvendigvis er fra brukslinjer også, om man er interessert i det.

Men da møtes vi på Sølen til neste år da? Så kan vi ha lange og interessante diskusjoner om mentalitet og hvordan vi vil at avl på belger skal være? Så kan jo du stille Cane i mens, så disse utstillingsoppdretterene får se at det finnes pene nok belgere i bruksavl også? hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Tja.. Det er dessverre altfor få belgere som driver med bruks i det store og hele, men det er jo noen som er på vei opp, så vi får se om noen år om utstillingsbelgerene er så dårlige i bruks som du sier de er.

Jeg syns jo f.eks at Aqua til Ann-Merethe (hun som gikk demoen av D-programmet på Sølen) er en bra brukshund, så får vi krysse fingrene for at Ann-Merethe blir bitt av bruksbasillen til neste år, når Aqua er ferdig med kullet sitt. Det er ikke overdrevent mange hunder i det hele tatt som får opprykket til B etter en sportrening på det siste halvåret før man starter i C. Hele rekruttlaget i rundering i år besto vel av utstillingsavla terver, og der måtte vel instruktøren deres innrømme noe motvillig at de hadde faktisk imponert han (han har schäfer sjøl *flir*)

Sånn ang mentaltesting så er vi vel forholdsvis enige, jeg syns jo ikke de nødvendigvis trenger en bestått FA, men kjent mentalstatus burde være et avlskrav hos belgeren. De aller fleste belgerene med godkjent MH er forøvrig fra utstillingslinjer, og det er et par som har godkjent FA også - ene utstillingsavla terven gikk forøvrig en så bra FA at de bruker videoen av testen hans som undervisningsmateriale. Så det finnes helt klart veldig bra langhårsbelgere som ikke nødvendigvis er fra brukslinjer også, om man er interessert i det.

Men da møtes vi på Sølen til neste år da? Så kan vi ha lange og interessante diskusjoner om mentalitet og hvordan vi vil at avl på belger skal være? Så kan jo du stille Cane i mens, så disse utstillingsoppdretterene får se at det finnes pene nok belgere i bruksavl også? hehe :wub:

Jeg har egentlig ikke ment at utstillingsavlede belgere rent over er dårlige, da har jeg ikke formulert meg godt nok. Jeg mener at det er for mange utstillingsavlede belger som ikke egner seg til det jeg mener man burde kunne bruke en belger til og at man derfor må lete ekstra godt for å finne de rette dersom man ønsker å ha en brukshund.

Kjenner jo ikke til Ann-Merethe sine hunder, men ser på det som positivt at hun stiller litt og at hun mentaltester hundene sine, noe jeg og har kommentert i bloggen hennes. :whistle:

At de fleste belgere med MH er fra utstillingslinjer har nok også litt med at det faktisk bare er TO oppdrettere som virkelig satser på bruks her i landet. :angry:

Får se om det blir Sølen, hadde vært kjekt å trent med andre som har langhårsbelger, for som du sier så er det jo ikke for mange av dem i bruksmiljøet akkurat. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke ment at utstillingsavlede belgere rent over er dårlige, da har jeg ikke formulert meg godt nok. Jeg mener at det er for mange utstillingsavlede belger som ikke egner seg til det jeg mener man burde kunne bruke en belger til og at man derfor må lete ekstra godt for å finne de rette dersom man ønsker å ha en brukshund.

Tja.. Det er mulig du ikke mente at utstillinsavlede belgere rent over er dårlig, det er også mulig at jeg misforsto setninger som "Det finnes mye dritt der ute, alt fra nervøse hunder til hunder helt uten drifter og gjerne en kombinasjon av begge deler", og "Jeg har lenge følt at belgerrasen har et noe urettferdig rykte, men etter å ha truffet flere og flere fra utstillingslinjer blir jeg rett og slett skremt". Det er og selvsagt mulig at du formulerte deg dårlig i forhold til hva du mente, men jeg syns jo at du skriver forholdsvis klart og tydelig :wub:

Kjenner jo ikke til Ann-Merethe sine hunder, men ser på det som positivt at hun stiller litt og at hun mentaltester hundene sine, noe jeg og har kommentert i bloggen hennes. :whistle:

At de fleste belgere med MH er fra utstillingslinjer har nok også litt med at det faktisk bare er TO oppdrettere som virkelig satser på bruks her i landet. :angry:

TO oppdrettere? Ikke med langhårsbelger vel?

Får se om det blir Sølen, hadde vært kjekt å trent med andre som har langhårsbelger, for som du sier så er det jo ikke for mange av dem i bruksmiljøet akkurat. :P

Det hadde vært koselig, vi liker pene og brukandes belgere, samme hvilke linjer den kommer fra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er mulig du ikke mente at utstillinsavlede belgere rent over er dårlig, det er også mulig at jeg misforsto setninger som "Det finnes mye dritt der ute, alt fra nervøse hunder til hunder helt uten drifter og gjerne en kombinasjon av begge deler", og "Jeg har lenge følt at belgerrasen har et noe urettferdig rykte, men etter å ha truffet flere og flere fra utstillingslinjer blir jeg rett og slett skremt". Det er og selvsagt mulig at du formulerte deg dårlig i forhold til hva du mente, men jeg syns jo at du skriver forholdsvis klart og tydelig :angry:

TO oppdrettere? Ikke med langhårsbelger vel?

Det hadde vært koselig, vi liker pene og brukandes belgere, samme hvilke linjer den kommer fra :wub:

Ok, så syns du det.

To oppdretter som satser på bruk av langhårsbelgere ja. Mente du noe annet?

Det siste er jeg helt enig i. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så syns du det.

*flir* Det pleier å være en positiv greie det, at folk syns man er klar og tydelig? :wub:

To oppdretter som satser på bruk av langhårsbelgere ja. Mente du noe annet?

To norske bruksoppdrettere på langhårsbelgeren? Bortsett fra din oppdretter, hvem fler er det?

Det siste er jeg helt enig i. :whistle:

Vi er nok enig i ganske mye, selv om det ikke ser helt sånn ut her :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Det pleier å være en positiv greie det, at folk syns man er klar og tydelig? :wub:

To norske bruksoppdrettere på langhårsbelgeren? Bortsett fra din oppdretter, hvem fler er det?

Vi er nok enig i ganske mye, selv om det ikke ser helt sånn ut her :whistle:

Hehe, ja bortsett fra når man ikke helt får til å formidle det en eeegentlig prøver å få frem. :P Men som du sier, vi er nok egentlig veldig enige når alt kommer til alt, synes allikevel det er interessant å diskutere. :angry:

Nå er vel ikke Nangijala en utpreget bruksoppdretter, men ser jo at hun prøver å ta et og annet gronniskull som hun kaller working lines, uten at jeg har studert linjene så nøye i det siste. Uansett, hvis vi egentlig kan si at det bare er èn bruksoppdretter i Norge, blir jo poenget mitt enda tydeligere. Altså at det ikke er rart flesteparten av de MH-testede belgerne er fra utstillingslinjer, rett og slett fordi det kanskje fødes 6-7 langhårs bruksbelgere i året. :P Uansett synes jeg det er kjempegodt initiativ av de som tester, det er fortsatt for få som gjør det, men all ære til dem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at det ikke er rart flesteparten av de MH-testede belgerne er fra utstillingslinjer, rett og slett fordi det kanskje fødes 6-7 langhårs bruksbelgere i året. ;) Uansett synes jeg det er kjempegodt initiativ av de som tester, det er fortsatt for få som gjør det, men all ære til dem. ;)

Hmm...Hvorfor regnes det fortsatt som en "kuriositet" å mentalteste belgerne?? :lol:

Har selv kjørt full FA-analyse på min belger (helt uoppfordret), og det fantes ingenting "farlig" i det å teste henne. Hun fikk status "anbefalt" i forhold til bruksegenskaper. Jevnt over gode skussmål i den totale vurdering. Ble uoffisielt testet litt under 2 år gammel. Hun er rett nok intet rå-skinn av en belger (mangler en del på sosial dominans, gripelyst og kamplyst) Men fikk fin score på avreagering og mot - og er dessuten livlig i temperament. Ikke 100% skuddfast, men skuddfast nok til å fungere normalt. Langhårbelger dette her.

Altså ikke noe råskinn, men potensiale nok til å kunne jobbes frem til en dugandes brukshund. Hvis eier vil og kan... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Hvorfor regnes det fortsatt som en "kuriositet" å mentalteste belgerne?? :lol:

Det er liksom nettopp det. Men siden det er så lite utbredt synes jeg jo det er bra av de som 'går mot strømmen'. Min har gått ferdselsprøve, men der må jo hunden være vrak for å ikke bestå ferdselsdelen. Han skal også MH-testes og jeg skal ta funksjonsanalyse på ham, det skulle bare mangle mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Nangijala en utpreget bruksoppdretter, men ser jo at hun prøver å ta et og annet gronniskull som hun kaller working lines, uten at jeg har studert linjene så nøye i det siste. Uansett, hvis vi egentlig kan si at det bare er èn bruksoppdretter i Norge, blir jo poenget mitt enda tydeligere. Altså at det ikke er rart flesteparten av de MH-testede belgerne er fra utstillingslinjer, rett og slett fordi det kanskje fødes 6-7 langhårs bruksbelgere i året. ;) Uansett synes jeg det er kjempegodt initiativ av de som tester, det er fortsatt for få som gjør det, men all ære til dem. ;)

Nei, det er ikke bare bruksoppdrett hos Nangijala, selv om hun har det og. Så la meg vri det litt da, om det var marked for høyoktan, høydriftige, hardcore bruksbelgere som din Cane - hvorfor er det ikke flere som avler det? Og en ting til.. Hvor er alle disse 6-7 bruksbelgerene som blir født i året hen? Det burde jo vært flere av de på resultatlistene?

Hva får deg til å tro at du er den eneste som har en uoffisiell test av belgeren din? Og hvorfor går du ut fra at din langhårsbelger er en av få som vil få det resultatet - altså ikke noe råskinn, men potensiale nok til å kunne jobbes frem til en dugandes brukshund. Hvis eier vil og kan...? :)

Jeg hadde ingen problemer med å finne interessante kull når jeg skulle ha valp igjen nå jeg, snarere tvert i mot, det var flere faktisk som har potensialet til å kunne jobbes frem til en dugandes bruskhund hvis eier vil og kan. Problemet er vel mer å finne alle disse eierene som vil og kan, enn belgere som er dugandes. Men klart, det kan være at jeg har flaks med belgerene i min omgangskrets..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at du er den eneste som har en uoffisiell test av belgeren din? Og hvorfor går du ut fra at din langhårsbelger er en av få som vil få det resultatet - altså ikke noe råskinn, men potensiale nok til å kunne jobbes frem til en dugandes brukshund. Hvis eier vil og kan...? :lol:

Jeg hadde ingen problemer med å finne interessante kull når jeg skulle ha valp igjen nå jeg, snarere tvert i mot, det var flere faktisk som har potensialet til å kunne jobbes frem til en dugandes bruskhund hvis eier vil og kan. Problemet er vel mer å finne alle disse eierene som vil og kan, enn belgere som er dugandes. Men klart, det kan være at jeg har flaks med belgerene i min omgangskrets..

Vel...En kan nesten få litt følelse av å være "alene" om å ha testet sin belger, av og til...

Hva er budskapet ditt, 2ne? :) (er litt trøtt her nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...En kan nesten få litt følelse av å være "alene" om å ha testet sin belger, av og til...

Hva er budskapet ditt, 2ne? :lol: (er litt trøtt her nå..)

At belgeren slettes ikke er i så dårlig tilstand som det tegnes opp her.. Og at det ikke er rart de har så dårlig rykte, når belgereiere sjøl sier det er drittbikkjer som ikke er noe annet enn et pent skall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At belgeren slettes ikke er i så dårlig tilstand som det tegnes opp her.. Og at det ikke er rart de har så dårlig rykte, når belgereiere sjøl sier det er drittbikkjer som ikke er noe annet enn et pent skall?

For å si det sånn: Han som testet min belger hadde 1000 fordommer mot rasen, generelt. Dette fikk jeg klare incitamenter om i forkant av testen. Vi hadde en lang samtale på forhånd hvor denne holdningen kom klart frem. Brukshundmann på sin hals dette her, må vite.... også kjent som problemhund-guru i sine kretser.

Ikke rart at jeg kjenner en viss stolthet over at min hund passerte denne testen med verdighet. De kunne fortelle om ørten-hundre såkalte "drittbelgere" de hadde hatt på test. På den annen side: hos dem får de vel kanskje inn en viss overvekt av problem-cases? Bare sånn at det er nevnt..

Det var tendenser til stående applaus på lyd-momentene under testen av min hund..

Jeg aner virkelig ikke hvordan ståa er i belgerverdenen mht testing. Men får gjerne et slags inntrykk av at det er "uvesentlig" å utsette sin belger for testing av typen FA-analyse. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hvorfor, men det er slik jeg opplever det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare bruksoppdrett hos Nangijala, selv om hun har det og. Så la meg vri det litt da, om det var marked for høyoktan, høydriftige, hardcore bruksbelgere som din Cane - hvorfor er det ikke flere som avler det? Og en ting til.. Hvor er alle disse 6-7 bruksbelgerene som blir født i året hen? Det burde jo vært flere av de på resultatlistene?

Hehe, nå hørtes han voldsom ut. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ønsker ikke at langhårsbelgerne skal være som maller fra tjenestehundlinjer, og jeg tror aldri jeg har prøvd å tegne et bilde av min som så ekstrem heller. :lol:

Jeg lurer også på hvor disse hundene er hen. I Cane sitt kull var det 6 valper, Cane hos meg, 1 tispe satt ut på foravtale, 1 tispe solgt til en annen oppdretter som har satt denne videre ut på for også er vel 1 eller 2 sendt til utlandet og trenes i IPO der. Sånn bortsett i fra at halve kullet er mentaltestet har de ikke deltatt på noe særlig så vidt jeg vet, for som regel når oppdretter oppdaterer så er det fordi jeg og Cane har vært i ilden. :) Synes jo det er kjempesynd, men dessverre er det en ond sirkel. De som vil ha brukshund kjøper ikke langhårsbelger og dermed blir det lite marked for det osv. Men jeg og du skal jo få til noe med disse små tottene våre sånn at alle får lyst på en dugelig langhårsbelger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil ha brukshund kjøper ikke langhårsbelger og dermed blir det lite marked for det osv. Men jeg og du skal jo få til noe med disse små tottene våre sånn at alle får lyst på en dugelig langhårsbelger. :lol:

Nå er ikke akkurat det noe særegent for belgeren som rase egentlig - det er vel i det heletatt svært FÅ som overhodet kjøper seg hund for å drive med bruks, og om man kikker på hvilke raser som har vært i ilden i brukskonkurranser i løpet av dette året, så fordeler de seg rimelig greit utover ganske mange ulike raser (også noen raser som ikke regnes som direkte brukshunder).

Her finnes lista over de hundene som har fått opprykk i spor eller rundering i løpet av dette året - og her ser man jo et ganske stort mangfold av raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner virkelig ikke hvordan ståa er i belgerverdenen mht testing. Men får gjerne et slags inntrykk av at det er "uvesentlig" å utsette sin belger for testing av typen FA-analyse. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hvorfor, men det er slik jeg opplever det..

Hvis du ikke aner hvordan ståa er i belgerverden mht til testing, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du sitter på et offentlig forum og sier at de ikke blir testa? Men det er en oversikt på klubbens sider over hvilke av medlemmenes hunder som er offisielt testa, der er både K-test, MH, BH og FA. Da får du vel en viss anelse om hvordan ståa er? Og slipper muligens å føle deg så alene?

Jeg foreslår også at du sjekker hvor mange tester det er tilgjengelig også. Det er ikke akkurat et kjempeutvalg av sånt, den MH'en jeg gikk med Emma var fyllt i flere måneder før beskrivelsen var, og jeg har allerede nå begynt å se etter MH til Nora til neste år - og hun er straks 4 mnd, liksom.

De som vil ha brukshund kjøper ikke langhårsbelger og dermed blir det lite marked for det osv. Men jeg og du skal jo få til noe med disse små tottene våre sånn at alle får lyst på en dugelig langhårsbelger. :lol:

Nemlig.. Det er vel tåpelig å lage omplasseringshunder om man er oppdretter? Det er vel det de er redd for om de lager disse hundene for driftige og aktive.

Nå er ikke akkurat det noe særegent for belgeren som rase egentlig - det er vel i det heletatt svært FÅ som overhodet kjøper seg hund for å drive med bruks, og om man kikker på hvilke raser som har vært i ilden i brukskonkurranser i løpet av dette året, så fordeler de seg rimelig greit utover ganske mange ulike raser (også noen raser som ikke regnes som direkte brukshunder).

Her finnes lista over de hundene som har fått opprykk i spor eller rundering i løpet av dette året - og her ser man jo et ganske stort mangfold av raser.

Nei, bruks er vel ikke noen superutbredt hundesport, det er vel derfor NBF har ordninger som rekruttlagene, for å øke rekrutteringen til sporten.

Men Carina og jeg kan jo ha det til mål allikevel å åpne bruksfolkets øyne for langhårsbelgeren? Litt mer mangfold i toppen gjør jo ikke noe, det er jo stort sett BC, schäfer, bruksmalle og bruksretrivere der *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke aner hvordan ståa er i belgerverden mht til testing, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du sitter på et offentlig forum og sier at de ikke blir testa? Men det er en oversikt på klubbens sider over hvilke av medlemmenes hunder som er offisielt testa, der er både K-test, MH, BH og FA. Da får du vel en viss anelse om hvordan ståa er? Og slipper muligens å føle deg så alene?

Har nå gjort som du foreslår, og vært å sjekka på belgersiden. To oppdretternavn går igjen på MH, ett oppdretternavn går igjen på FA. Syns ikke dette var så mektig imponerende akkurat..

Men du har et poeng mht tigjengeligheten på disse testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gjort som du foreslår, og vært å sjekka på belgersiden. To oppdretternavn går igjen på MH, ett oppdretternavn går igjen på FA. Syns ikke dette var så mektig imponerende akkurat..

Poenget var ikke å imponere deg heller, poenget var at du er ikke den eneste som har testa belgeren din - og at det er flere som har gått en offisiell test... Hvor mange av de testa belgerene kommer fra din oppdretter, btw?

Men du har et poeng mht tigjengeligheten på disse testene.

Det har vært arrangert 23 MH'er og 39 FA'er i år. Om de tar inn 10 hunder pr gang, er det 620 hunder som har gått en av delene. Med tanke på hvor mange registeringer det er hos bruksrasene til sammen, så er det er ****** stort poeng, spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei tervtispe på 5 år. Til å være belger er hun lite krevende. Så lenge hun får mosjon og får lov til å være til stede sammen med "flokken" sin er hun fornøyd. Hun har stort sett vært med meg over alt siden hun var valp. Hun er ukompisert og meget omgjengelig. Hun har lite jakt, eier ikke mot og innehar veldig lite forsvar. Hun har en helt ok lek men mangler den motoren en belger egentlig bør ha. Jeg må vel tilføye at det likevel er arbeidsegenskaper der. Hun er veldig førerorientert og setter pris på å få jobbe, men hun går ikke på veggen av kjedsomhet så lenge hun får mosjon.

Jeg kjenner igjen veldig mye av det andre belgereiere har skrevet. En ting som skiller

belgere fra en del andre bruksraser er at tanke og handling skjer i ett. Det er vanskelig å være på forkant av en belger i alle situasjoner. Det hender at man står der og ikke aner hva som egentlig skjedde før det hele er over.

Jeg har definitivt en fårehund. Hun er veldig opptatt av sau. Hun kan ligge og sove på bilturer for plutselig å våkne hvis vi kjører forbi et jorde med sau. Det er lukta hun reagerer på. Det samme skjer ikke med hest eller storfe. Hun har gjeterinstinkt, bl.a. "eye". Hun gjeter andre hunder og har også kullsøsken som viser gjeteradferd. Jeg har prøvd henne på sau et par ganger, i langline og hun vet hvordan hun skal takle gamle gretne søyer som stamper med fremfoten og forsøker å stange. Hun gikk rett i kroppen på sauen og fikk den til å ende retning ved hele tiden å skifte hvilken side av sauen hun oppholdt seg på. Sauen var fortsatt ute etter å stange henne,men ved den lynkjappe sideforflytningen der hun skiftet side bak søya, fikk hun sauen til å bevege seg i ønsket retning i sikk sakk. Det var etter dette at jeg forsto hvorfor belgeren har den lynkjappe reaksjonen og evnen til å kjapt å ta avgjørelser for så å sette beslutningen ut i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med Carina. Vi har veldig like meninger om både avl på belgeren og hvordan belgeren bør være, så da sier jeg ikke så mye mer om det :lol:

BP: Det går ikke an å komme med resultatene fra åretsbleger... Jeg er ikke medlem i belgerklubben. Det er fordi jeg ikke kan stå for den avlen som blir gjort på belger i Norge per i dag. Jeg orker ikke å involvere meg i en slik klubb med så mye intriger og dårlige avlsvikår. Så da mangler du èn bruksbelger. De andre som jeg kjenner med bruks malle er heller ikke meldem i den klubben (utenom ei som har søsteren til Ex). Det er fordi det dreier seg for det meste om utstilling (, og dårlige avlsvikår...).

Jeg synes det er helt tragisk å lese de få testene som er på belgere ( i forhold til antallet). De leker ikke, de kamper ikke, de reagerer ikke på trussel, reagerer på skudd osv. Helt tragisk. En brukshund bør i det minste bestå en FA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med Carina. Vi har veldig like meninger om både avl på belgeren og hvordan belgeren bør være, så da sier jeg ikke så mye mer om det :lol:

BP: Det går ikke an å komme med resultatene fra åretsbleger... Jeg er ikke medlem i belgerklubben. Det er fordi jeg ikke kan stå for den avlen som blir gjort på belger i Norge per i dag. Jeg orker ikke å involvere meg i en slik klubb med så mye intriger og dårlige avlsvikår. Så da mangler du èn bruksbelger. De andre som jeg kjenner med bruks malle er heller ikke meldem i den klubben (utenom ei som har søsteren til Ex). Det er fordi det dreier seg for det meste om utstilling (, og dårlige avlsvikår...).

Jeg synes det er helt tragisk å lese de få testene som er på belgere ( i forhold til antallet). De leker ikke, de kamper ikke, de reagerer ikke på trussel, reagerer på skudd osv. Helt tragisk. En brukshund bør i det minste bestå en FA.

Jeg vil nå si at om du mener det står så ille til så ville det kanskje vært en bedre ide å bli i klubben, engasjere seg i lokalavdelinger og muligens prøve å få folk inn i styret for å prøve å påvirke saker og ting? Jeg hadde vel igrunnen ikke tenkt å svare på denne tråden, men kjenner jeg begynner å bli en smule provosert... For min del syns jeg belgere både skal være en bra familiehund, kunne brukes OG faktisk se noenlunde ut som en belger. Jeg har en langhårsbelger fra utstillingslinjer og kan ikke akkurat si jeg kjenner igjen beskrivelsen av ham som et nervevrak uten drifter. Det kan jeg forsåvidt heller ikke når det gjelder de andre "utstillingsbelgerne" (for etter enkelte innlegg her kan man vel tro det det eneste de duger til?) jeg har støtt på i det siste, med ett unntak (og det ble lagt merke til for å si det sånn).

Når det gjelder tester skal jeg vel ikke uttale meg for mye siden jeg ikke har erfaring med det. Jeg har tenkt å få tassen testet, men utstillingsavlet som han er så kommer vel ikke det til å gå særlig bra :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TO belgere som har blitt nordiske mestere i bruks, hvorav en var en malle i år, og den andre var en groenendael fra utstillingslinjer. Alle langhårsbelgerene på opprykkslista på NBF's sider BORTSETT fra Cane, er fra utstillingslinjer. Det samme er alle langhårsbelgerene på opprykkslista til NBF for 2007. Groenendaelen som konkurrerer i A rundering og B spor er fra utstillingslinjer. V-Lobo Vita Føyn's mamma er helsøster til faren til Nora, så det er neppe reine brukslinjer det heller.

- Og da kan man jo spørre igjen, hvor blir det av de 6-7 bruksoppdretta groenendaelene som fødes hvert år? Hvor blir det av alle de delvis bruksoppdretta tervene (fra det delviskullet jeg veit om, så er en "gårdshund" og en agilityhund - også er det vel en som har en IPO1-tittel i Sverige. Ikke en imponerende track-record for bruksoppdrettet det heller?)

Stine, jeg er nysgjerrig - hvor er de delvise brukslinjene Ace kommer fra? Yorry er fra Fakaiser, det er ikke bruksoppdrett. Morfaren er rett nok tjenestehund (om jeg ikke husker feil), men Vestertorp driver heller ikke med bruksoppdrett. Woodshine har hatt et og annet delvis brukslinje-kull, men Ace sin mormors far er Noras farfar, og er såvidt jeg veit ikke noe bruksoppdrett, det er heller ikke mormors mor.

Vi kan godt diskutere hvor lite dugandes langhårsbelgere fra utstillingslinjer er, men da er det kanskje greit om man veit hva som er utstillingslinjer og hva som er brukslinjer? Og hvis vi går ut fra at alle langhårsbelgere fra Nangijala er av brukslinjer (hvilket de ikke nødvendigvis er), så er det 21 langhårsbelgere på lista over godkjente FA'er hos NBFK, så er 8 av de fra utstillingslinjer.. Og den eldste hunden jeg veit om der, er født i -91 (den før omtalte Chac Mool C. av Nangijala - Nordisk mester i rundering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er jammen godt vi mennesker ikke må gjennom verken MH eller FA, da hadde vi nok strøket på manglende avreagering hele gjengen. ;)

Tone, jeg har forsøkt å forklare at jeg ikke mener at en hund fra utstillingslinjer AUTOMATISK er dårlig i mine øyne. MEN, jeg har aldri truffet en hund fra brukslinjer som ikke har vært brukende, samtidig som jeg har truffet MANGE utstillingsbelgere som mangler både vilje og guts. ;) At det på NBF sine opprykkslister er en del utstillingsbelgere er jo vel og bra, men gode brukshunder behøver de ikke være bare fordi de har et opprykk eller to. :P

Dessuten synes jeg at hvor godt en hund runderer sier mer om hunden enn om den kommer seg gjennom et C-spor, du har kanskje oversikt over hvor mange av de opprykkene som er i rundering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Haha, det er jammen godt vi mennesker ikke må gjennom verken MH eller FA, da hadde vi nok strøket på manglende avreagering hele gjengen. ;)

Tone, jeg har forsøkt å forklare at jeg ikke mener at en hund fra utstillingslinjer AUTOMATISK er dårlig i mine øyne. MEN, jeg har aldri truffet en hund fra brukslinjer som ikke har vært brukende, samtidig som jeg har truffet MANGE utstillingsbelgere som mangler både vilje og guts. ;) At det på NBF sine opprykkslister er en del utstillingsbelgere er jo vel og bra, men gode brukshunder behøver de ikke være bare fordi de har et opprykk eller to. :P

Dessuten synes jeg at hvor godt en hund runderer sier mer om hunden enn om den kommer seg gjennom et C-spor, du har kanskje oversikt over hvor mange av de opprykkene som er i rundering?

Vel, nå ble jeg nysgjerrig........... *ler*

For jeg ser i siste linje at du forsøker å være litt spydig og påstå at rundering er mye værre enn spor og sånn "blæ blæ ikke mange opprykkene der" - vel, det kommer av at det er svært få klubber som tilbyr runderingstrening fordi de fleste går spor.

Å trene rundering krever mer folk - det handler ikke om at bikkjene er dårlig.

Rundering ligger langt lettere for en belger enn det spor gjør, de fleste belgere er født ****** gode på overvær - å få en belger til å gå bra spor er faktisk ingen lett oppgave. Men sportrening kan man drive med alene og i en verden der de fleste av oss har fast jobb, familie osv. - så sier det seg selv at man er nødt til å satse på noe man kan drive med på egenhånd og vil man da holde på med bruks så er spor faktisk for mange det eneste man får til.

Jeg har hatt belger siden 1992 - og det er faktisk ganske langt mellom de dårlige individene, og faktum er at de aller fleste belgerne som går FA faktisk består og det må jo for pokker bety at de ikke er så tragiske som noen skal ha det til her.

Noen hosta om at de ikke lekte osv. - vel, det er mulig du synes det er tragisk - men de fleste av de får jo bestått på testen - hva mer skal man da forlange?

Jeg må le jeg da, når to personer som har vært så kort tid i miljøe bastant skal uttale seg om alle de teite oppdretterne som ikke skjønner noen ting og hvor dårlig klubben er og hvor dårlig bikkjene er og bla bla bla *ler*

Men engasjere seg for å gjøre det bedre skal de ikke?

Hvorfor ikke det mon tro?

Fordi man egentlig ikke helt vet hva man snakker om, men lar seg påvirke at de få man snakker med?

Jeg har forøvrig holdt på såpass lenge at jeg har sett min andel dårlige belgere og sånn i forhold til bruks/utstilling - så har jeg vel truffet nok av begge deler, og det finnes søppel blant "bruksvarianten" også - forskjellen er bare at når de ikke funker så får de en kule i panna så folk ikke ser de mer - mens familiehunden etter utstillingslinjer får leve lykkelig i sin verden til den dør av elde (som regel).

Hmmm....... lurer på om jeg kan kalle terv-oppdrettet mitt delvise brukslinjer jeg - det finnes en bestefar baki der med IPO III - og en del godkjente tester osv........ hmmm......

Nå skal jeg sjekke når første ferdselsprøve går til våren og da skal jeg jaggu begynne å trene 14 dager før og gå med både Lilli, Sassy og Noah - for består dem den så er de sikkert knakanes goe brukshunder.... (tullehøner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...