Gå til innhold
Hundesonen.no

Symra tygger av seg barten!

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Jeg oppdaget nettopp at barten til Symra er mye kortere på den ene siden enn på den andre. Den ser typisk avgnagd ut. Jeg har aldri sett at hun har gnagd, men det må jo være slik det har skjedd. Beardiser skal overhodet ikke trimmes, så dette er litt krise. Noen som har gode råd og/eller erfaringer med bartetygging?

Skrevet
Jeg oppdaget nettopp at barten til Symra er mye kortere på den ene siden enn på den andre. Den ser typisk avgnagd ut. Jeg har aldri sett at hun har gnagd, men det må jo være slik det har skjedd. Beardiser skal overhodet ikke trimmes, så dette er litt krise. Noen som har gode råd og/eller erfaringer med bartetygging?

Løsbart... Neida. Det eneste jeg kommer på er at du må trimme den andre siden også slik at det blir beint. En av hundene hjemme hos mor er halvt beardis og det jeg kan si er at pelsen deres vokser som ugress bak utedo. Så det med at pelsen ikke vokser ut igjen er ikke noe problem, men jeg vet desverre ikke hvordan du kan forebygge den lille "nevrosen" hennes.

Skrevet

Får hun griseører?

Hvis jeg gir mine det er det minst en som mister barter, ja...

Det vokser ganske raskt ut igjen - men med den enorme pelsen Symra har så vil det jo være rel. synlig en stund da.. Men IKKE prøv å klipp til den andre siden (hvis du ikke er superflink å klippe). Det er fort gjort at det blir veldig "merkelig"...

Susanne

Skrevet

Takk for råd. Evt klipping skal utføres av noen som kan det ja (Line Haugen er vel nærmest til det). Heldigvis er det lenge til neste utstilling (april eller noe slikt), håper det går seg til til da.

Skrevet

Velkommen i klubben. Mine har også bitt (klippet) bartene sine minst en gang. Diesel har en avklipt bart nå, men det lar seg skjule. Synes ikke du skal klippe den andre siden, etter en stund ser det helt greit ut. Både Marte og Turbo tygde sine så en skulle tro det var klipt med saks, helt rett, men det vokste fort ut igjen.

Lykke til med bartejenta di. :)

Skrevet
Takk for råd. Evt klipping skal utføres av noen som kan det ja (Line Haugen er vel nærmest til det). Heldigvis er det lenge til neste utstilling (april eller noe slikt), håper det går seg til til da.

Hæ? Skal du ikke stille i Orklahallen? Eller Hamar?

(Beklager OT)

Skrevet
Hæ? Skal du ikke stille i Orklahallen? Eller Hamar?

(Beklager OT)

Orklahallen er to dager etter en kneoperasjon, tror ikke jeg vil bidra positivt til Symras bevegelser med stivt bein og krykker! Hamar har jeg kuttet ut fordi Symra ikke trives på innendørsutstillinger. Jeg synes hun slappet rimelig bra av i Kongsvinger og vil ikke ødelegge det med en veldig støyende og tett hallutstilling.

Skrevet

Sorry, men jeg må bare le av tittelen på denne tråden! Fantastisk :)

Dog skjønner jeg frustrasjonen, Orry har gnagd av masse på det ene øret sitt et par ganger. Da ble han litt skakk i hodet gitt...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...