Jump to content
Hundesonen.no

Er negative erfaringer med for egentlig negative?

m-k-berr

Recommended Posts

Det har vært mye snakk om erfaring av forskjellige fôr-typer. En ting det snakkes om er hvor ofte hunden har avføring.

De fleste sier at de kanskje ikke valgte akkurat det og det fôret fordi hunden hadde avføring flere ganger om dagen.

Er egentlig dette negativt?? Skal man sammenligne med mennesker ( :) ) og mange andre individer så er jo det veldig positivt!?!

Min hund sliter flere ganger med forstoppelse, så da vil jeg heller at hun har en fin avføring flere ganger om dagen :)

Kan noen fortelle hvorfor det er så negativt med mye avføring når man velger fôr-type?

Det er ikke positivt for et menneske og drite flere ganger om dagen heller. Hvor mye avføring vi skiller ut kommer an på hvor mye næring vi, eller hunden, har tatt opp av maten. Om vi ikke har tatt opp spesiellt mye av næringen, vil det meste komme ut igjen, men om kroppen klarer å nyttegjøre seg av næringsstoffene i maten, vil den ikke det. Man skal visst drite en gang om dagen ja, men ikke veldig mange. Dette gjelder for våre firbente venner også. Om hunden driter mye kan det tyde på at den ikke tar opp nok næring, eller at den ikke rekker å fordøye alt, og dermed ikke får tatt opp alt. Hunden har mye kortere fordøyelsessystem enn oss mennesker, og derfor kan det være lurt å fôre flere ganger om dagen, for et større næringsopptak.

Dette er det jeg har hørt om dette ang. mye avføring og fôr hvertfall :) Om hunden din gjentatte ganger sliter med forstoppelse, ville jeg også sett litt på hva den får å spise, for forstoppelser er ikke mindre negativt enn masse avføring, og har også med hvordan den nyttegjør seg av maten, og hva den får å spise (tørrfôr, bein osv)

Om hunden driter mye kan det tyde på at den ikke tar opp nok næring, eller at den ikke rekker å fordøye alt, og dermed ikke får tatt opp alt. Hunden har mye kortere fordøyelsessystem enn oss mennesker, og derfor kan det være lurt å fôre flere ganger om dagen, for et større næringsopptak.

Vil ikke konsistensen og fargen (ev innhold) i avføringen si mer om næringsopptaket?

Med hund som har lang pels der bak så vil "konsistensen" ha LAAAANGT større betydning enn mengden...

Susanne

Jeg skriver under på den, og mine har jo betydelig mindre pels bak der enn dine...

Vil ikke konsistensen og fargen (ev innhold) i avføringen si mer om næringsopptaket?

Det er ikke så lett å si noe om næringsopptaket basert på konsistensen eller fargen på avføringen. Men hvis to friske hunder spiser 500 gram daglig av to ulike fôr, og den ene har mer avføring enn den andre, så er det jo innlysende at den som skiter mest har dårligst næringsopptak. Det er jo det som ikke fordøyes som kommer ut som avføring.

Men konsistensen har selvfølgelig også noe å si. I magen blandes maten med væske, og denne "næringssuppa" suges så opp i tarmen. Hvis den ene bikkja har bløt avføring, så er det fordi tarmen dens ikke har sugd opp "næringssuppa" godt nok. Det kan blant annet skyldes at maten inneholder mye råvarer som er tungt fordøyelige, slik at hundens korte tarmsystem ikke rekker å suge opp alt.

Men også matens sammensetting kan ha noe å si. Forsøk med mennesker har vist at vi opptar mindre fett fra maten vår hvis vi samtidig drikker melk eller får i oss meieriprodukter. Forsøk har også vist at vi opptar næring bedre hvis vi spiser kjøtt og grønnsaker i suppeform, sammenlignet med hva vi gjør om vi får i oss samme mengden kjøtt og grønnsaker som vanlig middag (og med vann som drikke). Nå er forsåvidt vi mennesker utstyrt med et helt annet fordøyelsessystem enn hunder, men det er likevel mye mulig at kombinasjoner av råvarer kan ha en annen effekt enn hver råvare for seg.

Det er ikke så lett å si noe om næringsopptaket basert på konsistensen eller fargen på avføringen. Men hvis to friske hunder spiser 500 gram daglig av to ulike fôr, og den ene har mer avføring enn den andre, så er det jo innlysende at den som skiter mest har dårligst næringsopptak. Det er jo det som ikke fordøyes som kommer ut som avføring.

Men konsistensen har selvfølgelig også noe å si. I magen blandes maten med væske, og denne "næringssuppa" suges så opp i tarmen. Hvis den ene bikkja har bløt avføring, så er det fordi tarmen dens ikke har sugd opp "næringssuppa" godt nok. Det kan blant annet skyldes at maten inneholder mye råvarer som er tungt fordøyelige, slik at hundens korte tarmsystem ikke rekker å suge opp alt.

Men også matens sammensetting kan ha noe å si. Forsøk med mennesker har vist at vi opptar mindre fett fra maten vår hvis vi samtidig drikker melk eller får i oss meieriprodukter. Forsøk har også vist at vi opptar næring bedre hvis vi spiser kjøtt og grønnsaker i suppeform, sammenlignet med hva vi gjør om vi får i oss samme mengden kjøtt og grønnsaker som vanlig middag (og med vann som drikke). Nå er forsåvidt vi mennesker utstyrt med et helt annet fordøyelsessystem enn hunder, men det er likevel mye mulig at kombinasjoner av råvarer kan ha en annen effekt enn hver råvare for seg.

hmmm. Ble ikke så mye klokere...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det har gått seg til, heldigvis! Valpen er endelig fortrolig med barnet mitt sine bevegelser, og barnet respekterer valpen og dens grenser og plass. Jeg så mørkt på det i starten, men endelig er de gode venner med samme energinivå 😂
    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...