Gå til innhold
Hundesonen.no

Feilstilte hjørnetenner


TrudeM

Recommended Posts

Valpen min har feilstilte hjørnetenner nede, noe jeg selvfølgelig var klar over når jeg kjøpte henne. I dag var hun og tok vaksine nr2 og da viser det seg at tennene gnisser inn i tannkjøttet i overkjeven, og at kjeven er litt skeiv (dette så ikke veterinæren som vaksinerte henne da hun var 8uker). Veterinæren jeg var hos, ville jeg skulle dra til en tannspesialist for å vite om de skal trekkes eller slipes og om bittet kan vli noenlunde normalt når hun blir voksen. Skal dit på fredag.

Jeg hadde i hovedsak tenkt å bruke denne tispa på utstilling, men hvordan blir dette nå? Er det noen vits å stille henne? Hun kan jo ikke avles på.

Noen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kjøpte en valp med tannfeil når du visste du hadde tenkt å stille henne ut? Og så skjønner jeg ikke helt vitsen med å stille henne i det vide og det brede, hvis du ikke har tenkt å avle på henne. Noen utstillinger pr år skjønner jeg jo, men å reise land og strand rundt etter store meritter og championat, det ser jeg ikke poenget med..?

Hva som kommer til å skje når du stiller henne, er vel at dommeren merker tannfeilen, og trekker for det. Jeg vet ikke hvor alvorlig det er i din rase og hva utfallet da blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min har feilstilte hjørnetenner nede, noe jeg selvfølgelig var klar over når jeg kjøpte henne. I dag var hun og tok vaksine nr2 og da viser det seg at tennene gnisser inn i tannkjøttet i overkjeven, og at kjeven er litt skeiv (dette så ikke veterinæren som vaksinerte henne da hun var 8uker). Veterinæren jeg var hos, ville jeg skulle dra til en tannspesialist for å vite om de skal trekkes eller slipes og om bittet kan vli noenlunde normalt når hun blir voksen. Skal dit på fredag.

Jeg hadde i hovedsak tenkt å bruke denne tispa på utstilling, men hvordan blir dette nå? Er det noen vits å stille henne? Hun kan jo ikke avles på.

Noen som har opplevd lignende?

Nå har du en valp på rundt 12 uker antar jeg ? Tannstillingen endrer seg fort hos valper, og så lenge bittet ikke er ekstremt over- eller underbitt - eller veldig skeivt, ville jeg ventet til valpen fikk sine voksne tenner før jeg begynte å bekymre meg. Det som kan gjøres er selvsagt å slipe ned tennene som går opp i ganen dersom de skaper problemer, men de vil jo snart falle ut, så det kan hende du like greit kan spare den utgiften til senere (om det viser seg at de permanente tennene også blir feilstilt).

Jeg hadde en valp på 12 uker som også hadde rovtenner som gnisset inn i tannkjøttet og så lettere overbitt ut, men hun fikk et fantastisk flott bitt som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valpen din fått de nye tenne?

Det er ofte at hjørnetenne til valper er feilstilte og at de nye kommer på riktig plass etter hvert. En av mine hunder var jeg redd skulle få den ene hjørnetannen nesten opp i ganen, men ble helt perfekt når den var framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med de to tidligere her.. Endel hunder kan ha et riktig så merkelig "valpebitt" som helt av seg selv retter seg til å bli perfekt på den voksne hunden.

JEG velger å hjelpe til så lite som mulig, nettopp fordi jeg ønsker å se om det retter seg av seg selv eller må ha medisinsk hjelp..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en liten rase ville jeg sjekket om det var feilstillingen av hjørnetennene som førte til skjevhet i kjeven, eller motsatt. Små raser blir jo langt tidligere ferdig utviklet enn store, og jeg ville nok da bekymret meg for om kjeven hadde rukket å "sette" seg i feil posisjon før valpetennene felles. Hvis hjørnetennene hadde vært årsaken til skjevheten ville jeg vurdert å trekke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kjøpte en valp med tannfeil når du visste du hadde tenkt å stille henne ut?

Oppdretter valgte valp til meg og sa at tannfeilen ville rette seg. Veterinæren jeg var hos i går, var usikker på om det ville skje.

Og så skjønner jeg ikke helt vitsen med å stille henne i det vide og det brede, hvis du ikke har tenkt å avle på henne. Noen utstillinger pr år skjønner jeg jo, men å reise land og strand rundt etter store meritter og championat, det ser jeg ikke poenget med..?

Jeg skal ikke reise land og strand rundt på utstilling, bare om det er noen i nærheten. Jeg har ingen erfaring med utstilling fra før, så dette blir den første hunden jeg stiller. Det var utstilling jeg ville fokusere litt mer på og lære mer om, og evt bruke henne i avl om hun er frisk osv. Jeg skal også bruke henne i lydighet og agility.

Hva som kommer til å skje når du stiller henne, er vel at dommeren merker tannfeilen, og trekker for det. Jeg vet ikke hvor alvorlig det er i din rase og hva utfallet da blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en storpuddel du har? Eller husker jeg helt feil?

Uansett kan det jo være litt så som så. Valpen min hadde f.eks helt feilfritt tannsett som valp, men når voksentenna kom ble hun litt overbitt.... Så det kan gå alle veier.

Vanskelig er det jo og å høre på oppdretter vs. veterinær. Oppdretter mener en ting og har jo flere års erfaring med rasen, mens veterinær kan være nyutdannet og følge læreboka... Men alt i alt er det vel ikke så mye du kan gjøre, med mindre tannspesialisten (som da bør vite mer enn oppdretter og veterinær) finner ut noe drastisk må gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke vits i å stille en hund selv om den ikke skal avles på?? Utstilling er jo noe mange synes gøy (meg inkludert) og jeg stiller ut bikkja mi fordi jeg synes det er artig og ikke nødvendigvis fordi jeg har tenkt til å avle på ham. For utstillinger er vel ikke bare for oppdrettere vel??

Og til TS bikkja mi hadde tendens til overbitt når han var liten, men har korrekt bitt nå så det er vel ting som kan forandre seg. Men hvis vetrinæren har sagt at du burde dra til tannspesialist med henne, så synes jeg du bør det.

Krysser fingrene for at hun får et perfekt voksenbitt og ingen problemer senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke vits i å stille en hund selv om den ikke skal avles på?? Utstilling er jo noe mange synes gøy (meg inkludert) og jeg stiller ut bikkja mi fordi jeg synes det er artig og ikke nødvendigvis fordi jeg har tenkt til å avle på ham. For utstillinger er vel ikke bare for oppdrettere vel??

Og til TS bikkja mi hadde tendens til overbitt når han var liten, men har korrekt bitt nå så det er vel ting som kan forandre seg. Men hvis vetrinæren har sagt at du burde dra til tannspesialist med henne, så synes jeg du bør det.

Krysser fingrene for at hun får et perfekt voksenbitt og ingen problemer senere :)

Den var vel til meg? Jeg sier ikke at det ikke er noen vits i å stille ut selv om hunden ikke skal avles på, men jeg sier jeg ikke skjønner vitsen med å jakte på championat i land etter land. Utstilling er et avlsverktøy; man kan bedømme avkommet etter en spesiell kombinasjon, og så håper man som oppdretter at når man parrer en hund som har gjort det bra, med en annen som har gjort det bra, at valpene blir minst like bra, ikke sant? Men det er langt fra å stille ut noen ganger pr år på de utstillingene som er i nærheten, kontra det å jakte på championat land og strand og utenlands. Og det sistnevnte skjønner jeg absolutt ikke bæret av, hvis man ikke har tenkt å avle på hunden. Det var ikke ment som en kritikk mot folk som stiller ut, uansett årsak til å stille ut. Jeg stiller da ut selv av og til, og jeg er ingen oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ment litt sånn generellt egentlig, men med tanke på innlegget ditt. Takk for forklaring nå skjønte jeg bedre hva du mente :) Jeg tolket det som at det ikke var noe hensikt å få et championat på en hund som ikke skal avles på, hehe. (man tolker ting forskjellig gitt)

Men så skal det vel for min del nevnes at jeg stiller ut Marco også noe fordi jeg har en tanke om at han kanskje skal kunne avles på om han viser seg å være bra nok. Men foreløpig er det intet championat i sikte enda, men om han skulle fått sanka det norsk championatet kommer jeg garantert til å dra gjennom Sverige & Finland for å se om han kan få de championatene også. I Sverige og spesiellt hjemlandet Finland så er dommerne generellt mye strengere på rasen og dessuten er det mange mange flere hunder pr utstilling der enn her. :) Men noe lengere turer tror jeg ikke det blir.. Selv om jeg nok har blitt en skikkelig utstillingsnerd og synes at utstillinger er kjempe morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen Huldra, da.. TROR du virkelig at alle de 4-5000 hundene som skal på Hamar i November er tiltenkte som avlsdyr? At hvis man ikke ønsker å avle er ikke den sosiale delen av utstillingslivet noe å ha? At man alltid har avlsplaner når man kjøper en hund og blir "bitt av utstillingsbasillen"?

Gjelder det også idrett - ikke noen vits å være med for å delta, kun for å vinne?

Selvsagt kan man drive med utstilling, lydighet, agility, jakt eller annet for moro skyld - og bare på "kjekt å ha noe å gjøre"-nivå. Men ja, det er jo liten vits hvis hunden har en diskvalifiserende feil, selvsagt.

Så tilbake til tennene her - TrudeM, dessverre (eller heldigvis) er det nok så at små hunder slipper lettere unna med bittproblemer enn større hunder.

Så hvis hunden er helt enestående vakker ellers, vil også et halvbra bitt slippe igjennom nåløyet og man kan gjøre det godt likevel.

Men på utstilling generelt er det jo endel andre "hindere" før topp-plaseringene kommer uansett (pelsstell, mosjon, trening, handling, etc), så bittet er bare en liten del av det store og hele.

Det som i alle fall er helt sikkert er at ingen kan/skal uttale seg skråsikkert om dette bittet uten å se det selv. Så få noen "proffe" til å ta en kikk, så kan det godt hende at det ikke er så ille som du tror..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen Huldra, da.. TROR du virkelig at alle de 4-5000 hundene som skal på Hamar i November er tiltenkte som avlsdyr? At hvis man ikke ønsker å avle er ikke den sosiale delen av utstillingslivet noe å ha? At man alltid har avlsplaner når man kjøper en hund og blir "bitt av utstillingsbasillen"?

Er det mulig å misforstå så mye? Nei, jeg tror ikke de 4-5000 hundene på Hamar er tiltenkte avlsdyr, men jeg tror at de som vinner der, muligens er det.

Gjelder det også idrett - ikke noen vits å være med for å delta, kun for å vinne?

I alle dager? Har jeg sagt at å vinne er det viktigste? Jeg skrev vel at utstilling bla var et verktøy for å bedømme avkom..? (Og da tenkte jeg på bla premiegrader, rasebedømmelse uten at man tar i betraktning konkurranseaspektet.)

Selvsagt kan man drive med utstilling, lydighet, agility, jakt eller annet for moro skyld - og bare på "kjekt å ha noe å gjøre"-nivå. Men ja, det er jo liten vits hvis hunden har en diskvalifiserende feil, selvsagt.

Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilbake til tennene her - TrudeM, dessverre (eller heldigvis) er det nok så at små hunder slipper lettere unna med bittproblemer enn større hunder.

Så hvis hunden er helt enestående vakker ellers, vil også et halvbra bitt slippe igjennom nåløyet og man kan gjøre det godt likevel.

Trådstarter har storpuddel, så jeg skulle tro at den ikke slipper unna pga størrelsen? Ellers skrev hun at "kjeven er litt skeiv", og det er kanskje litt mer alvorlig enn at bare tennene står litt skjevt? Kommer selvfølgelig an på graden av skjevhet. Det er kanskje ikke nødvendigvis så alvorlig for hundens egen del dersom det ikke er helt galt, og vil man prøve seg i ringen, så kan man selvfølgelig prøve for å se hvordan det går. Men i forhold til å evt. avle på hunden bør man kanskje tenke seg om to ganger først?

Lykke til hos tannspesialisten, Trude!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å misforstå så mye? Nei, jeg tror ikke de 4-5000 hundene på Hamar er tiltenkte avlsdyr, men jeg tror at de som vinner der, muligens er det.

Ehm, jeg skal stille hannhunden min der, og jeg har da ingen forutsetninger for å vite om han vinner eller ikke, men om han, mot formodning, skulle gjøre det, så blir han ikke noe mer tiltenkt avlshund enn det han er nå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg skal stille hannhunden min der, og jeg har da ingen forutsetninger for å vite om han vinner eller ikke, men om han, mot formodning, skulle gjøre det, så blir han ikke noe mer tiltenkt avlshund enn det han er nå...?

Det samme gjelder meg, men bytt ut "hannhund" med "tispe". Men er det virkelig ingen som er enig i at de store utstillingene egentlig er til for oppdrettere, for å vurdere hvor bra avkommene egentlig er, for å vinne priser osv. Jeg skjønner ikke at det er mulig å misforstå så mye. Begynner å lure på om det er med vilje?? :) Nei, EOD for min del, dette er jo uansett OT (bare for å bruke forkortelser og store bokstaver..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilbake til tennene her - TrudeM, dessverre (eller heldigvis) er det nok så at små hunder slipper lettere unna med bittproblemer enn større hunder.

Så hvis hunden er helt enestående vakker ellers, vil også et halvbra bitt slippe igjennom nåløyet og man kan gjøre det godt likevel.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange små hunderaser slipper unna med bittproblemer, men mange blir også dømt like sterkt ned på som store raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og noen dommere gir "blanke" i tennene på en gruppe 1 hund, mens den før og etterpå gir null på en hund fra gruppe 2 med samme bittet..

Men jeg uttalte meg i forhold til at innskriver skulle ha bolonka el. havanese (ser nå at det er snakk om storpuddel) - og jeg tviler på at et litt skjevt bitt (OM det skulle bli det) er like sjebesvangert for utst.karriæren for noen av disse - kontra en rottweiler eller dobermann...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og noen dommere gir "blanke" i tennene på en gruppe 1 hund, mens den før og etterpå gir null på en hund fra gruppe 2 med samme bittet..

Men jeg uttalte meg i forhold til at innskriver skulle ha bolonka el. havanese (ser nå at det er snakk om storpuddel) - og jeg tviler på at et litt skjevt bitt (OM det skulle bli det) er like sjebesvangert for utst.karriæren for noen av disse - kontra en rottweiler eller dobermann...

Susanne

Ok, da burde du skrive det du faktisk mente med en gang da :punk:;) Lett å bli "missforståelser" når du uttaler deg på en måte at det virker som du mener alle små hunder kontra alle store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og noen dommere gir "blanke" i tennene på en gruppe 1 hund, mens den før og etterpå gir null på en hund fra gruppe 2 med samme bittet..

Men jeg uttalte meg i forhold til at innskriver skulle ha bolonka el. havanese (ser nå at det er snakk om storpuddel) - og jeg tviler på at et litt skjevt bitt (OM det skulle bli det) er like sjebesvangert for utst.karriæren for noen av disse - kontra en rottweiler eller dobermann...

Susanne

Ok, da burde du skrive det du faktisk mente med en gang da :punk:;) Lett å bli "missforståelser" når du uttaler deg på en måte at det virker som du mener alle små hunder kontra alle store hunder.

Jeg tror ikke akkurat at det står noe dårligere til med tannstillingen hos havanaisen enn hos andre småhundraser? Noen havanaiser kan ha litt trang tannstilling pga forholdsvis smalt snuteparti, men det er ikke mitt inntykk at dårlig tannstilling hos rasen er noe som blir ignorert av dommere? Men de legger kanskje ikke like stor vekt på det hos raser som har mer utpreget "miniatyrhode" - altså rund skalle og kortere snuteparti - og dermed dårligere plass til tennene? (Må understreke at dette er et spørsmål og ikke en påstand.)

Hvordan det står til med tennene til bolonkaen, vet jeg ikke, men rasen er ikke fci-godkjent og kan uansett ikke stilles i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...