Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppvarming


ToneC

Recommended Posts

Innan jag går ut stryker jag hundarnas ryggar så att de är lite varma. Jag tar hundarna i koppel och går i cirka 10 minuter med dem i skritt i koppel (skogsmark). Sedan får de 5-10 minuter i högre tempo, ofta släpper jag den ena lös och har den andra i koppel och så byter jag av. När vi kommer till planen blir det oftast lite cirkelarbete, tricks, inkallningar och/eller kamplek innan vi sätter igång med träningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter med å gå med hunden, og hun får samtidig gjøre fra seg hvis hun må. Deretter løper jeg med henne (i bånd), samtidig "trener" vi kanskje litt på å bråsnu. Så "masserer" jeg henne og får opp blodsirkulasjonen i rygg, nakke, bryst. Jeg klemmer på hele hunden, og jeg stretcher beina hennes, når jeg nærmer meg ferdig, spør jeg "er du klar?!", og da blir hun helt vill. Etterhvert slipper jeg henne løs hvis det er mulig (på konk), og leker med henne. Varierer hva jeg leker med; ball eller kamplek. Så tar jeg en pause hvor jeg "masserer" henne igjen. Deretter går jeg litt mer med henne, "klikker opp" kontakten, og trener bakpartskontroll. (Den siste delen med kontakt/bakpartskontroll kan jeg av og til droppe.) Så er vi klare til å starte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke selv, altså, men jeg lurer allikevel - hvordan gjør dere det praktisk i forhold til andre? Altså, både på fellestrening og konkurranse kan det være vanskelig å vite når man skal inn på banen, og det kan være vanskelig å få tid til oppvarming mellom banebygging, briefing osv. Hvordan koordinere det sånn at man får tid til å varme opp lenge nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lufter jeg henne, se om hun på på do . Vi begynner med raske gange i, før vi begynner å jogge. Jogger en liten stund, før vi gjør litt triks, leker (kamplek) og "tuller" (ruller i gresset, sier ting som gjør henne gira osv :icon_redface:.) Så løper vi litt igjen, gjerne med leke. Drar den plutselig ut og leker, hiver den og løper brå svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke selv, altså, men jeg lurer allikevel - hvordan gjør dere det praktisk i forhold til andre? Altså, både på fellestrening og konkurranse kan det være vanskelig å vite når man skal inn på banen, og det kan være vanskelig å få tid til oppvarming mellom banebygging, briefing osv. Hvordan koordinere det sånn at man får tid til å varme opp lenge nok?

Det er det som er kjipt; man er nesten avhengig av gode hjelpere om man skal klare å varme hunden godt opp før start.... På treninger er det ofte dårlig lagt opp, man kommer på trening, bygger og trener. Om man da varmet opp 30 min før treningen så hjelper jo ikke det så mye......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke selv, altså, men jeg lurer allikevel - hvordan gjør dere det praktisk i forhold til andre? Altså, både på fellestrening og konkurranse kan det være vanskelig å vite når man skal inn på banen, og det kan være vanskelig å få tid til oppvarming mellom banebygging, briefing osv. Hvordan koordinere det sånn at man får tid til å varme opp lenge nok?

Njes.. si det? Jeg synes det er helt okei, jeg. Har man dårlig tid, er det det verste; å komme for sent, osv. Men er man på plass til riktig tid går det helt fint å varme opp hunden, selv om man er alene. Man plasserer seg ved ringen og rigger seg til, lufter hunden hvis den må på do. Så ser man hvilket startnr man har, og hvilken klasse man er i, og venter til det blir "riktig tid" å varme opp hunden på. Det er noe man lærer seg etter noen konkurranser. Når de bygger banen varmer jeg opp. Så får hunden en pause mens jeg briefer, og så fortsetter jeg å varme opp mens de andre går løpene sine (hvis det er noen før meg). Jeg ser også an formen til Tulla, og ser om jeg bør gi henne fred lengre eller om jeg bør klikke opp mer kontakt, det er veldig dagsavhengig. Noen dager trenger hun litt avstand fra meg for å reagere kjappere/bedre, mens andre dager er det flott å klikke opp bedre kontakt, eller trene bakpartskontroll. Hvis hun trenger avstand, men jeg må stå klar, får hun snuse på det hun vil og gjøre som hun vil. På banen har hun fokus uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å varme opp i 15-20 minutter, starter med å gå 10 min og så jogger jeg eller slipper hundene i 5-10 min. Eventuelt tar jeg noen korte spurter med hunden hvis jeg må ha den i bånd. Så trener jeg litt triks (rygge, stå på to, sitte bamse) og masserer hunden lett.

På konkurranser: Når det er 3-4 hunder igjen før oss legger jeg Lassie ned og trener omvendt lokking. Jeg føler at dette hjelper han til å konsentrere seg og roe seg ned.

Nå trener jeg ikke selv, altså, men jeg lurer allikevel - hvordan gjør dere det praktisk i forhold til andre? Altså, både på fellestrening og konkurranse kan det være vanskelig å vite når man skal inn på banen, og det kan være vanskelig å få tid til oppvarming mellom banebygging, briefing osv. Hvordan koordinere det sånn at man får tid til å varme opp lenge nok?

Det aller beste er jo å trene med noen som skjønner at oppvarming er viktig :icon_redface: Så må man komme i god tid, og gjerne bygge banen før man går og varmer opp. Men dette er ofte vanskelig å få til på fellestreninger med mange hunder. Man får bare være "egoistisk" og prioritere egen hund framfor annet. Det er ikke så lett alltid, jeg har måttet si nei til folk flere ganger som vil at jeg skal se på dem/filme osv.

Konkurranser syntes jeg faktisk er lettere, der må man hvertfall ikke bygge bane osv ;) Jeg sjekker hvor mange hunder det er i klassen foran meg og så begynner jeg å gå når det er ca 15 hunder igjen. Så bygger de om banen og så får hunden ligge i buret mens jeg briefer, og så er det ca 10-15 hunder til før det er mellomklassen sin tur. Men man må holde seg i nærheten av banen eller få en som er der til å gi beskjed via mobil, og det er jo litt tungvindt. Men det går. Jeg liker best når klubbene har store tavler hvor startlisten står og hvor de stryker over de som har gått, da er det lettere å holde oversikt. Å stå inni et fullt startområde med en reaktiv sheltie = katastrofe på banen, så jeg holder meg unna så lenge jeg overhodet kan. Har hendt jeg har fått spørsmål om Lassie har løpetid siden jeg står og gjemmer meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner med å gå. Han får gjort i fra seg og snuse seg ferdig. Så hvis det er ønskelig får hundene hilse på hverandre, gjerne leke litt.

Eg småløper litt med han, tar skarpe vendinger og strekker han ut før vi går på banen. Ellers går vi aldri rett på bane, men tar gjerne en myk start. Tar lave hopp og gjerne tunellen som oppvarming. Når vi trener felt, bruker eg lengre tid på å varme han opp. Ace er en hund som hopper på alle høyder, og er det en dag vi skal ha rolig trening, og gjerne bare litt bakombytte og føring, trener vi på mellomhøyde på hopphinder.

Edit: dette er i treningssammenhenger. Vi er veldig heldig i grunn, har en liten gruppe som trener sammen og kan stort sett legge opp treningen selv, alt ettersom hva som passer en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...