Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytting av katt.


Izziebelle

Recommended Posts

Vi vurderer nå å flytte på oss ca. 40 min kjøring unna her vi bor nå. Å flytte bikkja blir ikke no problem, men kattepusen er det verre med.. Har hørt mine skrekkhistorier om kattter som stikker tilbake mange ganger og til slutt blir avlivd. Jeg vil jo ha med meg pusen min dit. Men er det noen som har noen råd til hvordan vi kan få henne til å forstå og godta sitt nye område? Å ha den inne et par uker er vel kanskje lurt og om mulig kanskje ha på henne bånd å utforske områdene med henne??

Noen som har noen råd til hva jeg kan gjøre? Og gjerne gi meg dine erfaringer på hvordan dere har klart flytting av utekattene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg flyttet mine pyser, så gikk det bra den første tiden. Men det er fordi de var meget knyttet til meg (dvs matskålen) og sjeldent gikk langt fra denne.

Problemet oppsto da jeg forsøkte å flytte kattesanden ut i låven. Selv om jeg alltid har hatt kattesand kun på vinterstid på andre stedet vi bodde, så taklet ikke kattene at jeg tok ut kattesanden. Selv om jeg tok kattesanden tilbake på samme plass, så fortsatte de å gjøre fra seg inne. Veterinæren mente det var veldig sansynlig pga mye perser/cornish rex blanding... Så derfor har min historie en ulykkelig slutt :)

Hadde jeg kunnet gjort ting om igjen, ville jeg fortsatte med kasse og full matskål :rolleyes:

Mitt råd er å la katten bli trygg inne i huset først. Vis den kattesanden, samt skjem katten bort veldig mye den første tiden. Det kan gjøre at den forstår hvor godt den har det på det stedet.

Skal du ha kattesanden ut av hus, så hell den brukte sanden på et sted katten finner det. Og begynn gradvis.

Og rådfør deg med veterinær dersom du er usikker. Jeg kan ikke få skrytt nok av hjelpen man kan få hos dyrebeskyttelsen! De gir gratis råd, og er utrolig hjelpsomme.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tusen takk for tips! Om det blir aktuellt skal vi gradvis venne henne til det nye stedet og la henne gå i bånd de første ukene sammen med oss. Hvis det blir fullstendig krise så kan hun få flytte til naboen vår her som hun allerede er mye hos, men vi håper såklart på at det skal gå bra.. Vil jo det beste for henne og så ja.. Men vi krysser fingrene for at det skal gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er katten?

Jo eldre katten er, jo lenger bør den være inne etter flytting, uansett så er et minimum at den er inne de første to ukene etter at dere har flyttet.

Og å gi den oppmerksomhet som andre sier, er veldig verdifullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har flytta katter på den alderen så har de vært inne i 2-5 uker, litt avhengig av katten, maser de mye blir det oftere to enn fem uker. Men vi har også pleid å være ute med katten de første gangene.

(har hatt katt i alle årene jeg har levd, og mange år før det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
vis hu er 3 ville jeg nok hold hu inne i 4-5mnd;)

Dette var da unødvendig lenge! Om pus er er vant til å være mye ute fra før, er dette altfor lenge! Da vil katta stikke av ved første mulighet, fordi den er lei av å være inne. Ikke særlig lurt...

Jeg ville sagt minst to uker, kanskje tre eller fire. Deretter ville jeg selv vært med pus ut de første gangene, om mulig med bånd. Og deretter tatt pus rett inn igjen. Etter et par ganger ute i lag, ville jeg prøvd å slippe katta ut alene, og se hvor lang tid det tar før hun kommer tilbake. Om hun er vekke i over et døgn, ville jeg ha gått ut i lag med pus litt til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...