Gå til innhold
Hundesonen.no

Bordet? Se pä han pä bakken?

Isabel

Recommended Posts

Skrevet

Heihei!

Min lille Papillonvalp er ikke glad i at fremmede generellt grafser pä han, og enda mindre oppä bordet, siden han föler han blir enda mer presset der..

Sist utstilling sa dommeren at neste gang jeg stiller han, kan jeg bare be om at dommeren ser pä han og tar pä han, nede pä bakken, gär det?

Da fär jeg liksom litt mer tid til ä trene han helt sikker pä bordet, enn ä mätte "halvpresse" han pä bordet neste utstilling, siden han virkelig ikke liker det spesielt godt enda.. (Han er blitt mye bedre enn för, men.. still)

Skrevet

Jeg ikke nödt, men han elsker alt annet ved ringen, og jeg vil gi han den gode erfaringen i ringen som jeg mener valper bör fä. Og da det eneste det skarter litt pä, er nettopp bordet, vil jeg gjöre det litt bedre fär han nä pä starten, om dommeren kan se pä han pä bakken, ogsä fär han kun ros pä bordet etterpä.

Skrevet

Første tanken som slo meg er jo at på valpeshow så er jo alt litt mindre seriøst. Så kanskje, jeg vet ikke :blink: Mulig det varierer, selv om noen har svar trenger det neppe å være fasiten. Best er det nok å spørre dommer/ringsekretær/noen andre som kan svare på det for akkurat den utstillingen du er på.

Skrevet

hvis hunden er veldig liten, så kan det jo virke skummelt at en stor person bøyer seg ned for å ta på hunden da, jeg ville heller gjordt hunden vant til å være på et bord og bli tatt på

Skrevet

Nei, han föler han har mere "kontroll" nede pä bakken, og liker veldig godt ä hilse pä folk om han fär stä pä bakken..

Skrevet

Det er sikkert forskjellig fra dommer til dommer, men vi har fått lov til å droppe bordet og tatt "sjekken" på bakken flere ganger vi ;)

Skrevet

Nå har ikke jeg peiling på utstilling..... Men hvorfor ikke lære han at det er kult på bordet, og det er morsomt å bli tatt på av andre først? Innmari dumt å heller sette hunden i en situasjon den ikke liker, det er vanskeligere å reparere enn å lære det inn ordentlig. De fleste papilloner jeg kjenner har en ganske så lav biteterskel, og sånne situasjoner er det som lett fremprovoserer dette. Bare nevner det...

Skrevet
Nei, han föler han har mere "kontroll" nede pä bakken, og liker veldig godt ä hilse pä folk om han fär stä pä bakken..

da burde du lære han å ha kontroll på bordet også, det er ikke mange dommere som vil bøye seg så mye ned for å se på hunden din tror jeg.

Skrevet

En og annen valp på et valpeshow kan nok en dommer bedømme like bra på bakken som på bordet. Men de fleste dommere vil nok kvie seg litt uansett (tenk om det blir den "normale trenden" - og dommeren må knebøye, eller nærmest krype rundt på bakken noen 100 ganger pr dag.. Slitsomt, ja!

Så lær heller hunden at bord er kult! Enklere å gjøre, enn å be om særbehandling gang på gang på et stevne i alle fall.

Men ja - det er alltid lov å spørre dommeren om den kan være så snill å gjøre det, da. Men det er ikke så vanlig at det skjer.

Susanne

Skrevet

Takk for noen fornuftige svar..

Tror dere virkelig ikke jeg trener, trener og trener på dette? Ærlig talt, jeg ber ikke om at dommeren skal se på han på bakken, fordi jeg syns det er spesielt morsomt, og jeg skulle gjerne ha sluppet.

Men: Nå er det engang sånn at han rett og slett ikke syns bordet er utrolig artig, uansett hva man gjør.

Det skal nevnes at han stadig blir bedre og bedre.

Skrevet

Mitt triks for å lære valper at bord er gøy er at alt morro skjer oppå der! maten blir servert der, mennesker som kommer på besøk må hilses på når man står på bord, lett leking skjer der (bare lett leking sånn at det ikke blir noen fallulykker) og kos.

Ting valpen syns er kjipt som ofte skjer på bordet som klipping av klør og frisering tar jeg på gulvet i innlæringsperioden!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...