Gå til innhold
Hundesonen.no

Bordet? Se pä han pä bakken?


Isabel

Recommended Posts

Heihei!

Min lille Papillonvalp er ikke glad i at fremmede generellt grafser pä han, og enda mindre oppä bordet, siden han föler han blir enda mer presset der..

Sist utstilling sa dommeren at neste gang jeg stiller han, kan jeg bare be om at dommeren ser pä han og tar pä han, nede pä bakken, gär det?

Da fär jeg liksom litt mer tid til ä trene han helt sikker pä bordet, enn ä mätte "halvpresse" han pä bordet neste utstilling, siden han virkelig ikke liker det spesielt godt enda.. (Han er blitt mye bedre enn för, men.. still)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke nödt, men han elsker alt annet ved ringen, og jeg vil gi han den gode erfaringen i ringen som jeg mener valper bör fä. Og da det eneste det skarter litt pä, er nettopp bordet, vil jeg gjöre det litt bedre fär han nä pä starten, om dommeren kan se pä han pä bakken, ogsä fär han kun ros pä bordet etterpä.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken som slo meg er jo at på valpeshow så er jo alt litt mindre seriøst. Så kanskje, jeg vet ikke :blink: Mulig det varierer, selv om noen har svar trenger det neppe å være fasiten. Best er det nok å spørre dommer/ringsekretær/noen andre som kan svare på det for akkurat den utstillingen du er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg peiling på utstilling..... Men hvorfor ikke lære han at det er kult på bordet, og det er morsomt å bli tatt på av andre først? Innmari dumt å heller sette hunden i en situasjon den ikke liker, det er vanskeligere å reparere enn å lære det inn ordentlig. De fleste papilloner jeg kjenner har en ganske så lav biteterskel, og sånne situasjoner er det som lett fremprovoserer dette. Bare nevner det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han föler han har mere "kontroll" nede pä bakken, og liker veldig godt ä hilse pä folk om han fär stä pä bakken..

da burde du lære han å ha kontroll på bordet også, det er ikke mange dommere som vil bøye seg så mye ned for å se på hunden din tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og annen valp på et valpeshow kan nok en dommer bedømme like bra på bakken som på bordet. Men de fleste dommere vil nok kvie seg litt uansett (tenk om det blir den "normale trenden" - og dommeren må knebøye, eller nærmest krype rundt på bakken noen 100 ganger pr dag.. Slitsomt, ja!

Så lær heller hunden at bord er kult! Enklere å gjøre, enn å be om særbehandling gang på gang på et stevne i alle fall.

Men ja - det er alltid lov å spørre dommeren om den kan være så snill å gjøre det, da. Men det er ikke så vanlig at det skjer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for noen fornuftige svar..

Tror dere virkelig ikke jeg trener, trener og trener på dette? Ærlig talt, jeg ber ikke om at dommeren skal se på han på bakken, fordi jeg syns det er spesielt morsomt, og jeg skulle gjerne ha sluppet.

Men: Nå er det engang sånn at han rett og slett ikke syns bordet er utrolig artig, uansett hva man gjør.

Det skal nevnes at han stadig blir bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks for å lære valper at bord er gøy er at alt morro skjer oppå der! maten blir servert der, mennesker som kommer på besøk må hilses på når man står på bord, lett leking skjer der (bare lett leking sånn at det ikke blir noen fallulykker) og kos.

Ting valpen syns er kjipt som ofte skjer på bordet som klipping av klør og frisering tar jeg på gulvet i innlæringsperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...