Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagte kull


Fisken

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å kjøpe valp i juni/juli 09, for da passer det best for jobben at jeg er hjemme alle 5 ferieukene mine. Også lurer jeg litt på når begynner man å planlegge valpekull??

Hvis jeg skal ha valpen i juni, blir den jo født i april, og lages i februar. Bør jeg begynne å forhøre meg med rase-klubben om planlagte kull allerede, eller kanskje vente til over nyttår?? jeg aner ikke hvor lang tid i forveien oppdrettere planlegger slikt. Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kontaktet raseklubben, og spurt om de visste om planlagte kull i den aktuelle perioden, eller om de kunne anbefale noen kenneler.

Deretter ville jeg ha sendt dem en mail med introduksjon av deg selv og din livssituasjon, og spurt om planer og lignende ;)

Man kommer ingen steder uten å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Nå har jeg orientert meg litt, og sendt litt mailer, og planlegger å ta et par telefoner i morgen!

Skulle bare ønske tiden gikk litt fortere til sommern...

Hera - jeg skal ha labrador. Det er mange av de, så det er mye å velge mellom heldigvis. Så håper jeg at jeg finner en oppdretter som skal ha kull som passer med mine planer, og som jeg stoler på og trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi oi ;)

DA må du i allefall oppdatere videre!

Hvilke har du tenkt deg?

Regner med du vet hvilke du skal holde deg unna osv...

Ikke lenge siden jeg var "der", så jeg synes det enda er ganske spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig sendt mail til Mambinos og Cha kennel. jeg så etter at jeg hadde sendt mail at mambinos var i alta da, og jeg bor utenfor Oslo, så den blir nok uaktuell uansett. Har funnet en jeg skal ringe til på Bjørkelangen, men den hadde ikke noe navn eller hjemmeside.

Skal sjekke litt fortløpende fremover på retrieverklubbens hjemmeside, for jeg fant kun de som har valper nå, ikke andre opdrettere. jeg vil helst ha valp fra liten oppdretter som er drevet hjemmefra slik at valpen blir sosialisert med mennesker og gjenkjenner lyder osv... men har intrykk av at det er flest av de. Så dette blir spennede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mambrinos ligger da i vestmarka? (googlet for å sjekke ;) )

Jeg anbefaler personlig Lerberen - i trondheim. Synes det er en del flotte hunder uten for "stort" preg hos dem! (Som folk jo klager vilt på ang. labradoren). Jeg synes det er overdrevent mye klaging, men man bør nok se litt opp for amerikansk-pregede labradorer. Det blir litt for ekstremt selv for meg.

Ellers vet jeg at f.eks surprising's labradorer fort blir veldig utstillings og veldig "stort" i likhet med en del av de andre største oppdretterene av labrador i norge. Mambrinos og Cha's kommer vel også under den gruppa.

Men så kan man jo sette ting på spissen og si at en labrador knapt trenger sosialisering, den er jo så god og snill uansett :love: Hehe, lykke til uansett! Følger spent med herfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg fant da ut at det var i alta jeg.. merkelig.

jeg så faktisk på Lerberen, og likte den veldig. Men jeg vil jo helst finne en som er nærmere. Slippe å ta fly med hunden, eller kjøre i timesvis. (ikke bare pga hunden, men jeg er ikke sååå glad i å kjøre så langt selv heller). dessuten vil jeg jo besøke valpen noen ganger før den flytter hjem til meg.

Men hva mener du med stort preg? Dette utrykket er ukjent for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, bergrabbens hadde noe i finnmark før, ellers har du levajok i kautokeino eller hvor det er ;)

Stort preg er ikke noe mer enn at hundene blir veeeeldig kraftige, gjerne godt foret og mer firkanta. Kunne funnet noen bilder men, meh ;)

Men ang. reising: det synes jeg ikke bør ødelegge for en potensiell flott valp! Går det ikke tog mellom oslo og trondheim? Folk reiser jo laaangt, jeg vurderte å fly, men endte opp med en båt-tur... Hehe. Det går bra, valpen kan jo være med deg overalt. Labradorvalper på 8 uker er overasskende små. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville starta å sondere terrenget så snart som mulig. Mye å sette seg inn i, så jo tidligere ute en er, jo bedre. Da får en jo tid til å bli kjent med oppdretter så en er sikker på en har tatt riktig valg før valpen kommer i hus også ;)

Det er veldig forskjellig hvor tidlig ute oppdretterne er med å bestemme seg for kombinasjon. Selv titter jeg på hannhunder og studerer linjer nå - for et kull som ikke skal settes før om halvannet år. Andre igjen bestemmer ikke hannhund før tispen løper.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket gjennom oppdrettere for staffer LENGE før jeg bestemte meg for hvilken oppdretter jeg ville ha. Ca. to år. Jeg så mange som planla kull i høst/vinter så jeg sendte en mail allerede 4. mai eller noe sånt for å komme i kontakt med dem og bli kjent med dem. De oppdretterne jeg fikk kontakt med var de jeg bestemte meg for å bli kjent med. Det viste seg at jeg var den som holdt mest kontakt av alle valpekjøperne (bortsett fra naboen deres) Så nå er 8 herlige valper født og jeg står på lista som nr. 2 for å velge meg hund hos dem.

Jeg anbefaler på det sterkeste å begynne nesten et halvt år i forveien (avhengig av rase og oppdretter) Da er det større sjans for å bli godt kjent med dem og for deg å gjøre et godt inntrykk. Selv om det er mildt sagt helt forferdelig å glede seg så lenge... og ikke minst så MYE som jeg har gjort. Har tenkt på valpene hver bidige dag siden mai. Og det er jo nesten på grense til å bli galskap :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja de er ikke så store!

Jeg utelukker ikke å reise, men jeg vil se i 1-2 timers omkrets fra der jeg bort først og fremst, og dersom jeg ikke finner noe jeg liker, vil jeg utvide søket! Jeg er åpen for alt :blink:

Vi måtte dra til Sverige for å hente hunden vår, fordi den er så sjelden rase :) Og vi besøkte henne en gang før vi henta også :) Måtte bare si det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...