Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere er en grei pris på blandingsvalper ?


Kristiin

Recommended Posts

Jeg er veldig glad i blandingshunder (ikke for planlagt blandinger altså) og har klare oppfattninger om hvordan raser jeg vil ha i min blanding.

Hadde jeg funnet riktig blanding som var oppvokst i hjemmemiljø, vaksinert og heslsetestet + som ellers så bra ut, så ville jeg nok betalt opptil 4000kr for den.

Chicka som jeg har nå betalte jeg 800kr for, men hun er omplasseringshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Jeg er veldig i mot planlagt blandings avl, men synes at når uhellet først er ute, bør man ta minst 5000 kr. Hundene bør ikke være så lett tilgjengelig, kjøpet bør være planlagt ikke impuls. Er valpene for billige, er sjangsen for at den havner i feil hjem større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i mot planlagt blandings avl, men synes at når uhellet først er ute, bør man ta minst 5000 kr. Hundene bør ikke være så lett tilgjengelig, kjøpet bør være planlagt ikke impuls. Er valpene for billige, er sjangsen for at den havner i feil hjem større...

Ja, det virker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i mot planlagt blandings avl, men synes at når uhellet først er ute, bør man ta minst 5000 kr. Hundene bør ikke være så lett tilgjengelig, kjøpet bør være planlagt ikke impuls. Er valpene for billige, er sjangsen for at den havner i feil hjem større...

Jeg er helt enig i dette! Er valpen billig blir ofte resultatet at noen foretar et impulskjøp, og da kan resultatet bli tragisk, for både valp og kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært gratis, uansett er jeg litt i mot blandingshunder.

Burde avle på friske reinrasede hunder.

Ikke drive og eksprimintere hjemme,og se om valpene blir fine av de to forskjellige rasene..

Hvorfor synes du de skulle ha vært gratis? Hvis blandingsvalper hadde vært gratis, ville det vært en relativt stor sjanse at de havnet hos noen som ikke hadde planlagt valpekjøpet sitt særlig godt? Lille Kari har lyst på valp, hun maser og maser tilslutt gir mor og far etter, finner en annonse på gratis valper, tar den "søte lille til høyre på bildet" og ingen i familien har egentlig innsett hva det vil si å ha hund.....

Og er det blandingshundene du er imot, eller avlen?

Jeg er imot den planlagte blandingsavlen, men uhellet kan være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du de skulle ha vært gratis? Hvis blandingsvalper hadde vært gratis, ville det vært en relativt stor sjanse at de havnet hos noen som ikke hadde planlagt valpekjøpet sitt særlig godt? Lille Kari har lyst på valp, hun maser og maser tilslutt gir mor og far etter, finner en annonse på gratis valper, tar den "søte lille til høyre på bildet" og ingen i familien har egentlig innsett hva det vil si å ha hund.....

Og er det blandingshundene du er imot, eller avlen?

Jeg er imot den planlagte blandingsavlen, men uhellet kan være ute.

Jeg er imot planlagte blaningsavl, synes man burde avle på alle de flotte reinrasene hundene..

Synes det er feil at folk og si at hunden bare blei gravid ved et uhell..

pass da på hunden når du vet den har løpetid.. så er i mot begge to..

feil og meg og si at de burde vært gratis, tenke ikke konsikevnsen av hvordan det ville godt.men en høy pris på en gatemix burde det ikke være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot planlagte blaningsavl, synes man burde avle på alle de flotte reinrasene hundene..

Synes det er feil at folk og si at hunden bare blei gravid ved et uhell..

pass da på hunden når du vet den har løpetid.. så er i mot begge to..

feil og meg og si at de burde vært gratis, tenke ikke konsikevnsen av hvordan det ville godt.men en høy pris på en gatemix burde det ikke være..

Mi tispe ble parret i egen gård. Jeg skulle bare knytte skoene og så ta på bånd. Svopp! Der satt hannhunden fast! Og det var etter fire-fem andre forsøk. Så jeg var utrolig forsiktig når jeg skulle ut på tur. Hadde til og med ringt eierne av hannbikkja og bedt de om å kutte ut å slippe han løs bestandig. Til ingen nytte.

Så ikke kom her og si at det ikke kan oppstå uhell!

(For sikkerhetskyld kan jeg opplyse om at valpene ble solg vaksinert og med veterinærattest. Og pengene for valpene ble brukt til å sterilisere tispa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden, før "hunderaser" eksisterte, avlet man på funksjon. I dag er det blitt sånn at man stort sett kun avler innad innenfor rasene, også når målet er å få fram hunder med best mulige bruksegenskaper. Det anses som kritikkverdig å for eksempel blande én harehundrase med en annen, for da får man raserenhetstilhengerne på nakken. Det er ikke lenger bra nok at det er ei knakande go' harabikkje man får fram - den må være raseren også.

Jeg er overhodet ikke imot avl på rene raser, men jeg er heller ikke imot bevisst blandingsavl, som f.eks. når trekkhundfolket blander tradisjonelle trekkhunder med diverse jakthunder og mynder for å få inn ønskede egenskaper derfra. Joda, man kan sikkert avle på f.eks. renrasede trekkhunder i mange generasjoner og få fram de ønskede egenskapene på den måten, men hvorfor skulle man det?

Det jeg personlig er imot, er all den ukritiske og planløse avlen som foregår under kjøkkenbordet i De Tusen Hjem. Ja, det kunne selvfølgelig vært morsomt å se hva man fikk om man blandet familiens snille, søte tispe med naboens snille, søte hannhund, men "morsomt" er ikke en god nok grunn til å sette valpekull til verden.

Jeg husker med gru fra barndommen, da vår dalmatinertispe stakk av og parret seg med en streifende border collie. Det endte med at hele kullet ble avlivet fordi ingen ville ha dem. Det var ingenting "morsomt" med den opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden, før "hunderaser" eksisterte, avlet man på funksjon. I dag er det blitt sånn at man stort sett kun avler innad innenfor rasene, også når målet er å få fram hunder med best mulige bruksegenskaper. Det anses som kritikkverdig å for eksempel blande én harehundrase med en annen, for da får man raserenhetstilhengerne på nakken. Det er ikke lenger bra nok at det er ei knakande go' harabikkje man får fram - den må være raseren også.

Jeg er overhodet ikke imot avl på rene raser, men jeg er heller ikke imot bevisst blandingsavl, som f.eks. når trekkhundfolket blander tradisjonelle trekkhunder med diverse jakthunder og mynder for å få inn ønskede egenskaper derfra. Joda, man kan sikkert avle på f.eks. renrasede trekkhunder i mange generasjoner og få fram de ønskede egenskapene på den måten, men hvorfor skulle man det?

Etter min mening er denne typen bevisst blandingsavl noe vesentlig annet enn bevisst blandingsavl på f eks miniatyrhunder fordi man får solgt dem for uhorvelig mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er denne typen bevisst blandingsavl noe vesentlig annet enn bevisst blandingsavl på f eks miniatyrhunder fordi man får solgt dem for uhorvelig mye penger.

Helt enig, så absolutt. Men den dagen en *seriøs* person gjør bevisste blandinger på to eller flere miniatyrraser, hvor avlen er basert på friske individer, og hvor målet er å få fram noe som er friskt, funksjonabelt og lett å selge, da vet jeg faktisk ikke om jeg vil kritisere vedkommende. Joda, det finnes mange nok raser å velge mellom, men enkelte av disse er ikke på langt nær så friske som man skulle ønske.

Hvis noen f.eks. ville prøve å avle fram en pekingneser-variant med normalt snuteparti og et sunnere og mer funksjonabelt skjelett, så tror jeg faktisk at jeg ville applaudert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle valper er billig kommer dessverre til dårlig hjem? Finnes det noe statestikk på det, eller er det noe bare enkelte folk antyder?

Skal man se det på den måten så finnes de utrolig mange renrasede hunder som folk har gitt gull og grønne skoger for som også havner i feil hender og blir problem hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men tror du ikke at det er lettere for folk å skaffe seg hund hvis den er gratis?

Jeg må nok innrømme at hvis jeg skulle skaffe meg katt (f.eks.) for noen få år siden, hadde jeg nok bare gått til de som er gratis og ikke sjekket noe som helst. Blir ikke så mye planlegging da. Kan jo skaffe meg katt i dette minutt hvis jeg ville, fordi de er gratis. Og, ja, man kan skaffe seg dyr som koster penger ganske fort også, men jeg synes det blir noe annet..

(ble litt rotete dette, håper folk skjønner hva jeg mener..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. Enig i det Tone S

Så klart det er lettere og skaffe seg en hund om den er billigere.. Men du har jo også dem som er innstilt på og skaffe seg en hund evt noen som har hund i fra før som også heller kjøper seg en blanding i stedet for en som de må gi mye penger for. Men det er ikke dermed sagt at de havner i dårligere hjem.

Impulskjøp betyr heller ikke at hundene får det dårlig, men det kan selvsagt også være en sjanse for det! Somregel så pleier man og kjøpe en hund fordi man liker/elsker dyrene, men er vel sikkert også mange som skaffer seg en fordi venner har eller for og få status!? Det kan jo gjelde både blandiger og renrasede hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at 1000-2000 kr er for lite for en hund, generelt.. Skal en hund være så mye mindre verd bare fordi den er blanding eller ikke er registrert?

Og nei, jeg er ikke for bevist avl på blandingshunder, men syns en hund er like mye verd uansett om den har de "rette" foreldrene eller ikke... Syns heller ikke en blandingshund skal koste like mye som en renraset en, men det skal ikke være 10 000kr i forskjell heller..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bastard er jo verd (ikke penger) like mye som en ren rase likevel om om den koster mindre.

Men synes ikke en bastard skal koste så mye for du vet ikke hvordan hun du skal vente deg, og hundesporten begrenser seg litt, du kan ikke delta noen plass der det kreves stamtavle.

Men når du kjøper en ren-rase. vet du hva du kan vente deg. Du har brukt en del penger på den renrasa hunden, siden du har kjøpt den rasen som passer til deg. Når du kjøper bastard begrenser noe hundesport seg ..

Mange omplasserer bastarder pga av de har krevd mere enn kjøperene var klare over.

Siden det er en liten risiko og kjøpe bastard, og noe begrnser seg, synes jeg ikke det skal koste like mye som en ren-rase der du VET hva du venter deg :)

edit: la til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... en hund er en hund uansett hvordan man snur på dyret. Det burde vært et krav at hundene ble vaksinerte og chippet før levering. Deretter kunne de solgt den for 3-4000. Det samme gjelder "rasehunder" uten stamtavle (eller avlsrett). Eneste grunnen til at jeg synes rasehunder burde kreves mer penger for er arbeidet bak oppdrettet, det at de er registrerte (forhåpentligvis), oppfulgt med vaksine og chipping, og rett og slett for at de er "spesialavlet" til et spesielt formål (Collie-raser for gjeting, Settere og Retrievere for fuglejakt, osv) Jeg har en tendens til å legge blandingshunder under kategori "Selskapshund" det er fordi de skjeldent (med unntak selvfølgelig) blir brukt som noe annet enn en kjæledegge/ innskudd til familien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunnen det er litt merkelig at designerkrysninger er blitt så populære...uansett uregga blandinger - og folk kjøper! Hhehe, det er markedet som styrer, ikke så mye vi kan gjøre med det. Når folk er villige til å bla opp mangfoldige tusen for bastarder, så vil det alltid stå en drøss med useriøse "oppdrettere" klar til å dekke etterspørselen, og tjene grovt på det. 10-15 000 for en valp er ikke så uvanlig ser jeg...

Lurer på om seriøse oppdrettere av rene raser kanskje burde vurdere å høyne prisen etpar hakk...? Der ligger det jo ofte mange års arbeid og planlegging bak ift helse, eksteriør og egenskaper; altså kvalitet...

Hva tror dere? 20-25 000 for en renraset kvalitetshund? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysninger har jo ofte bedre helse enn mange av de "populære" rasene.

Så veldig enig her:

Hvis noen f.eks. ville prøve å avle fram en pekingneser-variant med normalt snuteparti og et sunnere og mer funksjonabelt skjelett, så tror jeg faktisk at jeg ville applaudert.

Utrolig mange raser blir avlet videre på til tross for fysiske skavanker som forkorter livslengden, og gir hunden plager store deler av livet.

Om jeg hadde hatt anledning til å kjøpe en blandingshund der jeg kjente til foreldrene til kullet, så er vel 4-5000,- helt greit for en liten venn? Men da selvsagt fullvaksinert, og chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...