Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk, stor molosser uten kjønnsaggresjon


Argyr

Recommended Posts

Har du set på broholmer, jeg har aldrig set hanhunde aggression hos dem, min veninde har broholmer hanhund og går på en del broholmer tref der, hvor der er alt mellem 40-100 hunde hver gang, og hun har aldrig set nogle hanhundene udagere mod hinanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Hva med Leonberger? Arbeidsvilling,snill og ikke spes aggr.mot samme kjønn.De må sef.børstes litt hver måned men ikke noe pes egentlig. HD finner du på de fleste større rasene,bare vær obs på hvem du kjøper av og hvordan den fores som valp/unghund.

Jeg har i alle fall totalt falt for Leonberger

Har du set på broholmer, jeg har aldrig set hanhunde aggression hos dem, min veninde har broholmer hanhund og går på en del broholmer tref der, hvor der er alt mellem 40-100 hunde hver gang, og hun har aldrig set nogle hanhundene udagere mod hinanden.

Dette er også aktuelle raser, hvordan er helsa på broholmeren? Virker som om broholmeren er en av svært få raser med strikt kontroll på avlen, og det er betryggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer?

Vel, jeg har truffet en eneste hoffe som har virket gjennomtrivelig til alt og alle og det var Frida som Blondiemamma her inne hadde, kanonhund.

Takk det var pent sagt :P Frida var en kanonhund ja.. Snill og meget omgjengelig.. uff, savner den hunden :P men hun ble desverre altfor krevende i kombinasjon to barn :P Hun lever heldigvis et godt liv i Arendal nå hos et ektepar som jobber i Røde kors, og bruker henne i arbeidet sitt der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste (?) erfaringen jeg har med hoffer, er Fenris og hoffene til Dratini. Var på utstilling med de alle sammen sist sommer (men har møtt de ellers også, spesielt Fenris), og de var da avbalanserte og greie hunder hele gjengen! Det var ikke noe problem at Tulla delte telt med de en varm sommerdag, og jeg husker spesielt godt en dverg pinscher tror jeg det var, som stod og stirret på Fenris der han lå og ventet på sin tur i ringen, og begynte å knurre til han (knurre til Fenris altså). Fenris brød seg døyten, han bare lå der og så dumt på denne andre hannhunden som stod og yppet mot han. Heller ikke tispene til Dratini var noe problem. Som sagt; Tulla var med, og hun er ikke den som lar seg pille på nesen av andre, men det var aldri antydning til noe som helst bråk fra noen av hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ha en voksen Boerboel når man bor i by?

Det vet jeg ikke, men - ånei, ånei, jeg har gjort den tabben å lese alt for mye på bb-klubbens sider. Det er flotte, tilsynelatende friske hunder som lever lenge og virker svært fredelig anlagt overfor andre hunder. Noen få er det med rynketryner (og noen som ser mer ut som mastiffer), men ikke mange. Og finnes det noe søtere enn småttiser som bærer verdens sorger på sine skuldre?

kira.jpgnorboerboel-argus01.jpg

Vakker Zuna_hostMinBB.jpg

Piebald! norboerboel-bendik01.jpg

:P :P :P

Edit: Alle bilder tatt fra www.bb-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Sharplaninac?? Regnes som en av de sunneste hunderasene i verden. De ser ut som en mye mindre Ko med mindre pels. I hjemmelandet sitt blir de blant annet brukt som politi hunder. de har et anderledes lynne en ko mye mer føyelig og førerorintert. Supre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Sharplaninac?? Regnes som en av de sunneste hunderasene i verden. De ser ut som en mye mindre Ko med mindre pels. I hjemmelandet sitt blir de blant annet brukt som politi hunder. de har et anderledes lynne en ko mye mer føyelig og førerorintert. Supre hunder!

Og kjønnsaggresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Sharplaninac?? Regnes som en av de sunneste hunderasene i verden. De ser ut som en mye mindre Ko med mindre pels. I hjemmelandet sitt blir de blant annet brukt som politi hunder. de har et anderledes lynne en ko mye mer føyelig og førerorintert. Supre hunder!

DER fant jeg rasen jeg ikke visste navnet på, Sarplaninac. Takk :P

Lurte på hvilken rase som var i denne filmen http://www.youtube.com/watch?v=didZjPW-Sxg. Den står riktignok at det er en Tervueren, men det er ikke vanskelig å se hvem den ligner mest. Ser ut som en interessant rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjønnsaggresjon?

The Šarplaninac is a reserved and intuitive breed, naturally stubborn and undemonstrative, but once properly trained and handled with authority, it excels at a variety of tasks. Dog-aggression and wariness of strangers are common traits of the Šarplaninac, which is why early socialization is of utmost importance. Heavily-boned and muscular, the it has a very rich full top-coat, with an abundant dense undercoat, making it fully weatherproof and suited for an outside life.

The Šarplaninac has been known to fight or chase off with a wolf, lynx and even Balkan bears.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DER fant jeg rasen jeg ikke visste navnet på, Sarplaninac. Takk :)

Lurte på hvilken rase som var i denne filmen http://www.youtube.com/watch?v=didZjPW-Sxg. Den står riktignok at det er en Tervueren, men det er ikke vanskelig å se hvem den ligner mest. Ser ut som en interessant rase.

Det er ingen sarplaninac med i den videoen? :blink:

De har ikke ståører engang...

sarplaninac-0002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den grå/hvite saken, så har ikke den ståører? Men det er vel en BC? Hadde den natoløkke på når den var på figuranten, forresten?

Terven(e) (det var mer enn en?) er vel fra brukslinjer, de er litt grovere enn hva man ser til vanlig her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er det den grå/hvite saken, så har ikke den ståører? Men det er vel en BC? Hadde den natoløkke på når den var på figuranten, forresten?

Terven(e) (det var mer enn en?) er vel fra brukslinjer, de er litt grovere enn hva man ser til vanlig her i Norge.

Her var tre maller, to terv og en border collie - og BC'en hadde på seg selve - ikke natoløkke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med boerboel,tenk dere godt sier jeg bare

Jeg har på følelsen av at helselovnadene ikke helt stemmer overens med virkeligheten, og også det at de generelt går så godt overens med andre hunder av samme kjønn?

Kanskje du kan utdype? Send meg gjerne pm om det ikke er noe du vil ta opp her. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen av at helselovnadene ikke helt stemmer overens med virkeligheten, og også det at de generelt går så godt overens med andre hunder av samme kjønn?

Kanskje du kan utdype? Send meg gjerne pm om det ikke er noe du vil ta opp her. :blink:

Send meg en PM også - jeg vil gjerne vite alt som er å vite om negative sider, jeg. Ble bare litt frelst. *kremt* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen av at helselovnadene ikke helt stemmer overens med virkeligheten, og også det at de generelt går så godt overens med andre hunder av samme kjønn?

Kanskje du kan utdype? Send meg gjerne pm om det ikke er noe du vil ta opp her. :blink:

Send meg en PM også - jeg vil gjerne vite alt som er å vite om negative sider, jeg. Ble bare litt frelst. *kremt* :)

Jeg syns også at det jeg leser om boerboel på nettet (i hvertfall på norske sider) kan være noe rosenrødt i forhold til det jeg har sett av rasen IRL. Det hadde vært fint om diskusjonen kan tas åpent her på forumet, slik at andre kan følge med også :) Håper at det ikke står så dårlig til med rasen at man ikke kan ha en normal, offentlig diskusjon om den? (Men jeg skjønner at det kan være vanskelig å diskutere spesifikke individer i og med at rasemiljøet er såpass lite.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om diskusjonen kan tas åpent her på forumet, slik at andre kan følge med også :blink: Håper at det ikke står så dårlig til med rasen at man ikke kan ha en normal, offentlig diskusjon om den?

Ikke for å være en downer, men å diskutere korthårete muskelhunders negative sider på nettet har en tendens til å ta helt av. Det er sjeldent noe konstruktivt som kommer ut av det. Når det gjelder enkelte raser så virker det som negative sider blir blåst opp og tolket på aller verste måte. (Bare den andre setningen din i quoten vitner jo om en litt negativ angrepsvinkel? )

Vi ender som regel opp med en angreps vs. forsvars greie som polariseres til de grader, og det er enkelt å se hvorfor det blir sånn. Plutselig er rasen enten livsfarlig eller en rosa fluffy sky. Det gagner liksom ingen. Ofte ender det opp med å bli personlig til og med, og det er ikke så lett å holde tunga rett i munnen plutselig.

Som du vet, jeg har vært med på mange slike runder. :)

Det er mange raser det er stuerent å prate åpent om, men med andre er det ikke like enkelt dessverre. På grunn av mottagelsen, ikke på grunn av hundene.

Dessuten har jeg full forståelse for at man synes det er vanskelig å stikke hodet fram og åpne munnen. Du aner ikke hvor mye dritt jeg har fått fra enkelte deler av diverse rasemiljø fordi jeg har vært åpen og fortalt om rasene mine slik jeg ser dem. Jeg har til og med fått høre at jeg personlig kommer til å være årsaken til nye raseforbud. (lol)

Så ja, det er litt vanskeligere å være åpen om Boerboel framfor f.eks Leonberger. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en downer, men å diskutere korthårete muskelhunders negative sider på nettet har en tendens til å ta helt av. Det er sjeldent noe konstruktivt som kommer ut av det. Når det gjelder enkelte raser så virker det som negative sider blir blåst opp og tolket på aller verste måte. (Bare den andre setningen din i quoten vitner jo om en litt negativ angrepsvinkel? )

Joda, jeg har vært borti en nok diskusjoner til at jeg vet at det er vanskelig (umulig?) å få til en konstruktiv og nyansert diskusjon om visse raser. Jeg skrev at jeg håpet at det ikke sto så dårlig til med boerboelen fordi jeg oppriktig håper at det ikke gjør det, men at det kan gi inntrykk av at det gjør det når folk diskuterer "i smug". Jeg syns det hadde vært interessant å følge med på den diskusjonen, men føler meg liksom ikke helt klar for å melde meg inn i "brevringen" :blink:

Jeg har til og med fått høre at jeg personlig kommer til å være årsaken til nye raseforbud. (lol)

Nei, man må jo for all del ikke blande ærlighet, åpenhet og saklig informasjon inn i debatten :) Det er din feil alt sammen! [*ironi*]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om boerboel:

En del sykdom er det vel på de også, desverre. For de er virkelig flotte! De ligger ganske urokkelig på "må ha en gang"-lista. Men hvordan er de egentlig med andre hunder?

De kan være veldig aggressive mot samme kjønn. Det er forsåvidt heller ikke en spesielt sunn rase, selv om enkelte oppdrettere gjør en veldig jobb med å skjule og bagatellisere hvor mange helseproblemer rasen har. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...