Gå til innhold
Hundesonen.no

pitbull "problem"

larsjohs

Recommended Posts

Noen som har sagt det er enkelt?

Hunden blir som eieren heter det, og ja i mange tilfeller så stemmer det!

Uansett hvordan problemer eller ikke den har så er det trene og trene som gjelder.. Har hatt hunder i som har gjort mesteparten av det du ramser opp, men alt kan fjernes! Noen gir f... i probleme og andre kan ikke nok om hundehold generelt. Så ja, HUNDEN blir som du vil at den skal bli.

Dette er en av de farligste vrangforestillingene om hunder jeg kan tenke meg. JA, du kan gjøre mye for at et hund skal oppføre seg noenlunde forutsigbart i de fleste situasjoner, men du kan rett og slett ikke forberede den på alle situasjoner som måtte oppstå, og du kan aldri med 100 % sikkerhet si hvordan den vil reagere. Hunder kan dessuten bære på fysiske smerter den ikke kan fortelle oss om, og dessuten har den atskillig skarpere sanser enn oss - derfor kan vi aldri vite hvordan den opplever en situasjon - om den føler smerter eller lukter eller hører ting den oppfatter som skremmende som vi rett og slett ikke oppfatter. Dessuten finnes det faktisk hunder med sterkt avvikende atferd - enten det nå skyldes skader eller medfødt feil og mangler. Jeg er helt enig i at det vi mennesker oppfatter som problematferd ofte har mer med menneskene rundt hunden å gjøre enn hunden selv, men at det finnes årsaker vi kan gjøre lite med er jeg like overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt noe om at du kan ikke se for deg 100% hva hunden oppfatter i fleste situasjoner, men hoppe på folk, jaging av ditten og datten, gnaging i møbler er vel noe av det som er mulig og trene bort!

Og da det gjelder avvikende atferd så kan det jo også komme med avl eller at den har blitt fysisk straffet der man har vært før.

Enkelte takler heller ikke hva rasen krever, du får en hund som blir ett problem og du straffer for mye fysisk og vips så har du et større problem. Ja, vi har mange der ute som skaffer seg en hund uten om og vite hva en hund(rasene) krever, eller at du kan ikke nok i enkelte tilfeller. Det er også sånn det blir en del omplasseringshunder fra.

Hunden blir som du behandler den. Behandler du den dårlig eller bra så blir resultatet derretter!

Stoler du på hunden stoler hunden på deg.

Jeg sier hverken at jeg eller noen andre er perfekte men det er sånn jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Pitbull er en nydelig rase som flest ofte dømmer feil! De har faktisk hatt mange undersøkelser osv om pitbullen og deres forskjellige omgivelser de lever i, å de er faktisk en av de beste familiehunden man kan få. MEN ABSOLUTT ALT HANDLER OM EIEREN! Det er det jeg er så dritt lei av! De som har veldig mye i mot pitbull er jo bare fordi mener at hunden er født sånn og det kommer feil ut i media om at feks:" Pitbull angrep 10-åring." Men er det så rart den gjør det når eier har ikke har trent den opp til å bli en snill hund ? Er så sinnsykt mange mennesker som ikke burde hatt pitbull her i verden å har ødelagt denne rasen pga dens tøffe ,maskuline utseende å trent den opp til hundekamp . Er ingen som har gitt pitbullen en sjanse , kanskje de burde det? å ikke bare selge hunden til hvem som helst !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal være politisk korrekt er ALLE hunder like mye (eller lite) aggressive - det er kun eiere som påvirker sin egen hund, og er alene skyld i sånn adferd hos hunden.

Så det finnes ikke genetisk predisponert atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna - nei, ikke ifølge endel som jevnlig gjentar seg i slike diskusjoner. De som hevder at der er EIEREN som er dårlig, hvis hunden er det..

Det har aldri noe med rasevalget, medfødte instinkter eller nedarvede egenskaper å gjøre, liksom...

JEG ser dog stor forskjell på de ulike hundene jeg har hatt (av samme rase) - men ennå større forskjell på de jeg har hatt av andre raser... ("Alle er forskjellige - men noen er mer forskjellig enn andre ??")

Det er det en del ting som mine beardiser gjør som er helt normalt for dem - som ingen av terrierne mine hadde giddet uansett om hele verden sto på spill for dem...

Og nei - det var ikke fordi JEG var annerledes mot dem som valper...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ikke genetisk predisponert atferd?

så klart ikke. Det er derfor polarhunder er like anvendelige som gjeterhunder for sauegjeting. Det er i hvertfall det man kan fastslå etter å ha lest en del av folks svar her inne. Det er ingen forskjeller på hundene, ingen ting påvirkes av årevis med seleksjon for en bestemt atferd. ingen ting.

(eller kanskje ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...