Gå til innhold
Hundesonen.no

pitbull "problem"


larsjohs

Recommended Posts

Noen som har sagt det er enkelt?

Hunden blir som eieren heter det, og ja i mange tilfeller så stemmer det!

Uansett hvordan problemer eller ikke den har så er det trene og trene som gjelder.. Har hatt hunder i som har gjort mesteparten av det du ramser opp, men alt kan fjernes! Noen gir f... i probleme og andre kan ikke nok om hundehold generelt. Så ja, HUNDEN blir som du vil at den skal bli.

Dette er en av de farligste vrangforestillingene om hunder jeg kan tenke meg. JA, du kan gjøre mye for at et hund skal oppføre seg noenlunde forutsigbart i de fleste situasjoner, men du kan rett og slett ikke forberede den på alle situasjoner som måtte oppstå, og du kan aldri med 100 % sikkerhet si hvordan den vil reagere. Hunder kan dessuten bære på fysiske smerter den ikke kan fortelle oss om, og dessuten har den atskillig skarpere sanser enn oss - derfor kan vi aldri vite hvordan den opplever en situasjon - om den føler smerter eller lukter eller hører ting den oppfatter som skremmende som vi rett og slett ikke oppfatter. Dessuten finnes det faktisk hunder med sterkt avvikende atferd - enten det nå skyldes skader eller medfødt feil og mangler. Jeg er helt enig i at det vi mennesker oppfatter som problematferd ofte har mer med menneskene rundt hunden å gjøre enn hunden selv, men at det finnes årsaker vi kan gjøre lite med er jeg like overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt noe om at du kan ikke se for deg 100% hva hunden oppfatter i fleste situasjoner, men hoppe på folk, jaging av ditten og datten, gnaging i møbler er vel noe av det som er mulig og trene bort!

Og da det gjelder avvikende atferd så kan det jo også komme med avl eller at den har blitt fysisk straffet der man har vært før.

Enkelte takler heller ikke hva rasen krever, du får en hund som blir ett problem og du straffer for mye fysisk og vips så har du et større problem. Ja, vi har mange der ute som skaffer seg en hund uten om og vite hva en hund(rasene) krever, eller at du kan ikke nok i enkelte tilfeller. Det er også sånn det blir en del omplasseringshunder fra.

Hunden blir som du behandler den. Behandler du den dårlig eller bra så blir resultatet derretter!

Stoler du på hunden stoler hunden på deg.

Jeg sier hverken at jeg eller noen andre er perfekte men det er sånn jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Pitbull er en nydelig rase som flest ofte dømmer feil! De har faktisk hatt mange undersøkelser osv om pitbullen og deres forskjellige omgivelser de lever i, å de er faktisk en av de beste familiehunden man kan få. MEN ABSOLUTT ALT HANDLER OM EIEREN! Det er det jeg er så dritt lei av! De som har veldig mye i mot pitbull er jo bare fordi mener at hunden er født sånn og det kommer feil ut i media om at feks:" Pitbull angrep 10-åring." Men er det så rart den gjør det når eier har ikke har trent den opp til å bli en snill hund ? Er så sinnsykt mange mennesker som ikke burde hatt pitbull her i verden å har ødelagt denne rasen pga dens tøffe ,maskuline utseende å trent den opp til hundekamp . Er ingen som har gitt pitbullen en sjanse , kanskje de burde det? å ikke bare selge hunden til hvem som helst !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal være politisk korrekt er ALLE hunder like mye (eller lite) aggressive - det er kun eiere som påvirker sin egen hund, og er alene skyld i sånn adferd hos hunden.

Så det finnes ikke genetisk predisponert atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna - nei, ikke ifølge endel som jevnlig gjentar seg i slike diskusjoner. De som hevder at der er EIEREN som er dårlig, hvis hunden er det..

Det har aldri noe med rasevalget, medfødte instinkter eller nedarvede egenskaper å gjøre, liksom...

JEG ser dog stor forskjell på de ulike hundene jeg har hatt (av samme rase) - men ennå større forskjell på de jeg har hatt av andre raser... ("Alle er forskjellige - men noen er mer forskjellig enn andre ??")

Det er det en del ting som mine beardiser gjør som er helt normalt for dem - som ingen av terrierne mine hadde giddet uansett om hele verden sto på spill for dem...

Og nei - det var ikke fordi JEG var annerledes mot dem som valper...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ikke genetisk predisponert atferd?

så klart ikke. Det er derfor polarhunder er like anvendelige som gjeterhunder for sauegjeting. Det er i hvertfall det man kan fastslå etter å ha lest en del av folks svar her inne. Det er ingen forskjeller på hundene, ingen ting påvirkes av årevis med seleksjon for en bestemt atferd. ingen ting.

(eller kanskje ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...