Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurere inndørs, kontra utendørs...

mokken

Recommended Posts

Skrevet

Birken og meg har såvidt kommet igang med konkuranselydigheten. Vi har litt utfordringer ift omgivelsene men men, øvelse gjør mester sies det :rolleyes:

Vi har kun trent (og konkurert 1 gang) utendørs og skal nå stille innendørs til helgen, er det noe spesielt vi bør tenke på?

Har trent agility innendørs i ridehall.

Han har vært i utstillingsringen mange ganger før så da fant jeg ut det var like greit å hoppe i det!

Gode tips mottaes med takk :icon_confused:

Skrevet

Jeg liker ikke å stille innendørs, når der er eksteriør i samme hall. All støyen blir så komprimert, det er ofte vanskelig å høre hva dommer sier. Og hunden får gjerne problemer med å høre mine kommandoer. Fordelen er at man slipper å gå i regntøy eller tykke vinterjakker. Utendørs, på fine tørre grus/gressbaner er best! Jeg ville i hverfall ikke debutert i en diger utstillingshall, det er stor forskjell på å stille ut og gå LP. Hvis det bare er LP som foregår i hallen, blir der jo adskillig roligere.

Skrevet

Jeg liker innendørs best! Labradoren min har ingen problemer med å konsentrere seg i en støyete hall, men når vi stiller ute (spesielt på gress) er det utroolig mange spennende lukter.

Du får ta Birken opp på Bønes og prøve å gå noen øvelser der, og se hvordan konsentrasjonen er da i forhold til ute.

Skrevet

Ikke tenke så mye på forskjellen? Går du å bekymrer deg for det, så blir det rot i hodet :icon_confused: Fokuser heller på å jobbe med Birken nå. Det eneste er underlaget, noen steder er det glatt som fy og det skaper litt problemer for hundene, husk også å heve stemmen litt i hallen på innkallingen, for som de andre sier så er det mer støy.

Skrevet

Jo det med stemmebruk har jeg allerede tenkt på, fordelen der oppe er jo at det ofte er litt størrelse på ringen så øvelsene blir litt trekt vekk fra ringbåndet.

På Norhordland hoppet han først hinderet også tok han med seg ringbåndet i samme slengen :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...