Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisprat

PsychoLynx

Recommended Posts

Vi ELSKER bilder vi ;)! Hvor kommer han fra? ;)

Jeg har selv ei litta tispe på snart 5 mnd :P

Altså.. det med at Aussitråden er 100x så aktive enn vi er, men der kan man jo bare se at folka er like propell som dyra :P Men.. Vi er jo færre da.. Mye færre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Min er fra E-kullet deres, altså deres femte kull. Oppdretter har sagt flere ganger at dette er det beste kullet de har hatt, og når tidligere valpekjøpere er så fornøyde med sine hunder blir jo det... vel, bra! ;) Gleder meg enormt, nettopp søkt om permisjon fra skolen og greier i desember! (lærern min er litt hundegal og vil gjerne at jeg skal ta med dyret på skolen, men kan kanskje bli litt masete for'n, i hvert fall sånn de første dagene...)

Jeg har tredjevalget på valp, så jeg tror det skulle gå for seg slik at den med førstevalget valgte sin i går, mens oppdretter plukker ut en av de tre som er igjen til ei dame i Trondheim fordi hun ikke kan komme og velge selv i dag, og så får jeg nok en mail i løpet av morgendagen eller noe med beskjed om at nå kan jeg velge mellom den og den, og da kan jeg begynne å låne noen bilder fra hjemmesiden deres jeg kan vise rundt og kalle min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang, farge. Har det blitt veldig vanlig med viltfarve nå?

Synes det er sjeldent man ser sånn "black 'n tan" farge nå, evt. hvite osv. Har det med mixing av farver som skaper vilt? Om noen har peil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått for meg at finske lapphunder er litt kule sånn jeg, at uansett hva for hunder man setter sammen kan det bli hva som helst? Et annet kull jeg var på valpeliste for hadde jo brun mamma og kremfarget/hvit pappa, og to av deres valper ble jo svarte...

Jeg greier bare ikke helt å se noen sammnheng mellom foreldrenes farger og barnas, selv om jeg tipper at det nok var noen svarte noen der litt lenger opp på familietreet ;) Eller noe i den dur, har aldri greid å sette meg så mye inn i hvordan gener fungerer jeg...

Det er bra, Leena! XD Føles godt å bli inkludert i en helt egen klubb! 8) Eller, jo, gjeng da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er artig å se hvordan de skifter farger underveis, nå har ikke min skiftet like mye som feks Keela, men forskjell har det blitt ;) (litt bildespam)

Toiwo, 11 uker

2906-15.jpg

2906-26.jpg

Og nå er han 6 mnd, akkurat begynt å løfte på bakbenet, skiftet litt farge - og forelsket seg i vakre Tiny på 3 mnd ;)

(tatt 18.okt)

024-1.jpg

022-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang, farge. Har det blitt veldig vanlig med viltfarve nå?

Synes det er sjeldent man ser sånn "black 'n tan" farge nå, evt. hvite osv. Har det med mixing av farver som skaper vilt? Om noen har peil ;)

Peil har nok ikke, men skal jeg gjette så er vel viltfarget dominant? I Sjus kull er jo mora black/tan (med en helt nyyydelig tanfarge forresten!) og faren viltfarget, og alle valpene ser viltfarget ut nå ihvertfall. Jeg vet at hvis man skal få brune lapphunder må genet for brunt komme fra både mor og far, og mener det samme gjelder for gult. Tror ikke det ha blitt mer viltfarget enn før ihvertfall, det har nok alltid vært mange av dem både hos de finske og de lapske.

Gratulerer med snart valp og som snart lapphundeier Sju! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gøsj, så herlige bilder (liker løpebildet, det ser veldig stilig ut! ;) og det bildet av bakbeina hans stikkende fram under tv-benken minner meg bare om da Odin (golden retriever, bor hos min mor i Sverige) var valp! ^^)!

Toiwo er en pen hund! ;) Er merkelig hvordan de bare slenger seg ned et sted og sovner... Da jeg var på valpebesøk på lørdag la mamma'n seg med halve rompa oppi valpegrinda og så ikke ut til å mistrives noe særlig, for å si det sånn ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HoHo! Ja det med å slenge seg ned og sovne, den kjenner jeg til! Chantie kan bare gå bort i en krok hun(uansett hva som egentlig ligger der fra før), dunk, så sover hun :P

Hun har favoritt- soveplassen sin under senga mi om natta da ;)

Men jeg ble plutselig litt forvirra her jeg nå.. Hva skal man gjøre på utstilling når man skal vise frem lapphunden? Jeg har trent opp til at Chantie skal stå med ryggen til meg, men ble litt usikker igjen når jeg så at en Samojed ble stilt opp anderledes.. eller spiller egentlig ikke det noen stor rolle? ;)

Jeg brukte mine tegneferdigheter på data, som forøvrig ser mildt sagt J***** ut :P ikke det at det er så høtideligt dette her da :rolleyes:

Og hår og øyne er viktig må vite! :closedeyes:

Jeg har trent Chantie til å stå sånn her;

oppstilling-1.jpg

Men så Samojeden bli stilt opp slik;

oppstilt-1.jpg

:P

hva gjør dere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til valpen til Sju er faktisk brun ;) Men han avler myyye viltgråfarget! Både på Mallalasse, Schanderulven og et stort antall av de 75 valpene han har i Sverige er viltfargede så han har tydeligvis mye viltfargede gener i seg.

Jeg synes faktisk det er mange flere black & tan enn viltfargede ute å går =P Moren til Marco er black & tan og avler bare det bortsett fra en liten kremtispe i siste kullet, men det kom nok fra genene til pappa Levi for han er brun domino farger, en veldig lys en også ;)

Men kanskje mange her tror det er mange viltfargede ute å går siden 3 stk her inne har den fargen på sine hunder :P Marco er forresten black & tan, men han har en del kremfarge sammen med den så han blir ganske lys.

Her i Solbergelva hvor jeg bor så bor det 4 FL, 2 hanner og 2 tisper. 3 av 4 er black & tan og den siste er brun & tan. Forøvrig er 3 av hundene også fra samme kennel nemlig Schanderulven, fra L, N og O kullet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andebuhallen... humm humm, ringer en bjelle der... Det er ikke så langt unna her det? Sånn en time eller to? Det er vel sånn at man bare kan komme og se på (om det lukter fersking her er det bare meg forresten)? For da tror jeg kanskje jeg smisker med noen bileiende slektninger og spør om de vil være med (når det jeg egentlig spør om er om de vil kjøre meg, men det skjønner de kanskje ikke før det er for sent, mohaha!)

Og så er det jo ikke sånn at de andre hundene ikke er fine heller da :P Snoka litt på hjemmesiden til Chantie i går, de høstbildene var nydelige! ;)

*hoppe opp og ned*

Liten edit for å få med Izziebelles innlegg også: Pappa'n til valpene er brun ja ;) Og det var jo også et artig sammentreff! Jeg skulle til å si at jeg syntes det var skummelt da jeg så en golden retriever her inne som heter Odin, men det er jo egentlig ikke så rart det da ^^

(så syns jeg jeg skriver så mye jeg O_o eller er det bare jeg som er vant til å skrive veldig korte innlegg for å rekke å poste før andre svarer XD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HoHo! Ja det med å slenge seg ned og sovne, den kjenner jeg til! Chantie kan bare gå bort i en krok hun(uansett hva som egentlig ligger der fra før), dunk, så sover hun :P

Hun har favoritt- soveplassen sin under senga mi om natta da ;)

Men jeg ble plutselig litt forvirra her jeg nå.. Hva skal man gjøre på utstilling når man skal vise frem lapphunden? Jeg har trent opp til at Chantie skal stå med ryggen til meg, men ble litt usikker igjen når jeg så at en Samojed ble stilt opp anderledes.. eller spiller egentlig ikke det noen stor rolle? :P

Jeg brukte mine tegneferdigheter på data, som forøvrig ser mildt sagt J***** ut ;) ikke det at det er så høtideligt dette her da :rolleyes:

Og hår og øyne er viktig må vite! :closedeyes:

Jeg har trent Chantie til å stå sånn her;

oppstilling-1.jpg

Men så Samojeden bli stilt opp slik;

oppstilt-1.jpg

:P

hva gjør dere? :P

Jeg stiller opp Marco som på første bildet, men vi jobber med å stille han opp som på det nederste bare han lærer seg å holde halen opp på kommando :P Men jeg tror du gjør best i å stille henne opp som på bilde nr 1 og så hjelpe halen hennes opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller opp Marco som på første bildet, men vi jobber med å stille han opp som på det nederste bare han lærer seg å holde halen opp på kommando ;) Men jeg tror du gjør best i å stille henne opp som på bilde nr 1 og så hjelpe halen hennes opp :P

Ok :P

Men det hjelper ikke stor å prøve å hjelpe henne med halen, for da setter hun seg bare ned nemlig.. <_<

Og halen kommer absolutt ikke opp når hun skal prøve å konsentrere seg om meg, for da bare henger den.. Når hun går å vimser for seg selv, DA kommer den opp ;)

Trur hu må bli litt mer selvsikker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...