Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noe galt med bilen min?


tuppetroll

Recommended Posts

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :))

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :o:devil: Var DEN så vanskelig å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :o)

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :):devil: Var DEN så vanskelig å finne?

Ja, den hvite røyken kommer ut av eksospotta.

Jeg har forsåvidt spurt noen som kan det, og hun skal se på den i morgen. Ender vel med at den må på verksted, for hun ville ikke fikse sånn rar fransk bil selv.

Det virker som om det er veldig forskjeller på hva folk sier, på hvor mye olje man kan kjøre med før det er FOR for mye. Vi tapper uansett av litt i morgen :o

Og, ja - det tok meg jo "bare" to år å gidde å lese meg frem til hvor peilepinnen er via manualen. Jeg behøver kanskje ikke å nevne at jeg ikke skjønte at jeg skulle peile olja der hvor peilepinnen var festet, men heller prøvde å peile den der hvor jeg heller på olje - og ble veldig forbannet over at det ikke var noe ***** hull der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :devil:)

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :):o Var DEN så vanskelig å finne?

Åssen bil har dere da?? som det er plass til SÅ mye FOR for mye olje??? 5 cm på min pinne og det renner over i peilepinnehullet... ;)

Ogja, det er forskjell på topp-pakning og topp-dekselpakning... Er man HELDIg så går toppDEKSELpakningen, den går det fint ann å bytte selv. Den sitter liksom på "toppen" av toppen... Går topp-pakningen, må man dele hele motoren i to.

Jeg hadde dette problemet til dels på min bil, men der var det vann i olja.. Så jeg byttet like gjerne hele motoren istedet for å bytte topp-pakningen...

Og, ja - det tok meg jo "bare" to år å gidde å lese meg frem til hvor peilepinnen er via manualen. Jeg behøver kanskje ikke å nevne at jeg ikke skjønte at jeg skulle peile olja der hvor peilepinnen var festet, men heller prøvde å peile den der hvor jeg heller på olje - og ble veldig forbannet over at det ikke var noe ***** hull der :o

:o:o

Legge forresten ut link til de forumet jeg spurte på... Selv om jeg er litt skuffet over at det ikke er flere "vi VET" svar der. Men det kan ha noe å gjøre med at bilene det blir kjørt med der inne er kjent for å bruke mye olje, og at FOR for mye ikke er et tema. Det lekker bare ut igjen et sted :o

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=32138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har venninnen min sett på den, og hun konkluderte vel med at motoren er for "ny" og annerledes til at hun kan hjelpe meg å mekke på den. Hun fant at det var noe oljesøl og noe vann i motoren, men vet ikke hvor lekkasjene kommer fra. Samboeren hennes, som også mekker bil, mente at det ikke var noe farlig å kjøre med den når man ikke fant noen flere hint om toppakningen som var gåen, så lenge jeg kjørte pent og rolig. Så snakket de med en Renault-fyr de kjente, og han mente at det var klassisk Renault. Når de nærmet seg 100 000 så var det visst flere ventiler og greier i motoren som gikk, og det var dyre deler.. Han har jo ikke sett på den, men han mente at det hørtes ut som det.. Han anbefalte meg å kjøre den til den stoppet, og så vrake den. Det er jo litt drøyt siden jeg tross alt kjøpte bilen for nesten 70 000 for 2 år siden.. Dermed ender det med at jeg i morgen ringer Renault og hører om de kan se på den og finne ut hva som er galt. Blir det for dyrt må jeg antagelig fikse det, og så selge bilen - evt selge den med notis om at det må repareres...Og så kjøpe en billigere en.. Jeg må ha bil, men har ikke råd til å gi 20 000 i reperasjoner nå.. Kryss fingrene for at det ikke er noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Kjøre bilen til den dør og så hugge den??? en 2001 modell? :icon_redface: jaja, hver sin mening.

Uansett, det første jeg hadde gjort med bilen, før jeg hadde fått den på verksted, er å TAPPE AV den oljen som er over pinnen. Det KAN hende dette er alt som skal til. Og hvorfor ikke be NAF om hjelp, om du er NAF medlem? Da kan de sjekke bilen for deg gratis, og i værste fall taue den inn på et verksted for deg om de mener det er rett?

Jeg har selv hatt NAF til å hente bil hjemme hos meg og tauet den ut på verksted til en kamerat. Så treffer du rett person, og ber pent, så får du hjelp, og det koster deg ingenting annet enn en tlf. (de vil iallefall kunne hjelpe deg med å vite hva som er galt)

Og tipper de også sier at noe av oljen må av igjen...

Edit: er det vann INNE i motoren, så er det topp-pakningen som er gåen, mest sannsynlig. men da er oljen din også mest sannsynig hvit. Se i oljepåfyllingshulet om det er tendenser til hvitt skum eller bare hvitt der, evnt på peilepinnen... Er det det, så er det vann i olja.

Men igjen, JEG hadde kontaktet NAF jeg... først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Kjøre bilen til den dør og så hugge den??? en 2001 modell? :icon_redface: jaja, hver sin mening.

I know - det er uaktuelt, kan du si..

Uansett, det første jeg hadde gjort med bilen, før jeg hadde fått den på verksted, er å TAPPE AV den oljen som er over pinnen. Det KAN hende dette er alt som skal til. Og hvorfor ikke be NAF om hjelp, om du er NAF medlem? Da kan de sjekke bilen for deg gratis, og i værste fall taue den inn på et verksted for deg om de mener det er rett?

Får hjelp til å tappe av olje i morgen. Kjører den ikke enda uansett.

Jeg har selv hatt NAF til å hente bil hjemme hos meg og tauet den ut på verksted til en kamerat. Så treffer du rett person, og ber pent, så får du hjelp, og det koster deg ingenting annet enn en tlf. (de vil iallefall kunne hjelpe deg med å vite hva som er galt)

Jeg er ikke NAF-medlem, og bruker ikke 1000 kroner på å melde meg inn der nå. Noe sier meg at pengene mine snart får bein å gå på og vel så det..

Edit: er det vann INNE i motoren, så er det topp-pakningen som er gåen, mest sannsynlig. men da er oljen din også mest sannsynig hvit. Se i oljepåfyllingshulet om det er tendenser til hvitt skum eller bare hvitt der, evnt på peilepinnen... Er det det, så er det vann i olja.

Det er ikke tendenser til hvitt skum eller hvitt i olja - det ble sjekket av venninnen min. Det er heller i bobler i vanntanken, som visstnok også var et tegn på det. Jeg kontakter Renault i morgen og hører hva de evt. skal ha for å sjekke opp hva som er galt, også tapper jeg olje før jeg kjører bilen dit. Takk for svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg hvertfall fått noen til å tappe av "litt" olje for meg. Tror nok vi tappet av sikkert 2,5 liter olje. Noe som betyr at jeg har kjørt med for mye olje leeeenge - og greide å fylle på en liter til på lørdag, liksom :yes: Nå er jeg litt usikker på hva jeg gjør - kjører en prøvetur i morgen for å sjekke hvordan den er å kjøre. Men hva hvis den kjører pent, men noe ligger og ulmer? Renaultverkstedet hadde ikke tid før tirsdag neste uke, og så lenge kan jeg ikke leve uten bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er visst overbeskyttende bileier jeg :) Kjørte en prøvetur med den i morges, gikk helt fint, men jeg ble stresset for at den skulle stoppe og ryke. Dermed kom jeg hjem og begynte å ringe verksteder for å få den sjekket. Fikk til slutt tak i noen der jeg kunne komme med en gang. En mekaniker sjekket over bilen og fant ikke noe galt. Jeg slapp til og med å betale noe, på tross av at en mekaniker stod med bilen min i sikkert en halvtime. :)

Så da satser vi på at alt er i orden, og jeg putrer videre som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...