Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noe galt med bilen min?


tuppetroll

Recommended Posts

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :))

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :o:devil: Var DEN så vanskelig å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :o)

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :):devil: Var DEN så vanskelig å finne?

Ja, den hvite røyken kommer ut av eksospotta.

Jeg har forsåvidt spurt noen som kan det, og hun skal se på den i morgen. Ender vel med at den må på verksted, for hun ville ikke fikse sånn rar fransk bil selv.

Det virker som om det er veldig forskjeller på hva folk sier, på hvor mye olje man kan kjøre med før det er FOR for mye. Vi tapper uansett av litt i morgen :o

Og, ja - det tok meg jo "bare" to år å gidde å lese meg frem til hvor peilepinnen er via manualen. Jeg behøver kanskje ikke å nevne at jeg ikke skjønte at jeg skulle peile olja der hvor peilepinnen var festet, men heller prøvde å peile den der hvor jeg heller på olje - og ble veldig forbannet over at det ikke var noe ***** hull der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :devil:)

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :):o Var DEN så vanskelig å finne?

Åssen bil har dere da?? som det er plass til SÅ mye FOR for mye olje??? 5 cm på min pinne og det renner over i peilepinnehullet... ;)

Ogja, det er forskjell på topp-pakning og topp-dekselpakning... Er man HELDIg så går toppDEKSELpakningen, den går det fint ann å bytte selv. Den sitter liksom på "toppen" av toppen... Går topp-pakningen, må man dele hele motoren i to.

Jeg hadde dette problemet til dels på min bil, men der var det vann i olja.. Så jeg byttet like gjerne hele motoren istedet for å bytte topp-pakningen...

Og, ja - det tok meg jo "bare" to år å gidde å lese meg frem til hvor peilepinnen er via manualen. Jeg behøver kanskje ikke å nevne at jeg ikke skjønte at jeg skulle peile olja der hvor peilepinnen var festet, men heller prøvde å peile den der hvor jeg heller på olje - og ble veldig forbannet over at det ikke var noe ***** hull der :o

:o:o

Legge forresten ut link til de forumet jeg spurte på... Selv om jeg er litt skuffet over at det ikke er flere "vi VET" svar der. Men det kan ha noe å gjøre med at bilene det blir kjørt med der inne er kjent for å bruke mye olje, og at FOR for mye ikke er et tema. Det lekker bare ut igjen et sted :o

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=32138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har venninnen min sett på den, og hun konkluderte vel med at motoren er for "ny" og annerledes til at hun kan hjelpe meg å mekke på den. Hun fant at det var noe oljesøl og noe vann i motoren, men vet ikke hvor lekkasjene kommer fra. Samboeren hennes, som også mekker bil, mente at det ikke var noe farlig å kjøre med den når man ikke fant noen flere hint om toppakningen som var gåen, så lenge jeg kjørte pent og rolig. Så snakket de med en Renault-fyr de kjente, og han mente at det var klassisk Renault. Når de nærmet seg 100 000 så var det visst flere ventiler og greier i motoren som gikk, og det var dyre deler.. Han har jo ikke sett på den, men han mente at det hørtes ut som det.. Han anbefalte meg å kjøre den til den stoppet, og så vrake den. Det er jo litt drøyt siden jeg tross alt kjøpte bilen for nesten 70 000 for 2 år siden.. Dermed ender det med at jeg i morgen ringer Renault og hører om de kan se på den og finne ut hva som er galt. Blir det for dyrt må jeg antagelig fikse det, og så selge bilen - evt selge den med notis om at det må repareres...Og så kjøpe en billigere en.. Jeg må ha bil, men har ikke råd til å gi 20 000 i reperasjoner nå.. Kryss fingrene for at det ikke er noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Kjøre bilen til den dør og så hugge den??? en 2001 modell? :icon_redface: jaja, hver sin mening.

Uansett, det første jeg hadde gjort med bilen, før jeg hadde fått den på verksted, er å TAPPE AV den oljen som er over pinnen. Det KAN hende dette er alt som skal til. Og hvorfor ikke be NAF om hjelp, om du er NAF medlem? Da kan de sjekke bilen for deg gratis, og i værste fall taue den inn på et verksted for deg om de mener det er rett?

Jeg har selv hatt NAF til å hente bil hjemme hos meg og tauet den ut på verksted til en kamerat. Så treffer du rett person, og ber pent, så får du hjelp, og det koster deg ingenting annet enn en tlf. (de vil iallefall kunne hjelpe deg med å vite hva som er galt)

Og tipper de også sier at noe av oljen må av igjen...

Edit: er det vann INNE i motoren, så er det topp-pakningen som er gåen, mest sannsynlig. men da er oljen din også mest sannsynig hvit. Se i oljepåfyllingshulet om det er tendenser til hvitt skum eller bare hvitt der, evnt på peilepinnen... Er det det, så er det vann i olja.

Men igjen, JEG hadde kontaktet NAF jeg... først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Kjøre bilen til den dør og så hugge den??? en 2001 modell? :icon_redface: jaja, hver sin mening.

I know - det er uaktuelt, kan du si..

Uansett, det første jeg hadde gjort med bilen, før jeg hadde fått den på verksted, er å TAPPE AV den oljen som er over pinnen. Det KAN hende dette er alt som skal til. Og hvorfor ikke be NAF om hjelp, om du er NAF medlem? Da kan de sjekke bilen for deg gratis, og i værste fall taue den inn på et verksted for deg om de mener det er rett?

Får hjelp til å tappe av olje i morgen. Kjører den ikke enda uansett.

Jeg har selv hatt NAF til å hente bil hjemme hos meg og tauet den ut på verksted til en kamerat. Så treffer du rett person, og ber pent, så får du hjelp, og det koster deg ingenting annet enn en tlf. (de vil iallefall kunne hjelpe deg med å vite hva som er galt)

Jeg er ikke NAF-medlem, og bruker ikke 1000 kroner på å melde meg inn der nå. Noe sier meg at pengene mine snart får bein å gå på og vel så det..

Edit: er det vann INNE i motoren, så er det topp-pakningen som er gåen, mest sannsynlig. men da er oljen din også mest sannsynig hvit. Se i oljepåfyllingshulet om det er tendenser til hvitt skum eller bare hvitt der, evnt på peilepinnen... Er det det, så er det vann i olja.

Det er ikke tendenser til hvitt skum eller hvitt i olja - det ble sjekket av venninnen min. Det er heller i bobler i vanntanken, som visstnok også var et tegn på det. Jeg kontakter Renault i morgen og hører hva de evt. skal ha for å sjekke opp hva som er galt, også tapper jeg olje før jeg kjører bilen dit. Takk for svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg hvertfall fått noen til å tappe av "litt" olje for meg. Tror nok vi tappet av sikkert 2,5 liter olje. Noe som betyr at jeg har kjørt med for mye olje leeeenge - og greide å fylle på en liter til på lørdag, liksom :yes: Nå er jeg litt usikker på hva jeg gjør - kjører en prøvetur i morgen for å sjekke hvordan den er å kjøre. Men hva hvis den kjører pent, men noe ligger og ulmer? Renaultverkstedet hadde ikke tid før tirsdag neste uke, og så lenge kan jeg ikke leve uten bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er visst overbeskyttende bileier jeg :) Kjørte en prøvetur med den i morges, gikk helt fint, men jeg ble stresset for at den skulle stoppe og ryke. Dermed kom jeg hjem og begynte å ringe verksteder for å få den sjekket. Fikk til slutt tak i noen der jeg kunne komme med en gang. En mekaniker sjekket over bilen og fant ikke noe galt. Jeg slapp til og med å betale noe, på tross av at en mekaniker stod med bilen min i sikkert en halvtime. :)

Så da satser vi på at alt er i orden, og jeg putrer videre som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...