Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings spm.

LindaM

Recommended Posts

Leste du artikkelen?

Hvis ikke, gjør det, den er ganske t-skjepreget.

Jeg leste artikkelen din, og syntes den var veldig informativ og fin for en helt grønn en. :icon_confused: Vi går inn i ringen på lørdag for å ha det gøy, og å utnytte en fin mulighet til litt miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
På labradorer er det vanlig å bruke retrieverkobbel i ringen (ikke verdens mest slitte akkurat, og i nøytral farge), og det ser mye bedre ut med et retrieverkobbel som henger løst rundt halsen enn ei utstillingsline som sitter stramt når man fristiller en labrador... Så ja, jeg syns i alle fall man skal bruke retrieverkobbel når man stiller labrador - også når man stiller valpen for første gang.

Ja, så lenge de ikke er ekstremt tjukke (etter min mening) eller som nevnt slitte. Ellers finnes det jo utstillinsgkobbel som er "retrieverkobbel" (samme prinsipp) bare litt penere :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett retriverkobbel/utstillingsbånd eller hva man nå kaller dette. Det vil sjelden være noen god idè å debutere bruken av dette på valpens første utstilling, uansett.

I så fall må man ha trent godt hjemmeeee først.

Et smalt halsbånd er "skarpere" enn et flere cm bredt nylonbånd - og valpen vil kunne reagere på dette når den ikke er vant til det. Jeg synes ikke at en uerfaren valp med en uerfaren eier behøver den "stressen" med båndtrening på sin første utstilling.

Møt opp i god tid, så dere får gått litt rundt og valpen får tilvent seg miljøet, gulvet, alle hundene og lydene. Følg gjerne med på hva som skjer i ringen før dere (hvis dere ikke er første rase), og sørg for å ha god tid så ikke du som eier stresser deg opp for noe som helst.

Lykke til!

Susanne

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm da får vi se, utstilling i mårra og vi kjøper bånd i dag (Litt som å kjøpe ski dagen før ski VM?)!

Men så driter Luna i hva som blir putta på henne uansett hvor hun er, så det går nok bra :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting.. sånn klype til den nummerlappen, hvor får man kjøpt det, og hvor mye koster det? Er det strengt tatt nødvendig? kan man få kjøpt det på utstillinga som er i letohallen?

Når jeg var på NLK sin utstilling så var den mange som hadde nummerlappen i en slags liten plastmappe, som ble festet på armen eller noe sånt ;) er helt blank jeg.. :blush:

Hvem side skal man forresten ha den lappen på? ;) kanskje det står her, men jeg har ikke sett igjennom alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fester den med det du vil ;) Jeg hadde ei sikkerhetsnål og på høyre side, men det er vel på venstre side man skal ha den? Siden du aldri skal være mellom dommer og hund, og hunden alltid skal være på venstre side. på valpeshow er det neppe SÅ viktig, men greit å vite.

Kan sikkert få kjøpt sånn plastdings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting.. sånn klype til den nummerlappen, hvor får man kjøpt det, og hvor mye koster det? Er det strengt tatt nødvendig? kan man få kjøpt det på utstillinga som er i letohallen?

Når jeg var på NLK sin utstilling så var den mange som hadde nummerlappen i en slags liten plastmappe, som ble festet på armen eller noe sånt ;) er helt blank jeg.. :blush:

Hvem side skal man forresten ha den lappen på? ;) kanskje det står her, men jeg har ikke sett igjennom alt :P

Nåler og "armbind" kan koste fra en tier til noen hundrelapper - alt ettersom hva du vil ha.

Eller du kan kjøpe en boks med sikkerhetsnåler. Noen bruker en gummistrikk rundt armen. Så lenge nummeret er godt synlig, ikke flagrer i veien for hunden, og er lesbart er det det viktigste.

Jeg liker å ha nummeret på høyre side, for da er jeg helt sikker på at det ikke kommer i veien for hunden, eller at en leken hund jeg stiller skal få lyst til å nappe tak i det. Dessuten er det lettere for de som sitter ringside å se nummeret, når ikke hunden løper foran det (men jeg fester det litt langt nede, orker virkelig ikke å ha et nummer sittende på puppen). Jeg stiller også opp hunden på en måte som gjør at det synes, selv om jeg fester det frampå låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både plastmappe og klype, men pleier å bruke klype på utstilling. Noe av grunnen til det er at jeg ofte glemmer plastmappen hjemme, mens klypa alltid ligger i lommeboken min ;) Jeg fester den på venstre side, ved hoften omtrent.

Litt OT, men i LP kommer jeg kun til å bruke plastmappe, da blir det fryktelig forstyrrende med lappen dinglende fra klype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en sånn plastmappe-sak, som jeg har på venstre arm (lett for ringsekretæren å se nummeret jeg har). Men hvis man vil være snill med publikum setter man naturligvis nummeret på høyre side..

Men ja - å ha nummerlappen flagrende rundt hodet på hunden (dvs festet på venstre lår/hofte) er sjelden så lurt...

De som festes på armen er selvsagt helt ute av veien for all forstyrrelse.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Takk for masse svar :P

Noen som vet om det er mulig å få kjøpt sånn klype på Utstillinga i Letohallen? Kommer til å ha med sikkerhetsnål uansett..

Pleier dere å lime noe på baksiden av den nummerlappen slik at den blir litt tykkere, eller har dere den som den er :P?

Vi kopierte ut på skolen, så vi slapp og bruke masse blekk på det ;) Men da var jo ikke arket akkurat av den tykkeste typen..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De enkleste typene finner du på omtrent alle utstillinger, selv f.eks rene retrieverutstillinger - så det ville jeg tro du fant i Leto. Jeg har ikke noe bak, men bretter nummeret minst mulig, å da blir det jo tykkere i samme slengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg har et utstillingsspørsmål: Jeg ser ofte hunder med junior-titler, men hvor blir det av unghund-titlene? Finnes de i det hele tatt? Og bare for å være helt sikker; junior kommer FØR unghundklassen, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et utstillingsspørsmål: Jeg ser ofte hunder med junior-titler, men hvor blir det av unghund-titlene? Finnes de i det hele tatt? Og bare for å være helt sikker; junior kommer FØR unghundklassen, sant?

Tror ikke det finnes offisielle unghundtitler i Europa, men skal ikke si det for sikkert. Junior er før unghund, ja :)

Her er NKK sitt tittelregister

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spørsmål jeg. Jeg skal på utstilling om 5 dager, og har ikke fått tilsendt PM ennå. Meldte på per post. Burde den komme snart, eller er det bare jeg som er utålmodig? :)

Ville ventet til onsdag før jeg ringte inn hvertfall, jeg har ofte fått beskjed om å hvertfall vente til da - og det er ofte da den har dumpet enten ned i postkassen eller mailboksen.

edit: om du ikke får den så er det ikke krise, sålenge du er sikker på at du er påmeldt. Da får du dem til å lage en ny nummerlapp til deg i sekretæriatet på utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet til onsdag før jeg ringte inn hvertfall, jeg har ofte fått beskjed om å hvertfall vente til da - og det er ofte da den har dumpet enten ned i postkassen eller mailboksen.

edit: om du ikke får den så er det ikke krise, sålenge du er sikker på at du er påmeldt. Da får du dem til å lage en ny nummerlapp til deg i sekretæriatet på utstillingen.

Takk for svar, labbis. Er en liten utstilling, så regner med at det ikke er noen stor krise om jeg ikke får den. Har sendt påmelding i posten og betalt, så det skal være i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ingen unghundtitler - de gies vel fordi det er sjelden juniorer kan hevde seg helt i rasen, så da er det likevel motiverende å stille junior. I en del land har en også juniorchampionat - vinn juniorklassen med excellent tre-fem ganger, så får du den tittelen.

Dyret mitt har nå to juniortitler, og det er jo stas å få bekreftet at hun er en pen ung hund. Men jeg håper også at hun får andre titler senere, som voksen, at hun ikke bare er en "barnestjerne"... ;)

Slenger inn et spørsmål jeg. Jeg skal på utstilling om 5 dager, og har ikke fått tilsendt PM ennå. Meldte på per post. Burde den komme snart, eller er det bare jeg som er utålmodig? :)

Jeg vil tro PM sendes til hundens eier - og er ikke det din far? Har du sjekket om det er kommet noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ingen unghundtitler - de gies vel fordi det er sjelden juniorer kan hevde seg helt i rasen, så da er det likevel motiverende å stille junior. I en del land har en også juniorchampionat - vinn juniorklassen med excellent tre-fem ganger, så får du den tittelen.

Dyret mitt har nå to juniortitler, og det er jo stas å få bekreftet at hun er en pen ung hund. Men jeg håper også at hun får andre titler senere, som voksen, at hun ikke bare er en "barnestjerne"... :)

Jeg vil tro PM sendes til hundens eier - og er ikke det din far? Har du sjekket om det er kommet noe der?

Off course. De har ikke adressen min en gang, så de skulle vært flink for å få den sendt hit :P

Men nå har den kommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de landene hvor juniorchampionat deles ut, er ikke juniorene med i konkurransen om vanlige cert engang. Min Babs fikk et veldig billig championat i Estland da vi stilte der, siden det kun var to tisper med og den andre var en junior som ikke kunne få vanlig cert :).

Forøvrig gjorde jo NKK et "artig" stunt i 2002 da det var nordisk vinner på Hamar. Da delte de faktisk ut unghundtittel, så de unghundene som vant unghundklassen fikk med seg NORDUHV-02-tittel faktisk - og gudene vet hvorfor de absolutt skulle gjøre det sånn når det ellers bare er juniorer - og selve vinneren som får titler til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...