Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings spm.

LindaM

Recommended Posts

Skrevet
I de landene hvor juniorchampionat deles ut, er ikke juniorene med i konkurransen om vanlige cert engang. Min Babs fikk et veldig billig championat i Estland da vi stilte der, siden det kun var to tisper med og den andre var en junior som ikke kunne få vanlig cert :).

Forøvrig gjorde jo NKK et "artig" stunt i 2002 da det var nordisk vinner på Hamar. Da delte de faktisk ut unghundtittel, så de unghundene som vant unghundklassen fikk med seg NORDUHV-02-tittel faktisk - og gudene vet hvorfor de absolutt skulle gjøre det sånn når det ellers bare er juniorer - og selve vinneren som får titler til vanlig.

Ah, det kom jeg på nå - de får jo ikke være med om cert. En har jo faktisk stilt for østeuropeiske dommere som har hevet ut alle juniorer med HP fra vinnerklassen, og sagt at de er for unge til å få være med. Stas...

Jeg husker 2002. Samme eier eide juniorvinnerne på berner, og de var ikke helt fornøyd med at NKK tullet det til da. Men X'ens farfar fikk Nord.UHV-02-tittelen, så jeg regner med at helga i Danmark nå beviste at titler er arvelige???

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Ah, det kom jeg på nå - de får jo ikke være med om cert. En har jo faktisk stilt for østeuropeiske dommere som har hevet ut alle juniorer med HP fra vinnerklassen, og sagt at de er for unge til å få være med. Stas...

Jeg husker 2002. Samme eier eide juniorvinnerne på berner, og de var ikke helt fornøyd med at NKK tullet det til da. Men X'ens farfar fikk Nord.UHV-02-tittelen, så jeg regner med at helga i Danmark nå beviste at titler er arvelige???

Jamen selvsagt er de det :)

Skrevet
Jamen selvsagt er de det :)

Oh goody!

Skal vi se, pappa'n har ti titler, mamma'n har fire. Mormor har seks, morfar har rundt 15. Farmor har tre og farfar har syv-åtte.

Hvor langt bakover er det arvelig, egentlig?

X'en tok en tittel som 11 måneder og en som knappe 15 måneder. En tittel hver fjerde måned, 40 titler, da er hun litt over 14 år når den siste tittelen taes. Det er kanskje veteranverdensvinnertittel, det da?

Og da har jeg ikke lagt inn noen pauser for å ha kull...

:D

Skrevet

Filler'n... Jeg som har bare to titler på far, og INGEN på moren...

De valpene jeg har hjemme har jo da absolutt ingen sjangs her i livet, de - stakkars!

Men JO - hvis mormor og morfar får være med de også - DER har vi litt snutt og fnutt-champions (slovenia, ungarn og sånn..) .

Kanskje det er håp likevel da?

Susanne

Skrevet
Filler'n... Jeg som har bare to titler på far, og INGEN på moren...

De valpene jeg har hjemme har jo da absolutt ingen sjangs her i livet, de - stakkars!

Men JO - hvis mormor og morfar får være med de også - DER har vi litt snutt og fnutt-champions (slovenia, ungarn og sånn..) .

Kanskje det er håp likevel da?

Susanne

Jo, vi kan selvfølgelig ta med besteforeldre, men alle vet jo at alle hunder i østeuropa er dårlige, og slike titler dermed lite verdt.

Så, jeg ville ikke solgt de valpene til utstillingsinteresserte, altså!

:)

Skrevet

Kan man trene for mye slik at valpen blir lei av at alle mulige skal ta på den, og se på tenner - slik at den kanskje blir motstridende på valpeshowet ?`

Skrevet

Neppe..

Men man KAN stille ut en hund (og trene) for mye så den blir veldig "død" og giddalaus og synes utst. er superkjedelig - men neppe så mye at den "tipper over" og blir vanskeligere å håndtere.

Men jo - hvis man "plager" den med dette dag ut og dag inn, og valpen lærer seg at den må "vri seg unna" for å slippe - så vil den nok lett kunne bli vanskeligere og vanskeligere på utstilling, da.

Susanne

Skrevet

Enig med SusanneL.

Drar du den for langt, er alt mulig. Men all trening skal jo være gledesbetont og positiv for hunden. Og utstilling skal være på hundens premisser. En glad hund viser seg bedre, og blir ikke lei.

Jeg har sett hunder som dras med så mye på utstilling at de har begynt med protester eller fått reaksjoner - for eksempel stressdiaré i bilen når de kommer til utstilling, halting i det de krysser ringbåndet, ustoppelig bjeffing så snart de er innenfor ringbåndet, konsekvent passgang/jumping/nekte å gå - mens ting er bedre og annerledes på utsiden av ringen. Noe handler sikkert om eier som ikke klarer å stagge hunden, men det er jo et tegn på at hunden ikke er fornøyd, og noe må gjøres. Men dette er ekstremene og unntakene.

Skrevet

Ok takk for svar :console:

Da er det sikkert bare å trene mest mulig så lenge det er positivt for valpen... :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...