Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastet opp masse i kveld, og har diare, er skikkelig slapp


Lola Pagola

Recommended Posts

Han var helt fin før i dag. Eller, han hadde veldig løs bærsj, men det tenkte jeg ikke så veldig over, siden han har det noen ganger, det har vel alle. Han løp og var aktiv på tur.

Var som sagt helt fin, og da vi kom hjem var han ute i hagen mens vi satte opp gjerde og sånn. Men så gikk vi på butikken med ham, og da bæsjet han helt flytende, skikkelig rennebæsj.

Da vi kom hjem, kastet han opp en stor porsjon mat, derreter enda en, og enda en. Enda ikke helt fordøyd tørrfor, og etterhvert kom det en klynge med gress. Tenkte det var den sin skyld, men så kastet han opp to ganger til!

Han er veldig slapp nå, orket ikke reise seg da jeg åpnet kjøleskape engang liksom...

Han ligger litt, også setter han seg opp og bare ser på meg, med ørene helt bak. Han har det helt tydelig ikke bra.

Snuten er kald og fuktig, vet ikke om det har noe å si. Han ligger i sengen sin nå, med et ullteppe over seg.

Jeg blir så bekymret jeg da, han har jo kastet opp før og sånn, også ikke vært affisert av det etterpå- alle hunder kaster jo opp innimellom. Men denne gangen er han tydelig slapp...

Er dette noe å ringe dyrlegen for, om han er slapp i morgen også? Er det noe jeg kan gjøre nå, gi ham? Eller det gjør kanskje ting verre...

Han driver og gnafser i seg ting på gata, det er ikke alltid jeg ser det før ham, eller får tatt det ut av munnen før det er forsent. Dette være seg mat, papir, og plastikk noen ganger. Han kastet opp en plastikkbit her om dagen (blir så irritert på folk). Jeg prøver så hardt jeg kan å forhindre konsumering av slike ting, men det er ikke alltid jeg rekker det.

Men siden det bare har kommet opp tørrfor og gress, burde vel eventuell dritt ha kommet opp nå?

Høres dette kjent ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snute har ikke noe å si , de varierer jo hele tiden. Luna er for øyeblikket spretten og glad med kald fuktig snute...

Er han slapp i morgen så kan det nok være lurt å ringe veterinær :P

Luna har diare og spyr i ny og ne hun og, men har aldri merket noe til det dagen etterpå. Med en gang valpen/hunden får forandret ATFERD over iallefall 24 timer - da kan man begynne å bli litt bekymra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*uff* så rotete innlegget mitt var haha, så det nå...

Så det er normalt? Jeg tror jo egentlig ikke at det er noe farlig da, men han er jo så ny for meg ikke sant, 6 mnd, og han har aldri vært dårlig før. Så da blir jeg jo ekstra redd, selv om det "bare" er snakk opp oppkast og diare liksom.

Det er så ekkelt å se på at han er ukomfortabel (eller akkurat nå sover han da)...

Burde han få frokost i morgen? (han er jo helt tom i magen nå), eller burde jeg heller bare gi ham middag?

Han kastet opp så mye tørrfor, at jeg nesten begynner å tenke at han har vært oppe i matsekken, selv om jeg ikke kan skjønne når det skulle ha vært... men det kan jo hende det så ekstra mye ut siden det var litt svellet da...

Har pleid å sperre veien til matrommet med et tørkestativ, men i dag måtte tøy tørkes :P Men jeg tror ikke han har vært der inne altså... begynner jo bare å se etter løsninger her...

Var en gang Ace var veldig dårlig. Rett og slett kvalm og slapp. Prøv å få i han vann, ikke gi noe mat. Vent til i morgen.

Skal ikke gi ham noe mat nei, men hva med frokost? Vente til middagen da eller? Skal prøve å få ham til å drikke når han våkner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig han har fått noe fremmedlegeme i magen. Den beste måten for kroppen å få det ut, er enten oppkast eller prøve å fordøye det (diare, ufordøyet mat).

Eg synes du skal la vannet stå fremme, oppfordre til drikking. Vente med frokost og se formen ann. Om han slikker seg mye rundt munnen og slever, og er slapp, kan du være sikker på han er kvalm. Kjenn på magen hans, oppblåst, vondt?

Pust rolig, det går fint. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lå og skalv litt for en halvtime/time siden, men ikke nå lenger. Nå tror jeg han sover rimelig tungt, skal kjenne på magen når han våkner igjen. Kjente på den da han satt,den var litt hard, men jeg vet ikke hvordan den skal kjennes ut når han sitter i den stillingen uansett, så for alt jeg vet var den slik den skulle være... huff... kunne ønske jeg hadde pugget magemykhetene i alle stillinger hahaha

Off... gruer meg allerede til å dra fra ham i morgen... har heldigvis rimelig kort dag, men alikevel... typisk at det er en av de dagene som er obligatoriske og, jeg vil være hjemme... håper han sover av seg det...

*førstehundpanikken* :rolleyes:

Men ja, skal roe meg litt i nikkersen her nå.... takk skal du ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelving kan tyde på feber? Vet ikke om det er som mennesker: feberen hjelper kroppen å bekjempe det syke? Det er jo derfor vi har feber, for at kroppen skal overopphete basiluskene. Så det er i grunn bra å ha feber, så lenge det ikke er over 40 da... <_<

Du får se ann formen i morgen tidlig før du går. Som oftest trenger de bare hvile. Siden han kastet opp mye og hadde diare, tar dette på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også at han kanskje frøs, så han fikk ullteppet mitt over seg da.Han skjelver ikke nå lenger heldigvis... synes det er så rart at det kom så plutselig. I dag tidlig var det riktignok løs avføring,men jeg tok ham med på en passe lang tur, han løp masse, og var sitt vanlige jeg, med løpekick og snusing. Så ikke noe unormalt...

Spent på hvordan han oppfører seg når han våkner til litt igjen her, håper jeg allerede kan se at han har blitt bedre... så får jeg kanskje sove i natt hehe

Blåser jo sikkert opp dette noe veldig nå jeg da, men det er jo gutten min det er snakk om her hehe. Veldig deilig å ha et forum man kan spørre på, istedenfor å gå med det alene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kan være til hjelp mens hunden har løs mage:

fant denne på nettet i går - lagt ut av eieren av trofast dyrepensjonat (bikarbonat - det er vel natron.) næringsløsningen er bedre enn vann mot dehydrering, bl a. fordi saltet binder væske i kroppen. sukkeret gir litt energi. man får også kjøpt små poser med hydrolytter på apoteket.

Näringslösning

1 Liter vatten

1 tsk salt

1 msk honung eller druvsocker

1 krm bikarbonat

Häll ingredienserna i en kastrull värm tills allt löser sig.

Servera ljummet. Vill hunden inte dricka själv så kan man

med fördel ge med engångs spruta.

Diet mat

Det här är den bästa huskur jag någonsin fått recept på.

Väl provad och en riktig livräddare när hundarna blir

magsjuka.

Ren rå nötfärs

Näringslösning (ljummen)

Blanda en liten klick färs med rikligt med näringslösning.

Konsistensen skall vara som en riktigt lös gröt.

Ge hunden med någon timmes mellanrum.

Fortsätt tills hunden börjar få tillbaka sin energi och

magen lugnat sig. Äter hunden inte själv så mata i den någon matsked åt gången

Tips!

Platta ut och frys in små portioner färs så du har hemma

vid behov

Ellers går jo "oppskriften" vanligvis på vann og kokt ris som oppstartsmat og se an den løse magen et døgn eller to - max tre uten endring før til vet. Hvis diaren blir blodig - til vet uansett.

Jeg har selv en hund som lett får løs mage. Jeg ville trodd at rå kjøttfarse var for sterke saker, proteiner er jo diarefremkallende i seg selv- i hvert fall i uvant store mengder. Vil likevel prøve disse oppskriftene neste gang det blir behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den positive siden så kommer det i alle fall ting ut! Det ville vært mye verre om hele systemet hadde stoppet opp.. :P Pust med magen, gi han vann, og se det an til i morgen. Syns du han kjennes kald ut, bre over han et teppe.

Tips for å få i hunden vann, er å tilsette noe i det, og gi det i små porsjoner i matskålen. En liten dæsj rapsolje gjør susen for mitt matvrak, men kanskje må du til med noe litt heftigere (klem på en karbonade så kraften siver ut). Du kan alternativt lage elektrolyttblanding, noe som ikke er farlig uansett tilstand. 1 liter vann, 1 ss sukker, 1 ts salt, 1 ts natron. Varm opp sånn at det løses opp, kjøl ned og gi. Dette er spesielt bra for hunder med diarè.

I morgen går du på apoteket og kjøper Canikur (reseptfritt) og gir etter pakningsvedlegget. Kjøp gjerne også zoolac hos dyrlegen, men canikuren bør gjøre susen. En dyrlege vil gi deg zoolac, og muligens dyrt "skånefôr" (noe du heller lager selv) og muligens antibiotika (som setter tarmen ytterligere ut av balanse). Dette vil koste deg minst 500 kr. Your choice. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund løp løs på en kompis sin eiendom uten tilsyn, noe som normalt går kjempefint, men denne gangen fant hun frem til noe gammelt søppel jeg ikke var klar over at lå der. Dette fikk hun gnafset i seg en del av før jeg oppdaget det, og jeg var våken hele den natten fordi hun bare spydde. Måtte gå tur fra kl. 04.00 til 06.00 for å unngå at hun spydde inne (det var snakk om store dammer!) :P

Dette har hittil vært den verste dagen i mitt hundehold - var livredd for at hun hadde fått i seg noe giftig, men det var heldigvis "bare" fordervet mat (og litt avispapir... :P ). Dagen etter var hun mye kvikkere, og jeg ga henne kun litt kokt ris til frokost.

Min hund hadde ikke skjelvinger da, og hun var heller ikke så slapp som du beskriver din, så dersom hunden din ikke blir bedre bør du ta en telefon til veterinæren. Når min hund var på det dårligste den natten ringte jeg veterinærvakten, - bedre å ringe èn gang for mye, enn èn gang for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk folkens, for oppskrifter og gode råd, det hjelper veldig altså.

Jeg blir nødt til å vekke ham nå, skal legge meg, og han skal ut en tissetur. Skal prøve å få i ham vann nå, også håper jeg virkelig han sover det av seg. Jeg får prøve å stå opp ekstra tidlig, så jeg rekker å se formen hans, og at han får tømt seg skikkelig hvis det er mer diare. Hvis han er slapp når jeg kommer hjem, får jeg nok ringe vetrinæren ja.

Æsj, er så styr... har ikke bil og sånn, og vetrinær er ikke i gåavstand, ikke med syk hund iallefall.

(Men selvsagt, det stopper meg jo såklart ikke!). Bedre å ringe en gang for mye, som en av dere sa her oppe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde med min tispe når hun var valp jeg ringte dyrlegen og han sa at jeg skulle gi valpen kokt ris med fiskeboller. for det skal vist binde magen

hvis hun ikke ble bedre av det skulle jeg oppsøke legen dagen etter.

Hun ble bedre så det hjalp henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag da jeg sto opp var han helt fin, smilte og var sitt sedvanlige glade jeg. Han hadde en skikkelg sprutbæsj på morgenturen, men annet enn det har jeg ikke merket noe, kom nettopp hjem. Koker ris til ham nå, så får han det i dag. Tenkte ikke på fiskeboller da, men det kan jeg jo ordne.

Noe godt kom det ut av dette da, særlig for hans del. Tror nemlig han skal få være løs på soverommet nå når han er alene, istedenfor buret. Han har ikke ødelagt noe, og jeg ryddet unna det aller meste, pluss at jeg satte et tørkestativ foran døren så han ikke skulle hoppe opp på den. (Han er livredd for lyden det lager, så bruker det som gjerde her i huset hehe)

Så det er bra:)

Veldig lettet nå, så håper jeg rise blir nede :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skal jeg huske! Glemte jo helt av apoteket da jeg var og handlet nå, men skal huske å kjøpe, og ha det i skapet. Veldig greit altså, jeg vet jo så lite om hva man skal gjøre. Vet bare at ris er bra å gi til magen er iorden igjen. Og det får han:)

Er det slik at han bør være litt i ro i dag eller? Han har jo ikke fått så mye ris da, og det er vel ikke så voldsomt mye energi i det heller... tenker på om han kanskje ikke bør få løpe løs i dag på tur, at jeg bare tar en bånddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skal jeg huske! Glemte jo helt av apoteket da jeg var og handlet nå, men skal huske å kjøpe, og ha det i skapet. Veldig greit altså, jeg vet jo så lite om hva man skal gjøre. Vet bare at ris er bra å gi til magen er iorden igjen. Og det får han:)

Er det slik at han bør være litt i ro i dag eller? Han har jo ikke fått så mye ris da, og det er vel ikke så voldsomt mye energi i det heller... tenker på om han kanskje ikke bør få løpe løs i dag på tur, at jeg bare tar en bånddag?

Du kan jo tenke på hvordan du ville følt det dagen etter en skikkelig syk dag.. Fint med frisk luft, men kanskje ikke den heftigste maratonen.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...