Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund begjært avlivet etter slåsskamp

Marianne

Recommended Posts

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar
Det er kanskje ikke så lett å se på bildet, men staffen har to punkteringer, en litt til høyre for hånden hans som han holder på bringa. Punkteringen er mellom tommel og pekefinger bare litt til høyre.

Den andre er der hvor øreflippen slutter.

Jeg har prøvd å se etter sår på tomlene hans, som han sier er skadet, og det eneste jeg ser er et bittelite sår nedenfor neglen hans, ikke ser jeg noen bandasje/plaster heller.. Bare for å nevne det..

Og dette er gode argumenter for at en hund ikke bør avlives pga dette. På den andre siden så er det jo mange som hevder at har en hund først bitt et menneske en gang så er det ikke lenge til neste. Dermed må dere være flinke til å forklare at det skjedde i kampens hete i skillingen, ellers tror jeg den andre parten har overtaket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er gode argumenter for at en hund ikke bør avlives pga dette. På den andre siden så er det jo mange som hevder at har en hund først bitt et menneske en gang så er det ikke lenge til neste. Dermed må dere være flinke til å forklare at det skjedde i kampens hete i skillingen, ellers tror jeg den andre parten har overtaket...

Jørn Mazarino skriver jo det veldig fint han og, i kampens hete osv.. Jeg er ganske rolig på at dette kommer til å gå bra, dvs at Junior får leve.

I mitt hode er det STOR forskjell på om en hund biter med viten og vilje og i en slosskamp. Da vet jeg ihvertfall at det er maaange hunder som skulle løpe på de evige jaktmarker..

Og jeg valgte å tro at du ikke var sarkastisk her Tuppetroll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg valgte å tro at du ikke var sarkastisk her Tuppetroll :P

Jeg var ikke sarkastisk i det hele tatt faktisk (noe som er voldsomt sjeldent hos meg :P). Likefullt vet jeg at hadde det vært min hund som hadde blitt flydd på så hadde jeg blitt minst like forbanna som staffeeierne. (Generelt har jeg veldig lite sansen for at folk slipper hundene sine bort til meg med vilje eller uten vilje - hvis de ikke har spurt meg først..) Jeg tipper dere får en bot for brudd på båndtvangen (som jo faktisk gjelder hele året dersom man ikke har kontroll på hunden), og en advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde og blir møkkforbanna hadde dette skjed med en av mine hunder, ingen tvil om det! Men jeg hadde gitt den andre eieren dyrlegeregninga også hadde jeg glemt det hele. Tviler på at jeg i det hele tatt hadde dratt til dyrlegen pga to punkteringer egentlig :P Men, som vi har erfart her på sonen tidligere, vi er forskjellige på hvor fort vi løper til dyrlegen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde og blir møkkforbanna hadde dette skjed med en av mine hunder, ingen tvil om det! Men jeg hadde gitt den andre eieren dyrlegeregninga også hadde jeg glemt det hele. Tviler på at jeg i det hele tatt hadde dratt til dyrlegen pga to punkteringer egentlig :P Men, som vi har erfart her på sonen tidligere, vi er forskjellige på hvor fort vi løper til dyrlegen :P

Nettopp. Gitt den andre hundeeiern vet regningen (om det ble noen) og glemt saken...

Marit, som titter bort på Bridie som akkurat nå ligger med 6 punkteringer i huden, et skrubbsår og to halte bein etter en kamp med Buffy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff: Som kjent har politiet aldri noe å gjøre, og de er vel kjent for sin raske saksbehandling... :P Forhåpentligvis får dere noe info på møtet dere skal på, ellers kan det ta opptil 6-7 mnd før det skjer noe... (Effektiv straffebehandling i norsk strafferett er hvis noen blir straffet innen et par år... Snakk om presis timing.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Gitt den andre hundeeiern vet regningen (om det ble noen) og glemt saken...

Marit, som titter bort på Bridie som akkurat nå ligger med 6 punkteringer i huden, et skrubbsår og to halte bein etter en kamp med Buffy...

Næmmen, stakkars liten da! God bedring til den røde vakre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt begge hundeeierene her.. begge vil jo sine hunders beste.

Men jeg ville nok personlig ikke krevd en hund avlivet sånn uten videre , uten og vite mer og bakgrunn til den evt angriperen. Til og med min Whippet gutt som er sååå snill,søt osv osv...gav en skikkelig lekse for en vilter unghannhund, aldri sett han ragere slik før. Aldri skjedd igjen(noen årsiden nå).... men hadde jo vært en tragedie om de skulle krevd han avlivet den gangen. Så hunder er og blir hunder.. Og slik kan faktisk skje, selv om det ikke bør skje.. Men en sak har mange sider, og desverre får man ikke høre hundenes egen versjon av denne saken.

Syntes jo staffeeieren blåser dette veldig opp, han har all grunn for og være sint. Men det må da finnes rom for og komme til enighet seg i mellom uten og dra inn aviser og det som er.

Men nå er vel kanskje spekulasjoner ikke det så mye av betydning i en slik sak.. saken er jo hvem sin feil dette er. Og her ligger skylden i følge loven hos den som hadde sin hund løs. Men om hunden bør avlives av den grunn syntes jeg ikke sånn uten videre nei. Håper det ordner seg på best mulig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gjøre meg populær, vet jeg.

"Bosse og Mira er av rasen Staffordshire Bullterrier. Dette er en rase som historisk har vært brukt som kamphunder, og har fått mye negativ omtale i medier de siste årene."

"Hadde det vært vår hund som gikk til angrep, hadde han blitt avlivet på timen."

- Lukter veldig av noen som synes det er på sin plass med litt negativ omtale i andre retninger.

Og så er jeg så fordomsfull at jeg ikke er skrekkelig imponert etter å ha vært innom hjemmesiden heller. :rolleyes:

Let's face it, staffen er vel ikke akkurat kjent for å være pusete med hunder av samme kjønn. Jeg er tilbøyelig til å tro at Junior ikke var ute etter noe spesielt i det hele tatt, men at det smalt når han kom frem likevel. Kanskje ble staffen skikkelig sur over å få besøkende (hvem vet, kanskje det var derfor den var i bånd?), kanskje ble den bare litt sur, og Junior (som beskrives som usikker) tenkte at det var best å bli sur også (og så kanskje staffen la litt mer alvor i saken enn Junior hadde tenkt?). Kanskje eieren fikk tannmerker fordi tennene fløy? Kanskje de var etter staffen?

Eller kanskje Junior synes staffen så ut som god middag og løp rett på og forsøkte å spise både ham og eier.

NEI, jeg synes ikke det er "forståelig" å begjære en hund avlivet på grunn av dette, og jeg synes vel ikke det er så innmari forståelig å anmelde det i det hele tatt. Men så var det dette med at det var kjekt at noen andre fikk ta konsekvenser av hunders adferd for en gang skyld da.

Ja, jeg hadde blitt pisse sur om det kom en hund ut av ingensteder og fløy rett på min hund og filleristet den. Om det derimot kom en (løs) hund bort til min (i bånd) og ville hilse og det utartet seg, ville jeg ikke blitt i strålende humør akkurat. Men jeg ville ikke denge den andre hunden etter at den hadde sluppet, eller begjært den avlivet eller anmeldt. Sånt skjer.

Det eneste som kunne fått meg til å gjøre noe slikt var om var snakk om drapsforsøk og ikke slossing.

Lærdommen må bli - skulle din hund noengang sloss med en annen - ikke la det være en "belastet" rase. Eieren kan se sitt snitt til å ta ut sin aggresjon mot "de snille søte hundene og deres eiere" på deg og din hund.

PS: Jeg har en hund som ikke går løs på sånne steder fordi 1. jeg kan ikke kalle ham inn sikkert, 2. han er wannabe-sjef og ser spøkelser på høylys dag. Skulle det komme en usikker sjel med høy haleføring bort til ham når han er i bånd, kan det nok sikkert smelle. Om jeg da skulle anmeldt eieren av den andre hunden måttejeg enten ha svært misforståtte forestillinger om hundehold og hundeadferd - eller jeg ville vært ute etter å peke fingeren mot noen andre enn min egen hund (les: "den som anmelder først, vinner").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en bedre scann av intervjuet med eieren av staffen..

http://i279.photobucket.com/albums/kk154/G...m/skann0003.jpg

Herregud for noen idioter, og/eller så er journalisten et fjols - klart man kan få seg et bitt hvis man blander seg i en hundeslåsskamp.. Og å antyde at hunden var like stor som vedkommendes (ganske lille tydeligvis) samboer uten å si hvor sort/lite det er, er bare ufint. Jeg mener fremdeles at det var grovt uansvarlig å la kompisen gå med JR hvis det var minste risiko for at han ville slippe bikkja (og derfor mine råd - som var ment som råd og ikke kritikk - om å fremstå dødsansvarlig og seriøs slik at hendelsen kan nedgraderes fra "angrep fra livsfarlig hund" til "hendelig uhell som kan hende alle"), men det ser ut som disse staffe-eierne er ute etter å få vist at også andre hunder kan bite. Hevnen er vel søt tenker jeg..

Jeg både håper og tror at det vil gå helt fint med JR (selvfølgelig håper jeg det), at det ikke blir mer enn en bot. Men Marianne - jeg håper når kampens hete har lagt seg - at du gir søster og svoger en overhaling - denne hendelsen var jo bare så teit og dum og kunne vært unngått. Shit happens, selvfølgelig gjør det det, men dette var litt å legge opp til det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Dere vet at eierene til disse hundene er medlem her på hundesonen? Fant henne kjapt ved å søke litt på navn og rase

Elendig håndtering av saken fra begge parter. Det er ikke mer og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Buffy sier unnskyld......... :D

Ellers tror jeg som de fleste andre her at Junior IKKE vil bli begjært avlivet av politiet. Jeg har selv blandet meg inn i hundeslåsskamp flere ganger og noen ganger får man svi... Hunder som slåss har ikke alltid kontroll over hvem og hva de biter og det VET man når man går inn for å skille dem! Men selvfølgelig gjør man det likevel.. Har selv vært på legevakta for å få stivkrampesprøyte og behandling etter å ha blitt sittende fast i en schæferkjeft... Men jeg var ikke målet og det ville aldri falle meg inn å kalle en hund mannevond av en sånn grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, stakkars liten da! God bedring til den røde vakre :P
Bridie, den bortskjemte, sier takk. :blink:

:P Buffy sier unnskyld......... :D

Det gjør hu så visst ikke det, den bikkja veit ikke hva unnskyld betyr ;) egentlig burde jeg kreve hu avlivet.. :rolleyes::P

Men nei, selvfølgelig er det IKKE gøy å få skade på hunden sin etter et ublidt møte med en løs hund, men ja. TING SKJER! Og går man tur på et sted der det pleier å være løse hunder, så må man regne med at TING SKJER. Det er hunder vi snakker om her.

Og blander man seg inn i en hundekamp så MÅ man regne med å bli bitt. Sjansen for å IKKE bli bitt er vel nesten mindre enn det motsatte. Og man krever iallefall IKKE en hund avlivet av den grunn! Det blir bare for dumt. Men, det er min mening da...

trist sak er det jo uansett, for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leker med en gira hund,så kan det hende hunden treffer med tennene men likevel har såpass kontroll at den ikke biter.Man bare kjenner at den er borti,men den retter seg veldig fort...

Altså,man øser hunden så mye opp og har så mye bevegelser at hunden kan bomme.Enkelte hunder som har dårlig kontroll på tennene,og bare slenger kjeften etter filla eller knuten kan tygge litt.

Opplevde en Schæfer jeg passa på som var litt overivrig i starten,så han hoppet i hånda et par ganger,for han bomma,som den kløna han var.

Sålenge dette er fullt mulig i lek,der hunden er i en gira stemning..så er det selvfølgelig fullt mulig i en kamp,der hunden faktisk er langt mer gira og fjern enn den er i en mer kontrollert lek med menneske.

Se bare på når hunder leker med hverandre...De biter ikke hverandre direkte hardt,men de veifter med kjeften,og jeg er sikker på jeg kunne fått meg en skramme om jeg stappa hendene inn mellom enkelte av dem.

Men det ernesten umulig sånn sett for i lek så kan jeg ikke snike meg innpå med kamera for nært før de slutter og heller skal leke med meg..

Så hvorfor er det så vanskelig for disse eierne og forstå at en hund i kamp faktisk kan bite?

I kampens hete er det faktisk tunnell syn på hundene.

Hvis de er på forumet så kan de jo komme her da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første trådstarer skriver i innlegg #1 er: Junior er en litt usikker fyr i møte med andre hunder, spes andre hannhunder

Hvis det er slik, så burde jo denne "vennen" absolutt ikke sluppet løs Junior. Og spesielt IKKE når han ikke klarer å kalle inn hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første trådstarer skriver i innlegg #1 er: Junior er en litt usikker fyr i møte med andre hunder, spes andre hannhunder

Hvis det er slik, så burde jo denne "vennen" absolutt ikke sluppet løs Junior. Og spesielt IKKE når han ikke klarer å kalle inn hunden.

Og det er absolutt alle enige i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...