Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua - kan øynene "poppe" ut om de faller på snuten?

Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg og en venninne snakket om chihuahuaer før i dag, en i familien hennes har fått seg en slik. Familiemedlemmet fortalte at man måtte passe på litt med denne rasen, for om den falt på snuten, eller fikk et hardt slag (kræsj i vegg sikkert fks. ) kan øynene "falle" ut, pga. at disse er så store, og ikke har så godt feste.

Er dette sant? Har aldri hørt noe om dette, men det forundrer meg jo heller ikke så veldig da, for øynene er jo veldig store i forhold til hodet?

Håper noen kan svare, for vi lurer fælt her:)

Og hvis det er slik at det kan skje, hvor lett skjer det? Og hva gjør man om det skulle skje, går det ann å sette øynene på plass igjen, eller er øynene tapt?

Hørte og at det kan skje under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er jo fryktelig utstående altså, så på en måte forundrer det meg ikke sånn veldig. men på den andre siden høres det jo sprøtt ut også.

fikk høre fra venninnen min nå at det er flere som har sagt dette, uavhengig av hverandre.

ingen med chihuahua som kan svare her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som drev oppdrett av pekingeser opplevde at øynene på hundene kunne dette ut ved stress eller ekstreme situasjoner. Hun blåste bort støvet og poppet dem inn igjen.

:ahappy::P

-----

Men nei, jeg tviler sterkt på at øynene til en chihuahua kan ramle ut om de detter på nesa. Om noen kan motbevise meg om dette blir jeg veldig overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe den der har jeg hørt før :)

På en vanlig, friskavlet og rasetypisk chihuahua så skjer ikke det nei. Mene har trynt og falt og snublet og hoppet både hjemme, ned fra sofaen, i trapper, i skog, i bakker osv. SKJER IKKE! ikke med mine og ikke med chiene til noen jeg kjenner eller "i det hele tatt".

Jeg har derimot hørt at på noen chi har dette skjedd, i USA, men det er fordi de er så ihjel skakkavlet at øynene omtrent popper ut av hodet på dem. Chihuahua skal ikke ha utstående øyne :P De skal være store, åpne, og ikke ligge "dypt i skallen" som på mange andre raser, men øynene skal ikke være utstående nei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk sant.. sånn går det når man avler hunder med små skaller, mens organene ikke har minket like mye. (GRR)

jeg kjenner en lhasa apso (dvs kjente, den er død nå), som etter å bli dratt i nakkeskinnet fikk et øye som poppet ut. Eiere reiste til vet, øyet ble reddet, men den ble blind på det øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... noe så ubehagelig, og jeg fatter og begriper heller ikke hvorfor det fortsettes å avle på slike hunder, det må da gå ann å holde seg til de sunneste og mest "proposjonerte" individene i slike raser... men neida, her skal det tjenes penger ja. *snerr* Stakkars hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, herregud da!

Så mye rart dere mennesker hører og TROR på!

Selv jeg som er i miljøet har IKKE OPPLEVD noe slikt!

Og gutten her er en kjempe diger KLØNE!

Vel vel, satt på veterinærkontoret og ventet på "min" tur da dyret skulle vaksineres. Og hva sitter der? Chihuahuavalp med ene øye på vei ut av hodeskallen. Lurte fælt på hva som hadde skjedd. Og det var visst ikke noe spesielt, det var helt normalt det, ble jeg forklart. Ikke verre enn å presse det på plass igjen liksom :P

For øvrig, som Snusken er inne på, mops er også en utsatt rase når det kommer til øyne som popper ut. Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise, men snakket med en meget erfaren veterinær som hevdet at ja, på mopsen så hender det at øynene popper ut (nei, mener ikke at de spretter ut og blir hengende i en tråd, men at det oppstår komplikasjoner i det øyeeplet blir presset et stykke ut av øyehulen, ja).

Men om øynene har det med å poppe ut når de tryner, det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, som Snusken er inne på, mops er også en utsatt rase når det kommer til øyne som popper ut. Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise, men snakket med en meget erfaren veterinær som hevdet at ja, på mopsen så hender det at øynene popper ut (nei, mener ikke at de spretter ut og blir hengende i en tråd, men at det oppstår komplikasjoner i det øyeeplet blir presset et stykke ut av øyehulen, ja).

Så da jeg fikk kjeft i en tråd her for å kommentere at øynene til mopsen så ut til å poppe ut hvert øyeblikk, så var ikke det så langt fra sannheten altså? :rolleyes:

Hvor ble det av den sunne avlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da jeg fikk kjeft i en tråd her for å kommentere at øynene til mopsen så ut til å poppe ut hvert øyeblikk, så var ikke det så langt fra sannheten altså? :rolleyes:

Hvor ble det av den sunne avlen?

Det var stygt av dem å kjefte på deg :closedeyes: For det er et faktum at rasen er fucked up, kort og greit. Og, neida jeg skal ikke skrike så høyt, for jeg vet at min egen rase ikke er så veeeldig mye bedre, men jeg er ikke redd for å si det. Og jeg skal aldri *bank i bordet* ha en slik hund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...