Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua - kan øynene "poppe" ut om de faller på snuten?


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg og en venninne snakket om chihuahuaer før i dag, en i familien hennes har fått seg en slik. Familiemedlemmet fortalte at man måtte passe på litt med denne rasen, for om den falt på snuten, eller fikk et hardt slag (kræsj i vegg sikkert fks. ) kan øynene "falle" ut, pga. at disse er så store, og ikke har så godt feste.

Er dette sant? Har aldri hørt noe om dette, men det forundrer meg jo heller ikke så veldig da, for øynene er jo veldig store i forhold til hodet?

Håper noen kan svare, for vi lurer fælt her:)

Og hvis det er slik at det kan skje, hvor lett skjer det? Og hva gjør man om det skulle skje, går det ann å sette øynene på plass igjen, eller er øynene tapt?

Hørte og at det kan skje under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er jo fryktelig utstående altså, så på en måte forundrer det meg ikke sånn veldig. men på den andre siden høres det jo sprøtt ut også.

fikk høre fra venninnen min nå at det er flere som har sagt dette, uavhengig av hverandre.

ingen med chihuahua som kan svare her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som drev oppdrett av pekingeser opplevde at øynene på hundene kunne dette ut ved stress eller ekstreme situasjoner. Hun blåste bort støvet og poppet dem inn igjen.

:ahappy::P

-----

Men nei, jeg tviler sterkt på at øynene til en chihuahua kan ramle ut om de detter på nesa. Om noen kan motbevise meg om dette blir jeg veldig overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe den der har jeg hørt før :)

På en vanlig, friskavlet og rasetypisk chihuahua så skjer ikke det nei. Mene har trynt og falt og snublet og hoppet både hjemme, ned fra sofaen, i trapper, i skog, i bakker osv. SKJER IKKE! ikke med mine og ikke med chiene til noen jeg kjenner eller "i det hele tatt".

Jeg har derimot hørt at på noen chi har dette skjedd, i USA, men det er fordi de er så ihjel skakkavlet at øynene omtrent popper ut av hodet på dem. Chihuahua skal ikke ha utstående øyne :P De skal være store, åpne, og ikke ligge "dypt i skallen" som på mange andre raser, men øynene skal ikke være utstående nei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk sant.. sånn går det når man avler hunder med små skaller, mens organene ikke har minket like mye. (GRR)

jeg kjenner en lhasa apso (dvs kjente, den er død nå), som etter å bli dratt i nakkeskinnet fikk et øye som poppet ut. Eiere reiste til vet, øyet ble reddet, men den ble blind på det øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... noe så ubehagelig, og jeg fatter og begriper heller ikke hvorfor det fortsettes å avle på slike hunder, det må da gå ann å holde seg til de sunneste og mest "proposjonerte" individene i slike raser... men neida, her skal det tjenes penger ja. *snerr* Stakkars hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, herregud da!

Så mye rart dere mennesker hører og TROR på!

Selv jeg som er i miljøet har IKKE OPPLEVD noe slikt!

Og gutten her er en kjempe diger KLØNE!

Vel vel, satt på veterinærkontoret og ventet på "min" tur da dyret skulle vaksineres. Og hva sitter der? Chihuahuavalp med ene øye på vei ut av hodeskallen. Lurte fælt på hva som hadde skjedd. Og det var visst ikke noe spesielt, det var helt normalt det, ble jeg forklart. Ikke verre enn å presse det på plass igjen liksom :P

For øvrig, som Snusken er inne på, mops er også en utsatt rase når det kommer til øyne som popper ut. Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise, men snakket med en meget erfaren veterinær som hevdet at ja, på mopsen så hender det at øynene popper ut (nei, mener ikke at de spretter ut og blir hengende i en tråd, men at det oppstår komplikasjoner i det øyeeplet blir presset et stykke ut av øyehulen, ja).

Men om øynene har det med å poppe ut når de tryner, det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, som Snusken er inne på, mops er også en utsatt rase når det kommer til øyne som popper ut. Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise, men snakket med en meget erfaren veterinær som hevdet at ja, på mopsen så hender det at øynene popper ut (nei, mener ikke at de spretter ut og blir hengende i en tråd, men at det oppstår komplikasjoner i det øyeeplet blir presset et stykke ut av øyehulen, ja).

Så da jeg fikk kjeft i en tråd her for å kommentere at øynene til mopsen så ut til å poppe ut hvert øyeblikk, så var ikke det så langt fra sannheten altså? :rolleyes:

Hvor ble det av den sunne avlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da jeg fikk kjeft i en tråd her for å kommentere at øynene til mopsen så ut til å poppe ut hvert øyeblikk, så var ikke det så langt fra sannheten altså? :rolleyes:

Hvor ble det av den sunne avlen?

Det var stygt av dem å kjefte på deg :closedeyes: For det er et faktum at rasen er fucked up, kort og greit. Og, neida jeg skal ikke skrike så høyt, for jeg vet at min egen rase ikke er så veeeldig mye bedre, men jeg er ikke redd for å si det. Og jeg skal aldri *bank i bordet* ha en slik hund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...