Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiviseringsleke

bonaqua

Recommended Posts

Skrevet

Vår rottweiler-tispe elsker å ødelegge ting/tygge ting istykker. Så derfor så kjøper vi sjeldent leker til henne, da de blir ødelagte rimelig fort.

Det jeg lurer på er om noen har tips til noe jeg kan lage selv som hun kan bruke "hjernen" litt på?

Jeg pleier å putte godbiter i f.eks tomflasker, da har hun noe å gjøre en stund. Av og til gjemmer jeg godbiter inni sokker med knuter på, men dem ødelegger hun veldig kjapt...

Min mor tipset meg om å putte flere tomme isbokser inni hverandre (med godbiter i den innerste), men bikkja vår bare "åt" seg rett gjennom dem... Så det funka ikke noe særlig her i huset..

Skrevet

Hun har en rød kong av ukjent merke, men den greier kverna å ødelegge... Jeg synes den er steinhard, men den er sikkert ikke av beste kvalitet...

Skrevet

Den sorte kongen Margrete har linket til er ikke så verst. Norma makulerer alt av leker, men den kongen er foreløpig hel :P

Skrevet

Margbein er stas, men hun kan ikke få det hver dag. Vi pleier å gi henne et svært (og da mener jeg gedigent) margbein, og da har bikkja omtrent ikke tid til å sove når kvelden kommer. Etter et par dager så er det ikke mye igjen av beinet.

Takk for tips, skal se nærmere på den sorte kongen!

Men jeg har inntrykket av at ting ikke er like interessant om det ikke kan ødelegges.. hehe..

Skrevet

Tispeskinnet mitt liker også å ødelegge ting. Og selv om jeg har fått flere garantier om at DENNE leka skal hun ikke klare å ødelegge, så tar hu de for det. Det tar bare litt lengre tid...

Det som har blitt en god leke for henne, er disse knutene. De koster ikke allverden, hu bruker faktisk bitte litt tid på å ødelegge de, og det er lett å rydde de opp og kaste de når hu har knytt opp knutene til en eneste stor vase av tråder...

Skrevet
Tispeskinnet mitt liker også å ødelegge ting. Og selv om jeg har fått flere garantier om at DENNE leka skal hun ikke klare å ødelegge, så tar hu de for det. Det tar bare litt lengre tid...

Hehe, samme sier eiern av hundehuset i sentrum, ALLE leker kan ødelegges de "umulige" tar bare litt lengre tid.

Jeg har den blå leka her: http://www.diggidog.no/productdetails.php?...amp;kategori=79 men Kahlo syns ikke de evigvarende godbitene var noe gode, så jeg får finne på noe annet lurt med den, den ser jo forsåvidt holdbar ut, men tipper at den fin kan ødelegges om man har en hund som går inn for det.

Skrevet
Hehe, samme sier eiern av hundehuset i sentrum, ALLE leker kan ødelegges de "umulige" tar bare litt lengre tid.

Jeg har den blå leka her: http://www.diggidog.no/productdetails.php?...amp;kategori=79 men Kahlo syns ikke de evigvarende godbitene var noe gode, så jeg får finne på noe annet lurt med den, den ser jo forsåvidt holdbar ut, men tipper at den fin kan ødelegges om man har en hund som går inn for det.

Du har jo disse grønne, myke ballene som selges nok med garanti om at de ikke ødelegges. En hund i klubben brukte under 5 minutter på den. :rolleyes:

Skrevet

Jeg kan bare anbefale "Planet dog" sine jordklodeballer/orbee ball (i stor størrelse) og store gummibein/orbee bone. Det er enda ingen av hundene mine, eller andres som har klart å tygge de i stykker. Huskyen min makulerte alt, tilogmed sort kong makulerte hun kjapt, tror hun mente at det var enkleste måten å komme til godbitene inni :rolleyes: Disse planet dog sakene har derimot tålt mye (ei veninne av meg mener ballen er best).

Noen linker:

Planet dog

Sit stay

Pet and play (norsk)

Jeg har ballene i str stor til å ha godbiter inni, også har jeg de i str små til treningsbruk. De små ballene har jeg festet i klatretau og de har fint tålt å ha en 20+kg halvgal blå aussie hengende i ene delen av ballen, mens den andre delen sitter fast i tauet jeg har på:whistle:

Btw, tror de nye cosmos-ballene fra planet dog også skal være temmelig holdbare.

Redigert: Denne var jo ikke dum da.. Chew-o-meter!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...