Gå til innhold
Hundesonen.no

Druer og rosiner


Wilma

Recommended Posts

En drueklase hadde falt på gulvet når Gulla var alene hjemme, og hun spiste hele. Jeg leste at druer og rosiner er farlig for hunden, så da lurer jeg på hva skal jeg gjøre nå?

Kommer hun til og bli syk, og hvis hun blir det hva skal jeg gjøre?

Hun spiste ganske mye, for det var en stor klase.. Jeg er veldig bekymret og skuffa over meg selv, fordi jeg ikke klarte og legge den sånn at den ikke falt ned! :angry:

Hun har ikke vist tegn til og være dårlig, men jeg får vente litt og se om hun viser tegn til det, og hvis hun gjør det, så blir det tur til veterinæren!

Håper på tips om hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja? Ble hun dårlig eller gikk det helt fint?

Vet dette er litt "dumt" å si, men altså- den gamle hunden som jeg vokste opp med fikk rosiner som godbiter (og mørk sjokolade til jul). Og han ble jo aldri dårlig av det. Levde til han ble 14 år.

Klart at man styrer unna det en nå sier er giftig og farlig for hunden, men jeg finner det merkverdig at noe som sies å være giftig ikke alltid "slår ut" på den måten hos den individuelle hunden.

Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også lurer litt på! Min første hund, som jeg fikk for ca. 25 år siden, elsket druer, og fikk også sjokolade en gang iblant, syk ble han aldri! For en stund tilbake spiste min yngste hund (hun er nå 18 mnd.) en ganske stor bit sjokolade. Ja, hun fikk den ikke, hun klarte å stjele den pga. min uoppmerksomhet et lite øyeblikk! :sint_01:

Ettersom jeg har lest diverse gru og skrekk historier om hunder og sjokolade hev jeg meg på telefonen til veterinæren. Hun beroliget meg med at det som oftest går veldig bra. Kommer også veldig an på den enkelte hund osv. Ja, det gikk faktisk helt bra, hun verken kastet opp eller fikk diare, og var ikke i nærheten av å få alle de skrekkelige tingene som sjokolade kan medføre.

Jeg har igrunnen opplevd slike ting med alle mine fire hunder gjennom årene, min golden retriever var en stor snik til å stjele, og hun fikk nok i seg enkelte ting som ikke er å anbefale! Men det gikk bra hver gang.

Men jeg mener nå at man bør kontakte veterinær når hunden spiser noe som vistnok kan medføre alskens elendighet. Da er man iallefall på den sikre side, selv om man ikke selv har opplevd slike reaksjoner som man kan lese om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i moderasjon sier jeg bare, ingenting tar livet av hunden din om det er snakk om små mengder å lenge mellom hver gang. MEN, de fleste vetrinærer fraråder å gi for mye av mørk sjokolade p.g.a at det er stoffer i sjokoladen som forgifter hunden. For mye å for ofte (avhengig av str på hund) KAN faktisk ødelegge hunden å i værste fall ta livet av den. Dette er p.g.a at giftstoffene IKKE SKILLES UT IGJEN, men blir lagret i kroppen til hunden din.

Druer å rosiner er samme type mat. som jeg kaller rosiner; Deprimerte druer :-) Som sagt, alt i moderasjon, ikke for ofte å ikke for mye. MEN, store mengder av dette KAN gi nyreskader på hunden, å i værste fall nyresvikt.

Men hysteri for at en hund spiser en liten bit sjokolade eller en drue er ikke nødvendig, det blir å overdrive.

Jeg har gitt både sjokolade og druer til min hund, men begrenser inntaket.

For å stte det i ett litt annet lys da...om dere hadde vært allergiske mot å drikke melk, det er det beste dere vet, dere blir dårlige av store mengder, men en liten sup går bra sånn innimellom. Dere dør ikke av den grunn? (selvflølgelig finnes det allergikere som er ekstremt allergiske, de bør jo styre unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke for å gjøre deg urolig, men det jeg har lest om druer er at de kan få nyreproblemer av det. Altså nyresvikt. Dette viser seg gjerne ikke i diare og sånne ting. Gulla er vel en liten hund, og om hun har spist store mengder, ville jeg hvertfall ringt dyrlegen om det var min.

Min store hund har også spist en del druer opp gjennom åra, men det har vært 3 stk i mnd eller noe... Jeg blir litt mer skeptisk til stor klase i liten hund. Bedre å sjekke en gang for mye, enn å miste hun er det ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...