Gå til innhold
Hundesonen.no

Å lage spor


Wheaten terrier

Recommended Posts

Dette fikk vi demonstret på valpekurs:

Sett tydelig spor i gresset (altså tråkk hardt og sett beina forran hverandre sånn at det ikke blir mellomrom mellom skrittene) og legg noen godbiter i hver tå og hæl (på sporet).

Så henter du hunden og lar den gå sporet, det er bra at den tar seg god tid da får den begynt og bruke nesa, ikke mas på den, la den ta den tiden den trenger, men ikke la den rygge eller snu seg tilbake, den kan godt gå litt til siden og sånt, men ikke la den gå tilbake... Og gå litt bak hunden når den går sporet...

Når den har greid det roser du masse :) Et par meter er bra for en valp for det er skikkelig hjernetrim dette her ;)

Etter hvert legger du ikke like mye godbiter og øker kanskje lengden på sporet. Men følg med på hunden og tilopass lengen etter den, for det er ganske slitsomt for en liten valp...

Er kjempegøy når man får det, og hundene elsker det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk vi demonstret på valpekurs:

Sett tydelig spor i gresset (altså tråkk hardt og sett beina forran hverandre sånn at det ikke blir mellomrom mellom skrittene) og legg noen godbiter i hver tå og hæl (på sporet).

Så henter du hunden og lar den gå sporet, det er bra at den tar seg god tid da får den begynt og bruke nesa, ikke mas på den, la den ta den tiden den trenger, men ikke la den rygge eller snu seg tilbake, den kan godt gå litt til siden og sånt, men ikke la den gå tilbake... Og gå litt bak hunden når den går sporet...

Når den har greid det roser du masse :) Et par meter er bra for en valp for det er skikkelig hjernetrim dette her :P

Etter hvert legger du ikke like mye godbiter og øker kanskje lengden på sporet. Men følg med på hunden og tilopass lengen etter den, for det er ganske slitsomt for en liten valp...

Er kjempegøy når man får det, og hundene elsker det! :D

jeg gjer det på nesten samme måte, men jeg starter med då tråkke en liten firkant og så legger jeg noen godbiter der i starten. Når jeg begynner å gå sporet så går jeg og med små steg, men legger ikke godbit både på tå og hel, jeg legger bare på hel. På enden av sporet så legger jeg enten en del godbiter eller en yndlingsleke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor er morro!

Jeg har desverre bare fått gått 2 spor med den nye svartingen min,men spor var aktivitet nr 1for meg å Pan :)

Jeg pleier å begynne i skogen jeg,og jeg pleier ikke ha godbitene SÅ tett,men det er like mange innlæringsmetoder som hundeeiere og like mange sporteknikker som det er hunder.

Et hett tips:har du en hund som kan tenke seg å bli litt sporgal,så er det lurt å ha en sporslutt som krever konsentrasjon og ro..Jeg pleier å bruke et hult bein fyllt med leverpostei som de kan kose seg med ved sporslutt,det er poppis! :D

Det er også lurt å bytte ut noen av godbitene med ball eller andre gjenstander så fort som mulig hvis du har konkurannse ambisjoner.

Så festlig valpekurs du er på da!Som lærer bort spor!Altfor få valpekurs,nybegynnerkurs etc setter forkus på lære hundefører slike ting som i realiteten er langt nyttigere å kunne enn utgangstilling feks..

Hvor mange vanlige hundeeiere har noen nytte av fot i hverdagen?

Tenk så mange hunder som hadde blitt mye lykkeligere hvis eieren visste hvor enkelt og morro det var aktivisere hunden med et enkelt spor eller gjenstandsøk under søndagsturen...

Full applaus til valpekurset du er på! =D>

Mvh Annette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...