Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan hunden vaskes etter expot behandling?


Recommended Posts

Tok på Casper expot i dag, men glemte å dusje ham først (han lukter litt hund nå, en stund siden han ble vasket utenom bading i bekker og sånn).

Skjønner jo at det sikkert er veldig lite lurt å vaske ham i dag, men når kan jeg gjøre det?

Fikk bare med dråpene av dyrlegen, dvs. ingen bruksanvisning.

Det er vanlig at pelsen rundt blir litt klissete? Dalmatinere har iallefall så innmari tett og hard pels, at det er omtrent umulig å komme helt ned til huden (jeg gjorde nok det altså, men det fløt også litt utover)

Og hvor lenge tar det før man ikke ser/merker noe til expoten lenger?

Aldri gjort dette før, så da kommer det spørsmål.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en behandling så skal ikke hunden bli våt på minst to uker.

Dette fordi det er kun lusene som dør av Expot, og ikke eggene.

Disse eggene skal først klekkes, før de så blir drept av middlet.

Du bør også holde hunden din unna andre hunder i minst to uker.

Gå over pelsen med f. eks en lusekam etter den tiden, for å se om alle lusene virkelig er borte.

Evt ta en rebehandling etter 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hatt på Exspot med tanke på flått, og ikke lus, så skal hunden helst ikke bli våt på 4-5 dager (er det ikke det da tro??) og vasker du hunden med såpe, så mister det virkningen helt... Så bader du hunden din med såpe nå, så må du dryppe han på nytt :lol:

Den fettete flekken blir borte av seg selv etterhvert mener jeg å huske... Bridie sin ble borte etter at hu svømte noen dager etter hu ble dryppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i veterinærkatalogen

Gadd ikke å lese om det sto noe direkte, men nå har du uansett all info'en her :lol:

C

 Exspot pour on vet. Schering-Plough



 Ektoparasittmiddel.



 ATCvet-nr.: QP53A C04





 LINIMENT 65%: 1 ml inneh.: Permethrin. 744 mg, Dowanol PM (propylenglycol. monomethylaether) ad 1 ml.



 Egenskaper: Klassifisering: Pyretroid med acaricid og insekticid virkning. Virkningsmekanisme: Permetrin har både repellerende og drepende effekt. Kontakt med permetrin fører til selektiv blokkering av parasittenes nervetransmisjon ved endring av nervemembranens permeabilitet for natrium og kalium. Parasittene, både immature og mature stadier, paralyseres og dør. Toksisiteten av permetrin for varmblodige dyr er lav. Absorpsjon: Permetrin absorberes bare i liten grad gjennom inntakt hud. Absorbert virkestoff hydrolyseres raskt og skilles ut som inaktive metabolitter. Fordeling: Etter lokal administrering fordeles permetrin sammen med vehikkelet over hele huden innen 1 døgn. Den lokaltvirkende effekten varer i ca. 4 uker. Full effekt oppnås innen 2-3 døgn etter applikasjon. Preparatet har ikke systemisk effekt. 


 Indikasjoner: Mot flått, lopper, lus og pelsmidd på hund. 


 Kontraindikasjoner: Skal ikke gis til drektige tisper. Skal ikke brukes til katt. Kjent pyretroidoverfølsomhet. Skal ikke brukes på valper yngre enn 2 uker. 


 Bivirkninger: Pyretroidoverfølsomhet kan sees i sjeldne tilfeller. Erytem, pruritus eller håravfall er rapportert. Om dette observeres, skal behandlingen avbrytes og hunden bades og sjamponeres. 


 Forsiktighetsregler: Ved søl på human hud, vask med såpe og vann. Unngå direkte kontakt med det behandlede området på hunden i 3-6 timer etter behandling. Ved utføring av mange behandlinger, f.eks. på kennel, bør beskyttelseshansker brukes. Pyretroider er giftige for fisk, kontaminering av akvarier og vassdrag må unngås. Kun for ekstern bruk. Preparatet skal ikke masseres inn i huden. 


 Drektighet/Laktasjon: Drektighet: Fullstendig dokumentasjon for bruk ved drektighet er ikke tilgjengelig. Skal derfor ikke gis til drektige tisper. Laktasjon: Kan gis til diegivende tisper. 


 Dosering: Hunder: <15 kg: 1 ml (1 pipette) mellom skulderbladene. >15 kg: 2 ml (2 pipetter), 1 ml mellom skulderbladene og 1 ml ved haleroten. Skill hundens pels slik at huden blir tilgjengelig. Tøm innholdet i pipetten direkte på huden ved å presse sammen pipetten. Om hunden vaskes eller blir gjennomvåt etter utført behandling kan effekten reduseres. Behandlingen kan gjentas, men tidligst 7 dager etter siste behandling. 


 Oppbevaring og holdbarhet: Skal oppbevares <25°C, beskyttet mot lys. Må ikke fryses. 


 Pakninger: 2 × 1 ml, 6 × 1 ml, 12 × 6 × 1 ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Det er med tanke på flått ja.

Det anngående å holde ham unna andre hunder kan bli er veldig stort problem, da han bor sammen med en annen hund, og begge er utrolig lekne :S

Hun er ikke hjemme nå da, men kommer jo i morgen.

Og takk for bruksanvisningen også, den er lur og ha. Sto ikke noe om kontakt med andre hunder der da, så satser på at det går bra. Får bare passe på at han ikke blir slikket på de nærmeste dagene, og passe på at han ikke tar en svømmetur, han må liksom ut i alt vann han.

Jeg får klare å vente med å bade ham med såpe iallefall til denne behandlingen ikke har effekt lenger, han har jo ikke blitt sjamponert hele livet sitt, så han klarer vel 4 uker til hehehe (har bare dusjet ham og vasket ham med vann, noe mer har ikke vært nødvendig, og det er det strengt tatt ikke nå heller. Utrolig hvor rene hvite hunder kan være altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. No er det en stund siden eg har brukt Expot, men mener det var rundt 1 døgn uten bading av hele kroppen?! Eg husker ærlig talt ikke, så kanskje noen andre som har brukt det nylig kan svare?

Jeg lot min hund bade halvannet døgn etter behandlingen og den har ikke virket dårligere på ham iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff i går bestemte Casper seg for å ta et nattbad (glemte jo såklart at det var et vann der vi gikk...), så nå er vel den behandlingen mer eller mindre bortkastet :thumbs:

Han har ikke fått noen flått hittil da, så får håpe han ikke får noen nå heller, det begynner jo trossalt å bli litt kaldere. *krysser fingrene (ikke for kulde med for 0 flått)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...