Gå til innhold
Hundesonen.no

Har dere merket noe til flåtten i Trondheim?


Kristiin

Recommended Posts

Har dere merket noe til flåtten i trondheim ?

Bikkja her har aldri hatt flått før i sommer .. Mens det var båndtvang gikk han jo i bånd, og da plukket vi av en eller to før i sommer. Men nå før helga slapp i bikkjene så de styra litt i buskaset i rundt 30-45minutter, og etter den turen fant jeg 8-9 flått ! :lol: Han har da styret i buskaset mange ganger før, men aldri fått flått ! har flåtten kommet til trondheim ? .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har desverre kommet. Faktisk så er den kommet så langt nord som til Troms også (men veldig lite)! Har bare plukket 4 i sommer. Trodde det ville bli værre i år, så det er jo positivt :happy:

Men jeg har blitt veldig nøye til å se gjennom pelsen hver dag slik at jeg er sikker på at det ikke har dukket opp nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ligger denne tråden i akvariesonen egentlig? Har hundene deres fått flått etter å ha badet i et akvarium? :lol:

hm? den liker under sykdom å helese :)

er det nødvendig med noe flåttmidel, eller halsbånd eller ? .. Bikkja her, herjer i busjen vær dag .. Og jeg er IKKE glad i å plukke av flått .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm? den liker under sykdom å helese :lol:

Se oppe på siden: " Dyresonen.no > Akvariesonen.no > Sykdom og helse > Har dere merket noe til flåtten i Trondheim?"

Tilsvarende for hunder heter "Hundens helse og sykdommer"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten har vært i området lenge ja!

Her på skatval har vi hatt flått så lenge jeg kan huske.. og det er ca 3 mil nord for trondheim. Jeg har ikke hatt så store problemer med flått på Ita, hun herjer ikke så mye i buskene, men vi var og gikk tur på vikanlandet ( stjørdal ) tidlig i sommer, og da plukket jeg seriøst MANGE ( ca 20 ) babyflåtter av henne og hunden til venninna mi. Etter det fikk de på seg scalibor, og vi har ikke sett en etterpå. Nå har jeg tatt det av, satser på at flått-året er på hell. Blir nok ingen flere turer på vikanlandet uansett.

Som regel er flåtten borte når det blir kaldt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter emnet :)

;)

...men når det kommer til flått i Trondheimsområdet så har jeg i forbindelse med biologistudiet mitt håvet en del i gress i vår(Dvs. slått en håv gjennom gresset for å fange evt. insekter som gjemmer seg i gresset). Da ble jeg litt overrasket over hvor mange små flått det satt i håven. Fant flått oppe i Estendstadmarken og spesielt fant jeg mange ute på Byneset. De små krypene havnet forøvrig på et glass med sprit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri plukket flått på Tinka i Trondheim, verken i år eller tidligere år. Jeg hadde ikke kjøpt flåttmiddel når det tross alt er 1. september i morgen, men hvis jeg begynner å plukke flått på Tinka i juni/juli neste år, så kommer jeg nok til å kjøpe flåtthalsbånd...

Estendstadmarken

Du, greit at du er fra Bergen, men det heter faktisk Estenstadmarka. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri plukket flått på Tinka i Trondheim, verken i år eller tidligere år. Jeg hadde ikke kjøpt flåttmiddel når det tross alt er 1. september i morgen, men hvis jeg begynner å plukke flått på Tinka i juni/juli neste år, så kommer jeg nok til å kjøpe flåtthalsbånd...

Du, greit at du er fra Bergen, men det heter faktisk Estenstadmarka. :)

Beklager, det skjer bare ;) (Jeg er forresten veldig flink og skriver TrondHEIM og ikke TrondHJEM :lol: ) Synes også at det høres rart ut å si "UKA" og ikke "UKEN"(som festivalen kalles i Bergen), og "Stripa" i stedet for "Stripen" på Gløshaugen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vet jeg er bare skap-trondHEIMer, men likevel.. Jeg skulle til å si nei, jeg har ikke merket noe til flåtten. Men så satt jeg og koste med Tulla i går, og jammen sann - en liten flått under øret. Den har hun nok antageligvis fått i helgen på Støren, for den var veldig liten enda, og det er jo der vi har vært. Men ellers har ingen av hundene fått en eneste flått, verken i år eller i fjor (så lenge de har oppholdt seg her i trøndelag vel å merke).

Flåtten ble forresten plukket kjapt av, bært ut i hagen, lagt på en stein og brent med lighter, før den ble plukket opp med et bjørkeblad (jeg tar ikke i de uansett hvor døde eller levende de er), og kastet i sneipebøtten som er full av kjempeekkelt sneipevann. Der skal den ligge til den er etset bort av blåsyre! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vet jeg er bare skap-trondHEIMer, men likevel.. Jeg skulle til å si nei, jeg har ikke merket noe til flåtten. Men så satt jeg og koste med Tulla i går, og jammen sann - en liten flått under øret. Den har hun nok antageligvis fått i helgen på Støren, for den var veldig liten enda, og det er jo der vi har vært. Men ellers har ingen av hundene fått en eneste flått, verken i år eller i fjor (så lenge de har oppholdt seg her i trøndelag vel å merke).

Flåtten ble forresten plukket kjapt av, bært ut i hagen, lagt på en stein og brent med lighter, før den ble plukket opp med et bjørkeblad (jeg tar ikke i de uansett hvor døde eller levende de er), og kastet i sneipebøtten som er full av kjempeekkelt sneipevann. Der skal den ligge til den er etset bort av blåsyre! :closedeyes:

Her jeg bor bryller det av flått. Skikkelige mengder enkelte steder og etter en tur i bushen må man av og til børste dem av fremfor å plukke enkeltvis de som ikke hadde satt seg. Så jeg gikk til vet og fikk et sånt pådyppingsmiddel og det hjalp en del. Men allikevel fant jeg en og annen som hadde satt seg, dog i noe dårlig forfattning. Nei tenkte jeg, jeg får prøve rådet jeg en gang fikk...vitløk. Nå finhakker jeg ett fedd vitløk og har i maten til hver av hundene og vet du flåtten er totalt fraværende. Jeg tror kanskje det skyldes kombinasjonen flåttmiddel vitløk, men det er helt vidundelig å slippe den plagen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor bryller det av flått. Skikkelige mengder enkelte steder og etter en tur i bushen må man av og til børste dem av fremfor å plukke enkeltvis de som ikke hadde satt seg. Så jeg gikk til vet og fikk et sånt pådyppingsmiddel og det hjalp en del. Men allikevel fant jeg en og annen som hadde satt seg, dog i noe dårlig forfattning. Nei tenkte jeg, jeg får prøve rådet jeg en gang fikk...vitløk. Nå finhakker jeg ett fedd vitløk og har i maten til hver av hundene og vet du flåtten er totalt fraværende. Jeg tror kanskje det skyldes kombinasjonen flåttmiddel vitløk, men det er helt vidundelig å slippe den plagen.

Jepp, da vi bodde i Bergen brukte vi hop-off, et hvitløksbasert kosttilskudd mot bla flått. Det hjalp utrolig masse! Var ikke så ille som det du beskriver, men bikkja fikk betydelig færre flått med hvitløk enn uten. Jeg skjønner ikke de som bor på steder med relativt lite (men dog noen) flått, at de gidder/vil bruke sterke midler for å ikke få flått på hunden, når hvitløk er såpass effektivt som det er, for ikke å snakke om billig og at det holder lengre (man slipper å tenke på om hunden bader eller ikke, og om virkningen har gått ut av pelsen osv). Høres ut som masse styr med Expot og Frontline og halsbånd, noe jeg ikke ser nødvendigheten av hvis det ikke virkelig kryr av flått. Får litt bakoversveis når jeg møter folk som har hatt en to-tre flått på hunden, og som derfor har gått til anskaffelse av Expot. Det kan da virkelig ikke være nødvendig? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...