Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på vinterstid


occurrence

Recommended Posts

Jeg har funnet to interessante kull som er leveringsklare på vintertid. Jeg har ikke hatt valp på vinterstid og kan se for meg diverse ulemper, men siden jeg ikke har funnet noen kull som passer for meg til sommer eller høst, vurderer jeg å kjøpe valp til vinter. Det viktigste er at jeg finner en hund som passer meg, fremfor årstid, men jeg lurte på hvilken erfaring dere som har hatt valp på vinterstid har? Det første som slo meg er at renslighetstreningen blir mer jobbete, men det er ikke akkurat det største problemet. Det jeg bekymrer meg mest over er miljøtreningen. Hvilken erfaring har dere som har fått valp på vinterstid med tanke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valpen min i januar. Alle sier det at de ikke gidder og ha valper om vinteren fordi det er mye enklere da det er sommer og de kan være ute hele tiden. Men uansett så må du jo være med valpen.

Er jo ikke noe mer stress og ha en valp om vinteren eller om sommeren. Du har jo den like mye med deg selv om deg er vinter eller sommer?! En valp gjør fra seg inne selv om det ligger snø på bakken eller ikke. Du tar jo med den uansett ut for og lære at den skal gjøre fra seg ute.

Det jeg stort sett passet på jeg på og gå ut med den rett etter den har spist / drukket vann osv. Følger med på det. Og det fungerte hver eneste gang. Ut før vi legger oss, og første man gjør om morran, er og gå ut og gjøre i fra seg.

Litt etter litt så skjønte hu det, så da vi var ute gikk hu opp på trappa og sto og så på døra da hu ville inn, og akkurat det samme fra innsiden.

Bikkja mi har stor tålmodighet også.. Var aldri oppe om natta med den! Eneste gangene hu gjorde fra seg inne var stort sett på dagtid så jeg kan nok si jeg har vært litt heldig ang det.

Jeg kan iallefal ikke si det er så stort forskjell. Men det kommer ann på hva rasen din liker av kulde/varme osv.

Min liker vinter like bra som sommer så for meg så var det ikke noe problem. Det går jo fint ann og ha en valp ute på vinteren ang trening osv, men trenger jo ikke og være ute så veldig lenge om gangen. Du ser jo også hvordan hunden reagerer på det :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fetteren min fikk hund på vinteren. jeg tror ikke de hadde noe problem med det. det er en golden retriever, så de er vel kanskje mere glad i vinteren enn f.eks. en mynde :banana: men det kommer nok an på rasen om den vil ut, da.. men som det er skrevet over her, så må du jo være like mye med valpen og ta den like mye ut som om sommeren. det eneste er at om man får den i sommerferien, har man enda mere tid til å bli kjent med den og trene den til å være alene hjemme osv. om man går på skole eller jobber, enn om man får den på vinteren. på vinteren har man vel bare 1 ukes fri om gangen eller noe sånn. kanskje 2 uker.. hva slags rase er det du skal ha, da? lykke til ihvertfall - om du får valp! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valp i starten av desember. Vi koordinerte det slik at pappa jobbet hjemme fram til juleferien, så hadde jeg juleferie og (tilfeldigvis) ble mamma sykmeldt en periode etter jul. Så det å være hjemme og ta seg av valpen ble ikke noe problem, i alle fall.

Renslighetstrening tok nok litt lenger tid enn det hadde gjort på sommeren, men det var egentlig ikke noe problem. Så lenge man er litt forberedt på det så går det i alle fall greit.

Sosialisering og miljøtrening ble egentlig den største utfordringen. Det var ikke så naturlig å ta med seg valpen ut og bare være ute og se på mennesker, dyr og merkelige omgivelser. Ikke bare var det kaldt, men det var jo også langt færre ting som foregikk ute (type folk som spiller fotball, folk som griller i fjæra, utstillinger, folk i gatene i byen osv osv). Men igjen, så lenge man er forberedt på det så går det greit. Man må kanskje være litt flinkere til å oppsøke miljøer og planlegge litt mer, men det er faktisk ikke noe problem, sånn egentlig.

Alt i alt - ja, det er nok mer ideelt å ha valp på sommerstid enn på vinteren, men jeg ville aldri i verden ha utsatt/framskyndet valpekjøp for å få valp på sommeren i stedet for å kjøpe av det kullet jeg egentlig vil ha fra (som er leveringsklare midt på vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge deler, altså både sommer og vintervalp. Og jeg har sagt det at jeg skal aldri ha valp på vinteren igjen, det må isåfall være en ufattelig god grunn(Veldig spesielt kull el.lignende)

Det er så fryktelig kjipt å måtte springe ut helt plutselig i kulde og snøvær i bare tynn genser osv, fordi valpen må så tisse at man ikke har tid å hive på seg jakke.(Når de må så MÅ de virkelig liksom, og er man ikke kjapp nok da så blir det tiss på gulvet gitt)

Sosialisering etc er også vanskelig syns jeg, jeg finner det ikke naturlig å stå ute i kulda over tid, det snør, det blåser kald vind, og siden man gjerne skal belønne bikkja innimellom er votter et herk og man lar de dermed ligge hjemme og fryser så fingerene av seg.

Det ER så mye mer trivelig og tusle gjennom sentrum eller sitte ute ved et folksomt sted og bare se folk passere når det er varmt og godt vær fremfor snøstorm liksom..

Jeg har en rase som liker kulda forsåvidt(De har masse pels), så der har vi ikke hatt noe problem, jeg vet derimot at endel med raser som ikke liker kulda har hatt større problemer fordi bikkja syns det er kjempedritt å være ute, og det er ikke alltid et dekken hjelper, små poter blir fort kalde de også. Jeg har hørt om folk som har hatt store problemer med renslighetstreninga pga det, for bikkja blir stående å syte å bære seg ute og vil bare inn, og man kan jo ikke vente de ut i det uendelige når det er kaldt ute, da vil jo både en selv og bikkja fryse til is før man er ferdig.

Nei, vintervalp er noe herk syns jeg, men nå bor jo jeg i nord-norge også da, det er vel en smule verre på vinteren her enn det er lengre sør i landet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk valp midt i jula vi, og syntes ikke det var noe problem med vintervalp jeg...

vi gikk ut masse slik at valpen fikk tisset, også midt på natten, men det er jo ikke får så utrolig lang tid da...så helt ok for meg...

og vi bor i østlandet, hvor det er veldig kaldt og mye snø på vinteren!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...