Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en


SFX
 Share

Recommended Posts

blogg_sognsvann11.jpg

X'en er rimelig pen, X'en har fine ledd, X'en har ei god stamtavle og flotte søsken - og nå har vi fått sjekket hvordan hun er i huet også!

I september gikk hun karaktertest, som hun besto. Og nå i oktober gjennomførte hun en fin MH, med 1 på skudd. Ikke helt gærnt skrudd sammen i huet, med andre ord. Så da vet vi det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Holy schmock, X'en har blitt gammel! Hennes sønn i Australia har blitt travel bleieskiftarbeider, med 11 fødte valper i går. Og det? Det betyr jo at X'en er BESTEMOR! Men ikke si det til henne...

SFX! SFX! Åååh! O' glede. O lykkelige gjensyn! Stor klem, diger klem, BERNERklem! X'en er fin, ja det er hun. Men selv fin som hun er, så er det rent sekundært, for SXF for f**n! SFX, folkens!

Nå var det jaggu lenge siden jeg har oppdatert om bæssmora! Hun er fremdeles verdens beste lille X, hvis det var noen tvil om det: Fra "kløvtur" i påska, hun elsker å jobbe, så da fikk hu

novembermontasje.jpg

Noen nye bilder av X'en, her snart 27 måneder, og begynner å få mer og mer voksent uttrykk, mer og mer bredde i kroppen. Lille valpen skal bli voksen... :)

For inni seg - og av og til inni meg - er hun jo bare slik:

X9uker01.jpg

Hun er skjønn som voksen og var bare nydelig som liten klump :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

f025.gif Vi oppsummerer 2009, nå er alle tall og poeng lagt sammen! f025.gif

I Norsk Berner Sennenhundklubb avdeling Oslo og omegn har X'en blitt mestvinnende berner sennenhund! På lista var det 12 tisper (ingen hannhunder oppnådde poenggivende resultat). Hun vant med solid margin til nummer to - finingen!

I Norsk Berner Sennenhundklubb sentralt har X'en blitt nummer 16 blant mestvinnende tisper. Det var 77 tisper med poenggivende resultat på lista (kun plassering i beste tispeklasse gir poeng). Jeg er dermed veldig fornøyd med den plasseringen, det kan være 20-40 tisper på utstillinger, så det er kamp om poengene, og det hjelper ikke med CK på CK - en må helt i topp!

I Norsk Berner Sennenhundklubb sentralt har X'en blitt nummer fem på mestvinnendelista for lydighet klasse 1. Det var 11 ekvipasjer på lista. De tre beste resultatene er tellende.

I Norsk Berner Sennenhundklubb avdeling Oslo og omegn har X'en blitt nummer to mestvinnende i lydighet. På lista var det fire ekvipasjer.

Og siden Even ikke har egen tråd her, legger jeg til at han ble mestvinnende veteran i NBSK avdeling Oslo og omegn, og han ble nummer to mestvinnende veteranhannhund i NBSK sentralt. Fine gubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lenge siden sist oppdatering. Siden sist har X'en og jeg nådd en liten milepæl for oss - sølvmerket i lydighet. Alltid moro når mål en trener mot nås :rolleyes2:

Ellers jobber vi med å perfeksjonere hennes oppgave som verdens beste kose-X:

toril03-1.jpg

kristiansand03.jpg

Så må en jo skryte av brukshunden, rasens opprinnelige oppgaver var blant annet å trekke melk til ysterier, men i disse moderne tider er det vinterdekk X'en får dra:

dekkhjelp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er skikkelig stolt av å få utføre viktig jobb med bildekkene ser jeg, hele jenta lyyyser :jump:

Og jeg synes du lyser litt av sola du også.. :D

Hehe, jeg vet, jeg ble lurt av all vinden på Hamresanden, skjønte ikke at jeg ble brent før det var for sent. :rolleyes2: Amatør...

Og X'en liker virkelig å trekke, så vi ønsker oss slik vogn i bursdagsgave (vi har bursdag begge to i august).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

16. august ble X'en tre år gammel, og rett før det ble hun skamklippet på grunn av våteksem. Nå har mye av pelsen grodd ut og det synes ikke så godt at hun var hakkete i hals/bryst, så en dyktig fotograf i bernermiljøet har hjulpet meg med nye bilder av X'en. Jeg synes selv hun har utviklet seg fint, og er fremdeles min verdens vakreste X'en:

3aar_IV_d.jpg

3aar_IV_c.jpg

3aar_IV_b.jpg

3aar_IV_a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. For en utvikling. Hun har virkelig utviklet seg den siste tiden. En virkelig fin liten dame har hun blitt. Er det slik som på vår rase, at det siste som kommer på Berneren er hodet? Hos oss går det somreglen 2-3 år før de har utviklet hodet skikkelig. Fin er hun i hvertfall, ingen tvil om det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine ord!

Marie, hun er da trent utstillingshund, må vite! :aww: Men for å være alvorlig, så har vi trent både på at hun skal finne beinas posisjon og stå riktig, og at hun skal bli stående selv om jeg flytter meg, slik at jeg kan få henne til å titte dit jeg vil og få rett siluett. Det er også nyttig trening for LP, at de skal bli stående under stå under marsj, selv om jeg går fra. ;)

Wow. For en utvikling. Hun har virkelig utviklet seg den siste tiden. En virkelig fin liten dame har hun blitt. Er det slik som på vår rase, at det siste som kommer på Berneren er hodet? Hos oss går det somreglen 2-3 år før de har utviklet hodet skikkelig. Fin er hun i hvertfall, ingen tvil om det! :hyper:

Det varierer nok veldig fra individ til individ. Noen "mangler" hode mens de er unge, mens andre vokser mer jevnt. Jeg synes vel at X'en har vært mer av den jevne typen - det har ikke vært faser hvor jeg har tenkt at hodet er feildimensjonert til kroppen for øvrig, at hun har mer kropp enn hode. Hun er også såpass stor at hun har hele tiden utviklet seg i bredde og dybde i hele kroppen - og jeg tror nok at hun vil endre seg på det neste året også. En berner er jo betydelig større enn en DSG, så de trenger jo mer tid på hele kroppen, det er ikke sunt for skjelettet å være "ferdig" i kroppstyngde ved ettårsalderen.

xen11mnd_ly02.jpg

På dette bildet er hun 11 måneder, og jeg synes hun er en harmonisk junior, ikke noe snipete og smalt ved hodet, det står til kroppen. Men det er jo en enorm utvikling som har skjedd, en ser jo at dette er den unge X'en når en sammenligner med treårsbildene.

rygge02_monabilde.jpg

Her er hun to år, og det har da skjedd ting på dette året, i hvert fall.

På et års tid har hun også gått opp cirka fem kilo, så det er jo også et signal om at hun har endret seg - jeg synes hun har blitt strammere i fisken og virker dypere i kroppen nå.

Og takk for fine ord, jeg liker henne kjempegodt, men alltid veldig hyggelig at andre ser kvalitetene hennes også. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er så morsomt når man ser at "siste finish" er i prosess, at man ser at hunden går fra å ha et unghundpreg til å bli voksen og får "satt seg".

Disse to bildene synes jeg beskriver den hendelsen godt, selv om det er litt tid mellom bildene.

xen11mnd_ly02.jpg

59571_10150247804885136_865370135_14693287_1202283_n.jpg

Uten at jeg har peiling på rasen synes jeg hun er en utrolig fint bygget hund, å hun har liksom alle kvaliteter jeg verdsetter hos en hund :hyper: Hun er utrolig søt, så har jeg jo truffet henne live noen ganger nå også, å må si jeg liker henne enda bedre i virkeligheten ;)

Som du sikkert skjønner er jeg litt sånn "skap fan" av X'en, uten at interessen for rasen er der utenom. Det er liksom bare noe med henne som tiltrekker meg :hyper: Fine hunden!

Edit: Håper ikke det gjorde noe at jeg lånte bilde av X'en fra facebook, jeg kan fjerne det hvis du vil.

Endret av RTL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Stakkars X'en, har det ikke skjedd noe verdt å oppdatere med de to siste årene?

Siden sist har hun blitt mor til vårt F-kull, hun har fått opprykk til klasse 2 i lydighet, hun har debutert i bruks, og hun har bestått ferdselsprøve som den tredje berner sennenhunden i Norge med den tittelen. Vi har konsentrert oss om dette i det siste, og prioritert datteren i utstillingsringen.

X'en er nå fem år gammel, og det er en egen glede ved å ha en voksen hund en kjenner ut og inn. Hun er mitt alt og mitt hjerte.

Her er to bilder fra i vinter, fire og et halvt år gammel.

feb2012A.jpg

rena09.jpg

Jeg utviklet en lei allergi mot fotoapparatet mitt på et tidspunkt, så jeg har faktisk nesten ikke et eneste nyere bilde enn dette... Og det øverste bildet er tatt av Siri her inne og det nederste av Raksha her inne...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...