Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med apporteringa


Silje_M_H

Recommended Posts

Jeg har altså problemer med apporteringa. Zira er jo en apporterende hunderase, men få det allikevel ikke til. Begynte sånn det var beskrevet i klikkertrening for din hund, for noen måneder siden. Hun beit over, men når jeg skulle få henne til å holde den fikk jeg problemer. Men må ha klikket veldig upresist for hun spytter den ut med en gang. Må ha klikket for at hun har spyttet den ut. Når jeg gi henne noe så tar hun den bare og spytter den ut. Veit rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, og begynner å bli litt frustrert. Begynner å tvile på å bruke godbiter også, i og med at hun spytter det hun skal holde rett ut når hun veit jeg har godbit. Det er ikke et at jeg tror det ikke fungerer for det veit jeg det gjør. fikk det faktisk til med jamthunden til onkelen min, og det er litt irriterende. Har nok klikket (eller sagt "flott" som jeg bruker som betinget forsterker). Hva skal jeg gjøre? Hun går ofte å bærer ting og da hender det jeg sier flott, og gir godbit. men når jeg gir det hun skal apportere til henne igjen går den rett ut igjen.. huff

(tvangsapportering er selvfølgelig ikke noe alternativ.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreiv å trente litt med Tinka nå i stad, og det fungerte rett og slett ikke å få henne til å holde lenge på noe når jeg brukte godbit som belønning. Hun ble alt for fokusert på å få godbiten og var skikkelig sleip. Spytta ut med en gang, før jeg hadde klikket til og med.

Så enten kan du prøve å bruke en annen belønning (drakamp eller å hente apporten).

Eller så får du bare prøve og klikke akkurat når hun holder i apporten, og så vente bittelitt lenger for hvert klikk. Jeg veit det er ekstremt frustrerende, for jeg har litt av det samme problemet selv, men egentlig mest hvis jeg bruker godbiter som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det som er litt av problemet tror jeg. Men om jeg bruker lekeså må hun jo også spytte ut apporten sant.. Kanksje jeg kan leke med apportgjenstanden? Så lenge jeg passer på å ikke leke med den før hun har gjort det riktige og jeg har klikka.

Har også hørt at det kan være lettere om gjenstanden legges et sted, og man ikke har den i hånden. Mulig jeg prøver det og fortsetter med godbiten..

hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI bruk gobit i apporttrening! Selv om det står at man skal klikke og gi godbit i klikkerbøkene, så har det ikke et fnugg av sannhet i seg. INGEN hund har fått premiering på jaktprøve ved å få klikk og godbit etter avlevering, nettopp fordi gobit er forstyrrende OG fordi at belønningen for å apportere er nettopp å få apportere! Når hunden kommer inn med dummy eller apportbukk så skal skal hunden få hente en gang til som belønning. Jo fortere de kommer inn med apporten , jo fortere får de hente en ny! Alle hunder kan spontanapportere, og det er opp til eier å gjøre det gøy å apportere. Når man begynner apporttreningen skal man ikke tvinge hunden til å holde fast apporten til du sier fra. Du skal KUN ta i mot hunden, rode hunden og SÅ tar du apporten ut av munnen eller opp fra bakken dersom hunden har sluppet den. Sett deg ned når hunden kommer, og gi den en skikkelig jackpot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det gjør jo ikke oe om hun spytter den ut etter "klikk". Men Zira gjør det før, fordi jeg hadde dårlig timing og klikka nok når hu spytta den ut.

Kan Nena det ordentlig?

nei, hu skjønner ikke poenget med å holde på en ting, har ikke noe apportering i blodet, bare grip og drep :) Men SKAL greie det etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI bruk gobit i apporttrening! Selv om det står at man skal klikke og gi godbit i klikkerbøkene' date=' så har det ikke et fnugg av sannhet i seg. INGEN hund har fått premiering på jaktprøve ved å få klikk og godbit etter avlevering, nettopp fordi gobit er forstyrrende OG fordi at belønningen for å apportere er nettopp å få apportere! Når hunden kommer inn med dummy eller apportbukk så skal skal hunden få hente en gang til som belønning. Jo fortere de kommer inn med apporten , jo fortere får de hente en ny! Alle hunder kan spontanapportere, og det er opp til eier å gjøre det gøy å apportere. Når man begynner apporttreningen skal man ikke tvinge hunden til å holde fast apporten til du sier fra. Du skal KUN ta i mot hunden, rode hunden og SÅ tar du apporten ut av munnen eller opp fra bakken dersom hunden har sluppet den. Sett deg ned når hunden kommer, og gi den en skikkelig jackpot :)[/quote']

så finnes de hunder som ikke synes det er så gøy å apportere da, som rett og slett ikke har det i blodet i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri leke med en apportgjenstand, DU kan gjøre det for at den skal bli spennende, men ALDRI la hunden leke med den. Det er en av grunnene til at apportgjenstanden er så spennende for de som virkelig kan apportere, nettopp fordi gjenstanden er hellig! De får aldri lov til å leke med den, eller tygge på den. Man kan på en måte sammenligne det med kongen - den kommer plutselig frem hvor hunden får leke med den, men ellers så ligger den gjemt i førers lomme. den ligger strødd rundt på gulvet som en annen leke.

Ja det er det som er litt av problemet tror jeg. Men om jeg bruker lekeså må hun jo også spytte ut apporten sant.. Kanksje jeg kan leke med apportgjenstanden? Så lenge jeg passer på å ikke leke med den før hun har gjort det riktige og jeg har klikka.

Har også hørt at det kan være lettere om gjenstanden legges et sted, og man ikke har den i hånden. Mulig jeg prøver det og fortsetter med godbiten..

hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp.. Og da er det opp til deg å gjøre apporten spennende! Tenk hvor mange redningshunder det finnes som ikke er retriever eller spaniel raser? De får det jo til fordet! (I redning skal hunden apportere gjenstander og bære et bitt for å markere at den har funnet noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved at DU leker med den :) Krabb rundt på alle fire og rull rundt i glede over å ha noe så kult i armene dine. Skal love deg at hunden din også har lyst på den da. Hold på helt til hunden din nesten går amokk av lyst til å låne "leken" din, og så hiver du den avgårde. Når hunden din har plukket opp apporten, så løper du motsatt vei og setter deg ned og plystrer, graver i jorda eller hva som helst som gjør at hunden vil komme bort til deg. Hun vil sannsynligvis komme løpende til deg med apporten i munnen og kanskje rekker du å ta den ut av munnen hennes, kanskje spytter hun den ut foran deg. Uansett, når hun har kommet til deg med den så er det julaften!

jepp vet' date=' men hvordan gjør du noe spennende hvis de ikke får leke med den?(for det er det som er spennende for min hund)[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri leke med en apportgjenstand' date=' DU kan gjøre det for at den skal bli spennende, men ALDRI la hunden leke med den. Det er en av grunnene til at apportgjenstanden er så spennende for de som virkelig kan apportere, nettopp fordi gjenstanden er hellig! De får aldri lov til å leke med den, eller tygge på den. Man kan på en måte sammenligne det med kongen - den kommer plutselig frem hvor hunden får leke med den, men ellers så ligger den gjemt i førers lomme. den ligger strødd rundt på gulvet som en annen leke.

Det finnes mange måter å lære inn apport på og jeg blir litt irritert når folk sier et er helt galt og det er riktig. Selv om din metode lykkes for deg er det ikke sikkert det er den beste. Jeg sier takk til råd, men når du sier det bare er ditt om er riktig? Altså. mange har lært inn apport med både godbit og å leke med apportgjenstanden. Jeg tviler ikke på at du her greie på ting, men å si at din metode er den eneste riktig er vel litt over streken?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved at DU leker med den :) Krabb rundt på alle fire og rull rundt i glede over å ha noe så kult i armene dine. Skal love deg at hunden din også har lyst på den da. Hold på helt til hunden din nesten går amokk av lyst til å låne "leken" din' date=' og så hiver du den avgårde. Når hunden din har plukket opp apporten, så løper du motsatt vei og setter deg ned og plystrer, graver i jorda eller hva som helst som gjør at hunden vil komme bort til deg. Hun vil sannsynligvis komme løpende til deg med apporten i munnen og kanskje rekker du å ta den ut av munnen hennes, kanskje spytter hun den ut foran deg. Uansett, når hun har kommet til deg med den så er det julaften!

Men jeg vil ikke at hunden skal legge den foran meg, et får den ingenting for. I lp kan den ikke gjør dette. Den må kunne klare å hente den og gi den til meg uten at jeg hopper rundt og er tulling. Min belønning skal ikke komme før den har kommet til meg og gitt den til meg. Og hvorfor kan jeg ikke da leke med med apportgjenstanden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg absolutt ikke er å gå over streken! Folk spør om en ting, og dersom jeg har fasiten så svarer jeg. Jeg trener apport hver dag og har gjort det siden jeg begynte å trene Embla i 2002, og de som har lært meg alt sammen er mennesker som konkurrerer på landslaget med jakt-labrador. Jeg kjenner opptil flere med nordiske og internasjonale jaktchampioner som vil si akkurat det samme som meg: Har du interesse av en riktig og effektiv apport med dekkende og raskt søk, god fart og riktig avlevering - så kan du legge bort godbiten. Dette sier jeg ikke for å vise at jeg kan så fantastisk mye, eller for å kverulere, jeg sier det for å hjelpe og for å gjøre ting så enkelt som det faktisk er. Å lære en hund å apportere er kjempelogisk - Gjør apporten til en belønning i seg selv, så vil hunden din hente hva som helst, når som helst og hvor som helst.

Men for all del, jeg forstår at alle ikke har like stor interesse av apport som jeg har, og dermed stiller andre krav til hunden sin - det er helt forståelig - men uansett hvilket mål du har med apporten så lønner det seg å "herme" etter de som har fått resultater på nettopp slik trening. Ikke vær så opptatt av at det finnes mange metoder, for i dette tilfellet gjør det faktisk ikke det :)

Det finnes mange måter å lære inn apport på og jeg blir litt irritert når folk sier et er helt galt og det er riktig. Selv om din metode lykkes for deg er det ikke sikkert det er den beste. Jeg sier takk til råd, men når du sier det bare er ditt om er riktig? Altså. mange har lært inn apport med både godbit og å leke med apportgjenstanden. Jeg tviler ikke på at du her greie på ting, men å si at din metode er den eneste riktig er vel litt over streken?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få hunden din til å i det hele tatt bli interessert i apporten, så må du være litt kreativ. Når hunden har dette innlært så skal du selvsagt slippe og klovne deg til.

Og ja, apporten skal leveres i hånda (fordi i jakt så kan apporten være en flaksende skadeskutt fugl, og da er det viktig at den blir levert i hånda di og ikke på bakken hvor den kan flakse avgårde) men avelering i hånda må du få til først ETTER at hunden i det hele tatt henter apportgjenstanden. (Dersom den ikke leverer i hånda automatisk selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Timingen din tenker jeg er problemet, det har ihvertfall vært mitt problem.

Belønne for spytting er jeg rågod på!!

Tips 1: Få noen til å se på deg, og kanskje også klikke for deg når Zira holder apporten. Øk fra 1/10 sekunds holding og oppover.

Tips 2: Presenter apporten for Zira og i det samme hun griper så løp avgårde. Da får du (som regel ihvertfall) muligheten til å beønne for holding.

Begge tips har funket for meg, og til tross for det holder jeg på med de samme problemene på ny hund. Tydelig tegn på at det kke er hundene det er noe galt med ihvertfall! :)

LBL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

treneren vår på valpekurset har 4 labbiser som hun trener jakt og lydighet med.. de har aldri fått godbit for å hente apporten og slikt.. der er det å få gå ut og søke en gang til den beste belønningen de kunne fått..

du får ikke tak i en tørket hjortefot el noe slikt du kan trene med da?

ene valpen på valpekurset(en jakt labbis) var litt småredd dummyen, og ville bare snuse og ikke løfte på den, men når den fikk prøve med foten bar han den så stolt rundt og ga til eieren.. litt etterpå løftet han dummyen og...

nå bare synser jeg i det jeg har sett og hørt altså for jeg har IKKE PEILING:) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror som du sier selv,at du har bomma litt på timinga.. :)

Kunsten er å ikke forsterke at hunden spytter ut men at hunden holder fast.Har akkurat begynnt å trene hold apport med Loke selv,men slet en periode med fin forrige hund fordi jeg var treig i avtrekkeren... :oops:

Få noen andre til å "klikke" for deg er mitt hete tips.Og ha god tålmodighet.. :D

Ev kan du lære inn at smatting betyr "riktig" hvis du ikke ønsker å bruke klikking.

At man ikke kan bruke klikker på apport er vel litt misforstått?

All fornuft tilsier jo at hunden vil tviholde på apporten til fører sier takk hvis den vet at det er eneste metode for å åppnå godbit.Vet den ikke det har fører forsterket feil atferd (krølle tunga etc)

Uansett er vel ikke problemet her å få hunden til å hente eller avlevere apporten,men å få hunden til å holde fast.

Hunden skal kunne holde fast ganske lenge uten å et tygg i lydighetskonkuransen! ;) Det er det vanskligste med hele øvelsen og det er tross alt ikke et tema i jakt apport? :?

Mvh Annette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et MEGET stort tema i jakt. Hunden får trekk om den holder for hardt på fuglen, disker om den tygger på den og den skal ikke slippe fuglen før fører sier det, og når fører sier det skal hunden avlevere i hånda, komme rundt og sette seg i utgangstilling.

Hunden skal kunne holde fast ganske lenge uten å et tygg i lydighetskonkuransen! :) Det er det vanskligste med hele øvelsen og det er tross alt ikke et tema i jakt apport? :?

Mvh Annette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et MEGET stort tema i jakt. Hunden får trekk om den holder for hardt på fuglen' date=' disker om den tygger på den og den skal ikke slippe fuglen før fører sier det, og når fører sier det skal hunden avlevere i hånda, komme rundt og sette seg i utgangstilling.

Ok :) På de få jaktprøve treningene jeg har sett på så har det virket som avleveringen skjer ganske kontant.Inn til fører og klask i hånda liksom :?

Men hvordan ville du ha trent inn hold apport hos en hund som ikke synes det gjeveste i verden er å holde noe i munnen? Hva hvis en av dine hunder tyggde eller slapp apporten for tidlig? jeg prater ikke om på vei inn,men imens den venter på å få avlevere?

Å så bestemt påstå at godbiter ikke har noe i apporttrening å gjøre synes jeg blir litt snevert og uvitende.Bare jeg alene kan komme med mange gode eksempler på suksess med godbiter,første og fremst seff:Øystein og Leo,det blir mye brukt i brukstrening (søk og sporpinne feks) og i NRH.

I mitt distrikt har noen av NRH innstruktørene tilmed tatt i bruk klikker i apporttreningen! :P Og det er jo faktisk i den øvelsen hvor flest aktive hundeførere uansett sport har tatt i bruk klikker uansett hva de i utganspunktet synes om resten av treningsfilosofien?

Og et klikk er jo som kjent ingenting verdt uten godbit eller lek?

;) At godbiter i er fy-fy i retriever miljøet der du bor betyr ikke at det ikke fungerer...

Mvh Annette :D

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det første jeg vil lære hunden min er å holde fast. Ikke løpe å hente noe. Dette er fordi jeg er redd dette kan forstyrre avleveringen seinere. først og fremst vil jeg hat hunden min skal kunne stå foran meg ( eller gå ved siden) å holde apporten.

Og som jeg ser det så er det tvilsomt at en hund uten interesse for gjenstander ville for det første løpe etter appoten og hente den, for så kun få gjøre det samme igjen Charlotte.

Nå har jeg en hund som liker å bære ting, men si at jeg ikke hadde det?

Jeg sier ikke at di metode ikke funker, men det finnes sikkert like mange metoder fro innlæring av apport som det finnes hundeeiere. Og mange av dem funker sikkert minst like godt som din :) Ikke blir for sneversynt, da kan du risikere å ikke bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fuglen blir tatt i mot med en gang på jaktprøve. Men på trening så er det viktig at de lærer inn at de ikke kan slippe før fører er klar for å ta imot. Om så hunden må sitte der med fuglen i kjeften i 10 lange sekunder, så skal den sitte rolig og vente til hånden kommer, evt. kommando ord for slipp. Og tygger hunden på den mens den løper inn eller sitter og venter så straffer jeg slik at en dummy blir hivd ut og jeg henter den selv mens hunden må sitte og se på. Når vi da prøver en gang til så er hunden mer fokusert på å tilby riktig atferd og blir det gjort riktig denne gange så får hunden hente selv neste gang igjen.

Du synes det er snevert og uvitende at jeg ikke synes noe om godbiter i apporttreningen - det har du din fulle rett til å mene - men jeg sier det ikke fordi jeg aldri har prøvd noe annet eller fordi jeg har hørt det av venninna til naboen. Jeg har fått lov til å trene med de beste innen jaktretrievere, og de som oppnår gode resultater gav opp godbiter i 1814 - satt litt på spissen. Selv har jeg brukt både leker, godbiter og til og med klikker i treningen, men aldri har jeg oppnådd så gode resultater som da jeg la godbitene på hylla og brukte selve apporten som belønning, noe jaktretriever-guruene hadde sagt til meg hele tiden. Jeg mener det er best å holde avstand til godbit under apporttreningen etter å ha observert x antall hunder på jaktprøve og trening, som går lei eller stopper opp for å tigge.

Du snakker om Øystein og Leo, de har jeg stor respekt for, og jeg vet at apport er viktig i treningen hans. Flott at folk får det til med godbit i LP og redning osv, JEG velger å holde avstand og vil selvfølgelig fortelle andre om mine erfaringer med hensyn til bruk av godbiter og hvilket resultat det kan gi i negativ virkning.

Godbit er ikke fy-fy i mitt retrievermiljø, det er fy-fy i hele jaktretriever miljøet. Og jeg velger å tro at det er en god grunn bak det, når så mange mennesker mener det samme, istedet for å påstå at det er uvitende eller snevert.

Ok :) På de få jaktprøve treningene jeg har sett på så har det virket som avleveringen skjer ganske kontant.Inn til fører og klask i hånda liksom :?

Men hvordan ville du ha trent inn hold apport hos en hund som ikke synes det gjeveste i verden er å holde noe i munnen? Hva hvis en av dine hunder tyggde eller slapp apporten for tidlig? jeg prater ikke om på vei inn,men imens den venter på å få avlevere?

Å så bestemt påstå at godbiter ikke har noe i apporttrening å gjøre synes jeg blir litt snevert og uvitende.Bare jeg alene kan komme med mange gode eksempler på suksess med godbiter,første og fremst seff:Øystein og Leo,det blir mye brukt i brukstrening (søk og sporpinne feks) og i NRH.

I mitt distrikt har noen av NRH innstruktørene tilmed tatt i bruk klikker i apporttreningen! :D Og det er jo faktisk i den øvelsen hvor flest aktive hundeførere uansett sport har tatt i bruk klikker uansett hva de i utganspunktet synes om resten av treningsfilosofien?

Og et klikk er jo som kjent ingenting verdt uten godbit eller lek?

:D At godbiter i er fy-fy i retriever miljøet der du bor betyr ikke at det ikke fungerer...

Mvh Annette :D

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes mange måter å innlære apport. Men hvor mange metoder finner du hos elite klassen for f.eks jaktretrievere tror du? Dette er snakk om hunder som apporterer hva som helst i vær i og vind, i isvann, myr, i fjell og daler, hare, fasan, rype, rapphøns og de kan jobbe 200 meter unna fører og alt de tenke på er å få apportere en gang til. Tror du virkelig at disse hundene blir trent med godbit..?

Hvem som er sneversynt eller ikke, det er vel ikke opp til deg og meg å bedømme - eller hva?

Ja, det første jeg vil lære hunden min er å holde fast. Ikke løpe å hente noe. Dette er fordi jeg er redd dette kan forstyrre avleveringen seinere. først og fremst vil jeg hat hunden min skal kunne stå foran meg ( eller gå ved siden) å holde apporten.

Og som jeg ser det så er det tvilsomt at en hund uten interesse for gjenstander ville for det første løpe etter appoten og hente den, for så kun få gjøre det samme igjen Charlotte.

Nå har jeg en hund som liker å bære ting, men si at jeg ikke hadde det?

Jeg sier ikke at di metode ikke funker, men det finnes sikkert like mange metoder fro innlæring av apport som det finnes hundeeiere. Og mange av dem funker sikkert minst like godt som din :)  Ikke blir for sneversynt, da kan du risikere å ikke bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fuglen blir tatt i mot med en gang på jaktprøve. Men på trening så er det viktig at de lærer inn at de ikke kan slippe før fører er klar for å ta imot. Om så hunden må sitte der med fuglen i kjeften i 10 lange sekunder, så skal den sitte rolig og vente til hånden kommer, evt. kommando ord for slipp. Og tygger hunden på den mens den løper inn eller sitter og venter så straffer jeg slik at en dummy blir hivd ut og jeg henter den selv mens hunden må sitte og se på. Når vi da prøver en gang til så er hunden mer fokusert på å tilby riktig atferd og blir det gjort riktig denne gange så får hunden hente selv neste gang igjen.  

Du synes det er snevert og uvitende at jeg ikke synes noe om godbiter i apporttreningen - det har du din fulle rett til å mene - men jeg sier det ikke fordi jeg aldri har prøvd noe annet eller fordi jeg har hørt det av venninna til naboen. Jeg har fått lov til å trene med de beste innen jaktretrievere, og de som oppnår gode resultater gav opp godbiter i 1814 - satt litt på spissen. Selv har jeg brukt både leker, godbiter og til og med klikker i treningen, men aldri har jeg oppnådd så gode resultater som da jeg la godbitene på hylla og brukte selve apporten som belønning, noe jaktretriever-guruene hadde sagt til meg hele tiden. Jeg mener det er best å holde avstand til godbit under apporttreningen etter å ha observert x antall hunder på jaktprøve og trening, som går lei eller stopper opp for å tigge.  

Du snakker om Øystein og Leo, de har jeg stor respekt for, og jeg vet at apport er viktig i treningen hans. Flott at folk får det til med godbit i LP og redning osv, JEG velger å holde avstand og vil selvfølgelig fortelle andre om mine erfaringer med hensyn til bruk av godbiter og hvilket resultat det kan gi i negativ virkning.  

Godbit er ikke fy-fy i mitt retrievermiljø, det er fy-fy i hele jaktretriever miljøet. Og jeg velger å tro at det er en god grunn bak det, når så mange mennesker mener det samme, istedet for å påstå at det er uvitende eller snevert.

:D

Men du gjør jo det samme som meg! Du belønner med det beste hunden kan få...Og straffer ved å ta fra hunden muligheten til å få den belønningen :P Tingen er at for oss som ikke har en jaktretriever som "dreper" for å apportere så er lek.godbit etc et bedre alternativ :D

Men jeg ser jo at med Pan så hadde nok innlæringen gått mye fortere hadde jeg brukt "din"metode :D

Der burde jeg nok latt klikkeren ligge...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...