Gå til innhold
Hundesonen.no

Match-show


Hampus

Recommended Posts

Noen som kan forklare meg litt?

Hundeklubben skal arrangere match-show her om et par uker, og tenkte det kunne være gøy å få med seg.

Men det må vel da være flere hunder av samme rase, og vips så falt vi utenfor.

Er ikke så mange DSG og Shiba som stiller her.

Men likevel interessant å høre hvordan slike show foregår.

Er hunden på bordet osv som en vanlig utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De matchshow'ene jeg har vært med på, har vært for alle raser, i alle aldre - eventuelt delt mellom valp og voksen.

Alle påmeldte deles i to, også møtes to og to. Vinner av par 1 går videre, og møter vinner av par 2. Slik halveres antall deltagere i hver runde, inntil man står igjen med en finale. Noen lar det være fire i finalen, andre har en finale med to.

Du vil altså kunne møte hunder av andre raser, og den som er best representant for rasen går videre. På en måte dropper en rasebedømmelsen, og går rett til gruppebedømmelsen - det er vel den beste sammenligningen jeg kan komme på, med tanke på hvordan dommeren tenker. Du kan altså være uheldig å treffe den som vinner hele ballet i første runde.

Jeg vil tro bedømmelsen skjer som vanlig, altså på bord for de rasene som har det, full kroppsundersøkelse, bevegelser, osv. I andre runde og utover vil jo bedømmelsen bli noe mer overfladisk, siden dommerne allerede har sett på hundene og husker de igjen.

Det er grei utstillingstrening, cup-mentalitet, og en artig uhøytidelig sak.

Vinnergallaen til NKK er bygd opp over samme lest, for øvrig (men galla høres jo flottere ut enn matchshow).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må det da altså ikke være flere av samme rase for å delta?

Synes det høres ut som kjekke trening for minstemann som vi har slitt litt med etter en kjip hendelse i Stockholm.

Han trenger å finne tilbake tryggheten han hadde før, og uofisielle utstillinger er jo en fin måte å trene på.

Hvor langt man kommer betyr liksom ikke like mye som en positiv opplevelse.

Men det er jo greit åv vite litt hva det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må det da altså ikke være flere av samme rase for å delta?

Synes det høres ut som kjekke trening for minstemann som vi har slitt litt med etter en kjip hendelse i Stockholm.

Han trenger å finne tilbake tryggheten han hadde før, og uofisielle utstillinger er jo en fin måte å trene på.

Hvor langt man kommer betyr liksom ikke like mye som en positiv opplevelse.

Men det er jo greit åv vite litt hva det handler om.

Nei, på de matchshowene jeg har sett har det innimellom bare vært én av hver rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Match-show er kjempe moro, er ikke hver dag en Schæfer møter en Puddel i ringen eller en Cocker møter en New Foundlender :D

Når hundeskolen her har match-show har vi egen ring for raser og egen ring for blandingshunder, man må jo selvsagt ha en allround dommer som kan litt om alle raser for her er det alltid drøssevis av forskjellige raser. Sist vi hadde match-show her vant en Rottweiler hele skiten, han slo ut wippeter, Golden, Settere, Terrier og det hele, kjempe moro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dansk/Svensk gårdshund og en Shiba.

De stiller begge som voksne.

Har enda ikke bestemt meg helt om vi skal, men det høres gøy ut.

Kommer litt an på om det er bare for medlemmer av klubben, for det er jeg ikke lenger.

Din labbis er ikke så gammel er den vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke så gammal, drøye 4 1/2 måned :wub: Derfor blir det mest gøy, litt miljø/sosial trening og "tilvenning" til sirkelen, i tillegg til at jeg skal høre om stripa i ansiktet trekker på utstilling (Ann Sissel er jo oppdretter av Labrador, hun som skulle være "dommer" var det ikke?).

Ang. medlemsskap lurer jeg og på, er ikke medlem, men jeg sendte mail og det ble ikke nevnt. Så jeg tror det skal være fritt fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om valpene har egen dommer?

Men på siden til hundeklubben er Åse Jakobsen satt opp som dommer såvidt jeg kan se.

Shibaen vår hadde en stygg opplevelse i Stockholm og har fått angst for å stå på bordet på utstilling.

Han takler damer bedre enn menn, så vi tar dette som trening, og ellers en gøy måte å treffe hundefolk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da har både jeg og veninna mi lest feil, jaja :wub: Sikkert noen Labradorfolk der å spørre.

Men da er det sikkert flott å trene litt her, gjør ikke noe om han blir redd. Mulig de ikke bruker bord her da, men det får du vel bare se på. Blir sikkert gøy uansett, artig å prate med hundefolk. Lett å sette i gang noe å prate om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt med litt uformell hundemorro...

Kanskje folk tar det mindre seriøst, og har mer tid til prat.

Mange er grusomt stresset på utstilling og får ikke tid til så mye sosial omgang.

Så da må jo et slikt arrangement være topp.

Om jeg ser etter en labbis med stripe, da er det kanskje dere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må det da altså ikke være flere av samme rase for å delta?

Synes det høres ut som kjekke trening for minstemann som vi har slitt litt med etter en kjip hendelse i Stockholm.

Han trenger å finne tilbake tryggheten han hadde før, og uofisielle utstillinger er jo en fin måte å trene på.

Hvor langt man kommer betyr liksom ikke like mye som en positiv opplevelse.

Men det er jo greit åv vite litt hva det handler om.

Matchshow KAN arrangeres for bare en rase - en avdeling i raseklubben har i "alle år" arrangert matchshow kun for berner, men i år tar de steget ut og gjør det til offisiell utstilling. Det kan være en, to, mange eller alle av en rase, det er ingen regler.

Jeg også tror det kan være god trening, det teller jo ingenting. Og om du vil, kan du jo fortelle dommeren at det er trening, så denne er litt mildere og roligere enn vanlig.

Ønsker du mer trening, kan du jo også bare få flere til å ta på hunden i løpet av dagen.

Bare spør litt jeg også :wub:

- Kan blandinger delta på match-show?

- Hvor står match-show annonsert?

Nei, hunden skal bedømmes ut fra en rasestandard, som på utstilling, så da blir det vanskelig med blandingshunder. Jeg har riktignok sett det noen ganger på lokale "hundens dag", hvor de har eget matchshow for blandinger, og jeg fatter ikke hvordan det bedømmes. Greit nok med generell anatomi, men "gode vinkler" ser jo ikke likt ut på alle raser.

Siden matchshow ofte arrangeres av lokale klubber, vil jeg tro de annonseres på klubbens hjemmeside og medlemsblad, eventuelt lokalavisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror jeg så dere med en redd shiba på ett bord :) Satt og var litt forskremt og fikk kos hos dommer.

Vi gikk videre til runde 2 hos valpene, men møtte selvfølgelig en mye mer utvikla og flink dobermann i runde 2 som slo oss ut :D Gøy å være med på, nå vet man hva man skal øve på fram til Oktober når det er bittebittelitt mer seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres veldig spennende ut, jeg. Hva går bedømmingen ut på? Er det autoriserte dommere som ser på eksteriør, eller er det en frivillig som velger videre de søteste vofsene?

Noe slik i Osloområdet fremover - eller noen som vet hvilke hundeklubber som bruker å arrangere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg forstod det ble vi bedømt etter hvem som var den beste representanten for sin rase. Samtidig som det gikk litt på handling, noen kom med flexiline inn i ringen og skulle gå, andre hadde bikkja på høyre side osv.... :)

Det var én dommer som bedømte alle, hun er vel godkjent for enkelte raser (fuglehunder vet jeg, og dalmatiner sikkert + noe annet). Hun er altså autorisert på ENKELTE raser, andre ikke.

Vi gikk 1 mot 1 - altså 2 i ringen samtidig. Cupprinsipp. Runde 1 vinnere mot hverandre i runde 2, til vi til slutt sto igjen med 2 - og 1 som ble beste hund.

Var mest gøy, og godt tilpassa oss som ikke helt har peil på utstilling og aldri har prøvd oss før. Man så god forskjell på de som kunne det og de som ikke kunne det, og resultatet ble fort likt det skillet. Samtidig som det selvfølgelig skilte en del på alderen til valpene. Var jo små 4mnds mot 9 mnds.... Blir "litt" urettferdig om du har en dommer som ikke er helt autorisert på din rase. Dermed kan man jo si at det ikke gir noe klar betydning hvem som var penest, men.... litt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg så dere med en redd shiba på ett bord :D Satt og var litt forskremt og fikk kos hos dommer.

Vi gikk videre til runde 2 hos valpene, men møtte selvfølgelig en mye mer utvikla og flink dobermann i runde 2 som slo oss ut :) Gøy å være med på, nå vet man hva man skal øve på fram til Oktober når det er bittebittelitt mer seriøst.

Det var nok Linus ja.

Han har som sagt fått angst for bodret etter WDS, og vi sliter veldig med det.

Runde 2 og 3 syntes han var ok da, inga bord i tillegg til at han nok stoler mer på meg enn min datter for tiden.

Ikke rart, jeg er jo alltid her, mens hun lever i en helt annen verden...

Og så hadde jeg med Hampus, men han gikk som forventa ut i første omgang.

Men jeg så ikke deg da, fikk som vanlig ikke med meg så mye.

Blir mest skravling... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det han DSG'n som var skikkelig SVÆR? Jeg har bare møtt tisper så jeg ble litt "wow, sværa hund det der :) ".

Ellers så vi jo en rød merle aussie, kunne det være Lyng?

Og det var noen flere jeg tenkte jeg visste av..... Kommer ikke på i farta.

Jeg skulle ønske folk skravla til meg da! Men ingen ville prate med meg :) Stressa bare rundt og tok hele greia svært seriøst... Sto sammens med noen små jenter på 11 med en grå cocker spaniel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres veldig spennende ut, jeg. Hva går bedømmingen ut på? Er det autoriserte dommere som ser på eksteriør, eller er det en frivillig som velger videre de søteste vofsene?

Noe slik i Osloområdet fremover - eller noen som vet hvilke hundeklubber som bruker å arrangere det?

Det varierer veldig - noen tar en dommer som bor i nærheten, og siden det finnes bare en håndfull all round-dommere i Norge, vil det jo da bli en dommer som ikke er autorisert for alt. Som på valpeshow - der får en jo også dommere som ikke nødvendigivs er autorisert for alle raser den dømmer. Det er jo uoffisielt.

Men det skal gå på eksteriør (og mentalitet), som på en ordinær utstilling.

Kåring av søteste, snåleste, største, minste, også videre har jeg enda ikke sett på matchshow, men på andre arrangement (Hundens dag og slikt).

Jeg vet ikke om noe i Oslo, kan ikke huske sist jeg hørte om det her i distriktet - her er det jo så mye utstillinger at de fleste får vel behovet sitt mettet på den måten.

Slik som jeg forstod det ble vi bedømt etter hvem som var den beste representanten for sin rase. Samtidig som det gikk litt på handling, noen kom med flexiline inn i ringen og skulle gå, andre hadde bikkja på høyre side osv.... :)

Det var én dommer som bedømte alle, hun er vel godkjent for enkelte raser (fuglehunder vet jeg, og dalmatiner sikkert + noe annet). Hun er altså autorisert på ENKELTE raser, andre ikke.

Vi gikk 1 mot 1 - altså 2 i ringen samtidig. Cupprinsipp. Runde 1 vinnere mot hverandre i runde 2, til vi til slutt sto igjen med 2 - og 1 som ble beste hund.

Var mest gøy, og godt tilpassa oss som ikke helt har peil på utstilling og aldri har prøvd oss før. Man så god forskjell på de som kunne det og de som ikke kunne det, og resultatet ble fort likt det skillet. Samtidig som det selvfølgelig skilte en del på alderen til valpene. Var jo små 4mnds mot 9 mnds.... Blir "litt" urettferdig om du har en dommer som ikke er helt autorisert på din rase. Dermed kan man jo si at det ikke gir noe klar betydning hvem som var penest, men.... litt? :)

Det er jo ikke så rart om de som har pene hunder også har vært på utstilling før, og lært å vise dem bra - og at mennesker som aldri har vært på utstilling før ikke visste hva de skulle gjøre. Matchshow kan være en god måte å trene på, debutere og prøve seg fram. Jeg tviler sterkt på at en hund vinner kun på grunn av handlingen, men en god handler får vist fram hunden - i motsetning til han som ikke har peiling, lar hunden sitte og klø seg, og ikke får hunden ut av passgang. Men hunder kan også vinne til tross for dårlig handling, fordi dommeren kan så mye hund at de ser hva hunden har, selv om handler ikke gjør noe for å vise det, snarere tvert imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en dommer som ikke er autorisert innen en rase, og du har en hund som har handler som kan det, mens den andre kommer inn i ringen med flexibånd og er uklippet..... Jeg skal ikke dømme noen, men oddsen for at flexibåndhunden går videre er veldig liten i min verden :) Var ikke verre enn det jeg mente. Selvfølgelig er det god øving, både for uerfarne og erfarne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en dommer som ikke er autorisert innen en rase, og du har en hund som har handler som kan det, mens den andre kommer inn i ringen med flexibånd og er uklippet..... Jeg skal ikke dømme noen, men oddsen for at flexibåndhunden går videre er veldig liten i min verden :) Var ikke verre enn det jeg mente. Selvfølgelig er det god øving, både for uerfarne og erfarne!

Det er klart en kan bli blendet av god handling.

Men: Selv om en dommer ikke er autorisert for den rasen, vil den likevel være god på anatomi. Og en person som er dommer, har vært på såpass mange utstillinger at de ofte har fått et "øye" for hva som er en god representant på et generelt plan. Altså, de kan ikke rasedetaljer, kan bomme på type - men de kan likevel si en god del om en hund. Ser den harmonisk ut? Er vinklene gode? Bevegelser? Overlinje? Pelskvalitet? Og når de har vært mye på utstilling, har de gjerne sett flere gruppefinaler - hvordan ser BIR-vinnerne som kommer inn? De har fulgt rasebedømmelser og sett hva som får CK og ikke. Vi lærer veldig mye bare av å stå ringside og se andres jobb, og kan ta dette med oss. Jeg er ikke autorisert dommer, men kan likevel si en del om en del raser, fordi jeg har vært mye på utstilling og sett de bli bedømt.

Også kan en jo tenke litt over hvorfor hunden kommer i flexiline. Når jeg har valpekull, selger jeg de valpene som virker mest lovende til folk som sier de vil stille, og jeg sørger for å hjelpe dem i gang, lære dem og veilede dem. En valpekjøper fra meg vil aldri komme med flexiline!

Men hvis de kjøper den valpen som har dårligst potensiale i kassa, sier de er uinteressert i utstilling, men kanskje vil trene litt lydighet - så gjør jeg det jeg kan for å hjelpe dem med det. Men jeg gir ikke så mye innføring i utstillingsteknikk, da det er uinteressant og verdiløst for dem. Men brått så arrangerer den lokale hundeklubben matchshow, og de tenker at det er kult å være med på - og kommer med flexiline. Men valpen er fremdeles den med dårligst potensiale i kassa, den som stiller seg understilt, som har for svake mellomhender, som har et for smalt og langt snuteparti.

Og dermed taper de for den valpekjøperen med beagle eller hva som helst som fra første stund var utstillingsinteressert, fikk en valp med potensiale, og har trent på handling.

Men det er klart, det er flexilina sin skyld...

Beklager, men jeg blir litt provosert når dommerstanden og dommeravgjørelser og dommeres kunnskap på et generelt nivå forenkles og fordummes på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg bare finalene, men det virket som dommeren var veldig flink. Hun hadde gode begrunnelser for hvorfor akkurat den hunden vant, og hun kommenterte også handlingen. Det er også dommeren som skal holde utstillingskurs på klubben, hun har laaaang erfaring selv omm hun ikke er autorisert på alle rasene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det han DSG'n som var skikkelig SVÆR? Jeg har bare møtt tisper så jeg ble litt "wow, sværa hund det der :) ".

Ellers så vi jo en rød merle aussie, kunne det være Lyng?

Og det var noen flere jeg tenkte jeg visste av..... Kommer ikke på i farta.

Jeg skulle ønske folk skravla til meg da! Men ingen ville prate med meg :) Stressa bare rundt og tok hele greia svært seriøst... Sto sammens med noen små jenter på 11 med en grå cocker spaniel :)

Hampus er stor ja.

Han er avlet etter Danske linjer og de er store i forhold til feks de i Nord-Sverige.

Der avles det veldig mye på små og smale gårdiser.

Heldigvis ønsker de Nordiske dommerne store gårdiser, da han ble World winner i sommer, var han nok en av de største der.

Du må jo ha stått på andre siden da, for jeg så hverken deg eller småjenter med cocker spaniel.

Vi stod sånn passe i le av vinden.

Det var jo forresten langt flere oppmøtte hunder enn jeg forventa, og mange kjenninger som man møter på alt som er av utstillinger omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det han DSG'n som var skikkelig SVÆR? Jeg har bare møtt tisper så jeg ble litt "wow, sværa hund det der :) ".

Ellers så vi jo en rød merle aussie, kunne det være Lyng?

Og det var noen flere jeg tenkte jeg visste av..... Kommer ikke på i farta.

Jeg skulle ønske folk skravla til meg da! Men ingen ville prate med meg :) Stressa bare rundt og tok hele greia svært seriøst... Sto sammens med noen små jenter på 11 med en grå cocker spaniel :)

*ler* Det var Lyng ja! Gikk med Zima, sambos rhodesian ridgeback også, men hun gikk ut i første runde, var litt for valpete. Jeg har lært henne å trave med høye benløft, så hun kan finne på å gjøre det med meg (ikke med sambo), og da virker hun brått veldig løs i fronten. Dette kommenterte også Aase (dommer).

Lyng skulle jeg egentlig ikke melde på, men fant ut at shit, hvorfor ikke? Og han gikk pinadø videre til runde tre, men der ble vi slått av en corgi (som tydeligvis hadde blitt stilt mer enn 3gang i sitt liv). I det jeg løp rundt med Lyng kom jeg på at vi ikke hadde løpt i en utstillingsring siden han var 14mnd, nå er han 3år, så han kan jo ikke stå.. Måtte bruke "stå under marsj" kommandoen og håpe på det beste :) Men det var nå litt morro:)

Jeg så deg og valpen gå, også så jeg deg litt senere, men da måtte jeg desverre kjøre...

Edit: Lyng var uklippet, skitten (har ikke blitt badet på noen mnd... og trente krype på sand på formidagen), og at jeg hadde et egnet utstillingsbånd i bilen var fordi det var Zima sitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...