Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste hundesnopet...


Eldbjørg

Recommended Posts

Det jeg har funnet ut med mitt matvrak, er at jeg bare har kjøpt en pose billigfor på matbutikken. 1,5 kilo frolic (den med dalmatiner uten på hehe) til 42 kr. Ringene kan deles opp i 2 eller 4, og en slik pose er bra å ha når det skal trenes, for da går det jo mye godt. Og siden det ikke er det foret han får til vanlig, blir det bare helt stas uansett (han er fornøyd med at jeg gir ham den vanlige maten til belønning også, men det har jeg sluttet med nå, godteri skal jo være noe ekstra).

Så om hunden er litt matvrak, kan jeg egentlig anbefale frolic, særlig om man er i en periode med mye trening, så slipper man å bli helt ruinert :-)

Men dette var vel egentlig ikke svar på spørsmålet, selv om det er litt individuelt hva slags godter som som "tenner" hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er tørket blodpølse favoritten. Koster lite, og blir mange godbiter i slengen av bare ei pølse.

Hvordan tørker du den? Så det var tilbud på blodpølse på jobben, så jeg vurderer å prøve en :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørker du den? Så det var tilbud på blodpølse på jobben, så jeg vurderer å prøve en :console:

Jeg skjærer den opp i skiver, legger skivene på ei rist med bakepapir og setter i ovnen på 30grader varmluft over natta. Mine har stått i avslått ovn noen timer (har bare ikke gidda å skjære opp med en gang) og når jeg da skjærer de i små biter er de tørre og fine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er det tørket oksekjøtt, og tørket vom fra Europris som er det beste! I tillegg til "All sorts" fra purina (fåes på dagligvarebutikk..

Jeg har prøvd å tørke kyllinghalser, men det var bare godt når man fikk stjele det ut av boksen når mamma ikke så det..

Det skal sies at min hund er syyykt kresen da..

åjo! Leverpostei! Det er godt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også mulighet for å kjøpe blodpølse til 5kr :console:

Men så det var mye salt og til og med rosin i det? tenkte ikke det var så god ide jeg da...

Hmm, salt må jeg innrømme at jeg ikke har sjekket. Men det er ikke rosiner i den blodpølsa vi pleier å kjøpe. Var instruktøren på valpekurset som tipset oss om blodpølse, så jeg satser på at det er greit å bruke :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei på tube! Helt genialt når man trener innkalling, for eksempel. En tube med leverpostei i lomma, og så er det bare å skvise ut en centimeter eller to med belønning hver gang bikkjeskinnet kommer når du roper. Bikkjene blir helt tullete av leverpostei! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hund som kan jobbe for en tørrforbit om hu vil jobbe da, så sjelden noe problem med belønning her (så sant bikkja gidder å jobbe i utgangspunktet. Gidder hu ikke det kan jeg gi opp uansett :console:)

Men her går det vel mest i frolic og doko.. Billige godbiter, rett og slett. Men skal vi ha noe ekstra godt for en tur i byen, så kjøper jeg sånne *tenke* store godbiter som ser ut som flintsteiker de har på Rema. De er supre å ha i lomma og partere i miniminimini biter når man er på tur. Da holder det som regel å ha med seg to sånne "steiker" til en hel tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hund som kan jobbe for en tørrforbit om hu vil jobbe da, så sjelden noe problem med belønning her (så sant bikkja gidder å jobbe i utgangspunktet. Gidder hu ikke det kan jeg gi opp uansett :console:)

Men her går det vel mest i frolic og doko.. Billige godbiter, rett og slett. Men skal vi ha noe ekstra godt for en tur i byen, så kjøper jeg sånne *tenke* store godbiter som ser ut som flintsteiker de har på Rema. De er supre å ha i lomma og partere i miniminimini biter når man er på tur. Da holder det som regel å ha med seg to sånne "steiker" til en hel tur.

De heter "bones" og er også fra purina! Det er sånne jeg bruker, bare jeg bruker de med "forskjellig" form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som for tiden fungerer aller best:

rører 2 rå egg inn i 400-500 gr kjøttdeig sammen med litt potetmel,

bittelitt hvitløk og pizzakrydder.

Deler den i to, klapper den rimelig flat i stekepanna og steker på svak varme. Deler herligheten opp i passe biter og fryser i porsjonsposer.

Ellers har de tørkede kyllinghalsene etter Maris oppskrift falt i smak her :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som for tiden fungerer aller best:

rører 2 rå egg inn i 400-500 gr kjøttdeig sammen med litt potetmel,

bittelitt hvitløk og pizzakrydder.

Deler den i to, klapper den rimelig flat i stekepanna og steker på svak varme. Deler herligheten opp i passe biter og fryser i porsjonsposer.

Ellers har de tørkede kyllinghalsene etter Maris oppskrift falt i smak her :lol:

Det tror jeg må testes. Jeg har for første gang en hund som glatt kan spytte ut gobiter. Uvant!

Frolic spises bare i små biter, om de er tørre, fersk frolic rynker man på nesa av i 90% av tilfellene, og er det hele ringer så er de superkule å leke med og grave ned. Så nødløsningen her når jeg kun hadde frolic i hus, var å belønne med å kaste hele frolicer som hun fikk jakte på og grave ned. :blink:

Dokoene kan hun ta som tidsfordriv, de er yndet å grave ned, langt i fra hvergang de blir spist.

Lever, hjemmetørka, var rett og slett ikke aktuelt de tre første dagene, var ikke helt gjennomtørka, så lå på benken for å få den siste tørkingen, "neitakk", sa krokodillen og gikk sin vei.

Softies syns hun er bra, hender hun sparer dem i munnen og skal grave dem ned, men det er somregel om hun er fryktelig dotrengt. Rare hund.

Tørka pølsebiter går alltid ned, utørka også, forsåvidt, men hun gir mer for de tørka.

Ferdigskåret skinke fra gilde er også ypperlig, men skrekkelig dyrt. Revet kylling (hel grilla) eller salatkylling er også nam.

Har en drøss med kyllingfilleter etter diverse sverigeturer som har liggi litt lenge i frysern, så får da meg en dag hvor jeg steker opp alle og river opp og fryser ned igjen.

Leverpostei er også en slager, men er forstyrrelsene for store, så er det ingenting av det overnevnte som når gjennom.

Men, vi har rett og slett vandret ørlite til venstre i dyrehylla på kiwi og snublet over kattemat. Kitbits spiser hun om de er tørka litt, tror det er noe med konsistensen på enkelte gobiter hun syns er ekkel. Men det som overgår det meste er Sheeba porsjonsboks med kyllingbryst. Litt lite delikat for meg, og slettes ikke praktisk, men duverden, da skrur bikkja seg på.

Rå vom og hundemat funker supert! Men det er rett og slett dritekkelt å bruke som gobit, syns lukta sitter i hendene i mange timer, uansett hvor mye jeg vasker meg.

Livet med en sær gobithund er merkelig, heldigvis har hun masser av jakt og kamplyst, så lek er veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha spiser egentlig alt hun får av godbiter, men allikevel bruker vi alltid noe av dette: pølse, fiskepudding/kaker, slike levergreier de selger i dyrebutikken (doko?), skinke og leverpostei på tube.

Men lek er vel enda mer stas enn mat (ihvertfall hvis man har den magiske grønne ballen, som høres ut som en hes and...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet ut med mitt matvrak, er at jeg bare har kjøpt en pose billigfor på matbutikken. 1,5 kilo frolic (den med dalmatiner uten på hehe) til 42 kr. Ringene kan deles opp i 2 eller 4, og en slik pose er bra å ha når det skal trenes, for da går det jo mye godt. Og siden det ikke er det foret han får til vanlig, blir det bare helt stas uansett (han er fornøyd med at jeg gir ham den vanlige maten til belønning også, men det har jeg sluttet med nå, godteri skal jo være noe ekstra).

Samme opplegg her.

Sånn til hverdags liksom.

Hender jeg kjøper andre ting i forbindelse med utstilling.

I sommer gikk det mye i sånne små tørka pølser de selger i Sverige.

Ellers er mine hunder av den oppfatning av at det meste av mat et godt...

Nå om dagen er skogen full av naturlig godbit.

Hampus elsker bær.

Så nå bruker jeg blåbær og krøkebær som belønning for han når vi er ute i marka.

Linus synes bær er bare dumt, så han nyter medbrakt godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...