Gå til innhold
Hundesonen.no

Merkelige greier med puppen

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Nå netopp lå jeg og klemte på pattene til Hera (ja de er morsomme å ta på :D ) Syns de er litt store, og så på de to nest nederste kom det ut noen dråper hvit veske.. HMMM... melk? noe annet? Kommer ikke melk i pattene hvis hunden har innbilt svangerskap? Og skjer ikke innbilt svangerskap når hunden er i løpetid?

Skrevet

Fra hypokonderboka for hunder........ :wink:

Innbilt svangerskap kommer etter løpetiden.

Og er ganske vanlig, å skyldes at tisper gjennomgår de samme hormoneller forandringer etter løpetiden uanz om de er drektige eller ikke, å tispa gjør seg klar til fødsel både kropslig og mentalt.

Forskjellen er at mens det skjer en brå forandring i hormon nivået hos en drektig tispe når hun føder, faller det drektighetsoppholdende hormonet progesteron mere gradivs hos en ikke drektig tispe, å sympomene kan dra ut i tid.

Symtomene kan være vage og forbigående, eller sterke å langvarige å til stor plage for både hund å eier.

I de letteste tilfellene får tispa bare en viss utvikling av juret å litt melk.

I andre tilfelle viser hun alle tegn til å skulle ha valper: hun får mye melk i juret å prøver å grave hull i jorden ute, eller innendørs i kurven eller teppene.

Hun samler sammen gjennstander ol på liggeplassen sin å går gjerne og bærer på ne som d skulle være en valp.

Hun kan bli rastløs eller fraværende, kan gjemme seg kort å slutte å spise. det finne sen medisin i dråpeform som kan dempe disse symtomene- snakk med veterenæren om dette.

Pleier hunden å ha inbilt svangerskap etter hver løpetid, kan det behandles med å forhindre løpetid med p-sprøyte..

Åh, fytti, nå fortjener jeg cola........... :D

Skrevet

Skal jo komme etter løpetid å avta mot neste, så er d pån igjen...

I følge boka...

Men Puppene :oops: til hera har jo vært store lenge...?

Sist lørdag også...

Skrevet

Ja det har vært det en stund.. syns de ble så store plutselig.. og når i tillegg kan melke ho så begynner man å lure... Trodde at innbilt svangerskap skjedde rett etter løpetiden eller noe sånnt.. men-men.. Hva sier de andre med tisper? noen erfaringer innen dette?

Skrevet

Lady har hatt innbilt svangerskap mange ganger og det har ikke alltid kommet i forbindelse med løpetiden.

En gang hadde hun det i over 1 mnd. :wink:

Skrevet

Innbilt svangerskap kommer som oftest et par måneder etter at tispa har hatt løpetid, gjerne en og en halv måned etterpå omtrent - for det er da tispa ville ha fått valper om hun hadde blitt parret. Det er i alle fall det jeg har hørt, har ikke noen erfaringer med innbilt svangerskap selv. :wink:

Skrevet

Tispa vår hadde alvorlig innbildt drektighet nå i sommer. Det kom ca 2 måneder etter løpetid. Veterinær kan skrive ut Galastop for å ta bort melkeproduksjonen om det ikke går over av seg selv.

Mitt lille gull ble kjempedårlig. Bortsett fra de typiske symptomene spiste ikke på mange uker, peste så mye at hun fikk hevelser i luftveiene og måtte få astmamedisin og etter mangfoldige besøk hos dyrlegen fikk hun en sprøyte med mannlige kjønnshormoner og da ga det seg etter hvert. Det ble anbefalt å sterilisere henne etter 6 uker, men nå er hun så dårlig med betennelse og går på kortison så dyrlegen sier vi må vente.

Det sies at hvis de først begynner å få innbilt drektighet så vil man få det etter hver eneste løpetid, dyrlegen anbefaler sterilisering, og det skjønner jeg, det var en lidelse for hunden.

Skrevet

Takk for svar dere! :D Ja høres ikke noe godt ut for hunden hvis det er skikkelig plagsomt! Heldigvis er det bare litt melk nå hos min hund, men man vet jo ikke om det kan bli værre..Merkelige greier dette med innbilt svangerskap.. Er det egentlig noen andre dyr som har det? Vi mennesker har jo ikke dette.. MErkelig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...